Toon posts:

[XP] Foutmelding hal.dll net na installatie*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu met een computer die windows niet eens meer wil installeren omdat ik namelijk de volgende foutmelding krijg:

Windows could not start because the following file is missing or corrupt:
<Windows root>\system32\hal.dll
Please re-install a copy of the above file.

ff wat specs die misschien nuttig zijn:

Ik gebruik Windows XP Professional (Engels) met SP1
Ik heb een Maxtor S-ATA Harddisk van 160 GB
Mobo: GigaByte GA-8GPNXP Duo + 512DDR Ram
CPU: P4 540 3.2Ghz s775
Ik heb een PCI Express Vid kaart van Asus
en tevens heb ik een dvd speler en een brander erin.

Omdat mn systeem in het begin mn harde schijf niet kon vinden heb ik MaxBlast 3 gebruikt, waarna alles prima ging. Ik heb nog mn drivers van mn Mobo en Vid kaart kunnen installeren.

Op een gegeven moment kreeg ik deze foutmelding dus, waarna ik geprobeerd heb om de harde schijf te formatteren en alles opnieuw te installeren, alleen krijg ik dezse foutmelding nu al meteen na de eerste keer rebooten tijdens installatie

Ik heb 2 partities: +/- 50 Gig & alles wat er overblijft, deze zijn gemaakt en geformatterrd door Maxblast.

Als ik Windows Setup de schijf laat formatteren en/of partities, wil hij behoorlijk wat files niet kopieren en maakt hij dus het kopieer deel van d setup niet eens af.
Als ik de schijven met rust laat, dus op de manier waarop MaxBlast 3 het heeft ingesteld, wil de Setup wel alles kopieren maar krijg ik het probleem als hierboven beschreven staat.

Wie weet wat er aan de hand is en kan iemand me een oplossing geven? ff voor de duidelijkheid, mijn HDD is LEEG op dit moment, er staat nix op.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
memtest had je natuurlijk al even gedraait, evenals het gebruiken van de andere cdromspeler voor installatie en een diagnostic tool van je hdd

A wise man's life is based around fuck you

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Maak je gebruik van een gekopieerde Windows XP CD of een originele? Ik heb dit probleem wel vaker gezien maar dan meestal bij Windows XP CD's die niet helemaal goed gekopieerd zijn.

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-05 20:15

Jimbolino

troep.com

memtest voor de grap al een gedraait?

misschien dat een geslipstreamde sp2 meer suc6 heeft (omdat je nogal nieuwe componenten hebt enz)

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

Topicstarter
een gekopieerde, maar dit is voor het eerst dat ik dit probleem heb, terwijl ik die cd al wel vaker gebruikt heb (inclus eerste x installeren), dus ik weet niet of dat het probleem is, ik probeer wel een andere.

Ik heb btw op beide spelers de installatie gedraaid, beide keren hetzelfde probleem.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Weet je zeker dat je harddisks volledig in orde zijn?

Kijk eens met een hardware diagnostic utility (zie de Opslagmedia & I/O Controllers FAQ) ? :)

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17:24
Installeer je wel de s-ata drivers tijdens de windows-install (F6)?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
zetje01 schreef op 25 september 2004 @ 18:34:
Installeer je wel de s-ata drivers tijdens de windows-install (F6)?
lijkt me wel anders was hij niet zover gekomen als het installeren van de files...

A wise man's life is based around fuck you

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

/flauw
Heb je al geprobeerd om gewoon de hal.dll van de setup-disk te kopieren naar je schijf?
/flauw

Even serieus: het heeft bij mij gewerkt met die foutmelding. Het staat ergens in de i386 map (even zoeken op de cd en even zoeken op een andere pc waar die staat).

Ik weet niet of je weet wat de hal.dll is, maar dat staat voor 'Hardware Abstraction Layer'. Weet niet precies wat het doet, maar er wordt iets opgeslagen van je hardwareconfiguratie. Door een verse hal.dll te kopieren stelt Windows alle hardware opnieuw in.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Misschien heb je aan het volgende iets?

http://www.kellys-korner-xp.com/xp_haldll_missing.htm

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hetgeprobeerd om die file van mn cd (i386 idd) te kopieren naar mn system32 map, het probleem is dat hij hem dus niet vanaf mn cd wil kopieren, ik gok omdat het een read only file is, ik ben niet onwijs goed met dit soort dingen O-).

Zou het te maken kunnen hebben met de drivers die ik geinstalleerd heb voor mn mobo en mn vid kaart? dat die op 1 of andere manier f*cken met mn windows ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
De eerste manier die hierop staat kan ik dus niet doen, want ik heb op dit moment geen operating system die ik kan opstarten, ik krijg de foutmelding meteen al windows setup de eerste files gekopieerd heeft en reboot voor de verdere installatie.

De 2de manier heb ik al geprobeerd, het kopieren van die file, werkt ook niet...

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Wisten jullie trouwens al dat de nieuwe versie van powermax al SATA schijven kan controleren en ook nog zeggen dat het fouten heeft of niet?

Meerdere malen getest (30 kapotte schijven en iets van 20 goede van dezelfde serie 160 gig maxtor).

Probeer het even zou ik zeggen. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Het ligt neit aan mn windows XP cd, want ik heb er nu 3 geprobeerd en ze willen het alledrie niet doen, weet er iemand nog iets te verzinnen waardoor ik die file niet meer ga missen???

Verwijderd

Harde schijf al helemaal leeggegooid, inclusief het verwijderen van je partitietabel, met name dat laatste kan misschien helpen.

Verwijderd

Topicstarter
harde schijf al 8 keer leeggegooid

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17:24
zwelgje schreef op 25 september 2004 @ 18:56:
[...]

lijkt me wel anders was hij niet zover gekomen als het installeren van de files...
En dat weet je 100% zeker?
Wel vreemd dat TS hier niks over zegt, toch?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 15:36:
harde schijf al 8 keer leeggegooid
Hoe gooi je m leeg? Met nieuwe partities maken?
Helaas, dan kan het probleem blijven. Heb er namelijk ervaring mee. Ik gooi de schijf dan leeg met gdisk, dat wordt meegeleverd met norton ghost. Dus als je die hebt kan je van een bootable diskette het volgende commando uitvoeren:
gdisk 1 /mbr /wipe

Je eerste harddisk wordt dan helemaal leeggegooid (incl je mbr) en dan zou een installatie goed moeten gaan. Tenzij er iets anders in je systeem defect is, je kan dan memtest o.i.d. draaien, het kan namelijk zijn dat er iets met je geheugen is, maar dat is al eerder gezegd.

Als het echt niet wil lukken kan je altijd kijken of een installatie lukt op een andere harddisk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb naar gigabyte ge-emailed, het blijkt dat ik een (verouderde) versie van Bios op mn mobo heb die ik moest updaten, dat updaten wil niet helemaal lukken maar dat komt wel goed, iig bedankt voor alle tips die ik hier gehad heb

• Xtremelead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:00

Xtremelead