Toon posts:

Extra harde schijf voor videobewerking?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hee hoi!
Ik heb een redelijke pc staan, en nu wil ik hem gebruiken voor videobewerking. Het probleem is dat ik een harde schijf van maar 40GB heb. Grotere erbij gooien dus. Het probleem is dat ik geen idee heb waar ik nu op moet letten. Ik wil ongeveer 200GB erbij, maar hoeveel cache is aan te raden? ik weet dat 8mb veel is maar heb ik dat wel nodig? Iemand zei dat als ik er alleen video en dat soort meuk op opsla, dat ie dan niet zo snel hoef te zijn.
iig bedankt
doeidoei
Hulce

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
mja zolang je eens chijf koopt van een merk (maxtor, hitachi, Western Digital) zit je sowieso goed (maw heb je geen slechte schijf).
Of je die cache nodig hebt? Dat hangt van jezelf af; hecht je veel belang aan snelheid? Dan is het het geld waard ;) (al scheelt het tegenwoordig al helemaal zo veel niet meer)
Kijk sowieso ff in de pricewatch en lees wat reviews. Voor jou kiezen kunnen we hier nl niet ;)

[ Voor 14% gewijzigd door the_stickie op 25-09-2004 13:31 ]

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Ok;

- Past die schijf in die redelijke pc? (Gene bios update e.d. nodig?)
- Verschil kwa prijs van ene 2mb cache vs 8mb is niet groot
- 7200Rpm is toch wel aan te raden :)

Heb je zelf eigenlijk al rondgekeken?

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Verwijderd

Topicstarter
ok.
ik zie trouwens ook dat er haast geen schijven te koop zijn van 200 gb en 2 mb cache.
ik heb 512 mb geheugen, bij grote projecten hapert ie daar wel mee.
Zo'n ding inbouwen, is dat veel moeilijker dan het inbouwen van een videokaart?
doeidoei

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2004 13:34 ]

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-03 20:27
here you go, gesorteerd op prijs.
Succes ermee.

ach...in een volgend leven lach je er om!

• the_stickie
Illegal_Alien schreef op 25 september 2004 @ 13:30:
Ok;

- Past die schijf in die redelijke pc? (Gene bios update e.d. nodig?)
redlijke pc is nogal vaag natuurlijk. 99% van de schijven krijg je in 99% van deredelijke pc's aan de praat, al dan niet met bios updates of speciale software
- Verschil kwa prijs van ene 2mb cache vs 8mb is niet groot
nee en het prestatie verschil ook niet
- 7200Rpm is toch wel aan te raden :)
dat zeker! 5400 rpm schijven voelen uitermate traag aan als je gewend bent met 7200rpms te werken...

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Verwijderd schreef op 25 september 2004 @ 13:32:
ok.
ik zie trouwens ook dat er haast geen schijven te koop zijn van 200 gb en 2 mb cache.
Zo'n ding inbouwen, is dat veel moeilijker dan het inbouwen van een videokaart?
doeidoei
Is opzich makkelijk, zolang je maar een aansluiting heb voor je Hardeschijf (IDE meestal) en zorgen dat als hij samen komt te zitten met een CD/DVD Speler/Andere HDD dat je op de jumpertjes let :)
Dit PDFje legt het duidelijk uit: http://home.wanadoo.nl/a.vermonden/img/2e_hd_2kxp.pdf (Acrobat Reader nodig - www.acrobat.com)
Verwijderd schreef op 25 september 2004 @ 13:32:
[...]
ik heb 512 mb geheugen, bij grote projecten hapert ie daar wel mee.
[...]
doeidoei
Videobewerking is vele geheugen wel handig :)

En doeidoei hoeft niet dan doen we automatisch al :)

[ Voor 34% gewijzigd door Illegal_Alien op 25-09-2004 13:40 ]

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-02 21:42
Je moet bij het inbouwen alleen erop letten dat je jumpers goed staan. Hij kan normaalgesproken op "Master", "Slave", of "Cable select" gezet worden. Er moet één master en één slave per IDE kabel zijn, óf beide moeten op "cable select" gezet worden. De laatste optie is het gemakkelijkst, maar je moet ff proberen welke schijf je primaire schijf is. BTW: zeker voor hoge kwaliteit video heb je toch wel 'n vrij snelle schijf nodig hoor, dus die 8MB cache lijkt me niet geheel overbodig.

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Verwijderd

Voor video bewerking is het belangrijk om snelle schijven te hebbe, al zijn tegewoordig de meeste schijven wel snel genoeg om te kunne capturen zonder dropframes.

veder is het handig om tussen twee schijven te werken. De gecapturde bestanden op schijf 1 en de project bestanden op schijf 2.
Waneer je het resoltaat gaan rendeder of exporteren naar schijf 2 dan gaat het erg snel omdat die van schij 1 steeds leest en op schijf 2 schrijft.
Want waneer een hardeschijf tegelijk moet lezen en schrijven dan krijgt die het erg zwaar waardoor het alleemaal stukke langzamer gaat.

Die 8mb chache is zeker een must bij video bewerking, grote ik ook belangrijk. Op 20gb kan je makelijk 1 uur DV video kwijt. Als je op bijde schijven een lege partitie maakt van 20gb dan kom je al een heel eind.

Verwijderd

Topicstarter
Cherub schreef op 25 september 2004 @ 13:36:
BTW: zeker voor hoge kwaliteit video heb je toch wel 'n vrij snelle schijf nodig hoor, dus die 8MB cache lijkt me niet geheel overbodig.
tja, een uur rauwe video neemt ongeveer 13 GB in. Ik zie al dat ik bij het inbouwen even een huisgenoot te hulp ga vragen.

Extra geheugen wacht ik dan even mee, kijken hoe het gaat.
doeidoei (gewenning)

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

• the_stickie
Cherub schreef op 25 september 2004 @ 13:36:
Je moet bij het inbouwen alleen erop letten dat je jumpers goed staan. Hij kan normaalgesproken op "Master", "Slave", of "Cable select" gezet worden. Er moet één master en één slave per IDE kabel zijn, óf beide moeten op "cable select" gezet worden. De laatste optie is het gemakkelijkst, maar je moet ff proberen welke schijf je primaire schijf is. BTW: zeker voor hoge kwaliteit video heb je toch wel 'n vrij snelle schijf nodig hoor, dus die 8MB cache lijkt me niet geheel overbodig.
en de master kan best aan het uiteinde van de kabel zitten!
Pagina: 1