Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Omdat de geruchten wel erg sterk worden rond dit toestel, en PalmOne historisch gezien altijd aan het begin van oktober haar modellen lanceert, wordt het hier op Tweakers toch eens tijd voor een PalmOne Tungsten|T5 thread. :Y)

Foto's

Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/t/K.Tsang/Palm/slide4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://images.amazon.com/images/P/B00062FL42.01.PT01.LZZZZZZZ.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.palminfocenter.com/images/palmOne_TungstenT5_1_S.jpg

Specs

- 256MB flash memory (160MB internal flash drive, 55MB program memory for applications and data)
- Add memory and applications via expansion card
- Supports SD, SDIO, and MultiMediaCard formats
- Flash memory saves data even if power runs down
- Information stays protected if you don't have time to recharge
- Transfer files and folders back and forth the desktop
- Drag-and-drop files from your desktop to your handheld
- Take the files you need with you wherever you go
- Use like a flash drive with another computer (host computer must support standard USB removable drive)
- It's the handheld that that doubles as a flash drive
- Plug into another computer to access your files and folders
- 320x480 display, landscape or portrait mode
- Stunning 320 x 480 color display
- Choose the best way to work, portrait or landscape
- Over 65,000 colors brings everything to life
- Edit Word and Excel docs, view PowerPoint files, view Acrobat PDFs with a simple conversion step
- View photos, videos and play MP3s
- Carry your tunes with you on the road
- Transfer music files and photos from your desktop to your handheld
- Create a digital album for photos and video clips (some files require conversion)
- Find information fast
- Favorites view and Files application lets you find stuff fast
- Files, folders, and applications are within easy reach when you turn it on
- Built-in Bluetooth wireless technology
- Sync with your desktop computer
- Use a Bluetooth compatible phone as your modem
- Send and receive email, browse the web, and send text messages (mobile service required)
- Powerful Intel 416MHz XScale processor
- Palm OS 5.4

Included Software
- palmOne Desktop 4.1 Windows and Mac (Expense, Note Pad and palmOne Media extensions Windows only)
- palmOne File Transfer (Windows only)
- Microsoft Outlook Conduits (Windows only)
- Phone Link Updater
- palmOne Quick Install (Windows only)
- DataViz Documents To Go Desktop and conduit (Windows only)
- Send to Handheld Droplet (Mac only)

Bijzonderheden

Bijzonder is het feit dat deze PalmOne Tungsten|T5 maar liefst 256 MB aan non-volatile RAM bezit, waar je met alle type files gebruik van kunt maken! Vroeger konden er alleen Palm-bestanden (.prc / .pdb) in het RAM, maar nu kunnen er dus ook MP3's, AVI's etc. in worden geplaatst. Ook worden alle gegevens bewaard mocht de batterij geheel op raken. Een unicum in de mainstream PDA wereld.

De T5 zal door iedere win2k/winXP computer gezien worden als een standaard USB Mass Storage device, dus als je je kabeltje bij je hebt, dan kun je de T5 gewoon als USB stick gebruiken, zonder extra software.

Aangezien bluetooth al ingebouwd is, kunnen mensen die Wifi erbij wensen de PalmOne Wifi card kopen, welke in de SDIO slot kan. Aangezien met 256 MB RAM het nut van een apart geheugenkaartje weg is (zelfs als je grote wegenkaarten van bijv. Tomtom bij je wil hebben), kan dat nu prima.

Hij mag er dan uitzien als een Tungsten|E met hires+ scherm; de T5 wordt van hetzelfde (zeer degelijke) metaal gemaakt die je bij de vorige Tungsten|T's ook vond.

Pre=release geruchten links
- Palmclub thread over de T5
- 1src.com thread
- Artikel op Brighthand

Release links

- PalmOne- Brighthand
- PalmInfoCenter
- Nederlandse Palmclub Forums

[ Voor 88% gewijzigd door Stereotomy op 04-10-2004 10:49 ]

Alors.

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08 14:55
256 megabit is niet veel. ;)
edit:
Er staat nog steeds een tweede keer Mb ;)

[ Voor 50% gewijzigd door rollebol op 25-09-2004 23:21 ]

• Stereotomy
  • Niet online
Ach, voor die paar afspraken die je in een jaar hebt. ;)

aangepast, bedankt!
2x aangepast, bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door Stereotomy op 26-09-2004 15:37 ]

Alors.

Verwijderd

Woei, het schuifklepje is weg !!! :*) :*) :Y)
Nu hopen dat de 256 Waardeloze MB's het apparaat niet te duur maken. Mijn MBs bewaar ik liever op een externe kaart. Interne geheugen van de palms kunnen meestal niet tippen aan de snelheid van een cardreader.

• Stereotomy
  • Niet online
Dat wil ik dan nog wel eens zien: ik denk dat het wel eens een USB 2.0 dataconnectie kan zijn naar de computer.

De Universal Connector is ook verdwenen, in plaats daarvan heeft de T5 nu net als de Treo650 een mini USB poort waarvan niet duidelijk is of die hetzelfde zijn als de Zire72 en Tungsten|E.

Alors.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:47

Exirion

Gadgetfetisjist

Ben benieuwd wat ie weegt. Qua overige specs: ik denk dat een PDA nu eindelijk pas serieus interessant voor mij wordt :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:47

MaDLiVe

.-Observer-.

Ik vind hem tegenvallen. Had toch graag een WIFI module ingebouwd gezien. Aangezien palm de multimediaweg inslaat moeten ook zij beseffen dat 256MB aan de magere kant is (wanneer je dus een wifi card gebruikt). Bovendien vind ik het jammer dat het schuif mechanisme is verdwenen. Dat is eigelijk wat ik fijn vond aan mijn t|3. Lekker compact :) Ik vind het design niets :(

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• Vunzz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-10 14:31
Alhoewel ik erg benieuwd ben naar de opvolger van de T3, moet ik eerlijk zeggen dat ik dit soort draadjes nooit zo interessant vind. Alles is immers gebaseerd op geruchten.
Het (waarschijnlijk niet geheel toevallige) foutje op de site van Palm afgelopen week laat natuurlijk wel zien dat er wat aan zit te komen, maar wat....

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:47

Garyu

WW

Aangezien bluetooth al ingebouwd is, kunnen mensen die Wifi erbij wensen de PalmOne Wifi card kopen, welke in de SDIO slot kan.
Bestaat dat ding onderhand dan al? Ik dacht dat het hier een spookapparaat betrof dat nog steeds niet voor Palm-PDA's beschikbaar/bruikbaar was?

Edit: okay, mijn fout, die is dus ondertussen wel te krijgen (zij het voor 149 e'tjes helaas; http://www.palmone.com/us...pansioncards/P10952U.html).

[ Voor 25% gewijzigd door Garyu op 26-09-2004 14:17 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

Garyu schreef op 26 september 2004 @ 13:29:
[...]

Bestaat dat ding onderhand dan al? Ik dacht dat het hier een spookapparaat betrof dat nog steeds niet voor Palm-PDA's beschikbaar/bruikbaar was?

Edit: okay, mijn fout, die is dus ondertussen wel te krijgen (zij het voor 149 e'tjes helaas; http://www.palmone.com/us...pansioncards/P10952U.html).
Weet iemand al een mooi adresje waar je ze goedkoper kan krijgen??

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Is dit nu de eerste Palm zonder MacOS compatibiliteit?

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Stereotomy
  • Niet online
<slider> Lekker compact Ik vind het design niets
Ik heb de T1, T2 en T3 gehad, en waar de slider op de T1 en T2 nog een beetje logisch was, was het bij de T3 alleen storend. En hee, qua volume is de T5 even groot of zelfs kleiner dan een ingeschoven T3, en zeker platter. Dus ergonomisch gaan we er alleen op vooruit.
moet ik eerlijk zeggen dat ik dit soort draadjes nooit zo interessant vind. Alles is immers gebaseerd op geruchten.
Snap ik, maar laat ik je zeggen dat dit ding er ook echt komt in deze vorm, anders had ik niet de moeite genomen om een topicstart te maken met die foto. :P
Is dit nu de eerste Palm zonder MacOS compatibiliteit?
Eh, nee toch? De compatibiliteit houdt op met OS6, dit is nog OS5.

Alors.

• phaedrus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-11 13:35
Eh, nee toch? De compatibiliteit houdt op met OS6, dit is nog OS5.
Volgens eerdere geruchten zou de T5 Cobalt (OS6) gaan draaien.

Zoals de specs nu liggen vindt ik hem erg intressant en zal ik hem zeer waarschijnlijk gaan kopen ter vervanging van mijn Sony NR70V.

Ik ben ook erg nieuwsgierig hoe de geheugen indeling wordt. Is het geheugen opgedeeld ik 2 stukken of staat alles door elkaar. Krijgen we directories of wordt het een grote bak (damn, 256MB chaos).

• Stereotomy
  • Niet online
Volgens eerdere geruchten zou de T5 Cobalt (OS6) gaan draaien.
Dan help ik bij deze een gerucht in de wereld dat hij gewoon mooi OS5 draait. :P

Alors.

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

Stereotomy schreef op 27 september 2004 @ 01:14:
[...]

Dan help ik bij deze een gerucht in de wereld dat hij gewoon mooi OS5 draait. :P
Nog minder interessant ook nog.

Even denken wat de voordelen zijn tov de t|3.

- Meer geheugen 256 ipv 64
- Solidstate memory
- Geen slider
- Even groot als een ingeklapte t|3
- Wordt gedetecteerd als mass storage device
- 412mhz cpu tov 400 (waarschijnlijk een nieuwe stepping tov de t|3) dus iets zuiniger.

Naar mijn mening weinig vernieuwend voor een topmodel van palmO. Bovendien ben ik ook benieuwd naar de indeling van het interne geheugen. OS5 heeft nou eenmaal een vreemde opbouw en is eigelijk helemaal niet zo explorer vriendelijk. Ben benieuwd hoe dat is opgelost.

Wat ik dan graag had gezien?

- Hogere resolutie (alhoewel 480x320 ook niet slecht is)
- Ingebouwde Wifi module (dat is bijna standaard in de pda's van tegenwoordig, helemaal in de topmodellen)
- Nieuw OS --> meer multimedia gericht en daarmee ook een iets snellere cpu. Bovendien is OS5 wel weer aan een update toe. Helemaal nu palm moet gaan toegeven aan de veelzijdigheid van pda's.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 16:50
palmOne moet wel een Wifi module in de T5 bouwen, anders verliezen ze het van de PPC topmodellen. Die hebben immers allemaal wifi én Bluetooth.

• Stereotomy
  • Niet online
Skaah schreef op 27 september 2004 @ 09:33:
palmOne moet wel een Wifi module in de T5 bouwen, anders verliezen ze het van de PPC topmodellen. Die hebben immers allemaal wifi én Bluetooth.
Klopt, hoewel ik een PalmOS fan ben, was ik al nooit te gecharmeerd van de lineup van PalmOne (des te meer van Sony, heb dus ook een TH55) en hoewel PalmOne een heel loyale fanbase heeft, weet ik niet of de T5 dat kan overleven. Wifi ingebouwd is een must.

Alors.

• GoblinGamer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 17:05
Geef is 1 goeie reden waarom Palmone GEEN OS6 (Cobalt) zou gebruiken...
het bestaat al een jaar ofzo maar het word nog nergens in gebruikt.
Ik wacht met een nieuwe palm kopen totdat de T5 er is en als die niet aantrekkelijk genoeg is tov van een T3 moet ik nog maar even bedenken wat ik ga kopen. het word dan een Zire72 of een T3.

#Mobilecreators : voorstander van het maken van media met smart devices

• Stereotomy
  • Niet online
GoblinGamer schreef op 27 september 2004 @ 15:46:
het bestaat al een jaar ofzo maar het word nog nergens in gebruikt.
Ik wacht met een nieuwe palm kopen totdat de T5 er is en als die niet aantrekkelijk genoeg is tov van een T3 moet ik nog maar even bedenken wat ik ga kopen. het word dan een Zire72 of een T3.
Heb geen goeie reden behalve dat ik weet dat het OS5 (punt nogwat, wel degelijk een upgrade) wordt. Pin me er maar op vast. :P

Het bestaat nog geen jaar, ze hebben het vorig jaar wel geintroduceerd maar het was toen nog totaal niet zo dat het geimplementeerd kan worden in handhelds op praktische basis. Ik denk dat of PalmSource er nog niet klaar voor is, of dat PalmOne nog even OS5 wil uitmelken.

Bovendien, als het OS6 werd, had je dat wel met koeieletters overal gelezen, dan was dat echt niet geheim gebleven net als de 256 non-volatile RAM e.d.

Ik zou sowieso een T5 prefereren boven een T3: die slider design is totaal niet logisch bij een hries+ apparaat.

Alors.

• GoblinGamer
http://www.engadget.com/entry/7942727737326927/

Hier lees ik dat OS5(Garnet) meer een smartphone os gaat worden.

http://www.brighthand.com..._Survey_Results?site=Palm

en hier over wat mensen willen van hun pda. Ik zie palmone nog niet met een HDD in een pda komen. En wifi is al eerder genoemd, volgens deze test wil men het er toch in. Waarom doet palmone het dan NIET!

• Stereotomy
  • Niet online
en hier over wat mensen willen van hun pda. Ik zie palmone nog niet met een HDD in een pda komen. En wifi is al eerder genoemd, volgens deze test wil men het er toch in. Waarom doet palmone het dan NIET!
Sinds wanneer doen bedrijven wat mensen willen? :P

Mini HD's zie ik nog niet zo snel verschijnen in PDA's (niet snel in PDA wereld = niet komend jaar) omdat die enorm veel stroom trekken en stootgevoelig zijn. En tenzij je je PDA als veredelde iPod wil gaan zien heb je ook niet GB's aan geheugen nodig.
Geef eens 1 goede reden om OS6 te gaan gebruiken nu overigens voor de T5, vooropgesteld dat de developers van software er ook helemaal klaar voor zijn (wat ze dus niet zijn)?

[ Voor 22% gewijzigd door Stereotomy op 27-09-2004 16:01 ]

Alors.

• GoblinGamer
Stereotomy schreef op 27 september 2004 @ 15:59:

Geef eens 1 goede reden om OS6 te gaan gebruiken nu overigens voor de T5, vooropgesteld dat de developers van software er ook helemaal klaar voor zijn (wat ze dus niet zijn)?
Omdat Palm OS 6 ook de programma's geschreven voor 4 en 5 aankan.

• Stereotomy
  • Niet online
True, maar als de developpers er nog niet aan toe zijn om OS6-specifieke applicaties te gaan schrijven, kun je beter een late OS5 versie erin lepelen en de developpers wat meer tijd geven.

Het enige voordeel dat ik bij OS6 zie is het multi-threading and multi-tasking. Ideaal voor smartphones als je wilt telefoneren, filmpje kijken en je agenda opzoeken tegelijkertijd (theoretisch). Daarom denk ik dat je OS6 volgend jaar lente op de nieuwe Treo 700 ofzo ziet, en wellicht dat ze de T6 er ook mee gaan uitrusten. De Treo 450 (afgeslankte Treo 600) lepelen ze wel Garnet in.

[ Voor 6% gewijzigd door Stereotomy op 27-09-2004 23:24 ]

Alors.

• Stereotomy
  • Niet online
Voor wie nog twijfelde:

http://images.amazon.com/images/P/B00062GJ8E.01.LZZZZZZZ.jpg
http://images.amazon.com/...FL42.01.PT01.LZZZZZZZ.jpg

Lijkt me duidelijk zo. :)

[ Voor 69% gewijzigd door Stereotomy op 29-09-2004 14:34 ]

Alors.

• Disciplus-Simplex
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01-2023

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

Stereotomy schreef op 27 september 2004 @ 15:59:
[...]
Ff uit m'n hoofd: Het geheugenbeheer is veel beter. Ieder proces draait in z'n eigen 'space' en daardoor ligt niet meteen je hele Palm op z'n gat als je weer eens discutabele programmatuur binnenhaalt. Dit lijkt me extreem fijn --> zoiets als win98 naar NT.
Tegenwoordig installeer ik alleen door en door geteste applicaties, zodat ik m'n Palm niet te vaak hoef te herinstalleren/ hard resetten.

Overigens weet ik bovenstaande niet geheel zeker, maar ik dacht dit ooit eens gelezen te hebben. Waarschijnlijk is OS5 de reden om de T5 niet te kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Disciplus-Simplex op 29-09-2004 15:01 ]

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

• Stereotomy
  • Niet online
Ja, ok, dat zijn inderdaad de voordelen van PalmOS6 tov OS5, maar het is natuurlijk niet zo dat de T5 opeens een rotapparaat is geworden omdat er een iets ouder OS op draait.

Overigens gebruik ik een combi van Uninstall Manager en Cleanup op mijn TH55, werkt zeer zonnig kan ik zeggen.

Alors.

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-11 22:27
Ik zie niet zoveel voordelen boven een T3 eigenlijk. En best wel jammer dat die slider weg is. Die hield het apparaat behoorlijk compact en maakte het zichtbare en dus kwetsbare gedeelte van het scherm kleiner. Ik vind het nu meer een veredelde T|E van buiten.

Dat het interne geheugen als verwisselbare schijf wordt herkend mag dan wel nieuw zijn in de PDA wereld, voor smartphones is dat redelijk normaal. Maar het komt natuurlijk omdat je nu van alles in het geheugen kan zetten.

Nou ja, het is in ieder geval een betere update dan die van de T naar de T2.

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

_Jona_ schreef op 29 september 2004 @ 18:05:
Ik zie niet zoveel voordelen boven een T3 eigenlijk. En best wel jammer dat die slider weg is. Die hield het apparaat behoorlijk compact en maakte het zichtbare en dus kwetsbare gedeelte van het scherm kleiner. Ik vind het nu meer een veredelde T|E van buiten.
Ja dat vond ik dus ook maar volgens Stereotomy zijn de dimensies hetzelfde :) Daar vertrouw ik blind op. Veel revolutionaire verbeteringen kan ik eigelijk ook niet vinden. PpcOS is minstens net zo aantrekkelijk aan het worden.
Dat het interne geheugen als verwisselbare schijf wordt herkend mag dan wel nieuw zijn in de PDA wereld, voor smartphones is dat redelijk normaal. Maar het komt natuurlijk omdat je nu van alles in het geheugen kan zetten.

Nou ja, het is in ieder geval een betere update dan die van de T naar de T2.
Op pda gebied is het dus een revolutionair iets :) Ben alleen benieuwd of er een usb 2.0 aansluiting opzit anders zit er weer een duidelijk - punt aan.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11 17:17

FastBunny

Give it the Works !

Op min t3 heb ik toch echt een paar proggies op een mmc kaartje staan, zijn er echte updates in palmos 5.5 t.o.v 5.1 ? Zoja komt er een update voor de T3 :9

Leuk ding verder, jammer van de universal connector, lijkt meer een opvolger van de Tungsten E dan de T3 eigenlijk.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Stereotomy
  • Niet online
Ja dat vond ik dus ook maar volgens Stereotomy zijn de dimensies hetzelfde Daar vertrouw ik blind op.
Nou... ;)

De T5 zal wel degelijk platter zijn dan een T3, maar ietsjes langer (1-2 cm) dan een ingeschoven T3 - maar meer in de zin van: "Ja, wat die schuif op de T3 deed snap ik ook niet meer, nu ik de compactheid van de T5 zie". Die centimeter die erbij komt weegt namelijk bij lange na niet op tegen het eeuwige in en uit schuiven van de T3.

Dat er toch maar 1cm bijkomt, komt omdat het schuifgedeelte van de T3 is gewoon té groot is. Het is het grafittioppervlak plus nog een boel ruimte over (BT antenne, charger circuit). Voor het oog lijkt het misschien ingeschoven best klein (vierkant scherm bedriegt) maar als ik mijn TH55 naast een ingeklapte T3 leg, schelen ze niet zo veel in lengte.

Vergelijk ze ook eens met PocketPC's: die hebben altijd een zeer klein gedeelte onder het scherm gereserveerd voor de D-pad + hardbuttons, en toch is het meestal erg ergonomisch vormgegeven. Dat gedeelte was bij de T3 gewoonweg te groot, het was bijna 1/3 van het apparaat!

Alors.

• Stereotomy
  • Niet online
FastBunny schreef op 01 oktober 2004 @ 13:37:
Op min t3 heb ik toch echt een paar proggies op een mmc kaartje staan, zijn er echte updates in palmos 5.5 t.o.v 5.1 ? Zoja komt er een update voor de T3 :9

Leuk ding verder, jammer van de universal connector, lijkt meer een opvolger van de Tungsten E dan de T3 eigenlijk.
Ja, het is vrij normaal om proggies op je SD of MMC te hebben, of bedoel je dat niet?

Het is PalmOS 5.4 overigens.

En zeker weet ik het niet, maar ik denk niet dat er een update komt voor de T3.

Alors.

• StanTheMan
  • Laatst online: 28-09 21:35
ik denk dat dit wel de vervanger van mijn bijna 2 jaar oude tungsten t wordt.. Misschien wel jammer dat het geen OS6 is, met evt meer nieuwe functies (multimedia), maar ik heb echt teveel medische palm software die ik nodig heb, zodat ik niet wil overstappen op pocketpc..

• Stereotomy
  • Niet online
Daar is ie dan!

http://www.palmone.com/us/products/handhelds/tungsten-t5/

Het is een beetje een mixed bag geworden, maar die 416 MHz erin maakt het echt een werkpaard. Was de T3 al op steroiden met 400 MHz, die nieuwe processor is echt bijna 'te' snel gezien het feit dat een 200 MHz Palm al even snel loopt qua programma's switchen, JPEGs lezen, movies playen als een 400 MHz PocketPC.

Alors.

Verwijderd

Huidige T3 prijs is met $50 verlaagd.

T5 leverbaar vanaf 3 november, zie:
http://www.brighthand.com...ces_Tungsten_T5?site=Palm

Nog meer T5 info:
http://www.palminfocenter.com/view_story.asp?ID=7193

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2004 11:04 ]

Verwijderd

Stereotomy schreef op 04 oktober 2004 @ 10:50:
Daar is ie dan!

http://www.palmone.com/us/products/handhelds/tungsten-t5/

Het is een beetje een mixed bag geworden, maar die 416 MHz erin maakt het echt een werkpaard. Was de T3 al op steroiden met 400 MHz, die nieuwe processor is echt bijna 'te' snel gezien het feit dat een 200 MHz Palm al even snel loopt qua programma's switchen, JPEGs lezen, movies playen als een 400 MHz PocketPC.
Maar toch heel jammer dat er niet de 624 MHz proc in zit en ook geen built in wifi

• Stereotomy
  • Niet online
Wifi = heel jammer

624 MHz processor = batterijenslurper :) Dat heeft een Palm (nog) niet nodig. Ik heb dit weekend een ipaq 1915 met een 200 MHz processor in huis gehad, en daar duurde het (serieus) 7 seconden (!!) voordat ik de weekview van PocketInformant open had vanuit het Today schermpje!!! Op mijn Clie TH55, die rustig rondpruttelt op 123 MHz, duurt dat 1 seconde.

Ik vind zoiets niet kunnen op een PDA, maar het geeft weer eens aan dat brute processorkracht niet alles is, het gaat er ook om hoe licht en flexibel het OS is. De Tungsten|T3 was de meest responsieve mainstream PDA op de markt, dat zal de T5 nu wel worden.

Alors.

Verwijderd

In de nieuwe ct magazine staat een test van organisers, de palm tungsten T3 kwam daar als een van de beste eruit wat betreft word en excel conversie.
Oftewel dataviz heeft met versie 6 een beter product dan microsoft zelf.
Versie 7 van dataviz's documents to go was nog niet eens meegenomen en die is stukken sneller en beterder dan 6.
Met jackflash heb ik zelf documents to go 7 in de rom van de T3 geflashed en dat werkt super. Al met al lijkt het voor huidige T3 gebruikers niet echt een super update.

• jona
  • Laatst online: 06-11 22:27
Volgens de comparison-chart op de Palm site is de voicememo-functie geschrapt. Dit is een vreemde zet vind ik van Palm. Het kan komen doordat het een 'veredelde' T|E design heeft. Die had namelijk ook geen voicememo.

En over dat extra geheugen. Volgens de Palm site heeft de T5 :
MEMORY
256MB (215MB actual storage capacity: 160MB internal flash drive, 55MB program memory for applications and data.)
Afgezien van het feit dat je maar 215 MB over houdt van die 256 MB blijkt het dus te bestaan uit een 160 MB flash drive en 55 MB programma geheugen. Die 55 MB is precies wat de T3 ook al had aan effectief programma geheugen en daar kunnen ook nu nog steeds alleen maar Palmbestanden in en geen MP3's of zo. MAW De T5 heeft gewoon precies evenveel geheugen als de T3, namelijk 64 MB effectief 55 MB, met daarnaast een extra ingebouwt flashkaartje van 160 MB. Ik vind dat eigenlijk niet tellen als geheugen van je Palm. Programma's kunnen alleen maar vanuit je programma geheugen draaien.

Wel jammer dat ze niet ipv dat ingebouwde kaartje gewoon een extra SD slot hebben ingebouwd (net als de Tapwave Zodiac), dat had meer mogelijkheden gegeven en vrijheid. Maar dat zal er ook wel weer aan liggen dat het een T|E design is.

[ Voor 16% gewijzigd door jona op 04-10-2004 12:39 ]

• demichiel
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-11 12:05
ik vraag me af of volgend jaar de processors al de snelheden van 1Ghz hebben berijkt

• Dethroned
  • Laatst online: 10-11 16:33

Dethroned

Liev

Ik heb zelf de Tungsten T3. Ik heb absuluut geen nadeel ondervonden aan de stevige schuif. Dus dit betreur ik. Verder vind ik dat Wifi standaard van toepassing had moeten zijn. Dit is gewoon een aanfluiter.
Ik zat er aan te denken om over te gaan naar deze palm, toen geruchten gingen spelen, maar dit is echt verre van onvertuigend. Ik moet hier bijna om huilen.

I got a problem-solver and its name is revolver

• Stereotomy
  • Niet online
Programma's kunnen alleen maar vanuit je programma geheugen draaien.
Niet helemaal waar: Launchers zoals LauncherX en Zlauncher en het programma Powerrun kunnen vanaf de kaart programma's eerst in het RAM kopieren, en dan runnen. Ik heb zo'n 30 Mb aan programma's op de kaart staan, terwijl ik in het ram netjes 8 Mb vrijhou om alles te kunnen draaien wat ik wil.
ik vraag me af of volgend jaar de processors al de snelheden van 1Ghz hebben berijkt
Toen Intel de nieuwe Bulverdere processors de markt op gooide (waar deze nieuwe processor van de T5 ook gebruik van maakt) zeiden ze dat dat allang kon, het probleem was alleen dat alle handhelds binnen 1 uur zonder stroom zouden komen te zitten. Dus daar moet nog veel aan gewerkt worden.

Verder wil ik nog een keer duidelijk maken dat meer MHz != beter voor een handheld. Echt niet. Een 400 MHz Palm Tungsten T3 is al overkill, programma's switchen gaat onmerkbaar snel, sneller dan het 'multitaskende' Windows Mobile, dat pas leuk *begint* te worden op 400 MHz en het liefst meer. Op de T3 spelen DVD's 25 fps+ af, grote JPEG's verschijnen binnen een seconde op het scherm. Het plafond van " snel zijn" is bij PalmOS wel redelijk bereikt met 400 MHz. Pas als het besturingssysteem zwaarder gaat worden (met OS6) dan pas zal het nuttig zijn het aantal MHz te verhogen.

Alors.

• StanTheMan
dat interne geheugen zal denk ik van dezelfde snelheid zijn als de rest van het os: daardoor is het wel degelijk een goede aanvulling. De SD kaarten zijn langzamer.
Ik heb nu op m'n tungsten t1 ook ruim 100mb aan (medische) programma's op de kaart staan, die zouden op een t5 dus veel sneller te bereiken zijn..

Toch denk ik er sterk over om de asus 730 te kopen..

[ Voor 4% gewijzigd door StanTheMan op 05-10-2004 10:35 ]

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

StanTheMan schreef op 04 oktober 2004 @ 15:41:
dat interne geheugen zal vast net denk ik van dezelfde snelheid zijn als de rest van het os: daardoor is het wel degelijk een goede aanvulling. De SD kaarten zijn langzamer.
Ik heb nu op m'n tungsten t1 ook ruim 100mb aan (medische) programma's op de kaart staan, die zouden op een t5 dus veel sneller te bereiken zijn..

Toch denk ik er sterk over om de asus 730 te kopen..
Idem hier. Ik vind het echt jammer dat die mooie clie hier niet op de markt komt.

Ik vind hier weinig revolutionairs aan. Weinig + punten tov de t3. Die ik lekker compact vond. Ik ondervond absoluut geen hinder aan het schuifmechanisme. Het is zelfs iets zuiniger aangezien er weinig progsels zijn die 100% gebruik maken van 480x320.

• Stereotomy
  • Niet online
Het is zelfs iets zuiniger aangezien er weinig progsels zijn die 100% gebruik maken van 480x320.
Dubieus: het scherm staat namelijk niet uit als je de T3 inklapt. Je ziet dat de pixels van de witte rand, die om het scherm heen loopt en 2 pixels breed is, gewoon doorloopt onder de slider door, en dat de rest van het scherm onder de slider zwart is. En zwart is voor dit type scherm juist het meest energieconsumerend. Wanneer je namelijk niks aan de pixels doet en er backlight door laat schijnen, is het wit. " Sluit " je de pixels door er stroom erdoor te laten gaan, dan is het zwart.

Ben het er wel mee eens dat het minder stroom gebruikt dan een continu veranderend scherm zoals bij een movie of het switchen van programma's.

Alors.

• Stereotomy
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://xs.to/pics/04102/itcamefromPalmOne.jpg

LOL, van Palmaddicts.com - een paar teleurgestelde mensen. :P

Alors.

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 16:50
hehe

• Dethroned
  • Laatst online: 10-11 16:33

Dethroned

Liev

Stereotomy schreef op 04 oktober 2004 @ 11:09:
.... maar het geeft weer eens aan dat brute processorkracht niet alles is...
Even een grote correctie. Het gaat hier niet om processorkracht. In deze is het wel een wereld van verschil wat programmering betreft. Palm is gewoon een wat "degelijker" stukje software dan Windows Mobile 2003. Dit is puur softwarematig waar het om gaat.

I got a problem-solver and its name is revolver

• Stereotomy
  • Niet online
Dethroned schreef op 18 oktober 2004 @ 18:28:
[...]

Even een grote correctie. Het gaat hier niet om processorkracht. In deze is het wel een wereld van verschil wat programmering betreft. Palm is gewoon een wat "degelijker" stukje software dan Windows Mobile 2003. Dit is puur softwarematig waar het om gaat.
Ik vind zoiets niet kunnen op een PDA, maar het geeft weer eens aan dat brute processorkracht niet alles is [zie Windows Mobile], het gaat er ook om hoe licht en flexibel het OS is [zie PalmOS]. De Tungsten|T3 was de meest responsieve mainstream PDA op de markt, dat zal de T5 nu wel worden.

Dat zei ik toch ook? :? Ik heb bijvoorbeeld een ipaq 1915 gehad. 200 MHz. Traaaag. Overclocken naar 400 MHz. Nog steeds traaaaaag. 4 seconden om de adressenlijst te openen. Ooit een Sony Clie SJ30 gehad, op PalmOS4, slank gemeen en snel. 33 MHz, binnen een seconde de adressenlijst voor je neus.

Dit vind ik kenmerkend voor het PalmOS.

[ Voor 24% gewijzigd door Stereotomy op 19-10-2004 00:26 ]

Alors.

• pretorian_nl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-11 12:25
Sinds vandaag een T5 in huis :*) Net ff de Drive functie (zeg maar usb drive) geprobeerd en die is echt super. Had de nieuwe clip van Eminem er even opgezet, een XVCD en deze speelt hij perfect af wanneer ik die vervolgens selecteer in het foto&video menu. Beeldkwaliteit is echt super, en ga morgen even een leuk filmpje meenemen voor in de trein :9~
Nieuwe favorieten was even wennen, maar werkt erg lekker., al met al ben ik erg tevreden en persoonlijk een flinke vooruitgang t.o.v. mijn T3.

ps:
Dat PocketPc ook op 400Mhz traag is, komt doordat het besturingssysteem niet meer dan 200Mhz ondersteunt.

Digital Media Junkie

• Stereotomy
  • Niet online
Gefeliciteerd!! :)
Dat PocketPc ook op 400Mhz traag is, komt doordat het besturingssysteem niet meer dan 200Mhz ondersteunt.
Oe, da's niet waar. Moet het nu toch ff voor PPC opnemen. ;) Het besturingssysteem is gewoon zwaarder, maar je merkt wel goed het verschil tussen een XScale 312 of 600 nogwat MHz processor hoor. :)

Alors.

• StanTheMan
pretorian_nl schreef op maandag 01 november 2004 @ 21:45:
Sinds vandaag een T5 in huis :*) Net ff de Drive functie (zeg maar usb drive) geprobeerd en die is echt super. Had de nieuwe clip van Eminem er even opgezet, een XVCD en deze speelt hij perfect af wanneer ik die vervolgens selecteer in het foto&video menu. Beeldkwaliteit is echt super, en ga morgen even een leuk filmpje meenemen voor in de trein :9~
Nieuwe favorieten was even wennen, maar werkt erg lekker., al met al ben ik erg tevreden en persoonlijk een flinke vooruitgang t.o.v. mijn T3.
En nog meer ervaringen??

• Mr. Bondt
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-11 12:22
Ik heb nu ook al een tijdje een T5, en ben er heel erg blij mee. Hij was een vervanging voor mijn oude Palm m130 :/
Ik gebruik een Palm voor vanalles: Word, Excel, spelletjes, multimedia, opslag, en de T5 kan dit allemaal. Hij had een pittig prijsje tov de m130... Maar hij is het nu zelfs nog dubbel en dwars waard.

Multimedia:
Voor video gebruik ik hoofdzakelijk Kinoma en Kinoma Producer. Met Kinoma kan je .mp4 bekijken. Op de T5 kan je in landscape mode met 400kbps en 15 fps films vloeiend bekijken.
Voor muziek gebruik ik PocketTunes met de skin High Fidelity (of zoiets). Je kan daarmee een mooie Bassboost maken, en op de achtergrond afspelen.

Spelletjes:
Hoofdzakelijk Bejeweled2. Die gaat buitengewoon goed op de T5. Ik heb het kunnen vergelijken met een Tungsten|T, en T3, en op de T5 lijkt het wel alsof Bejeweled2 ervoor gemaakt is. Hoewel bij het "Tunnel"-effect, hij een beetje langzaam gaat, maar die kan je vervangen met het "Split"-effect. Die lijkt wel sneller te gaan als je met de stylus over het beeldscherm heen en weer gaat.

Word en Excel:
Voor deze twee gebruik ik Documents To Go 7. Op de T5 zit standaard al een probeerversie van DocsToGo 7, maar op de CD niet. Je kan het beste hem opnieuw kopen en installeren, en dan doet hij het perfect.
In Documents kan je Word, Excel en Powerpoint in nativeformaat en in een DocsToGo-formaat opslaan. Dankzij het nieuwe bestandssysteem van de T5 worden de documenten groter:
Een document van 7kB op een Tungsten|T is ongeveer 18~25kB op de T5. Dat is niet erg, want je hebt toch veel opslag. Je kan het ook op een SD of MMC kaartje opslaan, en dan heb je de kleine bestandsgrootte terug.

Opslag:
Dankzij het programmaatje Drive Mode kan je heel makkelijk een geheugenstick van je T5 maken. En met de kabel die in de doos zit, maak je verbinding met de PC die je T5 als een USB-stick ziet en installeert. Zo kun je geld uitsparen aan een USB-stick en het beter uitgeven aan een SD-geheugenkaartje of een WiFi-kaart (die heb ik nog niet, maar ben ik wel van plan te kopen :P).

Nou, ik hoop dat jullie nog iets aan dit verhaal hebben. Voor meer vragen, reply maar! ;)

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

Ik heb vanaf vandaag ook een T5 ...
Ja, laat he... :) Voordeel daarvan is dat de prijs heel wat gunstiger is dan wanneer hij net uitkomt.
Ik hoef niet zonodig voorop te lopen...

Heb net afstand gedaan van mijn T2, prachtig beestje maar ik wilde wat prettiger internetten vanuit mijn bed, filmpjes kijken zonder teveel te moeten comprimeren e.d.

Ik heb serieus gedacht over een PPC, maar voor mijn budget was dit niet haalbaar. De PPC moet maar ff een generatie wachten dus. Ik wil graag wat expirimenteren met het OS van een PPC, maar dat moet nog maar ff een paar maandjes wachten...

Ik denk: "ik schop dit topic nog eens omhoog", maar waarschijnlijk tegen beter weten in... Er zal waarschijnlijk toch geen leven meer inkomen... Ja dat heb je he als je zo achterop loopt... maar goedkoper is het wel.

Misschien had ik toch beter nog even kunnen wachten met de aanschaf van de T5. Binnenkort schijnt het nieuwe model te komen de TXX. Waarschijnlijk zal de T5, voor zolang die dan nog leverbaar is, nog wel iets verder zakken in prijs... Maar ik denk niet dat het heel veel zal schelen...
En voor die paar euro het risico lopen dat ik net misgrijp en alsnog een hele dure PDA moet aanschaffen, dat zie ik niet zitten...

Nou ff kijken of er nog wat uit volgt...
Misschien dat ik later nog eens een hartmasage op dit topic probeer om wat leven op te wekken, wanneer ik wat ervaring met mijn T5 heb opgedaan...

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

• Mr. Bondt
offtopic:
OMG :P
Ik heb ook nog gereageerd in dit topic :P

Inmiddels heb ik de patch van Palm 1.1 geïnstalleerd, en ook al bezig met mn tweede T5 :/

• Zak
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-11 13:47

Zak

Ik ben van plan om een T5 aan te gaan schaffen. Mijn oude Sony SL-10 is het toch niet meer helemaal na 4 jaar :P

Nou hopen dat hij snel beschikbaar is bij PDAshop.nl
Mr. Bondt schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 19:03:

Inmiddels heb ik de patch van Palm 1.1 geïnstalleerd, en ook al bezig met mn tweede T5 :/
Had je problemen dan?

[ Voor 42% gewijzigd door Zak op 04-09-2005 01:14 ]

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Zak schreef op zondag 04 september 2005 @ 01:13:
Ik ben van plan om een T5 aan te gaan schaffen. Mijn oude Sony SL-10 is het toch niet meer helemaal na 4 jaar :P
Nou hopen dat hij snel beschikbaar is bij PDAshop.nl
Bij pixmania is de T5 ook gunstig geprijsd. Ik heb vernomen dat er wat mindere ervaringen met dat bedrijf zijn, maar ik heb mijn camera daar vandaan en mocht niet mopperen. Netjes op tijd geleverd enzo...

• Zak

Zak

Net de shopsurvey gelezen en ik ga toch maar wachten tot pdashop 'm heeft ;) Wel jammer want nou ik eenmaal mijn keuze heb gemaakt word ik met de minuut hebberiger :P

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-11 14:57
Ik wil vandaag (of iig zeer binnenkort) ook een nieuwe Palm bestellen.. alleen zit ik zwaar te twijfelen tussen de Tungsten T5 en de Tungsten E2. De laatste is goedkoper, maar heeft (volgens mij) geen mogelijkheid om als USB-drive te functioneren...

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Martin Sturm schreef op maandag 05 september 2005 @ 08:43:
Ik wil vandaag (of iig zeer binnenkort) ook een nieuwe Palm bestellen.. alleen zit ik zwaar te twijfelen tussen de Tungsten T5 en de Tungsten E2. De laatste is goedkoper, maar heeft (volgens mij) geen mogelijkheid om als USB-drive te functioneren...
Ik weet niet of de standaard software van de E2 dergelijke software heeft. Maar je kunt altijd met softick cardexport gaan werken. Maarja, dan zit je al gelijk weer een euro of 15 dichter naar de T5 toe...

• Zak

Zak

Even een vraagje.

Zodra hij beschikbaar is bij pdashop dan ga ik 'm bestellen. Nou wil ik eigenlijk ook wel een case of beschermhoes.

Alleen met enkele voorwaarden:
- Moet inclusief beschermhoes of case op de cradle te plaatsen zijn.
- Moet een fliptop zijn. Dus naar boven of onder openklappen. Of erg soepel zijn zodat ik 'm achter de T5 kan vouwen.
- niet lomp zijn.

Weet iemand wat er met dit wensenlijstje overblijft en hebben jullie zelf ervaringen?

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Zak schreef op maandag 05 september 2005 @ 13:34:
- Moet inclusief beschermhoes of case op de cradle te plaatsen zijn.
-
Bestel dan ook gelijk de cradle erbij, want die wordt standaard niet meegeleverd!

Verder heb ik nog geen ervaring met een case, gebruik momenteel de flipover die standaard wordt meegeleverd. Dit is niet echt een bescherming van het gehele apparaat, meer voor alleen het scherm.
Ik denk in de nabije toekeomst eens een case aan te schaffen.

Maar zover ik zie wat jou eisen zijn aan een case, denk ik dat de meegeleverde flip volstaat.

• Zak

Zak

Ja bescherming van het scherm is het belangrijkste. Maar ietwat bescherming om de rest is ook niet weg. Nou zat ik misschien te denken aan zo'n covertec leren case. Maar ik wil zoiets eigenlijk eerst zien en voelen :P

Misschien is zo'n leren etui ook wel wat. Waar je 'm dus in z'n geheel uit moet halen. Zag net zoiets op de website van piel frama geloof ik. Zal eens een linkje zoeken.

Cradle en screenprotector worden uiteraard erbij besteld.

• Mr. Bondt
Zak schreef op maandag 05 september 2005 @ 17:09:
Ja bescherming van het scherm is het belangrijkste. Maar ietwat bescherming om de rest is ook niet weg. Nou zat ik misschien te denken aan zo'n covertec leren case. Maar ik wil zoiets eigenlijk eerst zien en voelen :P

Misschien is zo'n leren etui ook wel wat. Waar je 'm dus in z'n geheel uit moet halen. Zag net zoiets op de website van piel frama geloof ik. Zal eens een linkje zoeken.

Cradle en screenprotector worden uiteraard erbij besteld.
Ik heb het Covertec hoesje, en bevalt mij uitstekend! (Beter dan die zogenaamde "hardcase" :/ )
Met de oplaadkabel kan ik hem gewoon opladen terwijl hij in het hoesje zit.
Dat gaat denk ik niet lukken met een cradle, aangezien er een flapje over de connector zit :)
Ja, ik kreeg mijn oude programma's er niet meer tegelijk op bij de herstel-Hotsync :X
Pagina: 1