[3D] Huis inrichten met eigen meubels

Pagina: 1
Acties:
  • 14.308 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:06
Waarschijnlijk ga ik binnenkort met mijn vriendin samenwonen in een flatje. Dit flatje wil ik nu echter alvast virtueel inrichten, om te kijken hoe het eruit komt te zien.

Een aantal jaar geleden heb ik eens met FloorPlan 3D gewerkt voor een schoolproject. Hiermee kan je heel makkelijk muren trekken, deuren en ramen erin proppen, wat default meubels erin slepen, en klaar.
Ik heb vanmiddag dus, met dit in mijn geheugen, een trial van Floorplan 3D HomeDesign v7 gedownload, maar deze kan niet precies wat ik wil.

Ik wil het huisje namelijk inrichten met de meubels die wij van plan zijn te gaan kopen. Ik heb de beschikking over AutoCAD 2000, en kon hier vroeger redelijk mee omgaan. Ik denk dat ik met een paar dagen oefenen het wel voor elkaar moet krijgen de meubels die wij willen kopen in 3D na te maken Het probleem is alleen dat ik geen mogelijkheid zie om mijn zelf gemaakte meubels te importeren in FloorPlan.

Dus mijn vraag;
Kent er iemand een programma waarin je een huis kan namaken (buiten en binnenmuren, deuren en ramen) op de milimeter nauwkeurig, en ook zelf objecten (zoals deuren en ramen, maar ook banken, kasten, etc) kan importeren welke je in AutoCAD hebt gemaakt?

In 3Dmax kan het vast en zeker, maar dat is een beetje overkill. Zoek dus een beetje een Floorplan achtig programma waarbij je een muurtje aanklikt en ze neerzet, en intikt hoe lang, hoog, en dik ze zijn. Het zou natuurlijk makkelijk zijn als er een trial/demo van dit programma beschikbaar is, zodat ik morgen niet naar de winkel hoef te rennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-05 20:09

dominic

will code for food

Ik gebruik zelf Punch Home Design, daarin kun je eerst een blauwdruk maken van je huis en vervolgens de zooi in gaan richten.. Zelf meubels maken blijft met dit soort pakketten altijd een probleem maar wellicht kan je met deze applicatie wel e.e.a. importeren..

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Ik ontdek net dat je in FloorPlan wél kunt importeren.
Elk type object (deur, kast, bed) heeft een aantal categoriën met items, en hier kun je zelf een item aan toe voegen, maar alleen met hetzelfde model als de al bestaande items.
Maar ik zie nu pas dat er ook een 'custom' categorie is, waar ik 3ds-files kan importeren. En AutoCAD kan exportern naar dit formaat.
Heb zojuist een truck (sample van autocad2000) in mn huiskamer gezet.

Nu alleen het probleem dat AutoCAD toch iets ingewikkelder is als in mn geheugen, dus maar even goede tuts zoeken met betrekking tot 3D-tekenen, en textures (anders ziet het er nog niet uit).

Dat Punch-ding waar je het over hebt was ik tegen gekomen bij download.com toen ik aant zoeken was naar soortgelijke programma's. Hij had echter niet zoveel reviews, was een bijzonder klein installatiebestand, en de 'developer notes' sprak over hoe proffesioneel ze wel niet waren. Was voor mij de reden om hem niet te downen :P

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:19
Waarom niet alles in AutoCAD doen? :)

Voorbeeldje van mijn toekomstige kamer (wel nog steeds een WIP):
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~fragfrog/huis2.jpg

Deels in 2000, deels in 2004 getekend. Overigens heeft texturen in AutoCAD niet altijd nut: in 3DsMAX en WorldCraft lukt het mij namelijk iig niet om de AutoCAD texture te laden, zodat ik alsnog daarin textures toe moest gaan voegen :)

Maargoed, als je eenmaal meubels in AutoCAD gemaakt hebt is het volgens mij ook voor jou piece-a-koekje om de muren erin te zetten, simpelweg een blok tekenen is al voldoende, kleurtje erover...

Wat misschien wel een idee is: als je helemaal overnieuw moet beginnen, start dan niet met AutoCAD. Voor 3D modellen is het IMHO nog steeds niet geschikt, of tenminste, er zijn betere pakketten hiervoor gemaakt zoals wat je zelf al aangaf 3DsMAX, MAYA en Lightwave om er maar een paar te noemen :)

[ Voor 48% gewijzigd door FragFrog op 25-09-2004 01:06 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
AutoCAD is prima geschikt om 3D-modellen mee te maken hoor. Alleen volgens mij kan je er niet mee texturen :?
Maar voornaamste reden om autocad te gebruiken is omdat ik hem heb, en de overige apps niet.

Waarom niet alles in AutoCAD maken...
Floorplan is wel handig voor de muren, deuren en ramen te positioneren. Voor de rest kan je eigenlijk in AutoCAD vrijwel hetzelfde... misschien dat ik ook maar wel alles in AutoCAD probeer dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
frickY schreef op 26 september 2004 @ 21:30:
AutoCAD is prima geschikt om 3D-modellen mee te maken hoor. Alleen volgens mij kan je er niet mee texturen :?
Zie mijn voorbeeld, gemaakt in AutoCAD, ziet er toch redelijk getextured uit dacht ik? ;)
Waarom niet alles in AutoCAD maken...
Floorplan is wel handig voor de muren, deuren en ramen te positioneren. Voor de rest kan je eigenlijk in AutoCAD vrijwel hetzelfde... misschien dat ik ook maar wel alles in AutoCAD probeer dan :)
Tja, je moet doen wat je het makkelijkst vindt natuurlijk, maar IMHO weegt het eventuele gebruikersgemak van een andere applicatie niet op tegen de problemen waar je tegenaan kan lopen bij het importeren van objecten (textures niet meenemen, schaal verkeerd, te veel polygonen om te importeren - been there, done that).

Post in ieder geval het eindresultaat, ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-05 20:03

MRic3

Of praat ik weer poep?

frickY schreef op 24 september 2004 @ 20:54:
<knipperdeknip>
Dus mijn vraag;
Kent er iemand een programma waarin je een huis kan namaken (buiten en binnenmuren, deuren en ramen) op de milimeter nauwkeurig, en ook zelf objecten (zoals deuren en ramen, maar ook banken, kasten, etc) kan importeren welke je in AutoCAD hebt gemaakt?
<knipperdeknip>
Jammer, ik ken wel een programma die het op de centimeter nauwkeurig doet :+

Je kan beter beetje meten (op de honderste millimeter nauwkeurig :+ ) en dan je verbeelding gebruiken. Zo moeilijk is dat toch niet? Ik verander elk half jaar mijn indeling van de huiskamer en meet van tevoren geen millimeter op.
* MRic3 snapt niet dat mensen zoveel tijd stoppen in zoiets..

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:06
Ik weet niet hoe mooi en realistisch je het wil maken, mr ik denk dat je het toch het makkelijkst in autoCAD kan doen, omdat je al een beetje bekend ben met dit programma.

Het 3d tekenen in autocad, zoals als muren en kozijnen is ook echt een piece of cake, vooral als je in autocad je meubels wil modellen moeten de muren geen probleem zijn.

Voor de materialen kan je de standaard materialen nemen en een beetje met de instelligen prutsen, of je gebruikt foto's --> bitmaps.

Het 3d tekenen is een kwestie van gesloten lijnen extruden, en vervolgesn de commando's subtract, onion, etc, gebruiken.

linkje naar site met veel vragen en antwoorden (Autocad)
http://www.cad-forum.nl/

Tevens zit er een goede Help in het programma zelf met afbeeldingen.
suc6!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Het hoeft niet perse op de milimeter nauwkeurig. Maar heb een bouwtekening van de woning met afmetingen in milimeters. En de Ikea catalogus staat ook vol met afmetingen in milimeters. Dus als je het hebt, waarom zou je het niet gebruiken :)

Op school had ik een 10 voor AutoCAD tekenen, maar dat was 2D, en alweer een poosje geleden. Ben nu een tutorial aan het doorlopen om alles weer een beetje op te halen. Maar ik denk dat ik inderdaad alles gewoon in AutoCAD ga doen.. net zo makkelijk :)

Dat FloorPlan is wel heel handig.. maar mooi is anders;
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/eprui/plattegrond.jpg Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/eprui/driedee.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tie-rep
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-04 22:48

tie-rep

nu met ir. !

kant en klaar product

kan je tenminste tijd besteden aan het inrichten, ipv nerden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Ziet er erg goed uit, maar mist het moraal van dit topic; "Eigen meubels".

Bijvoorbeeld de Magiker-serie van Ikea ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.nl/PIAimages/25259_PE093327_S2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-04 15:56

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik had vroeger '3D Home Architect' ... en die bestaat nog steeds. Het is iig een betaald pakket.

Hiermee kan je je huis goed opbouwen, let er wel op de maten staan aan het begin op Amerikaanse maten ... vraag me niet welke, maar dat zal nowadays best te veranderen zijn.
Je hebt hele libraries met meubelen, maar je kon ook je eigen library of je eigen meubel invoegen. Het is allemaal vrij basic, tenminste in de tijd van Windows 3.11 draaide ik dit :P en toen kon je niet texturen, alleen kleuren...

Maar je kunt er allicht even naar kijken :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
3D Home Architect was ik op mijn zoektocht inderdaad tegen aan gerend, was echter geen demo of trial van te vinden...

Mn voornaamste probleem op dit moment is toch nog even het maken van meubels merk ik nu. Mn AutoCAD is net even iets roestiger dan ik dacht :P
Ik heb n simpele boekenkast getekend (4 planken en voetjes) maar als ik hem render zijn de planken half transparant. Ook lukt het me met geen mogelijkheid om ze een kleurtje te geven :| Maar eens een tut zoeken over inkleuren in CAD :P

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Half transparant -> ik heb wel vaker in Max topics gelezen dat je voor een material 'two sided' aan moet zetten. Denkt jouw plank misschien ook dat hij maar één zijde heeft, voor zover dat in CAD kan?

Ik denk niet echt dat je in CAD kunt texturen, kleuren ofkors wel, maar dat is alleen ter onderscheid van de onderdelen mogelijk. toch?
Wat ik overigens gedaan heb voordat ik verhuisde is letterlijk mijn kamer namaken in Cinema4D. Als je rechte muren hebt, hoeft dat geen prutswerkje te zijn.

Ik had alle objecten eerst als kubussen gemaakt en die erin geschoven. Net zolang blijven schuiven en draaien tot alles staat. En daarna naar behoeven dus gaan detailleren...
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/39582/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/39568/full.jpg
:)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:13

André

Analytics dude

* André is ook even bezig geweest met Floorplan
Nadeel is dat de ramen en deuren van standaard maten zijn dus je kunt niet je raam op maat slepen zeg maar. Het ideaalste zou een programma zijn waarin en heleboel ramen/deuren enz. op zitten die je op je eigen maat kunt maken en waarmee je als je klaar bent een 3D fly-around kunt maken :)

• frickY
@Dark Blue
Wauw.. dat bed ziet er mooi uit. Zo wil ik mijn bank ook maken! :)

@Andre
Het kan wel :) Ga bij de ramen naar de categorie 'Customized' en voeg daar een nieuw raam toe. Dan gebruik je een standaard raam omject voor de indeling, en op een ander tabblad kun je alle afmetingen aangeven. Zo heb ik dit zelf ook met alle deuren en ramen gedaan. Is wel een prutswerk, zo fijn werkt dat programma niet als je een beetje eisen stelt aan de details. Daarom dat ik het maar in autocad ga proberen.

• Plint
Dark Blue schreef op 29 september 2004 @ 00:05:

Ik denk niet echt dat je in CAD kunt texturen, kleuren ofkors wel, maar dat is alleen ter onderscheid van de onderdelen mogelijk. toch?
:)
Nee...Als je het topic doorleest zie je dat Fragfrog heeft getextuurd of bedoel je iets anders met texturen?
Volgens mij werkt autocad niet met 2sided etc.

@fricky: Waarom autocad dingen opeens transparant maakt snap ik niks van. Kan het zijn dat je er een materiaal eigenschap aan heb gegeven?

Zoals Dark Blue het deken heeft gemaakt krijg je never nooit in AutoCAD voor elkaar.
En over die kleuren: Autocad rendert toch gewoon de kleuren die je in het begin aan de layer of object heb gegeven?

Welk Autocad heb je?

• frickY
Ik ben nog té autoCAD n00b om antwoord te kunnen geven op je vragen :D
Behalve dan welke versie; AutoCAD2000

Het begin van de boekenkast;
Afbeeldingslocatie: http://cipher.webhop.net/cadkast.jpg
Ik zie nu pas dat hij helemaal niet semi-transparant is.. alleen het grid schijnt er doorheen. Das zal wel n 'feature' zijn ofzo :P

Maar ik ga straks eens even zoeken naar waar je de kleuren van 'solids' kunt aanpassen, of hoe ik ze kan texturen

Kan je ook 'solids' (cilinder) naderhand nog resizen? Ik heb die pootjes te kort gemaakt. Of moet ik dan moeilijk doen met een nieuwe circel eronder maken en hem extenden, of er een nieuwe cilinder opmaken en dan union?

edit:

Ben even opnieuw begonnen en gaat al stukken beter. Ik ben nu een stuk verder als bovenstaand, in een stuk minder tijd. Kleuren kan je inderdaad gewoon bepalen door de kleur van het layer te zetten. Texturen kan als het goed is via View > Render > Materials
Maar dat zoek ik nog wel uit :P

Heb in ieder geval gemerkt dat bovenstaande niets voorsteld :P Had het binnen een minuut nagemaakt.
Maakt het overigens uit of je punten intikt, of osnapt? Beide even nauwkeurig?

[ Voor 76% gewijzigd door frickY op 29-09-2004 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Het eind van de boekenkast;
Afbeeldingslocatie: http://cipher.webhop.net/magiker.jpg

Hier t orgineel
Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.nl/PIAimages/17090_PE094570_S4.jpg

Klopt niet helemaal zoals je ziet. De enige afmetingen die ik van de kast weet zijn;
Breedte: 69 cm
Diepte: 40 cm
Hoogte: 212 cm

De dikte van de planken heb ik dus gegokt op 1,5cm voor het beuken houd, en 0.8cm voor de liggende planken. Maar volgens mij had dit 2cm en 1cm moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 123347

Als timmerman ben ik ook op zoek naar een 3d prog om snel een ruimte in te visualiseren. Ik werk met Inventor (5) waarvoor ik ook een cursus aan het HMC heb gevolgd en Autocad 2004LT. Inventor is erg weerbarstig (constraints 8)7 ) en mijn versie van autocad kan eigenlijk alleen 2d.

Ik heb ook maya geprobeert en vectorworks, rhino en ga zo maar door, maar eigenlijk is er geen enkele die voldoet aan mijn eisen; simpel een ruimte tekenen, een goeie library, textures niet noodzakelijk, professioneel tekeningetje uitpoepen.

Is Autocad 2004 full een optie? Lijkt er wel op als ik dat zo lees...

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 123347 op 02-10-2004 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

3D Home Architect, I know, hij is alleen for sale, maar hij is goed! Custom ramen, maten, etc..

Ik ben echter niet de verkoper, noch de aandeelhouder ofzo. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Nu ik vandaag nog eens naar mijn render kijk is hij eigenlijk wel spuuglelijk :P
Daarbij lijkt het ook nog eens dat mijn kast te breed is, de planken te dun, en de pootjes veel te klein...
Volgende week nog maar een poging doen.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
frickY schreef op 29 september 2004 @ 18:06:
Kan je ook 'solids' (cilinder) naderhand nog resizen? Ik heb die pootjes te kort gemaakt. Of moet ik dan moeilijk doen met een nieuwe circel eronder maken en hem extenden, of er een nieuwe cilinder opmaken en dan union?

Maakt het overigens uit of je punten intikt, of osnapt? Beide even nauwkeurig?
[/edit]
Cilinder en andere vormen kan je naderhand niet makkelijk resizen d.m.v. ff andere maat instellen. Hiervoor moet je bijv ff een blok maken, deze plaatsen op het deel wat weg moet, en dan d.m.v het commando subtract een deel eraf halen.
Voor betere uitleg zie -->F1 --> subtract ;)

Cut is ook een optie mr vind ik persoonlijk niet makkelijk als je iets wil inkorten.

snap is makkelijker en weet je zeker dat het klopt. Punten is een beetje moeilijk doen na mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Wat jij verteld is een prima uitleg in het geval is ze te groot had gemaakt. Maar ze zijn juist te kort ;) Maar begin gewoon nog een keer opnieuw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
idd verkeerd gelezen, dan kan het idd met union. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cappie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-02 17:02

cappie

all lowercase

Waarom niet eens wat leuke meubeltjes d'r in? Die meubeltjes van jullie sucken maar een beetje :)

Afbeeldingslocatie: http://www.blackspermboys.com/cappie/bankje.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door cappie op 06-12-2004 16:47 ]

Aspire to inspire before we expire | profiel | systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-05 11:35

Just_I

What did you just say?

Niet iedereen heeft de zelfde smaak cappie, gelukkig maar zeg. Maar die bank van jouw ziet er heel erg kunststof achtig uit. Ook de tussenruimtes tussen de kussens is ietwat aan de grote kant.

Wel aardig blijven hè ;) .

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cappie

cappie

all lowercase

Just_I schreef op 04 oktober 2004 @ 19:36:
Niet iedereen heeft de zelfde smaak cappie, gelukkig maar zeg. Maar die bank van jouw ziet er heel erg kunststof achtig uit. Ook de tussenruimtes tussen de kussens is ietwat aan de grote kant.

Wel aardig blijven hè ;) .
Achja.. ik probeer de mensen hier iets te geven waar ze tegenop kunnen boksen.. om te voorkomen dat 't van die online-whimps worden :P

Dat mijn 10-minuten-probeerseltjes worden afgekraakt vind ik niet zo'n ramp :)

Maareh.. afgezien van de rants en de trolls zo nu en dan ben ik best leuk om mee om te gaan :)

Zal ik eens wat meer zooi laten zien straks? (serieuze zooi.. dingen zoals een keuken die ik een tijdje terug heb gemaakt?)

[ Voor 6% gewijzigd door cappie op 04-10-2004 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
@cappie:
Misschien moet je eerst mr eens het topic doorlezen voordat je met zo'n reply komt.
Dit gaat echt nergens over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Plint schreef op 04 oktober 2004 @ 20:25:
@cappie:
Misschien moet je eerst mr eens het topic doorlezen voordat je met zo'n reply komt.
Dit gaat echt nergens over.
^^ Met stom is.

Ook al probeer je je woorden goed te maken, je komt op mij vrij arrogant en betweterig over. Ik snap dat jij het met je 'tien minuten maakseltjes' misschien voor dit moment even beter kunt, maar de TS heeft niet die mogelijkheden en is ook duidelijk niet met jouw gespam geholpen...

Je zegt er ook niet bij welk programma, en nee, ik hoef je keuken niet te zien...die mag je in het 3D Algemene - topic zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Mocht je de Magiker-serie hebben wil ik hem wel graag zien, en eventueel in mn mailbox ontvangen als AutoCAD file :+ :9

Was net opnieuw begonnen en zag er beter uit. Heb toen, om onbekende redenen, alles ge-explode. Vervolgens had mn kast geen zijkanten meer bij het renderen 8)7 Mja.. blijf nu gewoon van de knopjes af die ik niet nodig heb O-) Ben zo terug met de nieuwe versie van de boekenkast ;)

-edit
Afbeeldingslocatie: http://cipher.webhop.net/magiker2.jpg Afbeeldingslocatie: http://cipher.webhop.net/magiker_org.jpg
Is wel een redelijke vooruitgang.. maar nog klopt het niet.
Wel eng als ik me bedenk dat dit nog maar een simpel boekenkastje is.. en dit waarschijnlijk het makkelijkst van alle meubels is die ik wil gaan maken...
Maar toch.. hij klopt nog steeds niet. Maar de afmetingen blijven ook gokken..
Heb nu planken van 2 en 1 centimerer dikte, de pootjes zijn 12, en de kast zelf 203.. hij is nu dus nog te hoog ook... (hij hoort 212 te zijn)

[ Voor 41% gewijzigd door frickY op 04-10-2004 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/42610/full.jpg

Dit is mijn uitprobeersel met het kastje. In Cinema4D gemaakt, en enorm geklooid met de belichting :( - ... :P (op dit uur nog ja, morgen school)

Als je wil kan k je de DXF, de C4D, de 3DsMax file ofzo sturen incl. textures. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
WTF?! Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/eprui/icon_bigmouth.gif

_/-\o_ Jouwe is volgens mij net iets te laag, maar voor de rest perfect. Die belichting is inderdaad een hel, daar heb ik dus ook maar geen aandacht aan besteed. Maar jij hebt zelfs de goede hoek te pakken in vergelijking met de foto! :o
Ik kreeg het niet voor elkaar om van de bovenste plank de onderkant te zien, en van de onderste de bovenkant.
Je textures zou ik in iederg eval heel graag willen hebben, of ik iets aan de bestanden heb in AutoCAD weet ik niet maar wil het proberen :)
Als je ze zou willen sturen heel graag :) Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/forum/user_email_gfx/27790/C6C3EF/000000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
Misschien kan je btr met de hand ff een ruwe schets maken met de mate n erbij.

wat jouw plaatje mist is een goed perspectief, van jou ziet er nog wat isometrisch uit. hoe doe ik dat? :
tijdens 3dorbit --> rechtermuisknop --> perspective aanvinken --> en dan op je commandoline: Dview intikken.

en nogmaals druk F1 voor uitleg over het commando "Dview" ;)

Materialen kan je overal van internet afhalen en vervolgens bij materialen --> bitmap invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Nj bij view -> render -> materials ;)

Ik ga een naar dview kijken als ik thuis ben. Gebruikte nu steeds vpoint om mn camera te verplaatsen.

Probleem met de maten is dat ik ze niet heb. Enige maten die bekend zijn zijn 212x69x40 (lxbxh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101527

FragFrog schreef op 25 september 2004 @ 01:00:
Waarom niet alles in AutoCAD doen? :)

Voorbeeldje van mijn toekomstige kamer (wel nog steeds een WIP):
[afbeelding]

Deels in 2000, deels in 2004 getekend. Overigens heeft texturen in AutoCAD niet altijd nut: in 3DsMAX en WorldCraft lukt het mij namelijk iig niet om de AutoCAD texture te laden, zodat ik alsnog daarin textures toe moest gaan voegen :)

Maargoed, als je eenmaal meubels in AutoCAD gemaakt hebt is het volgens mij ook voor jou piece-a-koekje om de muren erin te zetten, simpelweg een blok tekenen is al voldoende, kleurtje erover...

Wat misschien wel een idee is: als je helemaal overnieuw moet beginnen, start dan niet met AutoCAD. Voor 3D modellen is het IMHO nog steeds niet geschikt, of tenminste, er zijn betere pakketten hiervoor gemaakt zoals wat je zelf al aangaf 3DsMAX, MAYA en Lightwave om er maar een paar te noemen :)
Mooi gedaan, maar volgens mij klopt het perspectief van die ramen niet, of je moet wel een *heel* interessant huis hebben ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Laatst online: 06-05 15:25
Anoniem: 101527 schreef op 05 oktober 2004 @ 12:42:
[...]

Mooi gedaan, maar volgens mij klopt het perspectief van die ramen niet, of je moet wel een *heel* interessant huis hebben ;-)
tis een soort van isometric view, zie ook dat kamerscherm, oftewel alle horizontale lijnen lopen parallel aan mekaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101527

bolleh schreef op 05 oktober 2004 @ 12:52:
tis een soort van isometric view, zie ook dat kamerscherm, oftewel alle horizontale lijnen lopen parallel aan mekaar
Merkwaardig, waar is dat handig voor dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
Anoniem: 101527 schreef op 05 oktober 2004 @ 12:54:
[...]

Merkwaardig, waar is dat handig voor dan?
In AutoCAD kijk je tijdens het modellen in isometrisch aanzicht en niet met cameraview die het automatisch in perspectief zet.
Voor het oog is het lelijk, niet kloppend, maar voor het modellen is het makkelijker, en duidelijker.

In AutoCAD is "perspectief" een functie wat je aan kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Waar zit die optie? :+ AutoCAD is echt huge.. jammer dat al die opties in andere schermpjes verstopt zitten, welke weer in andere schermpjes verstopt zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91735

sketchup is ook wel een leuk programma, maakt soort schetsen in 3D. Had zelf totaal geen ervaring met autocad e.d. maar met dit programma effe geprutst en levert leuke dingen op. Is echter niet allemaal zo precies maar ziet er wel leuk uit en je kunt erg makkelijk allerlei dingen zelf tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Afbeeldingslocatie: http://cipher.webhop.net/magiker3.jpg
Mn laatste resultaat. Zitten nu deurtjes in, en het deurtje linksboven heeft glas (standaard AutoCAD materiaal :)). Alleen nu is mn volgende vraag misschien wat voorspelbaar; Hoe krijg ik naden tussen mijn deurtjes? Is hier een simpel truukje voor of moet ik ze zelf een beetje van elkaar af zetten? Want het is dat ik het erbij vertel, anders wisten jullie vast niet dat het deuren waren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik zag wel dat het deuren waren :)
Maar ik heb die naden tussen mijn kast (zie bovenplank en onderplank) gemaakt door net 0,5 cm van de maat af te wijken. Het mag dus eigenlijk niet... maar het geeft wel dat naadje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Tuurlijk mag dat wel ;)
Maar ok.. dan knip ik er even een randje langs weg.

Hoe heb jij dat overigens gedaan met die belichting? Ik zie diverse keuzes die ik heb.. spotlight.. distant light.. etc. Nu lijkt me distant light vergelijkbaar met de zon, of gewoon omgevingslicht.. en spotlicht echt als een gerichte lamp.. Maar zodra ik een lamp invoeg is 1 deel van de kast uberfel.. en de rest kan je niet zien vanwege de duisternis :P

Het is niet dat ik er voorheen minachtend over was.. maar dat 3D is echt een vak apart. Op mn werk (ik ben programmeur) hadden we een vormgever welke wel eens wat in 3D maakte (mbh Truespace) en heb wel eens over zn schouder staan meekijken, en meegeholpen het interactief te maken in Director (Lingo).. maar tis echt lastiger dan ik had verwacht :D
Ben dit W&G fora eens doorgelopen en jullie maken echt de mooiste dingen.
* frickY probeert subtiel een beetje respect te tonen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik heb dit lichteffect op de kast bereikt door een 'parallel' light in een array neer te zetten in Cinema4D.

Wat je dan krijgt is een cirkel van vierkante verticaal staande platen die allemaal 'facing' de kast zijn. Ze geven als je ze op 15% ofzo zet, een diffuus licht af, van alle kanten. Het is mijn simpele nep - dome-of-light. :P (ook op GoT te vinden... met Autocad denk ik niet te creeëren).

Erbij heb ik dan weer één spot op de kast gericht van rechts voren. Die staat ook niet zo denderend fel anders kreeg ik inderdaad dat hoge contrast :)
Ik ga die dingen straks even uploaden... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Daarmee creëer je dus een scene waar het licht van alle kanten komt.. handig :) Weet niet of ik in autocad lichtgevende platen kan maken.. maar zal eens kijken.

Met iets meer oog voor detail;
Afbeeldingslocatie: http://cipher.webhop.net/magiker4.jpg
Ik kom al redelijk in de richting, al zeg ik het zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
frickY schreef op 05 oktober 2004 @ 13:54:
Waar zit die optie? :+ AutoCAD is echt huge.. jammer dat al die opties in andere schermpjes verstopt zitten, welke weer in andere schermpjes verstopt zitten...
@fricky:
welke optie bedoel je?

Met belichting moet je een beetje spelen met opties, ik dacht dat de intensiteit standaard heel hoog staat in autocad. Misschien kan je ff een vloer maken waar de kast op komt te staan, zo kan je meteen (bv bij spotlight) de hotspot en fall off controleren.
Door licht toe te voegen wordt het wel meteen een stuk realistischer, vooral het glas.

Denk dat ik AutoCAD ook eens installeer om te kijken wat ik er van kan maken.
Mischien wel een leuke vergelijking met Cinema4D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Plint schreef op 06 oktober 2004 @ 12:24:
[...]

@fricky:
welke optie bedoel je?

Met belichting moet je een beetje spelen met opties, ik dacht dat de intensiteit standaard heel hoog staat in autocad. Misschien kan je ff een vloer maken waar de kast op komt te staan, zo kan je meteen (bv bij spotlight) de hotspot en fall off controleren.
Door licht toe te voegen wordt het wel meteen een stuk realistischer, vooral het glas.

Denk dat ik AutoCAD ook eens installeer om te kijken wat ik er van kan maken.
Mischien wel een leuke vergelijking met Cinema4D
De optie voor wel of geen isometrische aangezichten. Ik krijg het niet voor elkaar om mn camera zo neer te zetten zodat ik een perspectief als op de foto (of de render van Dark Blue) krijg.

Belichting is momenteel nog even voor latere zorgt, maar het is een hele goede tip om er even een vloer in te leggen!

Denk dat AutoCAD naast een pakket als Cinema4D weinig voorstelt. AutoCAD lijkt me meer bedoeld voor simpele modellen, zoals bouwtekeningen/blauwdrukken oid.
Ik weet van bijvoorbeeld Truespace dat je hier heel makkelijk schroefdraad mee kan maken.. je plaatst een wokkel, trekt op een paar punten de diameter in, en je hebt een schroef. AutoCAD kan dit soort dingen niet... voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

frickY schreef op 07 oktober 2004 @ 21:53:
Denk dat AutoCAD naast een pakket als Cinema4D weinig voorstelt. AutoCAD lijkt me meer bedoeld voor simpele modellen, zoals bouwtekeningen/blauwdrukken oid.
Ik weet van bijvoorbeeld Truespace dat je hier heel makkelijk schroefdraad mee kan maken.. je plaatst een wokkel, trekt op een paar punten de diameter in, en je hebt een schroef. AutoCAD kan dit soort dingen niet... voor zover ik weet.
Hehehe :P
Daar heb je het toch niet echt bij het juiste eind. AutoCAD moet je constructief zien, 3D pakketten meer modellerend.

Je kan dan in een 3D progsel nog zulke mooie schroeven slepen, maar het leuke is dat AutoCAD ze voor specifieke doeleinden al gewoon als extern te importeren libraries aanbiedt.
Mijn vader is metaalbewerker en heeft libraries met wel honderden boutjes, moertjes en schroefjes, die exact op de milimeter in een object geplaatst worden.

Nog leuker, door ze precies zo te plaatsen kan er vanuit AutoCAD weer een draai/freesbank aan worden gestuurd en dit soort dingen gezellig uit een blok metaal houwen.
Neem eens een waterkoeling-blokje... die wil je veel liever in AutoCAD maken dan in Cinema3D ofzo. Je zult toch maar dat blokje met bloed zweet en tranen eindelijk af hebben, het op je koeler willen monteren en er achter komen dat de schroef die jij gesleept hebt, eigenlijk in het dagelijks leven totaal niet bestaat... :o ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
constructief ... dat woordt zocht ik ;)

Heb overigens nog geen tijd gehad om verder te gaan... maar heb wel weer het idee dat k iets stoms heb gedaan.
Naast de kast waar ik nu mee bezig ben wil ik nog een paar kasten namaken van de Magiker serie. Deze gebruiken grotendeels dezelfde afmetingen hout. Had ik niet beter van elke plank een BLOCK kunnen maken, zodat ik heel makkelijk meer planken kon inserten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
isometrie,
Wat je al zegt zijn veel opties in atocad opgeborgen in Toolbars. Omdat niet iedereen 3d tekent met AutoCAD staan de Toolbars niet standaard aan.

druk op rechtermuisknop op een toolbar --> custumize oid --> en vink de toolbars aan die nodig heb.

die isometrie functie zit in een toolbar genaamd views (volgens mij) een toolbar met knoppen om in alle aanzichten te kunnen kijken. vooraanzicht, zij.., iso, etc.

Van de planken kan je altijd nog een block maken, mr een blok is zo gemaakt toch :) je kan ook nog gewoon kopieren immers.

Over dat perspectief: f1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Ik heb de VIEWS-toolbar gevonden. Dank je. Maar.. ik bereik hier nog niets mee.
Ik krijg het niet voor elkaar hetzelfde aangezicht te krijgen als de foto.

Voor de duidelijkheid;
Op de foto hang je zegmaar recht voor de middelste plank. Van de planken er boven zie je de onderkant, van de planken eronder de bovenkant. Beetje fisheye effect... (groothoek lens)

Op mijn renders zie je alleen OF de bovenkant van alle planken, OF de onderkant.

Alsnog blocks maken van de planken is een snuggere opmerking. Of de mijne was gewoon bijzonder dom waardoor hij snugger lijkt :) Dank je voor het wakker schudden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Klopt het dat zodra je een lamp toevoegd je rendertijd veeeeel hoger wordt?

Ik ben bezig op een P3 733mhz met 512mb...
Ik heb nu ook de kast met 3 kolommen erbij, en de planken welke tussen deze 2 kasten hangen "af". Heb er een paar lampen omheen gehangen (1x point light, 3x distant light) om het wat contrastrijker te krijgen maar hij is bijna 10minuten bezig om het uit te spugen op 640x480@24bit.
Kan dat een beetje kloppen of doe ik iets helemaal fout? Opzich lijkt mij de belichting op die kasten namelijk niet zo heel erg moeilijk om te renderen :?

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://cipher.webhop.net/magiker5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://cipher.webhop.net/magiker5_2.jpg
Komt al best in de richting, al zeg ik t zelf :P

[ Voor 18% gewijzigd door frickY op 09-10-2004 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

't Lijkt mij meer het idee dat Autocad er eigenlijk niet voor bedoeld is...

Platte strakke lijntekeningen, bouwtekeningen, al ga je tot schaal 1:1 ... ding doet het.
Maar een 3D engine, renderen... daar vraag je wat van zo'n '2D' programma. Ik zie 3D mogelijkheden in CAD eigenlijk alleen als een extraatje, en ja, daar kan wat extra tijd voor het renderen bij komen.

Je zou misschien vanuit CAD kunnen exporteren naar een formaat wat je in Max of Cinema4D (is makkelijker te leren imho) in kunt voeren maar dan moet je wslk alle texturen en belichting weer opnieuw instellen... en daarbij nog enigszins het programma leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
Anoniem: 101527 schreef op 05 oktober 2004 @ 12:42:
[...]

1. ik *heb* een heel interessant huis ;) (1)
2. Tekening staat wel degelijk in perspective projection (makkelijkst is om naar 3D orbit te gaan (view-> 3D orbit), rechtermuisknop, projection, perspective), maar camerainstellingen zijn een beetje.. mm.. dubieus.. ;) Kun je overigens met het commando 'dview' wijzigen :)

(1): nieuwe indeling moeten maken waardoor de kamer nu zo'n 12 verschillende muurvlakken heeft, heel appart effect.. :D

@DonkerBlauw: deels eens, deels oneesch. Opzich kan AutoCAD al sinds versie 12 (waarna 13, 14, 2000 en nu 2004 kwamen) 3D tekenen, misschien zelfs wel eerder, not sure. Probleem is alleen dat het constructief 3D is. Dus, om meer inzicht te krijgen in een gebouw, niet om mooie plaatjes te maken (al vind ik dat plaatje van m'n kamer eigenlijk niet eens zo lelijk.. ;)). En ik zou me niet te snel verkijken op AutoCAD: qua texures kan het zo ongeveer alles, en qua render kun je nog een berg doen door een externe AutoCAD renderer zoals VIZ te gebruiken.

Grootste probleem waar je wel tegenaan zal lopen: effecten, echt modelling (autoCAD is vooral object georienteert qua 3D gebeuren, die vervolgens ook nagenoeg niet meer te wijzigen zijn), licht (slechts 3 verschillende object lichtbronnen, die vervolgens de grootste moeite hebben met glas ed) en het ontbreken van een 3D orientatiemethode (afgezien van je UCS icon, wat de nodige interpretatie vergt). Kortweg: alle dingen die niet nodig zijn om iets correct 3D te maken, maar die wel verrekte handig zijn zodra je organische vormen in een echt natuurlijke lichtomgeving wilt creeren - waar bij een kast overigens totaal geen sprake van is :)

@frickY: kun je misschien je DWG eens posten? Misschien kan ik nog wat suggesties aandragen qua situering, belichting ed :)

[ Voor 54% gewijzigd door FragFrog op 10-10-2004 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Das goed. Zit nu op mn werk, zal hem vanavond even online zetten.

AutoCAD lijkt me inderdaad niet bedoeld om te renderen. In 3DMAX kun je de meest geil uitziende ijsklontjes namaken, compleet met weerspiegeleing, lichtafbreking, etc. Dit hoef je in AutoCAD niet te proberen nee.
Maar Dark Blue, je zei zelf al dat AutoCAD meer "constructief" is. En wat is er nou meer constructief dan een boekenkast? ;)
Maar de opvatting "de renders zijn meer om een indruk van het model te krijgen, niet om mooie plaatjes te maken" kan ik wel inkomen ja.

Ik heb hier op mn werk een vrij recente versie van TrueSpace liggen. Misschien dat ik het daar ook eens in kan proberen. Maar voorlopig houd ik me nog even bij AutoCAD. Het hoeft ook niet heel mooi te worden, als ik maar een leuke indruk van mn toekomstige woonkamer kan scheppen :)
FragFrog schreef op 09 oktober 2004 @ 23:50:
makkelijkst is om naar 3D orbit te gaan (view-> 3D orbit), rechtermuisknop, projection, perspective),
_/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://cipher.webhop.net/magiker6.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door frickY op 11-10-2004 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-05 11:35

Just_I

What did you just say?

Die meubels zoals kasten en dergelijk zijn ook heel makkelijk te tekenen in SolidWorks (technisch maar ook in 3D).

Over die laasts afbeelding : Volgens mij klopt daar geen ene moer van. De rechterkast lijkt deels scheef te staan.

[ Voor 38% gewijzigd door Just_I op 11-10-2004 20:55 ]

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
das dus door t perspectief :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
frickY schreef op 12 oktober 2004 @ 22:49:
das dus door t perspectief :Y)
Alleen jammer dat't perspectief niet helemaal klopt.. ;)

Beetje spelen met de camerainstellingen (dview dus) helpt vaak al om't wat natuurlijker over te laten komen :)

[ Voor 4% gewijzigd door FragFrog op 13-10-2004 06:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gooi ook ff een schap bovenop; maakt je kast echt af...
Deze heb ik gemaakt maar met welk programma zeg ik niet :+
[img][/img]
[img][/img]

[ Voor 217% gewijzigd door Anoniem: 123347 op 13-10-2004 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
WTF?! Is dat een render?!?!

En als je niet wilt zeggen hoe, zeg dan helemaal niets. Anders ist ook geen bijdrage, niet eens een teaser.

Als ik 'dview' als command intik kijkt AutoCAD me vreemd aan en zegt; "Die kennik nie!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

frickY schreef op 13 oktober 2004 @ 10:10:
WTF?! Is dat een render?!?!

En als je niet wilt zeggen hoe, zeg dan helemaal niets. Anders ist ook geen bijdrage, niet eens een teaser.

Als ik 'dview' als command intik kijkt AutoCAD me vreemd aan en zegt; "Die kennik nie!"
Slow down fricky; ik vond mijn kast er gewoon erg veel op lijken, leuk toch? maar speciaal voor jou sloop ik hem er wel uit...
Overigens gemaakt met DeWalt, Festo en een paar potjes lijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32494

Ben zelf ook op zoek naar iets om snel een huis op te zetten,
maar vind Autocad, 3DS Max en gmax, Lightwave, Blender e.d. toch te zwaar.
Dat 3D Huisarchitect lijkt me wel wat, maar kun je daar ook bijvoorbeeld ramen en deuren snel (klik en sleur) op maat maken?

Van een collega (visual designer) krijg ik deze tip door http://www.sketchup.com
Schijnt snel en intuitief te zijn, maar ik vind het zelf nogal prijzig (475 usd, ca 395 euri).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-05 23:23

hrr

Have a nice Day

Anoniem: 32494 schreef op 13 oktober 2004 @ 17:44:
Ben zelf ook op zoek naar iets om snel een huis op te zetten,
maar vind Autocad, 3DS Max en gmax, Lightwave, Blender e.d. toch te zwaar.
Dat 3D Huisarchitect lijkt me wel wat, maar kun je daar ook bijvoorbeeld ramen en deuren snel (klik en sleur) op maat maken?

Van een collega (visual designer) krijg ik deze tip door http://www.sketchup.com
Schijnt snel en intuitief te zijn, maar ik vind het zelf nogal prijzig (475 usd, ca 395 euri).
Je kan het gratis downloaden , en dan proberen voor 8 uur ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Anoniem: 123347 schreef op 13 oktober 2004 @ 10:16:
[...]

Slow down fricky; ik vond mijn kast er gewoon erg veel op lijken, leuk toch? maar speciaal voor jou sloop ik hem er wel uit...
Overigens gemaakt met DeWalt, Festo en een paar potjes lijm.
Mijn excuses, zo was het absoluut niet bedoeld. Het eerste was letterlijk als vraag bedoeld, waren het nou renders of gewoon foto's?

Andere opmerking is natuurlijk vanzelf sprekend. Als je mooie dingen maakt maar niet wilt zeggen waarmee, ben je me alleen maar jaloers aant maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32494

In dat geval mogen de foto's wel terug, niet :)
(Ben zeer benieuwd).

edit: ben zelf in het bezit van zo'n Ikea kast ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 32494 op 14-10-2004 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Cool!
Beetje stabiel ding? Nog niet uit elkaar geflikkerd of erg verkleurd? Oftewel.. goeie kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cappie

cappie

all lowercase

of je maakt een leuke keuken:

Afbeeldingslocatie: http://quickzone.cx/files/3d/files/kitchen.jpg

hmm.. belichting klopt niet helemaal.. maargoed.

[ Voor 23% gewijzigd door cappie op 06-12-2004 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
woei. Was dit topic al weer helemaal vergeten |:(
Das ook n mooie render! Waarin gemaakt? En hoe getextured??

Vrijdag worden de meubels bezorgt, ga me dus niet meer druk maken om 3D-renders. Maar het was leuk om weer eens met CAD ed. bezig te zijn. Tnx voor de hulp, info, en interesse :love: ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:53

Pelle

🚴‍♂️

cappie, bedankt voor deze fijne kick 8)7
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.