Toon posts:

Maxtor SATA schijf valt ineens uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Al een aantal dagen heb ik een Maxtor 120Gb SATA die tijdens een windows sessie ineens uitvalt. De schijf wordt aangesproken om een taak uit te voeren (bv een filmbestand openen), de PC doet werkt even traag en de schijft is foetsie. Soms krijg ik de melding van uitgestelde schijfbewerking is mislukt (maar soms ook niets)

Heb de schijf met HD tune eens getest en er zaten 2 rode blokjes in het testveld.

Specs van de PC

MSI 875 neo FISR
P4 3.0
1Gb Ram
2 PATA Hds (40 en 120 Maxtor)
DVD en CDRW
en nog wat onbelangrijke rommel

Na een reboot is de data wel steeds terug te lezen, maar welke testen doe ik best nog eens (ze zien mij in de winkel niet graag meer komen, steeds kapotte onderdelen ;))

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 14:46
misschien een voeding probleem, te weinig stroom voor je schijven. Anders powermax van de site van maxtor downloaden, en kijken wat die zegt.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Controleer ook eens je voeding connectors, kan ook zijn dat er een draadje slecht contact maakt. Ik denk in iedergeval dat het iets met je voeding is....

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

Verwijderd

Topicstarter
de schijf is alleszins met een molex vastgemaakt (vertrouw die andere stekkers ook niet. Wat ik wel raar vind aan die schijf is dat ze veel meer hitte produceert dan een 120PATA. (tijdens checks tot 55° ondanks koeling, de pata komt nooit boven de 45°)

Maar heb ze nu op een andere voedingslijn aangesloten (zit niets anders aangesloten). De voeding is een chieftec 360W. De voltage meters staan allemaal perfect recht met MBM.

Ben nu nog eens met HD Tune aan het kijken, als ik wederom dezelfe fouten krijg laat ik powermax er eens op los. Kan ik die test laten lopen zonder verlies van gegevens (zal moelijk zijn om nog maar eens 120Gb te verplaatsen)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2004 19:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb ondertussen de garantie nagekeken (verviel 24/9 })) .

Maar heb ondertussen nog wat rare zaken voor met die schijf

Als ik de IDE config op NATIVE zet krijg ik een SMART foutmelding tijden de POST, in LEGACY heb ik dat niet. Maar soms werken mijn andere schijven hierdoor zeer wisselvallig (van testsnelheden)

Wat is eigenlijk het verschil tussen NATIVE en LEGACY?

Verwijderd

mijn maxtor 120G sata deed hetzelfde, alleen kreeg ik ook crc error messages na een tijdje. Op de maxtor site kun je een tooltje downen om te kijken of de schijf gaar is.
De mijne was gaar en de laatste maxtor voor mij voorlopig.
De WD120 is stiller en wordt VEEL minder warm.

• miw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-02 13:02

miw

Gebruik dat maxblast tooltje van maxtor om je schijf te testen. Verder is de maxtor garantie periode drie jaar voor >100GB SATA schijven. Ze hebben verder ook een prima omruil systeem, met de advance optie krijg je het vervangende exemplaar opgestuurd en stuur je het kapotte ding terug (binnen 30 dagen). Kost je alleen de verzendkosten naar Ierland.
Je hebt toch niet de SATA voeding en de Molex voeding tegelijkertijd aangesloten.

Verwijderd

Topicstarter
heb powermax al geprobeerd, maar hij vindt geen enkele schijf (ondanks dat er 3 aanhangen). De windowsversie geeft ook een foutmelding.

Maar wat ik me vooral afvraag is het verschil tussen de NATIVE en LEGACY, er zit wel wat verschil op de 2 instellingen, met het eene start de PC presies sneller op, maar met HD tune zijn de snelheden verschillender.

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-03 09:03

Night89

Als je alles op een rijtje heb

Verwijderd schreef op 01 oktober 2004 @ 12:07:
Heb ondertussen de garantie nagekeken (verviel 24/9 })) .
als je garantie net een paar dagen verlopen is, kan je het altijd nog proberen ( bij powerline in zoetermeer, laatst nog een Nec ND1300-A gebracht 30-8 verliep de garantie, en 10- 09 namen ze em nog in onder garantie _/-\o_

Met Vriendelijke Groet,

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals, het garantie gedoe kan inderdaad geen probleem zijn, ik wil het verschil weten tussen LEGACY en NATIVE. Het lijkt mij nogal dom om daar een apart topic over te openen. Aangezien ik er vooral ben opgekomen door de problemen met deze uitvallende schijf

(in België geldt de aankoopfactuur om de garantie te claimen, al koop je een toestel van 100j oud met 3j garantie kan je die normaal gezien krijgen)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

[google=sata legacy native]
Legacy maakt dus geen gebruik van ACPI (mag alleen IRQ's tot en met 15 gebruiken). Native maakt gebruik van ACPI en kan meer IRQ's tot beschikking krijgen :)

Verwijderd

Topicstarter
Dus het is enkel IRQ geralateerd? dus niets van performanceverschil (dat zal wel weer aan mij gelegen zijn zeker ;))

Laat, maar ik moet beter leren lezen

Alvast bedankt, de vraag is dus nu, wat is beter?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2004 13:51 ]

• ta_chi79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-03 23:24
Verwijderd schreef op 01 oktober 2004 @ 12:39:
heb powermax al geprobeerd, maar hij vindt geen enkele schijf (ondanks dat er 3 aanhangen). De windowsversie geeft ook een foutmelding.
PowerMax herkent je schijf niet omdat:
PowerMax v 4.09 will not detect ATA or SATA hard disks connected to embedded or add in RAID controllers, NVIDIA Force 3, Force 4, VIA KT 600 and KT800 chipsets.
Even een intel systeem opzoeken en dan checken...

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
BalusC schreef op 01 oktober 2004 @ 13:06:
Legacy maakt dus geen gebruik van ACPI (mag alleen IRQ's tot en met 15 gebruiken). Native maakt gebruik van ACPI en kan meer IRQ's tot beschikking krijgen :)
Hm, ik heb het toch iets anders begrepen. In mijn perceptie wil 'legacy-mode' S-ATA zeggen dat IRQ's 14 (van oudsher Primary IDE) en 15 (Secondary IDE) vrij blijven voor hun respectievelijke IDE-kanalen en de S-ATA interface deze IRQ's niet zal inpikken of delen. Native mode zou dan de 'modernere' (meer flexibele) toekenningsmethode van IRQ's inhouden.
Een S-ATA controller in legacy mode laten draaien kan helpen als bepaalde applicaties (met name oudere DOS applicaties en andere applicaties met een rigide/ouderwetse IRQ-aftast structuur) IDE devices niet correct detecteren.
Ik geloof niet dat bovenstaande verhaal enig verband houdt met de problematiek van TS. Ik verwacht dat hier eerder de schijf defect is (al komen deze symptomen me niet bekend voor) of dat er een probleem is met de S-ATA controller/driver. Ik ben ff lekker lui en heb niet opgezocht welke S-ATA controller er op het bordje van TS zit, maar is dat heel toevallig een Si3112? Ik heb daar zelf namelijk enorm gelazer mee gehad: random crashes en datacorruptie enkele dagen na reinstalls e.d.
ta_chi79 schreef op 01 oktober 2004 @ 20:00:
[...]
PowerMax herkent je schijf niet omdat:
[...]
Even een intel systeem opzoeken en dan checken...
Wat bazel je nou ;) Op de 875 Neo FISR zit een i875 setje, geen KT800 :)

Edit: als ik dan toch aan het opzoeken ben...er zit ook geen Si3112 op dit bord, dus dat specifieke probleem kan het ook niet zijn. Dan ga ik toch voor een vernaggelde Windows of een defecte disk (vrees het laatste). Test eventueel de disk (met een andere kabel) in een andere PC om te zien of ie daar wel langdurig stabiel blijft.

Edit2: Wat betreft het legacy vs. native verhaal: ik denk niet dat het een per definitie beter is dan het ander. Mijn voorkeur gaat uit naar native, aangezien op deze manier de schijf wordt gebruikt zoals Maxtor het zelf bedacht had. Legacy modes zijn altijd manieren om te 'behelpen' als iets 'van vroeger' op nieuwe hardware niet wil werken. Niet zelden houdt dit in dat in legacy mode vreemde beperkingen optreden (in dit geval vermoed ik dat er verlies van SMART functionaliteit optreedt als je de S-ATA in legacy mode laat draaien).

[ Voor 35% gewijzigd door koraks op 01-10-2004 20:15 ]

Pagina: 1