soundstorm een vereiste?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ppleeuw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-05-2024
Ik ga binnenkort een nieuwe computer kopen. deze wil ik aansluiten op mijn receiver zodat ik geen aparte boxjes hoef te kopen. Mijn receiver heeft echter alleen een digital coax & optical coax in. Nu moet ik dus een audio oplossing in mijn pc hebben waardoor ik via een coax out al het geluid (games, flims enz.) het liefst in 5.1 waar dat kan op mijn receiver kan krijgen. Soundstorm zou een optie zijn (die doet dit geloof ik) maar is alleen verkrijgbaar op nforce 2, en als ik een athlon 64 wil (bijvoorbeeld een asus K8V Deluxe) krijg ik dit ook voor elkaar (ik weet dat ik dan geen 5.1 encoding heeft, maar wat houd het daadwerkelijk verschil in?)? er staat op de asus website:

S/PDIF-out Port on back I/O (on audio model only)
The K8V's S/PDIF out function turns your computer into a high-end entertainment system with digital connectivity to powerful speaker systems.

6 Channel Audio
The K8V Deluxe uses an onboard Audio CODEC that lets you enjoy high-quality 6-channel audio without having to buy advanced sound cards.

het zou dus ook moeten kunnen?

bedankt!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-07 23:49
mwaah, soundstorm is niet echt nodig, een audigy 2 doet het ook prima, of een ander kaartje van hercules of terratec.

wat wel gebenched is, is dat soundstorm de beste decoder heeft (is een tweakers test, ben even link kwijt :o )

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:02

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

S/PDIF is een coaxiale aansluiting, doorlinken van het geluid dus.
Afhankelijk van de geluidskaart/chip lineair PCM of Dolbydigital/DTS

Life is not about specs, it is about joy!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:05

Haan

dotnetter

@ DrPro: Maar het is wel handig als je gewoon de onboard functie kunt gebruiken, niet?

[ Voor 6% gewijzigd door Haan op 24-09-2004 19:16 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• 68657469736d69
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-12-2025
hantheman.tk schreef op 24 september 2004 @ 19:16:
@ DrPro: Maar het is wel handig als je gewoon de onboard functie kunt gebruiken, niet?
Ja en Nee

Ja, het neemt geen pci slot in zodat je er weer andere zooi in kunt duwen

Nee, die onboard sound cards zij nooit echt van een gigantisch goede kwalitijd, ik heb mijn onboard al een tijdje geleden ingewisseld voor een pci kaartje (25 euro van creative) en ik merk het verschil duidelijk. als ik 'm bijvoorbeeld harder zet kraart ie niet meer :)

• Dr Pro
@sadar

heb zelf ook soundstorm, is is een PRIMA kaart

@hantekeman

TS vroeg of soundstorm een vereiste was, en dat is het dus niet :)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 07:02

Croga

The Unreasonable Man

sadar schreef op 24 september 2004 @ 19:21:
Nee, die onboard sound cards zij nooit echt van een gigantisch goede kwalitijd
En daarom dus Soundstorm... De enige on-board geluidskaart die zich kan meten met de creative kaarten.

Maar, voor TS, als je een beetje fatsoenlijk geluid wilt, en Soundstorm is geen optie, dan zul je een losse kaart er in moeten zetten. Een Audigy kan, maar ook een wat mindere kaart zoals de SB-Live! is al een stuk beter dan de gemiddelde onboard kaart.
Overigens is Soundstorm niet alleen beperkt tot nForce2 maar ook nog tot slechts een miniem aantal moederborden met nForce2. De A7N8X(E)-Deluxe is nagenoeg de enige die Soundstorm aan boord heeft, alle andere nF2 borden hebben gewoon een AC97 codec....

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Dr Pro schreef op 24 september 2004 @ 19:15:
wat wel gebenched is, is dat soundstorm de beste decoder heeft (is een tweakers test, ben even link kwijt :o )
nieuws: Vijf geluidskaarten vergeleken op basis van cpu-belasting ?

• Dr Pro
@ croga

de abit nf7-s heeft hem ook :Y)

edit: juist die :)

[ Voor 22% gewijzigd door Dr Pro op 24-09-2004 19:33 ]

Verwijderd

SoundStorm is o.a. een hardwarematige dolby-digital encoder(de enige op de markt) en als je het hele zaakje digitaal aansluit is dat toch wel handig...

Voorbeeld, als ik een mp3-tje speel, upmixed soundstorm dat door naar 5.1 en wordt door m'n home-cinemaset ook herkend als AC3. Alle mooie marketing van Creative ten spijt (no offence, maar ik vind het niks), die kaarten kunnen dat niet. (heb zelf ooit een Audigy 1 voor veel teveel geld gekocht, vanwege de *digitale uitgang* maar naast de sample-files van Creative nooit iets zinnigs uitgekregen)

De soundstorm upmixed/encode *alles* naar dolby digital, ongeacht of de source nou 2 kanaals/4kanaals/whatever als je wil en loop je dus niet de kans (zoals wel met alle andere kaarten met digitale uitgangen) dat je iets afspeelt en niks uit je digitale output krijgt en dat je als nog de boel analoog naar je vette home-cinemaset kan gaan staan aansluiten, wat nou net niet de bedoeling was. :)

• Dr Pro
sooo true,

idd TS, uit je post kan ik afleiden dat je je pc op je receiver gaat aansluiten, ik zou gaan voor de soundstorm :)

• ppleeuw
Verwijderd schreef op 24 september 2004 @ 19:57:
SoundStorm is o.a. een hardwarematige dolby-digital encoder(de enige op de markt) en als je het hele zaakje digitaal aansluit is dat toch wel handig...

Voorbeeld, als ik een mp3-tje speel, upmixed soundstorm dat door naar 5.1 en wordt door m'n home-cinemaset ook herkend als AC3. Alle mooie marketing van Creative ten spijt (no offence, maar ik vind het niks), die kaarten kunnen dat niet. (heb zelf ooit een Audigy 1 voor veel teveel geld gekocht, vanwege de *digitale uitgang* maar naast de sample-files van Creative nooit iets zinnigs uitgekregen)

De soundstorm upmixed/encode *alles* naar dolby digital, ongeacht of de source nou 2 kanaals/4kanaals/whatever als je wil en loop je dus niet de kans (zoals wel met alle andere kaarten met digitale uitgangen) dat je iets afspeelt en niks uit je digitale output krijgt en dat je als nog de boel analoog naar je vette home-cinemaset kan gaan staan aansluiten, wat nou net niet de bedoeling was. :)
Kijk hier heb ik wat aan... Het analoog gaan aansluiten van mijn receiver met mijn PC kan bij gewoonweg niet, ik ben dus genoodzaakt voor soundstorm te gaan... Athlon 64 zit er dus niet in....

• MrDrako
  • Laatst online: 13-07 22:46

MrDrako

nep ict'er

Is wel een gevaarlijke keuze hoor, iets mindere audio ondersteuning of een 2x zo snelle processor? Ik weet niet wat je met de pc wil doen maar een athlon 64 is in alle opzichten beter als een athlonxp behalve dat soundstorm verhaal dan. Zou toch maar eens goed nadenken als ik jou was.

Verwijderd

Ik zou als ik jou was gewoon gaan voor een AMD64 en dan icm. een Audigy 2 ZS of een andere goede geluidskaart.
Ben alweer een tijdje in het bezit van een ZS, en moet toegeven dat de analoge 5.1 uitgangen beter klinken met m'n Pioneer VSX-D711 receiver dan de Soundstorm met DD 5.1 encoding die op m'n Abit NF7-S zat

De Audigy heeft erg goede mogelijkheden om geluid up te mixen naar 4/5.1 kanaals, dus dat zit wel goed.

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-07 09:14
Binnen niet al te lange tijd komen de bordjes met nforce4 uit, nforce4 zou als ik het goed
heb soundstorm2 hebben. Dus dan heb je het ideaal bordje om je athlon64 in te prikken.

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
MP3 upmixen naar 5.1 kan elke versterker, dus waarom zou je dat al op de pc willen doen?

Het enige wat dus nog leuk is, spellen. Simpel gezegd, met soundstorm heb je wel surround in spellen, alle andere kaarten kan daarna enkel met je verterker naar alle speakers zetten, wat inhoudt dat het geen surround is alleen dat het stereo signaal uit meerder speakers komt.
DVD en divx met ac3 geluid gaat via elke spdif uitgang goed naar je versterker toe, alleen bij de audigy en live series moet je uitzetten dat hij de signalen decodeerd.

Dus de vraag is eigenlijk of je veel spellen speelt, en hier dus veel waarde hecht aan surround geluid.

Ook is de kwaliteit van een audigy 2 ook beter als soundstorm, zeker met goede versterker/speakers.

I, for one, like Roman numerals

• ppleeuw
het probleem voor mij was dat ik geen analoge IN heb op mijn versterker. Alleen coax/optical. Maar met een audigy 2tje kan ik dus gewoon prima via de spdif out naar mijn versterker alle geluidssignalen ontvangen, hoewel ze dan niet 5.1 zijn (bij spellen dan). Misshcien koop ikd an toch maar een athlon 64je

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-08 16:40

ranzige pad

kwaaak kwaak

volgens mij als je digitaal (coax) gebruikt maakt het geen biet uit welke processor je gebruikt. De processor heeft immers geen invloed, je pompt pure digitale informatie uit, zonder dat de processor zich hier mee bemoeit. Tenzij je zoals bove beschreven gaat upsamplen.

Alleen als je de losse component aansluiting (l, r ,c , sr, sl, sub) gebruikt maakt het uit dat je soundstorm heb, dan gebruik je de processor volledig.

HT & NAS & Inventaris

Verwijderd

MP3 upmixen naar 5.1 kan elke versterker, dus waarom zou je dat al op de pc willen doen?
Nou, dat mag je me uitleggen... of bedoel je soms geen enkele versterker?

Anyway, als je op een home-cinemareceiver met alleen 'digitaal in' surround wil hebben zul je het signaal toch echt in AC3 aan moeten leveren. Betekend dat je hetgene je wil afspelen al in AC3 hebt (DVD's) of dat je het zelf moet maken... en er is maar 1 gelicenseerde hardware dolby digital-encoder en dat is ... SoundStorm 8) Alle surroundupsampling van andere geluidsoplossingen komen uit de analoge uit van die geluidskaarten, zodat je als nog de DA-converters van de geluidskaart gebruikt en eerlijk gezegd gebruik ik liever (enigzins)audiofiele DA converters in mijn stereo dan DA converters op mijn geluidskaart die ook nog eens *in* mijn computerkast zitten (enorme storingsbron)

Begrijp me niet verkeerd, als ik nu zou moeten kiezen zou ik ook een Athlon64 nemen, maar ik ben blij met m'n A7N8X-E deluxe met Soundstorm en 2800+ en wacht hoopvol af of de Nforce4 wel weer SoundStorm krijgt in tegenstelling tot Nforce3

• Haan
  • Laatst online: 08:05

Haan

dotnetter

ranzige_pad schreef op 25 september 2004 @ 21:06:
volgens mij als je digitaal (coax) gebruikt maakt het geen biet uit welke processor je gebruikt. De processor heeft immers geen invloed, je pompt pure digitale informatie uit, zonder dat de processor zich hier mee bemoeit. Tenzij je zoals bove beschreven gaat upsamplen.

Alleen als je de losse component aansluiting (l, r ,c , sr, sl, sub) gebruikt maakt het uit dat je soundstorm heb, dan gebruik je de processor volledig.
Het gaat er meer om dat je, als je persé Soundstorm wilt, je dan een Athlon XP processor moet hebben, omdat het nu nog alleen in de Nforce 2 chipset zit. Bij de Nforce 4 komt het weer terug en kan je ook weer een AMD 64 nemen.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• ppleeuw
maar ik wil dus weten of ik wel een soundstorm 3 KAN nemen, hoor ik dan nog wel alle geluiden (misshcien niet de beste kwaliteit)?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Verwijderd schreef op 24 september 2004 @ 19:57:

De enige reden om in AC3 te encoden is wat mij betreft als je als je alleen een digitaal lijntje naar je receiver hebt liggen en toch meer kanaals geluid van spellen wilt hebben.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Jag schreef op 28 september 2004 @ 02:41:
[...]
De enige reden om in AC3 te encoden is wat mij betreft als je als je alleen een digitaal lijntje naar je receiver hebt liggen en toch meer kanaals geluid van spellen wilt hebben.
mja.. je doet t nu af als nutteloos als je niet gamed ofzo

ik heb alleen een digitaal lijntje naar m'n receiver liggen en het is een nforce2 mobo

heb nog nooit problemen gehad met analoog en digitaal, alles kan ik afspelen en als ik game heb ik inderdaad gewoon meerkanaals geluid. ik stel in alle games gewoon iets in van eax2 ofzo en t werkt al

ik vraag me af of mp3 ook in ac3 wordt doorgestuurd naar m'n receiver, heb daar geen verstand van. t werkt gewoon.. wist niet dat er geluidskaarten waren waar dat niet vanzelfsprekend is

• Jag

Jag

Pixal schreef op 28 september 2004 @ 04:47:
[...]

mja.. je doet t nu af als nutteloos als je niet gamed ofzo
Dat is het toch ook? Ik heb ook alleen maar een digitaal lijntje naar mijn receiver liggen. Gaat AC3 of DTS doorheen voor films, gewoon van de film zelf. MP3s of wavs gaat gewoon via pcm, dat wil je niet eens gaan encoden naar AC3.

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:48
Jag heeft wel gelijk, wanneer je bron AC3 is, werken alle digitale uitgangen (wanneer je receiver overweg kan met AC3) en bronnen die stereo zijn zou je eigenlijk ook als stereo afgeleverd willen hebben bij je receiver.

Alleen bij spellen is het wel heel erg fijn dat 5.1 audio eerst encode wordt naar AC3 en vervolgens over één digitaal lijntje naar je receiver gaat, waar het weer decode word.

Over de kwaliteit van creative kaarten...die is helemaal niet zo geweldig. Het enige voordeel wat je met je creative kaart hebt tov veel onboard audio chips (soundstorm doet ook veel hardwarematig), is dat veel hardwarematig gebeurt en je EAX3 meuk support hebt. Creative kaarten zijn ook alleen leuk voor gamers.

[ Voor 4% gewijzigd door Abom op 28-09-2004 11:47 ]

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Dr Pro schreef op 24 september 2004 @ 19:15:
mwaah, soundstorm is niet echt nodig, een audigy 2 doet het ook prima, of een ander kaartje van hercules of terratec.
De Soundstorm is anders nog steeds de enige geluidskaart die realtime een DD signaal kan encoden. Noodzaak als je een stereo achterkanaal wilt gebruiken in nieuwere spellen.

Bovendien kun je voor een meerprijs van iets van 20 euro een moederbord met Sounstorm kopen (en die verbruiken ook niet veel CPU kracht), voor een aparte Audigy betaal je veel meer. Veel onboard geluidskaarten doen alles softwarematig, daarom zijn ze zo goedkoop, de Soundstorm belast de CPU veel minder, net als de meeste losse geluidskaarten (zoals de Audigy).

[ Voor 44% gewijzigd door Yokozuna op 29-09-2004 10:02 ]

• Dr Pro
nogmaals, TS vroeg of sounstorm een VEREISTE is, en dat is het niet

ik weet zelf ook wel dat soundstorm de beste DD dec heeft :) , maar daarom is het nog niet een vereiste imo

[ Voor 46% gewijzigd door Dr Pro op 29-09-2004 20:03 ]

• Digistorm
  • Laatst online: 01-07 10:53

Digistorm

demo scener

Jongen, lees je wel wat de TS schrijft dan? ;) Hij kan z'n pc alleen digitaal aansluiten. Als je dan in spellen 5.1 geluid wilt horen heb je een Soundstorm nodig. En waarom? Omdat die DD kan encoden en dat kan de Audigy niet. Het gaat hier niet om het decoderen, want dat wil je juist niet. Het geluid moet als DD over de digitale link, dus voorzover het al DD is moet je het zo laten. EAX moet op eoa manier geconverteerd worden naar DD en dat kan de Soundstorm hardwarematig.

• Dr Pro
dohh, verkeerde van de 2 gebruikt in vorige post :X

verder....100% right digistorm :) , ik zal volgende keer beter opletten als ik wat post B)

• ppleeuw
ok, dus als ik het goed begrijp: OF ik koop een athlon 64 maar dan kan ik spellen alleen in 2.0 spelen, en niet in 5.1 (of krijg ik dan helemaal geen geluid bij spellen??) OF ik koop een nforce2 mobotje met soundstorm en ik kan spellen in 5.1 spelen...

• Jag

Jag

Je kan anders ook wel spellen in 5.1 spelen, alleen niet via de digitale uitgang. En je moet dan een hoop kabels leggen. Verder klopt het wat je zegt, dat is idd het punt waar het omgaat.
Pagina: 1