thuisserver als router en firewall?

Pagina: 1
Acties:

• lennard87
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-04 17:17
beste mensen,

Ik krijg binnekort een pc extra(PII) en nou wou ik deze tussen mij alcatel adsl moden en onze edimax switch zetten. De bedoeling is dat dit gewoon een soort server word waar misschien in de toekomst wat dingen van andere pc's in het netwerk op gebackupt worden en dat deze pc dan dient als router en firewall. Nou heb ik hierover een paar vraagjes:

1. moeten er in deze pc dan 2 netwerkkaarten? 1 voor naar het alcatel modem en om het verkeer verder te sturen naar de switch voor de rest van de pc's in het betwerk?

2. Kan ik als deze pc ertussen staat de firewall in de router dan compleet uitzetten en dat dan al het verkeer door de firewall op de pc loopt? en is dit wel een veilige manier?

3. Is het wel veilig als ik in de toekomst sommige dingen van de andere pc's ga backuppen op deze pc en deze dan bijvoorbeeld een paar keer in de week wegschrijf op een dvd o.i.d.?

Ik weet nog niet welke software ik voor de pc ga gebruiken als firewall en router, maar ik denk wel dat het besturingssyteem windows 2000 word met de bijbehorende service-packs.

Verwijderd

1. ik denk niet dat je veel keus hebt. of je moet er allemaal losse netwerkkaartjes in zetten
2. kan wel, is ook veilig genoeg. maar je kan de firewall van je router gewoon aan laten staan, zolang je fatsoenlijk poortjes mapt is het alleen maar extra zekerheid
3. ehm ja, had jij een beter idee dan? tapestreamers enzo is toch een dure grap

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
1. ik denk niet dat je veel keus hebt. of je moet er allemaal losse netwerkkaartjes in zetten
lennard87 dacht waarschijnlijk aan een enkele NIC en die NIC en het modem dan allebei op de switch, maar ik kan je vertellen, dat is niet zo'n goed plan.
Gewoon twee NICs ja.

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Volgens mij heeft die alcatel geen firewall, alleen NAT toch?

Maar ik zou niet kiezen voor jouw opstelling. Hang die server eraan want je stelt geen eisen waarom die server ertussen moet. Daarnaast is een P2 niet echt veel, zou je niet liever voor linux gaan ipv 2000?

• lennard87
@ SSH
Het hele idee is zeg maar gewoon om te proberen, omdat ik er een pc bij krijg. Ik zet em dan gewoon ergens neer zonder monitor enzo en dan kan ik hem gewoon van afstand besturen. En wil hem dan ook gebruiken om op te downloaden want deze pc staat dan zowieso 24/7 aan.

En waarom niet deze opstelling? Ik dacht dan dat dit gewoon het veiligste was, ook zeg maar voor de rest van de pc's in het netwerk, omdat al het verkeer wat binnekomt eerst via deze pc door de firewall naar de rest van het netwerk gaat.
Misschien is linux wel wat, alleen heb er nog nooit mee gewerkt das dus het probleem...

@gunhead

Is het niet heel veel geklooi om met de firewall in de router en met die firewall op de pc te werken. Ik weet ook trouwens niet of er een goede firewall bestaat(softwarematig) die echt de boel goed genoeg dicht timmert :)
Van een hardwarematige firewall word meestal gezegd dat ze de boel wel goed dichthouden, weet niet of dat wel zo voor die alcatel geld.....

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Wat voor extra functies bied een 2000 server boven je modem/router? Ze zijn er wel, maar stap dan over op linux waar het standaard in zit.
Maar toch zou ik in jouw geval voor uptime kiezen. Hang de server dus in het netwerk en niet ertussen. Kan je alter keizen hem ertussen te hangen.
Als je de pcs in je netwerk voorziet van een lichte firewall(sygate) dan zitten ze super veilig achter NAT.

• lennard87
Nou het gaat me er eigenlijk om dat ik beter bekend ben in windows dan in linux, tenzij linux ook wel te doen is als je redelijk veel van windows af weet....

Verwijderd

Je zou Smoothwall 2.0 kunnen proberen. Daar zijn handeleidingen van (in het Engels). Je hoeft niet echt veel van Linux te weten, dus als je redelijk veel weet in Windows en niet bang bent om wat aan te pakken gaat dat lukken.
Even na de installatie/configuratie de updates installeren en klaar. Switch erachter en draaien.
Lees eea na op http://www.smoothwall.org/ er is ook een zeer aktief forum.
Pagina: 1