Toon posts:

On board AC97 sound problem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Een kennis van me heeft een nieuwe PC gekocht. Die kennis heeft er windows 98 op laten zetten omdat ze een cursus windows 98 ging volgen (dus geen PC kenner).

Vervolgens belt ze mij met de vraag of ik ff naar het geluid kon kijken die deed het niet. Blijkt dat die AC97 een 5.1 dolby is en er hangen 2 speakers aan. Dit kan en heb ik zo ingesteld. Geluid deed het. Jippie...... na 2x rebooten deed het geluid het weer niet. Zie ik dat de externe apparaten (microfoon en speakers) automatisch worden gedetecteerd. Echter na 2x opstarten denkt ie dat er alleen maar microfoons aanhangen. Met de hand kan dit aangepast worden en daarna doet het geluid het weer. Maar na 2x opstarten ...... is het weer mis.

Hoe kan ik die automatische detectie uitzetten zodat ik handmatig kan ingeven wat eraan hangt en dat dat zo blijft?
Is er iets anders mis of doe ik iets fout?

Dank,

Kayke

Verwijderd

Je moet anders even kijken of er een nieuwere driver voor is.

Waarom trouwens geen Windows XP erop met een Windows XP cursus, lijkt mij met een nieuwe pc zinvoller.

Verwijderd

Tsja, sommige scholen hebben niet meer dan win 98. En sommige n00bs zien de verschillen niet, of beginnen te flippen als een icoontje er anders uitziet. Maar om terug op het probleem te komen; zoek maar eens of de drivers inderdaad juist staan, daarom niet de laatste, maar bv een oudere versie. Wat specs over de PC kan nooit kwaad. Je kan eventueel alle extra programma's van de soundcard eraf zwieren en enkel de drivers. Dan zal win98 mss geen 5.1 speakers kennen, en bijgevolg niet overschakelen.

Verwijderd

Topicstarter
Voor wat betreft gebruikte windows versies met mensen die nog geen kennis hebben begin ik niet meer aan. (onbegonnen werk).

Oudere drivers zou inderdaad kunnen. Hmmmm.....waarom heb ik daar niet eerder aan gedacht.

Het is trouwens niet zo dat hij overschakeld van 2 speakers naar 5.1 maar van speakers naar microfoon.

Jullie horen nog van me.

Thanx!!

Kayke

Verwijderd

wat voor moederbord is het trouwens, dacht zoiets ook gezien te hebben op mijn werk. Als je even laat weten welk bord het is dan kan ik het heel misschien uit gaan proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal binnenkort daar ff alles halen. Dan kan het reply-en een stuk sneller.

Tot dan.

Verwijderd

Topicstarter
Eindelijk weet ik meer.

Het gaat om:

Moederbord:
*GA-8IPE1000 Serie

On-Board Sound:
*Realtek ALC658UAJ CODEC
*Support Jack-Sensing
*Line Out / 2 front speaker
*Line In / 2 rear speaker (by s/w switch)
*Mic In / center& subwoofer (by s/w switch)
*SPDIF Out / SPDIF In
*CD_In/ AUX_IN/ Game Port

Verder staat bij de instellingen een checkbox "UAJ AUTO". Zover ik weet zou deze (als ik heb deselecteer) over moeten gaan op manual. Als ik de PC herstart staat deze weer geselecteerd.

De Jack-sensing support kan met auto detection en manual. Auto detection detecteer na 1 opstart de juiste speakers, micro etc. Na 2 keer opstarten staan ze allemaal op microphone. Dit betekent de de speaker geen geluid meer geven. Na het manueel aan te passen werkt het wel weer. Echter bij het opstarten gaat hij weer een auto detect uitvoeren.

Is het dat ik een fout maakt met de combinatie UAJ Sence, Jack Sense, auto en manual?
Of anders......?

Verwijderd

Topicstarter
Klein schopje! Niemand? :'(

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2004 16:15 ]

Pagina: 1