Toon posts:

Nieuwe personal server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo.

Nu maandag begint voor mij een nieuw schooljaar (normaal het laatste) in de richting Toegepaste Informatica (BBME Gent). Ik koos voor een optiepakket 'Netwerken', waar we vooral met Windows Server en Linux zullen werken.

Ik ben nu aan het uitkijken om naast mijn nieuwe laptop (IBM r50p) ook een nieuwe desktop te kopen, die als server dienst zal doen.

Zoals gezegd zal ik hier dus Windows Server 2003 op draaien, een IIS webserver, MS SQL-server...
Ook krijg ik dit jaar een vak waarin Oracle gegeven wordt, deze zal er dus ook op moeten. Onder de cursus Windows server vallen ook zaken als Active Directory (is mij tot nu volledig onbekend, maar ik hoop hier binnen een paar maanden veel meer over te weten) en de pc moet dus ook in staat zijn om dit vlotjes te draaien.
In een later stadium is het de bedoeling om al het MS gedoe te vervangen door Linux en aanverwanten (MySQL ipv MS SQL, Apache Server,...) Dit moet dus ook kunnen, al denk ik dat de systeemvereisten hiervan wat lager liggen.
Grafisch geweld is niet nodig, een budgetkaartje moet zeker voldoen want het is niet de bedoeling om er een game-pc van te maken.

Mijn vraag is nu:

Waarop moet ik letten bij het samenstellen van deze server, welke onderdelen zijn belangrijk voor het snel en betrouwbaar functioren ervan en hoe krijg ik hem zo stil mogelijk. Ik heb wel al gehoord van SATA ed voor hard drives maar ik weet niet wat dit nu juist is. Wat moet ik dus doen om een budget van +- €750 zo goed mogelijk te besteden?

Alvast bedankt!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
Tja je gaat het gebruiken om te leren en niet echt te gebruiken met 100 users tegelijk connected (Win2k AD dus)

Ik zelf heb een amd xp 2400+ systeem met 512mb ram en win2k server draait heerlijk.
Zelfs met een P3 zou je alles nog kunnen draaien :) (wel 512mb)

Het hoeft dus niet duur te zijn.

En wat SATA is kun je vinden @ google

Basic..

• Stil? Gewoon een basis pc, dus onboard vga en een amd'tje met boxed koeler
• Betrouwbaar? Normale pc hardware gebruiken, ga jij je server 24 uur en 350+ dagen per jaar gebruiken @ 100% load?
• Goedkoop? Een basis pc'tje dus ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Roberto op 24-09-2004 15:14 ]

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
ik heb zelf een xp 2500+ op een gigabyte 7vt600-l moederbordje zitten met 256MB geheugen.
Werkt perfect als prutsservertje met Windows Server 2003.
256 is IMHO meer dan genoeg, ik heb een koetje erop draaien wat 100MB vreet en nog heb ik geheugen vrij.
Windows 2k3 gebruikt van zichzelf maar een MB of 80.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor de snelle respons.

Als ik het zo lees, dan zou het mogelijk zijn om een simpele barebone te nemen en daar wat onderdelen in te steken.
Dit lijkt me interessant omdat die nogal klein en meestal ook wat stiller zijn dan de meeste gewone pc's.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
S-ATA is Serial ATA, een "nieuwe" technologie voor het aanlsuiten van harde schijven. Je werkt dus niet meer met van die brede (parallelle) flatcables, maar met een dun draadje. Ook de stroomvoorziening is anders (als wordt dta nog niet door alle producenten toegepast)
Je hebt dus een controller (al dan niet onboard op je mobo) nodig om die schijven te kunnen gebruiken. Op het moment is het snelheidsvoordeel bij gelijkaardige schijven niet zo groot. Of je dan voor een simpel servertje daar in moet ivesteren? dat hangt van het gerbuik af. Imho is dat niet nodig. Als je echt meer performance en lagere uitvalsgraad wil, moet je toch naar de (heel) dure serverschijven gaan.
Verwijderd schreef op 24 september 2004 @ 15:19:

Als ik het zo lees, dan zou het mogelijk zijn om een simpele barebone te nemen en daar wat onderdelen in te steken.
Dit lijkt me interessant omdat die nogal klein en meestal ook wat stiller zijn dan de meeste gewone pc's.
dat moet perfect mogelijk zijn!
er zijn zelfs barebones met 2 netwerkaansluitingen aan boord. Dat kan misschien handig zijn, mocht je die server ook voor internetsharing/routing en whatever gaan gebruiken..

[ Voor 31% gewijzigd door the_stickie op 24-09-2004 15:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die duurdere serverschijven zijn spijtig genoeg geen optie :)

De uitleg over SATA had ik ondertusse gevonden, maar als nu blijkt dat dit in de praktijk geen relevante snelheidswinst oplevert, dan hang ik daar zeker geen geld aan! Bedankt

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 september 2004 @ 15:19:

barebone is imho niet echt handig, vaak is de koeling daarvan ondermaats.
Koop je een gewone (goedkopere!) miditower dan kan je de casefans ed vaak wel op 7 of 5 volt laten lopen.
Een gewone stock kast is imho koeler, goedkoper en niet lawaaieriger.

Verder zitten er imho niet echt voordelen aan een barebone.
klein zou handiger zijn te vervoeren, maar een server verplaats je sowieso al niet zoveel als een gamePC. (lanparties)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wellicht goede tip voor je: Ga met verwisselbare HDD's werken (dan dus geen SATA maar gewone IDE schijven). Dat scheelt je een hoop ellende aan dual-boot configs en wat diens meer zij. Als je wilt switchen van omgeving: Server shutdown, HDD wisselen, server bootup :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-01 07:32

FastBunny

Give it the Works !

Als je een betrouwbaar en toch professioneel systeem wilt kan ik je het Intel Serverbord S875WP1LX aanraden, met Intel 875 chipset, onboard sata controller met 2 en met 4 aansluitingen (totaal 6), 2 x ide, onboard video en onboard gigabit + 10/100 netwerkkaart. Zet er een simepele P4 op en je hebt een betrouwbaar systeem wat ook gecertificeerd is voor Windows 2003 server.

Neem iig 512MB geheugen liever 1GB afhankelijk van de grote van je database en hoe je die gebruikt.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Pagina: 1