low budget geluidsabsorptie

Pagina: 1
Acties:
  • 1.905 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03
Mijn vraag richt zich op geluidsabsorptie oftewel demping van geluid. IK ben al een tijdje aan het zoeken naar een goede oplossing om een kamer akoestisch "dood" te maken, of iig naar acceptabel niveau te tillen voor een redelijke prijs. Tijdens mijn zoektocht ben ik gestuit op vele professionele oplossingen maar die liggen helaas buiten het budget. Een 25euro/m2 of zelfs een veelvoud daarvan is voor wat hobbydoeleinden een beetje toomuch. In de Gotsearch staan een aantal andere topics met goede tips en dit heeft mij gebracht tot het het openen van een completer topic. Ook voor hometheatre-kamers kan demping belangrijk zijn en niet iedereen heeft daar ontzettend veel geld voor over. Daarnaast wil ik voor een aantal veel angeboden materialen de alfacurve (dempingswaarde)/cm gaan vaststellen.

Hoe wil ik het dan aan gaan pakken en om wat voor een ruimte gaat het ?

Het gaat om een kelderruimte die als simpele geluidsstudio moet gaan dienen. Omdat de ruimte afgezonderd is van andere omwonenenden en de wanden van superdik beton zijn is geluidsisolatie van weinig tot geen belang. Het plafond is 440x400 cm en de wanden zijn: 1) kopsekant 400x180 en 2) 2x een zijwand 440x180
(totaal ruim 40 m2... )

Optie 1
rockwool met daarvoor een gordijn
Afbeeldingslocatie: http://rw-bnl.inforce.dk/graphics/rws-bnl/rws-nl/images/or/AKOESTISCH.gif

wat de ongeveer de alfa is van een gemiddeld velours/fluwelen gordijn weet ik niet maar ik ga ervan uit dat het alleen maar een hogere alfa tot gevolg heeft, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de curve van 50mm Rockwool op een spouw van 30 cm.

De (goedkoopste) prijs voor rockwool die ik tot dusver heb kunnen vinden (bouwsuper.nl) is 5,48 euro/m2 (8cm dik op rol) Ik denk dat dit wel goedkoper kan maar ik kan online niks checken qua prijs bij gamma en karwei. Voorlopig houd ik even deze prijs aan. Kan het goedkoper dan wijzig ik deze in mijn berekening. De gordijnen die ervoor komen reken ik ongeveer 100 euro extra kringlopen etc. (2,50 extra per m2) De totaalprijs excl hout komt dan op 8 euro /m2

Vraag bij optie 1> Maakt het wat uit of ik glas- of steenwol neem ? Is de alfawaarde van glaswol minder als die van die steenwol ? (kan ik niet vinden, maar blijf zoeken)

Optie 2
De welbekende "eiermatjes" oftwel geluidsabsorptiematten van de gamma/karwei/praxis > toevalligerwijs overal 10,50 m2 maar op redux.nl heb ik platen gevonden van 1cm dik + 1 cm voor de kegels en 1,5 m2 voor 8,37 euro

Materiaal : Polyesterschuim SG 24/m3
Uitvoering : Pyramideplaat.
Afmeting : 1000x1500x(10+20) mm.

Afbeeldingslocatie: http://www.redux.nl/winkel/media/AX1130-000.jpg

Of dit ook voor lagere frequenties op kaal beteon gaat werken weet ik niet... De alfawaarde voor dit materiaal kan ik ook nergens vinden. De prijs van deze optie komt op 5,58 euro m2 ex hout.

Optie 3

Gewoon alleen velours/fluwelen gordijnen voor een kale betonwand. Supergoedkoop maar ik twijfel over het resultaat. Ik heb hier geen ervaring mee.

Andere opties staan open. Het gaat me met name om ervaringen van andere mensen. De alfa/prijsverhouding wil ik zo hoog mogelijk houden. Ik zal proberen voor meerdere opties globaal een alfa/prijswaarde proberen te geven zodat andere hobbystudiobouwers (met weinig budget ) dit topic kunnen gebruiken om te kijken welke optie het beste resultaat geeft.

-Ik sta open voor alle input-

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:36

JT

VETAK y0

Niet alle reflecties zijn even slecht voor wat je hoort. Ik denk dat de gordijnen op zich wel goed zijn en dan zou je wat extra demping in je hoeken kunnen maken. Rockwool lijkt me niet geschikt vanwegen de kleine glasdeeltjes die daarin zitten.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-09 22:36

Twisted

Mogli <3

Verbeter me alsjeblieft als ik hiermee fout zit, maar is het niet zo dat gordijnen alleen zonvol zijn bij abosrptie/verspreiding van midden- tot hoge frequentie bereiken?

Wat ik daarmee zeggen wil: moet je niet nog een ander laag van een ander ma teriaal aanbrengen zodat ook de lage frequenties geabsorbeerd worden. Zeg maar: je kamer met loodbitumen bekleden (wat trouwens een duur grapje zou zijn)

Ik ben met een soortgelijk idee aan het spelen maar met een ander doel: het isoleren van mijn kamer.

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• under-world
Ik denk dat de gordijnen op zich wel goed zijn en dan zou je wat extra demping in je hoeken kunnen maken. Rockwool lijkt me niet geschikt vanwegen de kleine glasdeeltjes die daarin zitten.
Tx. en die matjes ? Ik heb gelezen dat met name laag frequente tonen (bas) hierdoor niet worden geabsorbeerd. Hoe zit dat met een gordijn ? Hoe storend is het als je lagere frequenties niet goed geabsorbeerd worden ? Behoud je dan dat je elke bassdrum 2x hoort (zoals op het kale beton) ? Is 5 of 8 cm dik steenwol (zonder glas) dan niet een betere oplossing om het laag te absorberen ?

[ Voor 22% gewijzigd door under-world op 24-09-2004 15:07 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Jag

Interessant topic, zelf ook wel eens over nagedacht. Ik denk dat het belangrijk is de absorptie zo full range mogelijk te doen. Anders ga je het klankmatig sterk veranderen. Maar ja, laagabsorptie is niet makkelijk, dan moet je aan de slag met tube traps enzo. Ik zou zoiezo eens op deze site kijken.

Verwijderd

Wat ik pas heb gedaan in een zaal is zelf houten frames maken van het gewenste formaat van latten 44 x 18 mm.
Die opvullen met 4 cm dik steenwol (8 cm plaat middendoor zagen) en aan de buitenkant bekleden met rokstof (lijmen met bisontix).

Dat dempt uitstekend, zeker als ze een stukje van de muur afhangen. Je moet de luchtdeeltjes afremmen daar waar ze het snelste bewegen, dus op 1/4 golflengte van de muur (muur='knoop'). Bij 15 cm afstand kom je dan op 60 cm golflengte, dat dempt dus echt flink vanaf ~600 Hz

Besteed vooral ook voldoende aandacht aan de hoeken van de ruimte. :)

Helemaal dood is overigens ook niet prettig lijkt me. Volgens mij is het de gewoonte vooral de eerste reflecties (dus speaker -> muur -> oor ipv speaker -> oor) tegen te houden.

Misschien kun je ook denken aan het maken van wat diffusors (Schoeder b.v. ) Lijkt me heel hip :P

Verwijderd

Maakt het wat uit of ik glas- of steenwol neem ?
aangezien je het hebt over rockwool... rockwool maakt alleen maar steenwol :Y)

http://www.ecophon.nl/templates/eco_SystemPage1____3069.asp

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2004 15:24 ]

Verwijderd

Op de Sound on Sound site - ik hoop dat de link het doet, anders zelf even zoeken naar "listening room" - staat ook best wat nuttige informatie. :)

Ik gebruikte idd steenwol, omdat ik dat toevallig goedkoop kon krijgen. Het is naar spul om mee te werken, maar het dempt prima. Ik zette het in de frames vast met 1mm ijzerdraad door gaatjes gespannen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2004 15:30 ]

• under-world
-tx voor de input van iedereen tot dusver-
Daar zitten een aantal handige links bij die ik nog niet kende
aangezien je het hebt over rockwool... rockwool maakt alleen maar steenwol

http://www.ecophon.nl/templates/eco_SystemPage1____3069.asp
Dat rockwool alleen steenwol maakt daar ben ik van op de hoogte. :> Omdat glaswol echter vrij naar spul is om mee te werken heb ik het puur als extra vraag erbij opgenomen. Mocht glaswol een significant veel betere absorbeerder zijn dan een steenwol dan is het afstappen van het steenwol idee het overwegen waard, vandaar.
Die link die je btw post daar kan ik weinig mee want dat soort spul is gewoonweg ontzettend duur (zoals ik in de openingspost ook heb aangegeven. Er zijn legio aanbieders van dit soort platen maar daar ben ik niet naar op zoek)

Even over lagere frequenties. Het is zowiezo ontzettend moelijk deze te dempen.
Deze grafiek haalde ik van een site met veel profispullen. http://www.silentsource.com/diffusors-rpg-modex.html
Dit spul is dan ook voor hobbydoeleinden niet te betalen.
Afbeeldingslocatie: http://www.silentsource.com/images/modex000.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.silentsource.com/images/mod_ac00.gif

Zelfs met 10 inch dik demp je nog maar 60% van een 50hz toon. Elke dikte kent ook weer zijn eigen "absorptieband" Wat voor een absorptieband is in het fullrange bereik ongeveer acceptabel. Een alfawaarde van 0,6@50hz lijkt mij al vrij bijzonder en met een laag budget niet te behalen. Wat ik mij afvraag is op welk punt een expert zegt. "Beneden de zoveel herz loont het zich niet meer om te absorberen. Of iig niet om een alfawaarde van 1 te behalen. "
edit:
ben nu druk bezig met die link van Jag. Daar staat ontzettend veel interessante informatie. bv

Een goede algemene gedachte voor uw akoestische overwegingen (zonder sterk professionele of wetenschappelijke achtergrond) is zonder meer variatie!!! Hoe meer verschillende natuurproducten in de luisterruimte verwerkt zijn — zowel in de constructie als in de aankleding en inrichting ervan — des te breder de van nature aanwezige absorptie in deze ruimte zal zijn. Deze strategie kan, mits goed doordacht, in goed gedimensioneerde ruimtes al voor een behoorlijk evenwichtige nagalmtijd zorgen in alles behalve het frequentiegebied onder 300Hz. Voor effectieve absorptie van frequenties onder 300Hz (feitelijk resonanties en staande golven dus) zijn meestal aanvullende maatregelen nodig, waarover verderop meer.

[ Voor 81% gewijzigd door under-world op 24-09-2004 16:01 ]

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-12 20:30
Als je je een beetje wilt inlezen in deze materie, is dit boek erg leuk:

master handbook of acoustics

Het is geen duur boek, je kan het zelfs in pdf formaat krijgen.

review

Ik heb het geleend bij de bieb van de universiteit. En er staat veel in over akoestiek van ruimtes ed, wat wenselijk is en ook hoe deze te behandelen valt.

(het is geen "moeilijk" boek, er staat nauwelijks een formule in. hooguit een keertje iets over hoe absorptie kan berekenen oid, maar geen fundamentele theorie oid. Heel praktisch en goed leesbaar)

hoofdstuk 20 lijkt me wel interessant voor je :)

[ Voor 5% gewijzigd door Raymond op 24-09-2004 16:21 ]

Pagina: 1