Nu ik in de begroting steeds vaker dingen tegenkom die met terreurbestrijding te maken hebben zie ik ook dat de bijbehorende kosten reusachtig zijn. De olypische Spelen van Athene hadden zo al voor slechts enkele weken zo een miljard erdoorheen gedraaid voor slechts de beveiliging. Maar heeft het zin, om in een open samenleving zo fanatiek op iets te jagen dat door het inherente van de democratie lastig is. Je hebt nog steeds met de rechten van het individueel te maken, indien je deze opheft, heeft Al Quida ook direct z'n oorlog gewonnen. Maar toch...
De kosten zijn dus enorm en aan de andere kant worden vrijwel alle privacy-wetten (Patriot Act bv) omvergetrokken. Echt veel winst is dat niet dus. Aan de andere kant is er ook een hysterie tegen moslims ontstaan, er wordt slechts zelden nog iets op waarde geschat. Daarmee worden potentiele terroristen in praktijk aangepakt op een vaag vermoeden en gewoon burgerrechtelijk gezien mishandeld op basis van niets. Moslims enz zullen dat ook wel merken en die willekeur van onze maatschappij als abject zien. Maar indien al die moslims zo aggresief zijn, indien onze overheid zoveel geld en wetten uitgeeft om al die troep te onderdrukken... is dat het waard? In Nederland is er nog geen enkele aanslag uitgevoerd of iig niet als dusdanig herkend (betonpalen op de treinrails zijn vreemd genoeg geen terreur).. Die absentie van terreur in Nederland staat in schril contrast met de enorme eenvoud van de uitvoering daarvan. Je pakt een priem, hijst jezelf op een gastankwagen en als deze door een tunnel rijdt steek je deze lek. 1 vonk will do the trick.
Om verder te illustreren hoe makkelijk het is om werkelijk terreur te plegen: Sarin

Een beetje chemicus weet nu genoeg. Ingedienten zijn ook gewoon te koop bij bv www.aldrich.com of www.acros.com en geloof me, die krijg je voor 100 euro voor 1 kilo. Wat moet je daarvoor bestellen?
dimethyl methylphosphonate.
phosphorous trichloride
natrium fluoride
alcohol.
Afzuigkap. Beetje verstandig werken en je zult het zelf in elkaar kunnen draaien (volgorde verklap ik dan weer niet
De stelling is echter: Dat is dus niet gebeurt. Hoe reeel is de kans op een aanslag als de enorme eenvoud zoveel mogelijkheden creeert en de verzilvering ervan gewoon niet plaatsvind? IS er dan wel een reeele dreiging van terreur die de kosten van al die resources rechtvaardigd? Is die enorme stigmatisatie niet een zelfvervullende profetie aan het worden? Zijn we met dat geld en middelen niet een systeem van angst aan het creeeren die een perpetium oorlog zoals in 1984, vormt? Met Bush als ons aller leider hebben we een oprechte gelovige voorman van de slechte zaak maar mijns inziens heeft hij met z'n alcoholverleden ook z'n beoordelingsvermogen aangetast. Volgen we niet te makkelijk.
[disclaimer]Ik zit dus niet te wachten op 9-11 dat als doorslaggevende overtuiging dient. Het is een op zichzelfstaand incident, de onderliggende gegevens zijn te vaag voor woorden (Iraq-connectie? Bin Laden-connectie?) en de machthebbers hebben dat onderwerp geheel omarmt voor hun propaganda. En dan nog is de daaronderliggende factor van jarenlang Amerika's buitenlandbeleid (CIA) nog een factor. Factoren die we in Nederland allemaal niet hebben; wat we wel hebben is ongeveer een milioen moslims en een bijbehorende 'tolerante' samenleving, een balans die de oorlogstrommel in beweging zet.