DVD-RW werkt op verkeerde ATA mode

Pagina: 1
Acties:

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Ik heb mijn CD-ROM en CD-RW vervangen door een DVD-ROM en DVD-RW maar nu heb ik het volgende probleem: het BIOS zegt (terecht) dat e.e.a. als volgt geconfigureerd is:
IDE 2 master: DVD-ROM, ATA33
IDE 2 slave: DVD-RW, ATA66

Echter, als ik in de device manager van Windows XP kijk dan staat er bij de Secondary IDE Channel dat beide apparaten op Multi-Word DMA Mode 2 (=trager)draaien, dit kan ik ook niet veranderen. Het verwijderen en weer installeren van de Secondary IDE Channel (standaard driver van Windows XP) helpt niets. Hoe kan ik dit oplossen?

Ter info: de DVD-ROM is de LG GDR-8163B, de DVD-RW is de Pioneer DVR-108, het mobo de MSI K7T Turbo2.

Edit: probleem opgelost, zie mijn laatste post.

[ Voor 5% gewijzigd door Stamgastje op 28-09-2004 15:25 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gebruik je wel een 80-polige kabel? Verder is het normaal dat ATAPI apparaten op MW-DMA draaien (de DVD-ROM dus). Overigens zou ik me er niet druk over maken, zelfs de snelste DVD lezer/brander haalt de 33MB/s bij lange nog niet, zelfs niet de helft ervan :)

[ Voor 18% gewijzigd door BalusC op 24-09-2004 13:59 ]

• Stamgastje
Ja, ik gebruik een 80-polige kabel. Maar Multi-Word DMA mode 2 is maar 16,6 MB/s toch? En 16x DVD+R is 22,16MB/s, dus deze mode is te langzaam, toch?

Ik vind het verder ook raar dat het BIOS het wel goed aangeeft maar Windows (althans, de driver) zijn eigen gang gaat.

[ Voor 31% gewijzigd door Stamgastje op 24-09-2004 14:02 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ja, je hebt gelijk. Hoe wordt de brander trouwens ingesteld wanneer je de lezer loskoppelt?
Heb je de VIA 4in1 / Hyperion drivers al geprobeerd te installeren?

Verwijderd

BalusC schreef op 24 september 2004 @ 14:08:
Ja, je hebt gelijk. Hoe wordt de brander trouwens ingesteld wanneer je de lezer loskoppelt?
En anders de tip (die in je eigen faq staat BalusC :P ); Even de ide verwijderen uit de apparatenlijst en door windows opnieuw laten herkennen + instaleren.

Na het installeren van de juiste chipset-drivers natuurlijk :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Uit de topicstart:
Het verwijderen en weer installeren van de Secondary IDE Channel (standaard driver van Windows XP) helpt niets. Hoe kan ik dit oplossen?
B)

Verwijderd

:D
offtopic:
Mijn excuses zijn groot
Dacht ik eindelijk eens BalusC te "verschalken" :+

• Stamgastje
BalusC schreef op 24 september 2004 @ 14:08:
De VIA drivers heb ik geprobeerd, maar met hetzelfde resultaat; loskoppelen van de lezer maakt geen verschil.

Ik heb nu ook Windows XP SP2 opnieuw geïnstalleerd (noodgedwongen, oude install crashte), maar ook dat lost het probleem niet op. Gooit Windows XP soms DVD writers automatisch in deze mode?

[ Voor 28% gewijzigd door Stamgastje op 26-09-2004 01:29 ]

• Stamgastje
Kick. Niemand?

• Cozm0
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 17:06

Cozm0

Unf!

zowel mn lite-on fikker als pioneer dvdfikker draaien op udma2 (ultra33)
80 aderige kabel
specs zie sig

| Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |

Verwijderd

Dit is toch logisch, er kan naar mijn weten nog altijd maar 1 protocol gebabbeld worden op 1 ide kanaal. Daarom is het ook altijd een nono om een HD samen met een cd of dvd rom aan te sluiten op HETZELFDE ide kanaal. Dit ide kanaal zal altijd de snelheid aannemen van het traagste apparaat, die uiteraard op dezelfde kabel is aangesloten, dus niets aan de hand. je zult zien dat als je ze apart van elkaar aansluit, of even 1 van de 2 aansluiten, dan zul je zien dat het ata 66 apparaat daar wel gewoon op kan draaien. , maar verder is er dus niets aan de hand omdat er toch geen enkele dvd rom is die over die ata 33 heen zou kunnen gaan, zoals al vermeld is

• Stamgastje
Verwijderd schreef op 27 september 2004 @ 01:34:
Dit is toch logisch, er kan naar mijn weten nog altijd maar 1 protocol gebabbeld worden op 1 ide kanaal.
Dat is tegenwoordige niet meer zo voor zover ik weet.
je zult zien dat als je ze apart van elkaar aansluit, of even 1 van de 2 aansluiten, dan zul je zien dat het ata 66 apparaat daar wel gewoon op kan draaien.
Dat heb ik dus al geporbeerd, DVD-ROM losgekoppeld, mode verandert niet. Lezen graag (niet lullig bedoeld, ik waardeer je poging om mij te helpen).
maar verder is er dus niets aan de hand omdat er toch geen enkele dvd rom is die over die ata 33 heen zou kunnen gaan, zoals al vermeld is
Zoals ik ook al beschreven heb draait het - helaas - op PIO 4 (Multi-Word DMA mode 2; 16,6 MB/s) en niet op ATA33 (aka UltraDMA mode 2; 33MB/s). Als jouw verhaal zou kloppen en beide apparaten op de laagste gemeenschappelijke snelheid (ATA33 dus) zouden draaien zou er idd niets aan de hand zijn (16x DVD = 22,16MB/s).

[ Voor 3% gewijzigd door Stamgastje op 27-09-2004 03:19 ]

Verwijderd

aha ... ok heb je ook al gecontroleerd of je in windows bij je primary en secondary controller alles wel op dma mode staat ? inkoppertje misschien , maar windows 2000 bijvoorbeeld laat altijd alles pio draaien, tot je het op dma zet.

laat maar ik moet weer eens lezen ;) afijn erg lastig.. Misschien raakt je XP wel van slag omdat ie niet snapt dat er twee verschillende apparaten op 1 kabel zitten.. als je nu in je bios beide apparaten op ata 33 zet, gaat het dan beter ?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2004 03:37 ]

• Stamgastje
Ik heb eindelijk de oplossing gevonden, hier staat hij gegeven door morpheusx. Er zit dus blijkbaar een bug in de VIA chipset die ATAPI drives op de secondary channel niet in UMDA mode laat werken. De twee IDE stekkers op mijn moederbord verwisselen loste mijn probleem op: de DVD drives hangen nu aan de primary IDE, de hard disk aan de secondary IDE en alle drives draaien in de juiste Ultra DMA Mode.

[ Voor 18% gewijzigd door Stamgastje op 28-09-2004 15:20 ]

Pagina: 1