[Windows XP] C-partitie formatteren lukt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nenne
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-06-2024
Hoi Tweakers,

Ik heb onlangs Windows XP opnieuw geïnstalleerd, zonder daarvoor mijn computer te hebben geformatteerd. Aangezien Windows eerst op de C-partitie stond, werd de opnieuw geïnstalleerde Windows op de D-partitie gezet.

Voordat ik erachter kwam dat ik eerst de computer had moeten formatteren, had ik mijn computer alweer redelijk gevuld met software e.d.

Dat Windows nu op de D-partitie is geïnstalleerd, maakt me niet uit. Wat me wel irriteert is dat van de 14 GB van de C-partitie nog maar 6 GB over, aangezien de oude Windows XP hier nog op staat, dus heb ik ervoor gekozen deze alsnog te formatteren.

Het formatteren gaat prima, maar als de progressbar vol is verschijnt de melding "Kan het formatteren niet voltooien", waarna het beschikbare volume van de C-partitie nog steeds 6 GB is. Weet iemand hoe ik alsnog op een snelle manier de C-partitie kan formatteren?

BvD !

Verwijderd

booten via cd / floppy en daarme formateren,
ik weet niet of je nu "in" windows zit te werken als je aan eht formateren ben mocht dat zo zijn dan is dat het probleem.

weet je zeker dat je via D: boot en niet via C: ?
iig met een cdtje meot eht zo geklaard zijn

Verwijderd

via welke methode probeer je nu te formateren dan?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 september 2004 @ 13:55:
booten via cd / floppy en daarme formateren,
iig met een cdtje meot eht zo geklaard zijn
Met een cd´tje kan je de afmetingen van een drive niet veranderen.

(sorry, kan het niet laten)

Ronald

• nenne
Op dit moment probeer ik te formatteren via de Windows Verkenner:

Deze Computer -> Rechter Muisknop op C-partitie -> Formatteren.

Dit werkt echter niet.... 8)7

Verwijderd

nenne schreef op 24 september 2004 @ 14:09:
Op dit moment probeer ik te formatteren via de Windows Verkenner:

Deze Computer -> Rechter Muisknop op C-partitie -> Formatteren.

Dit werkt echter niet.... 8)7
Je boot nog altijd via je primaire C-partitie. Formatteren lukt inderdaad wel als je via je XP cd boot. Je kan dan helaas (zonder de truckendoos open te trekken) niet meer opstarten via je hard disk !

Ronald

• martinx76
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-02-2024
Je hebt dus nu 2 keer een installatie van win XP op je compu staan. Inderdaad een beetje jammer. :P
Wat je even moet controleren is met welke installatie hij opstart. Als je vanaf de C-drive opstart kan hij die drive niet formatteren. Dus moet je vanaf D opstarten.
Als het goed is krijg je nu bij een reboot een menu waarbij je kunt kiezen uit 2 opstartmogelijkheden. Helaas is windows dan niet zo intelligent dat hij daar verschillende namen aan geeft. 8)7 Dus dit moet je even proberen, e.g. eerst de bovenste kiezen dan formatteren C: . Lukt het niet dan rebooten en de onderste opstart mogelijkheid kiezen en dan C formatteren.
Mocht dit ook niet lukken, dan stop je de win XP installatie CD erin en dan kies je iets van "nieuwe installatie" (geloof ik, maar met die keuze mogelijkheden moet je misschien ff stoeien want die weet ik niet meer precies) en dan kun je in een menu ook kiezen om een willekeurige drive te formatteren. Is waarschijnlijk nog simpeler.
En dan breek je daarna gewoon de installatie af.
Klaar. :)
Laat maar even weten of dit lukt. ;)

***** edit *****
chips net te laat met m'n post |:( , maar wel wat uitgebreider :9

[ Voor 5% gewijzigd door martinx76 op 24-09-2004 14:17 ]

Tuurlijk: waar een wil is, is een weg. Maar op de mijne zijn altijd wegwerkzaamheden.

• nenne
@ martinx76:

Bij het opstarten gaf ie inderdaad 2 mogelijkheden, de oude heb ik weggehaald, dus hij boot wel degelijk van de nieuwe Windows XP installatie op de D-partitie.

Ik zal proberen de C-partitie te formatteren door aan te geven dat ik Windows daarop wil installeren, en daarna de installatie af te breken, zoals je opperde. Ik hoop dat het werkt.

Tot later...

• martinx76
En hoe heb je die opstartmogelijkheid dan weggehaald? (ik kreeg dat eerder niet voor elkaar)

Tuurlijk: waar een wil is, is een weg. Maar op de mijne zijn altijd wegwerkzaamheden.

• nenne
martinx76 schreef op 24 september 2004 @ 16:47:
En hoe heb je die opstartmogelijkheid dan weggehaald? (ik kreeg dat eerder niet voor elkaar)
Dat doe je als volgt:

Eigenschappen van Deze Computer openen, tabblad Geavanceerd kiezen, en dan voor Instellingen kiezen onder het vak Opstart- en herstelinstellingen. Daar kun je de optie afvinken, of een regel weghalen als je kiest voor "Bestand met opstartopties bewerken".

Overigens is het me gelukt C te formatteren, maar Windows wil dan niet meer opstarten, dus ik heb het nogmaals geïnstalleerd, nu op de juiste manier :)

Bedankt voor jullie reacties _/-\o_

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 september 2004 @ 14:14:
[...]

Je boot nog altijd via je primaire C-partitie. Formatteren lukt inderdaad wel als je via je XP cd boot. Je kan dan helaas (zonder de truckendoos open te trekken) niet meer opstarten via je hard disk !
en
nenne schreef op 25 september 2004 @ 14:16:
[...]

Overigens is het me gelukt C te formatteren, maar Windows wil dan niet meer opstarten, dus ik heb het nogmaals geïnstalleerd, nu op de juiste manier :)

Bedankt voor jullie reacties _/-\o_
daarom startte het niet meer op.

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2004 15:43 ]

• martinx76
Is volgens mij trouwens meestal zo dat als je je primaire bootable medium formateert je compu niet meer wil opstarten. :Y)

Pagina: 1