Toon posts:

Radeon AX800 XT probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een Asus Radeon AX800 XT Platinum edition gekocht, maar het wil maar niet lekker lopen.
Ik heb al meerdere dingen geprobeer, maar hij blijft niet stabiel en doen wat die eigenlijk zou moeten.

Ik heb op dit moment nog niet een snelle cpu en moederboard maar die komen eraan, maar voordat die er zijn zou ik het graag het goed willen laten lopen..

Mijn specs :

Mobo : KT4 Ultra BSR (bios versie 1.3) *heb ik ook nog een hoop vragen over*
CPU : AMD Athlon 2400+
vga : Radeon AX800 XT PE (driver: Catalyst Control Center 1.0.1698.24142)
Ram : DDR 512 pc3200 400Mhz
Soundkaart : soundblaster live platinum live 5.1 (minder belangerijk maargoed)

Om een klein voorbeeld te geven is dat ik bij het spel Counter Strike waar je maximaal 100 fps kan halen dat ook haal, maar zodra er wat meer mensen komen of als ik in de verte kijk dan gaan me fps wel heel erg omlaag.
Dit had ik zelfs niet met mijn geforce 2.
Terwijl het bij Doom3 gewoon vlekkenloos draait. Zo verschilt het wel weer per game, maar de verschillen zijn wel heel erg groot.

Nog een probleem is dat ik sinds ik me nieuwe videokaart heb, mijn refreshrate niet meer kan gebruiken en dus ook geen 120 HZ krijg bij 800*600. Wat ik overigens wel altijd had met mijn gf2... :P
Ik heb programma's zoals refroce, refreshlock en nog een paar kleine programmas geprobeer, maar het lukt me niet om hem op 120 te krijgen. Terwijl ik bij control center wel zie dat die op 120 staat, maar op mijn monitor is het gewoon 100 :(

Volgende vraag is zijn er nog bepaalde instellingen voor me bios die ik misschien moet verandere zodat het wel beter loopt..
Is er iemand die mij hiermee verder kan helpen en misschien eventueel op msn als dat sneller gaat, want heb ook nog veel bios vragen :(

Alvast Bedankt.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2004 13:46 . Reden: Iets vergeten ]

• Brainless-NL
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-03 15:54

Brainless-NL

lolkipo

de kt400 chipset heeft veel probleempjes met 8xagp. Zet deze dus eens op 4 en je hele probleem is verholpen.

Verwijderd

Topicstarter
Moet ik dat in me bios doen of in windows..

Want in me bios staat die op auto en kan hem niet verstellen..

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
ik had ook een refreshrateprobleem: elevator in "Win2K zegt 100 Hz, maar beeld flikkert a..."
dit geprobeert? of heb je eroverheen gelezen?

[ Voor 26% gewijzigd door bigfoot1942 op 24-09-2004 22:07 ]

Verwijderd

Mmm je zou windows eens opnieuw kunnnen installeren. Je bent van een nvidia kaart naar een ati kaart gegaan, dit wil wel eens problemen opleveren.

Verwijderd

Topicstarter
ja dat heb ik gister avond gedaan...

Verwijderd

je kan in de bios maar ook in onder smartcart( in ati drivers ) AGP op 4x zetten. maar je moet er ook rekening mee houden dat ati kaarten over het algemeen bagger zijn in CS.

• Brainless-NL
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-03 15:54

Brainless-NL

lolkipo

Verwijderd schreef op 24 september 2004 @ 14:06:
Moet ik dat in me bios doen of in windows..

Want in me bios staat die op auto en kan hem niet verstellen..
in je ati control center kan je dat veranderen. Op je desktop ff rechtermuisknop doen>instellingen>geavanceerd>smartgart> agp op 4x zetten

Verwijderd

Als je de 4in1 chipset drivers installed heb je hoogst waarschijnlijk geen probs meer, Heb ook altijd na een windows reinstall problemen kwa fatsoenlijk beeld totdat ik de 4.53 van de 4in1 drivers geinstalled heb.

Verwijderd

Topicstarter
dat heb ik ook geprobeerd maar het blijft instabiel lopen..
heb hem ook op agp4 gezet het is niet echt beter op geworden..

zou het door me bios instellingen kunnen komen/?

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
nevermind ergens overheen gelezen :X

[ Voor 81% gewijzigd door Satch op 24-09-2004 19:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
is er echt niemand die een oplossing kan bedenken voor mijn probleem...

zou wel jammer zijn als ik met zo'n systeem geen goede instellingen heb en hij niet stabiel is.

Verwijderd

gewoon nieuw mobo + cpu kopen (64 bit) zal alles goed gaan!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:55
En als die daar nou geen geld voor heeft ? zo'n kaartje kost wat centen B)

Maargoed, kan je niet bij eigenschappen -> geavanceerd -> display en dan op 800x600 forceren op 120 HZ ? dat is de ingebouwde refreshrate fix, bij mij werkt hij alltijd :)

/edit

Wat voor een voeding heb je, ik denk dat 350 watt minimaal vereist is ?

[ Voor 18% gewijzigd door STIMPPYYY op 24-09-2004 22:05 ]

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Nu wachten op zijn q-tec/sweex antwoord :+

specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al aan het sparen en ja tuurlijk kost een hoop :)
Jawel dat lukt wel, alleen als ik een spel wil spelen op 800*600 @ 120HZ moet ik eerst alles op 800*600 zetten en refrshrate goed en dan pas het spel starten en als ik klaar ben weer op de normale resolutie..
Hij wil hem niet vasthouden en automatisch doen..
360 W staat op me voeding...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2004 22:23 ]

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
van welk merk?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 september 2004 @ 14:17:
je kan in de bios maar ook in onder smartcart( in ati drivers ) AGP op 4x zetten. maar je moet er ook rekening mee houden dat ati kaarten over het algemeen bagger zijn in CS.
fucking bull dat ati bagger met cs is.. heb een x800 xt en heb in smoke ook 100 fps op 1280/1024 met 6x fsaa en 16x asf. je moet aleen vertical sync uit jekkeren en op opengl draaien.

Verwijderd

Topicstarter
welke instellingen heb jij dan precies??

want ik heb in cs echt nare fps drops :(

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07-2025
Ja draai CS is op Opengl. Dit werkt bij mij veel beter dan direct3d ( daar haal ik pas slechte fps mee ).

Verwijderd

Topicstarter
hij draait het toch standaard op opengl??

ik zie niet ergens waar je dat kan verandere..
je kan wel instellingen van direct3d verandere en opengl maar niet echt instellen welke je wilt gebruiken..

• Gatygun
Kan het misschien zijn dat het spel CS erg veel van je CPU vraagt.

Mijn systeem;

Ati 9800se 128 mb
3200xp amd athlon
msi kt600
1024 ddr PC3200

Nu krijg ik een goede vertraging bij rook. resolutie 1280x1024. geen aa of af.

Verwijderd

Topicstarter
wat raad je me aan?

moet ik fsa en aa aan zetten en zo ja op wat?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 september 2004 @ 23:14:
wat raad je me aan?

moet ik fsa en aa aan zetten en zo ja op wat?
Begrijp ik 't nou goed, je hebt een X800XT en draait spellen op 800x600? Deze resolutie is enorm CPU limited, de videokaart staat 70% v/d tijd met z'n vingers in z'n neus te wachten op de CPU. Schakel de res eens flink hoger. Jouw kaart draait ieder spel vlekkeloos op 1280x1024 met 4xAA/16xAF, vaak kun je zelfs 6xAA gebruiken op deze resolutie, zelfs bij zeer recente spellen als Tribes Vengeance en Joint Operations.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2004 00:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja dat snap ik..
dat doe ik ook wel..

alleen het spel waar ik het over heb is counter-strike.... die speel ik nog wel op 800*600

En bijv doom3 speelde ik met 1024 en het liep al niet lekker, maar ik denk dat dit allemaal door mijn cpu en moederboard komt..
en kleine aanpassingen in me bios die niet goed staan denk ik.

Verwijderd

waarom speel je dan op 800/600? dat draait een gf2 mx nog op 100 fps :X
zet resolutie omhoog! moet je dan het verschil eens zien

• Gatygun
kijk is als je de resolutie wat hoger zet naar 1280x1024 hoe je kaart dan reageert.
als hij dan hetzelfde reageert dan bij 800x600 is het je cpu.

• STIMPPYYY
Ja het zal wel gedeeltelijk aan je CPU, mobo, geheugen liggen. Maar om dan te zeggen dat het probleem veroorzaakt wordt omdat hij op een lagere resolutie draait vind ik een beetje vreemd. Net of een high end kaart niet gemaakt is voor oudere engine's, dan zou je bijvoorbeeld niet eens starcraft kunnen spelen. Hij zou makkelijk 100+ fps moeten halen. Maar cs geeft zowiezo wat problemen met ATI kaarten, volgens mij moet je maar wachten op cs source.

[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 25-09-2004 21:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja helaas wel denk ik..

ik zit er ook aan te denken om een hele nieuwe pc te kopen, omdat ik ook binne kort veel videobewerking en grafische dingen ga doen...

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Bullshit dat CS niet goed zou werken op ATi kaarten. Verder spelen veel mensen CS op een lage res omdat dit lekkerder speelt (aim etc is op elke res weer anders :S)

Op op je probleem terug te komen, typ in cs de volgende commands in console in:

ati_npatch 0
ati_subdiv 0

Kijk nu eens hoeveel fps je haalt

/edit

Verder neem ik aan dat je CS wel op OpenGL speelt

[ Voor 10% gewijzigd door Aspje op 25-09-2004 23:24 ]

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-07 07:51

t!mP

is inflatie gevoelig

Nieuw systeem kopen is echt dikke onzin. Cker met deze kaart moet alles vlekkenloos gaan.

Chipset drivers installed van je mobo ? agp op 4x en fastwrite uitzetten. Probeer zoveel mogelijk 'adviezen' te vinden en je probleem zal vanzelf wel verholpen worden.

En over mensen die zeggen, gooi je reso omhoog etc etc...ten eerste zou die op 800x600 het ook prima moeten doen en dus onzin en los daarvan spelen mensen CS gebonden op een voor hun prettige resolutie. Recoil, aim, grootte etc de feeling alles is anders op elke reso. Ik speelde het al die tijd op 640 terwijl k ook op 1280 kon spele.

Verwijderd

ik heb gehoord dat er veel Radeon AX800 XT terug zijn geroepen door het fabriek omdat ze niet allemaal echt stabiel draaien

Verwijderd

Topicstarter
ik ga het eerst allemaal uitproberen en laat ik het jullie weten..

En fastwirte was toch beter om het wel aan te zetten?
en agp4 kan ik niet instellen op me mobo, want zodra ik deze kaart erin heb gedaan staat me agp status in me bios op auto en kan hem niet veranderen..

edit: ohja ik heb alle drivers goed geinstaleerd, van me mobo enz..

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2004 18:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die twee commands geprobeerd..

ati_npatch 0
ati_subdiv 0

Het heeft wel iets geholpen..
wat ik me afvraag is moet ik agp fastwrite nu wel of niet uit zetten?????

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2004 19:04 ]

• STIMPPYYY
Als je systeem niet crasht of vastloopt, kan het aan. Het scheelt je misschien 1 of 2 fps als het uit staat.

[ Voor 10% gewijzigd door STIMPPYYY op 26-09-2004 19:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
en agp 4??

ik kan in windows wel gewoon op 4 zetten, maar in me bios niet..
is het handiger om hem dan in windows op 4 te zetten????

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Dan zou ik em in windows op 4 zetten :)

Verder, typ dit eens in in je console bij CS:

gl_texturemode GL_LINEAR_MIPMAP_NEAREST

Verwijderd

Topicstarter
Aspje schreef op 26 september 2004 @ 20:22:

Verder, typ dit eens in in je console bij CS:

gl_texturemode GL_LINEAR_MIPMAP_NEAREST
Ok prima ik ga het testen en laat ik het je weten..

Edit : ik snap et niet echt.. als ik gl_texturemode in typ dan krijg ik GL_LINEAR_MIPMAP_NEAREST :s

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2004 20:41 ]

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-07 07:51

t!mP

is inflatie gevoelig

Verwijderd schreef op 26 september 2004 @ 20:34:
[...]

Ok prima ik ga het testen en laat ik het je weten..

Edit : ik snap et niet echt.. als ik gl_texturemode in typ dan krijg ik GL_LINEAR_MIPMAP_NEAREST :s
Wat je nu doet is alleen de beeldkwaliteit achteruithalen zodat je meer fps haalt, dit lost je hele probleem niet op.

Verwijderd

Topicstarter
wat is dan wel de de oplossing..

is er niemand die verstand heeft van biossen die me kan helpen met mijn bios instellingen zodat die tenminste goed staan..

• STIMPPYYY
Wat zou er mis moeten zijn met je bios, bedenk wel als je daarmee gaat kloten verloopt je garantie. Je bios zou gewoon goed moeten staan, als het niet goed staat haal je gewoon een nieuwe kaart.

Verwijderd

Topicstarter
De instellingen..

zoals agp en ddr instellingen.. want je zoveel dingen aan en uit zetten.
dat kan echt heel veel schelen

Verwijderd

Doe gewoon "load optimal defaults" in je bios, en zet vervolgens AGP Aperture size op 128 of 256. Vervolgens in Windows in het Ati control panel - tabblaadje Smartguard - kun je expirimenteren met het verstellen van je AGP (4 of 8 ) en Fastwrites aan of uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2004 22:00 ]

Verwijderd

ik vraag me zo af he, je hebt windows opnieuw geinstalleerd, :D wat je dan vaak hoort is dat mensen overenthousiast als eerste de videokaart installeren en daarná pas de chipset :D:D:D dat gaat niet goed :D:D:D je moet na windows áltijd direct je chipset installeren en daarna pas de rest :D weet je zeker dat je dit gedaan hebt dan is er echt iets raars aan de hand

Verwijderd

Topicstarter
haha ja klopt :)
dat had ik vroeger altijd, maar ik installeer nu alles een beetje zoals het hoort dus eerst mobo enzo..

Verwijderd

Dit is offtopic, maar waar heb je in godsnaam die x800xt vandaan? Kan je me ook vertellen wanneer dat was misschien?

Verwijderd

ik heb idd ook al een aardig tijdje de Asus X800XT in bestelling staan :)

• STIMPPYYY
Volgens mij liggen ze in duitsland gewoon doodleuk in de winkel :'( , ik zit er ook al tijdje op te wachten

Verwijderd

Topicstarter
haha das een goeie :P
wie mij helpt krijgt een cadeautje :P

als je mij kan helpen met mijn probleem dan zeg ik waar ik hem vandaan heb :P
het is niet dat je hem dan binne 1 week hebt, maar sneller dan andere plaatsen...

dus wie wil mij helpen ;)

Edit : jullie hebben al geholpen, maar ik bedoel zodanig dat ik normaal verder kan ;)

heel erg bedankt tot nu toe ik ben er bijna :P

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2004 13:50 ]

Verwijderd

sja, ik laat mn order toch wel staan, kvind de winkel waar ik m besteld heb verder top, dus gun ik t hen ;) maar helpen wil ik alsnog wel, weet je echt cker dat je echt netjes eerst de chipset geinstalled hebt, want t klinkt er wel zo naar :+

Verwijderd

Topicstarter
yup daar ben ik heel netjes in geweest ik weet het heel erg zeker..

Verwijderd

heb je misschien iemand in de familie/kennis/etc die een high end systeem heeft (vooral proc, mobo en mem bedoel ik dan) zou ik daar ff testen met jou kaart, :) anders weet ik t ook niet echt meer... :/

• Puppetmaster
  • Laatst online: 22:35
maar heb ik erover heen gelezen of heb je nog steeds niet op hogere resolutie getest?

dit is nl van belang om er (hopelijk) achter te komen waar de bottleneck zit.

*drivers (mobo en GFX) zijn de nieuwste en netjes geinstalleerd, daar hoort het dus niet aan te liggen.
*voeding moet zo imo OK zijn (check anders je voltages eens).
*BIOS (mobo) is up2date (zo niet ff updaten), aperture size 128 MB of 256, AGP op 4x fast writes uit.

in deze randvoorwaarden zou de kaart beter moeten presteren dan hij doet. toch?

als je dan op 1280*1024 met 4xAA dezelfde frame-rate en framedrops krijgt als nu op 800*600 ligt het probleem dus niet bij je GFX-kaart maar bij je cpu/mobo

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Verwijderd

Topicstarter
Puppetmaster schreef op 28 september 2004 @ 18:28:

*drivers (mobo en GFX) zijn de nieuwste en netjes geinstalleerd, daar hoort het dus niet aan te liggen.
*voeding moet zo imo OK zijn (check anders je voltages eens).
*BIOS (mobo) is up2date (zo niet ff updaten), aperture size 128 MB of 256, AGP op 4x fast writes uit.
Oeh ik zie daar toch iets.. me mobo is niet geflashed zover ik weet...
En ik heb trouwens 512 ddr erbij dus nu bij elkaar 1024 pc3200 400 mhz :D

het is nu ietsje beter, maar het moet super zijn met zo'n kaart.
Ik heb even geprobeer te flashen, maar als ik hem opstart met windows opstart diskette en vervolgens naar die map wil op C of een andere schijf dan pakt die dat niet..

Hij kan D-E-F enz niet lezen en bij C zie ik allemaal windows bestanden geen mappen niks..
Pagina: 1