Toon posts:

[ASUS P4P800 Deluxe] BIOS onthoudt niet meer...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vorige week heb ik mijn BIOS geflasht naar versie 1017 maar sindsdien worden mijn instellingen niet meer opgeslagen. Ik heb al teruggeflasht naar versie 1016 en een nieuwe batterij ingestoken maar het helpt niet, ook de jumper is nog in orde en staat goed.

Wanneer ik iets verander in de BIOS en de wijzigingen opsla kan mijn PC niet meer heropstarten, dan moet ik hem een koude start geven en krijg ik de melding dat het overklokken niet gelukt is (terwijl ik niets overklokt heb).

Echter wanneer ik iets save in de BIOS en de PC meteen uitzet worden de instellingen wel opgeslagen en kan ik op een normale manier booten, maar als ik dan kijk in Windows draait mijn P4 2.8 op 1.4 GHz. De BIOS zet dan alles op SDR denk ik (FSB, CPU en MEM draaien dan aan halve snelheid).

Mijn PC draait al een jaar zonder enig probleem op 3.2 GHz (230 FSB) en de voltages, fans en temperaturen zijn in orde.

Aan andere hardware ligt het niet want ik heb al eens alle schijven (buiten de bootschijf) en alle insteekkaarten en externe randapparatuur ontkoppeld. De twee geheugenmodules heb ik apart geprobeerd en getest met memtest maar daaraan ligt het ook niet.

Komt het door te veel te flashen? Sinds de aanschaf vorig jaar heb ik nog maar zo'n 8 keer geflasht. Kan ik bij ASUS een nieuwe BIOS bestellen? Iemand hier ervaringen mee of zou ik beter meteen een nieuw moederbord kopen?

Bestaat er een programma waarmee ik de BIOS kan inlezen en zelf standaardwaarden kan toekennen? In dat geval zou de BIOS gereset mogen worden omdat de instellingen dan toch al naar mijn wensen staan.

De search helpt me niet verder.

Specs:
400 Watt PSU
ASUS P4P800 DL
P4 2.8 GHz
2x512 MB DDR400
minder belangrijke hardware: zie sig.

Ik denk dat mijn BIOS gaar is :/

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Komt het door te veel te flashen?
Lijkt me sterk. Een EEPROM chip is ca. 10.000 maal herschrijfbaar :)

Heb je wel geflasht met álle reset-opties? Zoals:
AWDFLASH BIOSFILE.BIN /PY /SN /CC /CD /CP
Anders zou ik denken dat de batterij en het jumpertje niet goed zitten. Mocht dat 100% niet het geval zijn, dan zou een vervanging van de BIOS chip de laatste hoop zijn. Hiervoor kun je Asus bellen/mailen, dan krijg je tegen een kleine vergoeding de chip thuisgestuurd :)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 24 september 2004 @ 12:58:
Heb je wel geflasht met álle reset-opties?
'AFUDOS /IP4P81017.AMI' zoals het in het verleden altijd gewerkt heeft.
Mocht dat 100% niet het geval zijn, dan zou een vervanging van de BIOS chip de laatste hoop zijn. Hiervoor kun je Asus bellen/mailen, dan krijg je tegen een kleine vergoeding de chip thuisgestuurd :)
Is 'kleine vergoeding' ironisch bedoeld? Ik heb al gehoord dat de BIOS apart evenveel kost dan het moederbord zelf ofwel kwam dat omdat die man wat meer aan mij wilde verdienen.

Verwijderd

Het biosje kost nie veel maar de shipping wel bios is $6,- ongeveer maar de shipping is $20 ofzo

Edit:
Battery misschien leeg? en vervangen

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2004 13:11 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 24 september 2004 @ 13:06:
'AFUDOS /IP4P81017.AMI' zoals het in het verleden altijd gewerkt heeft.
Ow, 't gaat om een AMI BIOS.
Is 'kleine vergoeding' ironisch bedoeld? Ik heb al gehoord dat de BIOS apart evenveel kost dan het moederbord zelf ofwel kwam dat omdat die man wat meer aan mij wilde verdienen.
Je kunt ook de BIOS chip eigenhandig bestellen bij een beter gesorteerde elektroboer. www.conrad.nl enzo :) Alleen moet je wel zélf de BIOS vooraf erin flashen mbv een EEPROM programmer of een hotflash uitvoeren op je mobo.

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Lijkt me sterk. Een EEPROM chip is ca. 10.000 maal herschrijfbaar.......
Mja in theorie, bios-chip van mijn 9800pro is volgens mij ook behoorlijk verneukt; maargoed daar gaat het nu niet om.

Ik zou gewoon nog een paar keer een andere bios erin flashen, het zou zich vanzelf op kunnen lossen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nogmaals proberen flashen en de batterij en de jumper vervangen maar het maakt niets uit. Ik haat die BIOS al van in het begin, er zitten wel tien bugs in en nu dit. Volgende week bestel ik een nieuwe, hopelijk werkt die wel, anders zit het probleem op het moederbord...

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Nu ik weer in Windows werk heb ik soms fouten en vastlopers. Als ik een filmpje bekijk zie ik zwarte puntjes in beeld, soms blijft mijn PC voor een halve minuut hangen of loopt hij helemaal vast (blauw scherm, vastloper of allemaal strepen).

Kan dat te maken hebben met het feit dat mijn PC onderklokt is? (te hoge voltages voor huidige kloksnelheden). Indien nee, dan is mijn moederbord waarschijnlijk gaar. De processor wordt niet te warm (zal niet meer dan 30° zijn aan 1.4 GHz) en ik heb het geheugen getest met memtest. De BIOS heeft ook dat probleem als ik alle randapparatuur verwijder, dus daaraan zal het ook niet liggen, tenzij het komt door de lage kloksnelheden, maar hierover heb ik dus graag uitsluitsel van jullie.

Reminder: de lage kloksnelheden komen door mijn BIOS die denkt dat mijn PC te ver overklokt is (wat dus een foute melding is).

Eén van de vele foutmeldingen:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/4742A7163FTZ/picserver.jpeg

Ik gebruik de officiële Catalyst 4.9

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2004 19:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Niemand? ;(

Ik wil dus echt wel antwoord hebben, het kan me 150 euro besparen.

[ Voor 169% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2004 19:58 ]

Verwijderd

Ik had een P4P800SE, met nieuw soundcardje in te steken heel het mobo + geheugen kapot ... ik dacht eerst aan een hardware failure maar nu ik je verhaal lees begin ik te twijfelen, het moederbord heeft het namelijk pas begeven nadat ik de bios reset had (hardware-matig) ...

Al eens de bios reset (met de jumpers dus) ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 september 2004 @ 11:20:
Ik had een P4P800SE, met nieuw soundcardje in te steken heel het mobo + geheugen kapot ... ik dacht eerst aan een hardware failure maar nu ik je verhaal lees begin ik te twijfelen, het moederbord heeft het namelijk pas begeven nadat ik de bios reset had (hardware-matig) ...

Al eens de bios reset (met de jumpers dus) ?
Ja, had ik al vermeld. Nu werk ik zonder insteekkaarten en randapparatuur en heb ik nog geen vastloper gehad, het BIOS-probleem blijft echter wel. Het lijkt dus of ik twee problemen ineens heb.
Pagina: 1