Toon posts:

deskundige hulp gevr. kiezen ISP onderwijs

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Alle onderwijsinstellingen moeten over op een ander ISP. Mogelijk zijn hier deskundigen te vinden die mij wat hulp kunnen bieden:
- Ik kom de volgende termen tegen: CGI scripts, PHP, MySQL en FTP accounts 3 stuks. De vraag: kan een school hier iets mee? Is het noodzakelijk?
- Als er 32 IP adressen worden uitgereikt betekent dit ook dat er maar 32 pc's aan het internet te hangen zijn?

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het gratis onderwijsaanbod van de KPN?

Iedereen alvast bedankt voor je info!

Cowo

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
De termen "CGI scripts, PHP, MySQL en FTP accounts 3 stuks" hebben meer te maken met hosting van een website, dan internet-aansluitingen.

Verder kan ook een onderwijsinstelling met een NAT-router (zoals zo veel thuisgebruikers doen) meerdere PC's achter 1 IP hangen :)

Verwijderd

meeste scholen naar mijn ervaring zitten toch op kennisnet,

cgi php en mysql hebben te maken met website's maken en webhosting en ftp staat voor file transfer protocol dat is een manier om bestanden te verzenden over hetzij netwerk en internet

je kan via hardware matig switch/hub/router e.d je internet kabel gewoon opsplitsen in 100derde aansluitingen voor pc's het ligt eraan wat voor hardware je aanschaft.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:06
Alles wat je noemt is eigenlijk niet van belang, die begrippen hebben te maken met het feit dat je bijna bij iedere provider een stukje webruimte krijgt om een website op te zetten, wellicht dat je het gebruikt, maar het is niet essentieel.

Aantal ipadressen betaal je alleen maar meer voor, je heb maar 1 ipadres nodig want je zet iets als een router/server neer die veilig het internet gaat verdelen (denk aan een proxy om alles dicht te zetten, een filter om te verkomen dat kinderen op verkeerde sites komen, virusscanner etc).

Het enige wat van belang is, wat voor verbinding denk je nodig te hebben? Zit je met 50pcs de god ganze dag te internetten? Word er veel gedownload? Wat moet er gebeuren?

Voor 10 pcs kan je een simpel adsl acountje neerzetten (denk aan 15kb/sec per pc (incl overhead), wat neerkomt op een adsl lite/basic verbinding), maar als jij 50pcs neerzet zou je eerder aan een zakelijke verbinding moeten denken (die zijn duur).

Verwijderd

Je zou natuurlijk kunnen kiezen voor SchoolConnect diensten die geleverd worden door de lokale kabel ISP. Dat is een 1:1 verbinding, gegarandeerde snelheid dus, plus ze zijn supersnel.

Op school hebben wij 10 Mbit 1:1 via Casema, en dat is top.

Momenteel gaat dat allemaal nog via NLtree, maar die houden er binnenkort mee op.

via Casema: http://www.casematelecom.nl/website/services.asp?menuid=71

via UPC/Priority Telecom: http://www.priorityteleco...e=189&title=SchoolConnect

Op Google kun je er vast nog meer vinden.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2004 20:59 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:56
Verwijderd schreef op 24 september 2004 @ 12:45:
meeste scholen naar mijn ervaring zitten toch op kennisnet,
Niet meer... kennisnet werkte samen met NLTree, en NLtree wordt niet meer gedeeltelijk gefinancieerd door de overheid. De prijzen die een school nu aan NLtree zou moeten gaan betalen zijn gewoon associaal hoog geloof ik...
Verwijderd schreef op 24 september 2004 @ 12:36:
Ik kom de volgende termen tegen: CGI scripts, PHP, MySQL en FTP accounts 3 stuks. De vraag: kan een school hier iets mee? Is het noodzakelijk?
Als je een eigen schoolwebsite hebt die niet bij een andere partij gehost wordt kan het leuk zijn ja...
Als er 32 IP adressen worden uitgereikt betekent dit ook dat er maar 32 pc's aan het internet te hangen zijn?
Nee, je kunt gewoon met NAT werken... je hebt eigenlijk maar 1 IP nodig.

overigens, wat meer specificaties van de internetverbinding zelf zijn misschien voor een goed advies wel handig... alleen met het feit wat voor hosting je erbij krijgt en hoeveel IP's je krijgt kun je niet zo veel...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

SURFnet is, met intermediaire ISP's (zoals InterNLnet) begonnen met het aansluiten van lagere en middelbare scholen. Mischien een optie? (SURFnet gaat uit van minimaal 2mbit per werkstation.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• DCBJ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-11-2021
Uhm ik had gelezen dat kennisnet/NL tree ermee gestopt is omdat ze de concurrentie van KPN niet aankonden. KPN biedt scholen GRATIS internet aan. Veel scholen zitten nu bij KPN zover ik weet. Dus, het lijkt me logisch om ook gewoon lekker gratis bij kpn te gaan zitten.

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Zoals gezegd is InterNLnet inmiddels Onderwijs Service Provider. Dat betekent dat InterNLnet scholen aansluit op SURFnet, het netwerk van universitair Nederland. Daarmee krijg je een asociaal snelle verbinding, gigabit, met allerlei toegevoegde waarde diensten zoals multicast, heel veel IP adressen, IPv6 (nog meer IP adressen), onbeperkt dataverkeer, de snelst mogelijke internationale verbindingen etc. Kortom, de overtreffende trap van internet.
Voor een school maakt dat een heleboel extra dingen mogelijk. Zoals bijvoorbeeld School bespaart fors met lokale aanbieder laat zien kunnen de initiele kosten die met iets dergelijks verbonden zijn eenvoudig terugverdient worden als het mogelijk wordt om systeembeheer op verschillende lokaties te consolideren en de backups op de serverzaal van de ISP, universiteit of SURFnet te zetten. Ook worden onderwijs gerelateerde applicaties mogelijk die simpelweg niet kunnen over een ADSL lijn. Denk bijvoorbeeld aan de ontsluiting van de NOB archieven, waardoor schooltelevisie on demand beschikbaar wordt op DVD kwaliteit.

Kijk naast het kostenplaatje ook eens naar de toegevoegde waarde van een aansluiting.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:31
InterNLnet leverd gewoon ADSL aansluiten die op surfnet zitten aangesloten (surfsneladsl). je dacht toch niet dat ze een gigabitlijntje (lees: glas) naar elke basischool in nederland gingen graven :+

Standaard basisschool heeft in mijn ogen genoeg aan een 2Mbit aansluiting, misschien voor een grote school 8Mbit maar meer lijkt mij nog erg overdreven.

Informatie over internet op basisscholen: http://ictpo.kennisnet.nl/internetvoorzieningna2003

Informatie over Internet Service Provider voor het onderwijs: http://www.ispwijzer.nl/

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

jongentje schreef op 25 september 2004 @ 10:44:
InterNLnet leverd gewoon ADSL aansluiten die op surfnet zitten aangesloten (surfsneladsl). je dacht toch niet dat ze een gigabitlijntje (lees: glas) naar elke basischool in nederland gingen graven :+
Eh, dat doen ze dus wel. De reden dat InterNLnet het doet is dat SURFnet zelf niet de capaciteit heeft om duizenden basisscholen en middelbare scholen aan te sluiten. Wel de bandbreedte, maar niet de fysieke aansluitingen. Daarom wordt dat via een Onderwijs Service Providers geaggregeerd tor een regionale aansluiting voor meerdere scholen.

• jochemd
  • Laatst online: 29-12-2025
Niet naar elke, alleen naar de basisscholen waarmee ze een contract hebben om dat te doen.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Standaard basisschool heeft in mijn ogen genoeg aan een 2Mbit aansluiting, misschien voor een grote school 8Mbit maar meer lijkt mij nog erg overdreven.

Informatie over internet op basisscholen: http://ictpo.kennisnet.nl/internetvoorzieningna2003

Informatie over Internet Service Provider voor het onderwijs: http://www.ispwijzer.nl/
2Mbit genoeg?
Dus één iemand download wat en de hele pijp zit voor de hele school dicht. :{

🌞🍃

• Hmmbob
  • Laatst online: 19:19
Op een basisschool lijkt mij 2MBit rijkelijk voldoende? Het is geen universiteit met grote pc-ruimtes he...

Sometimes you need to plan for coincidence

• Zwelgje
  • Laatst online: 20-01 19:37
Groentenboer schreef op 25 september 2004 @ 21:33:
Op een basisschool lijkt mij 2MBit rijkelijk voldoende? Het is geen universiteit met grote pc-ruimtes he...
daarom, en anders zet je er een proxy voor (isa server kost voor een school niet zoveel meer (slim licentie), of als je dat niet hebt een squid doos gebaseerd op *nix of 2000/2003 (ntsquid dan)

dan is 2mbit meer als genoeg

A wise man's life is based around fuck you

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

zwelgje schreef op 25 september 2004 @ 21:35:
[...]

daarom, en anders zet je er een proxy voor (isa server kost voor een school niet zoveel meer (slim licentie), of als je dat niet hebt een squid doos gebaseerd op *nix of 2000/2003 (ntsquid dan)

dan is 2mbit meer als genoeg
2mbit is inderdaad genoeg. Als minimum per PC, welteverstaan. Je moet internet op scholen niet zien als 'een webpagina bezoeken' en 'pr0n downloaden' maar als toegevoegde waarde via bijvoorbeeld streaming video. En dan heb je dus lang niet genoeg aan 2mbit voor alle PC's.

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-02 21:18

n00bs

Het is weer Zomer!

Beetje vaag topic als je het mij vraagt... je komt met zeer basic vragen die makkelijk op te zoeken zijn.

En wat bedoel je met ALLE onderwijsinstellingen... ik neem aan dat het onderwijs hierzelf zijn IT afdeling etc voor heeft om dit uit te zoeken. Het lijkt er meer op dat hier naar een gratis consult wordt gevraagd.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:23

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik ben het met n00bs eens. Beetje onzinnig topic dit. Wat wil je nu eigenlijk weten? De dingen die je vraagt zijn veel te basic en je geeft vrijwel geen nuttige achtergrond info. Wat heb je zelf al ondernomen?

Overigens ->
Alle onderwijsinstellingen moeten over op een ander ISP.
Hoe kom je daar bij? Dat is totaal onzin namelijk. Doel je op de problemen rond NLtree? Het grootste deel van de scholen is al een tijd over op andere ISP's. Veel ISP's hebben zelfs apparte aanbiedingen voor scholen. Zo moeilijk is het uitzoeken van een vervanger niet hoor. Zet op een rij welke diensten je nu afneemt, wat je hiervoor betaald en wat je hiervoor max wilt betalen. Zet hierbij eventuele wensen en ga zelf shoppen

offtopic:
TR gedaan

[ Voor 38% gewijzigd door Bor op 25-09-2004 23:46 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

je dacht toch niet dat ze een gigabitlijntje (lees: glas)
Ik dacht dat glasvezel 155Mbit was :9

• DaRealRenzel
  • Laatst online: 19-02 16:32

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Cowo...

Voor deskundig onafhankelijk advies, neem effe contect met me op.

Nothing is a problem once you've debugged the code

• Zwelgje
  • Laatst online: 20-01 19:37
CyBeR schreef op 25 september 2004 @ 23:35:
[...]

2mbit is inderdaad genoeg. Als minimum per PC, welteverstaan. Je moet internet op scholen niet zien als 'een webpagina bezoeken' en 'pr0n downloaden' maar als toegevoegde waarde via bijvoorbeeld streaming video. En dan heb je dus lang niet genoeg aan 2mbit voor alle PC's.
streaming media kan je ook cachen met isa2000/2004

+we hebben het over een basisschool toch :? die hebben lang die behoefte niet die 16 jarigen in het onderwijs hebben ;)

A wise man's life is based around fuck you

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Verwijderd schreef op 26 september 2004 @ 03:41:
[...]

Ik dacht dat glasvezel 155Mbit was :9
Nee dat is niet zo, jij hebt het over ATM. En ATM switches met glasvezel daar wordt al 622Mb/s gehaald.

Glasvezel zelf is alleen maar een medium, daar kan je de bandbreedte net zo groot van maken als jij wil en afhankelijk van de gebruikte protocollen.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

CyBeR schreef op 25 september 2004 @ 23:35:
[...]

Als minumum per pc? wat een onzin zeg... ik zelf als IT'er heb in mijn thuisnetwerk 1Mbit naar buiten en het is zat voor al hetgeen wat ik doe. Inc. streamen. En mijn eisen zijn echt wel 1000x hoger dan van scholieren op een basisschool oid.

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-02 13:21

Korakal

Up up up!

OK, inmiddels wel genoeg info gegeven :) cowo, houd in de gaten dat je op Tweakers.net zit:
Gathering of Tweakers is géén helpdesk waar je al je huis-, tuin-, en keukenprobleempjes kwijt kunt, maar een forum voor en door de serieuze hobbyist. We verwachten dat je zelf moeite doet voordat je bij ons aanklopt, je dit in je topicstart duidelijk laat merken en dat je respect toont voor de andere gebruikers en het forum. Doe dus zelf research en laat duidelijk merken dat je dat gedaan hebt. Lijkt Gathering of Tweakers je te hoog gegrepen, dan is BeginnersWeb een mooi en goed alternatief.
De termen die je in je topicstart noemt zijn best makkelijk op te zoeken (en dat heb je niet gedaan zo te zien). Heb je daar geen zin in? Prima, maar laat je dan ergens anders voorlichten (door een verkoper van dat spul ofzo) dan op Tweakers.net :)

Dicht :Y)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.