Toon posts:

Win XP en 98 SE Dual installatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hier op mijn werk loopt een oudere heer rond, die graag wil werken met een databaseprogrammaatje uit het jaar nul :O

Dat programma had hij tot voor kort echt op alle computers staan, maar op zijn laptop, met daarop XP home, wil het niet meer draaien.

We hebben al geprobeerd de compatibility-functie te gebruiken, maar dat was tevergeefs.

Het nieuwe idee is om dan maar een FAT partitie te maken en daar win98SE op te zetten. Nu wordt er overal gewaarschuwd voor het feit dat 98 de bootrecord van XP overschrijft als je 98 erbij zet. Nu kunnen we natuurlijk best eerst alles leeghalen, en dan alles ook weer opnieuw configureren, maar het zou op dit moment even handiger zijn als 98 er toch gewoon achteraan geinstalleerd zou kunnen worden, dan kan de beste man gelijk weer verder werken.

Dus, nog even kort:
Is er een manier om 98 na XP te installeren, of moet ik er toch aan geloven?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Misschien een mogelijkheid om Windows 98 in een Virtual Machine te installeren?
Verschillende mogelijkheden voor, maar Virtual Machine en VIrtual PC zijn wel de meest bekende denk ik zo.

Verwijderd

eerst win98 dan XP. gaat niet anders.

• coller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-10-2025
en als je nou win98 installed en dan dmv bootdisk de mbr reset mbv fdisk?
of kan dit niet op deze manier?

• Insano
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-02 21:33
Hij moet gewoon een andere database applicatie gaan zoeken.. PUNT. :X

Verwijderd

Topicstarter
@ BredeP: De beste man is 70+er... We moeten het een beetje simpel houden. ;)

@ Abraracourcix: Bummer... :(, maar ik hoop dat er toch, ergens weggestopt in de krochten van het internet, iemand lurkt die een geintje weet...

@ Insano: We kunnen natuurlijk altijd de boel gewoon doen zoals Microsoft dat van ons wil, maar leuk is dat natuurlijk niet... In ieder geval kan Jan gewoon zijn programma blijven gebruiken denk ik, het gaat alleen zo lang duren.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2004 12:01 ]

Verwijderd

kan je niet gewoon de boot.ini aan gaan passen?
dus handmatig een multi-boot schrijven?? :?
ik heb er ook al vaker aan zitten denken, maar nog nooit geprobeerd...

het lijkt mij dat het wel kan iig,
veel succes anyway ;)

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 september 2004 @ 11:59:
@ BredeP: De beste man is 70+er... We moeten het een beetje simpel houden. ;)

@ Abraracourcix: Bummer... :(, maar ik hoop dat er toch, ergens weggestopt in de krochten van het internet, iemand lurkt die een geintje weet...
die laptop kan je toch makkelijk even formateren, gewoon even de belangrijke data via het netwerk overbrengen, formateren, win98se erop, winxp erop, back-up bestanden erop :Y)

Verwijderd

Topicstarter
We hebben de XP schijf niet. Die pokkelaptop kwam met zo'n pre-install.

• Chicken
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:20
Kan er een tweede harde schijf de laptop? In mijn desktop heb ik een extra harde schijf zitten met 98SE erop.
In mijn BIOS verander ik van welke harde schijf de compu moet booten. Maar als het makkelijker moet, dan moet dat ook met een windows 98 diskette of opstart CD kunnen. Die herkent nl. de NTFS partitie toch niet.

• Insano
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-02 21:33
Verwijderd schreef op 24 september 2004 @ 11:59:
@ Insano: We kunnen natuurlijk altijd de boel gewoon doen zoals Microsoft dat van ons wil, maar leuk is dat natuurlijk niet... In ieder geval kan Jan gewoon zijn programma blijven gebruiken denk ik, het gaat alleen zo lang duren.
Hoho, even een ding uit de wereld helpen: ik ben geen M$ freak.. ik werk met debian.
maar ongeacht welk OS dan ook: ik vind het een slechte zaak als mensen 'persee' met oude software willen blijven werken, dan moeten mensen maar met goede redenen komen waarom ze het wel willen blijven gebruiken. Maar in 95% van de gevallen kan het ook anders.. EN dan krijg je daarna zelfs nog opmerkingen zo van: 'goh, dat werkt toch wel stukken beter'

Wat ik ook niet begrijp is dat je 'overweegt' om em te multibooten met windows 98.. , zet er dan desnoods gewoon vmware op ofzo :X

[ Voor 15% gewijzigd door Insano op 24-09-2004 12:15 ]

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Maak een Ghost image van de XP partitie als je toch 98 erop wilt proberen te zetten.
Volgens mij heb ik trouwens zelf al eens 98 ná XP geïnstalleerd en dat ging goed, alleen was 98 toen al geïnstalleerd geweest (en geformatteerd).

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nieuwe partitie aanmaken, XP partitie hidden zetten, 98 installeren op nieuw aangemaakte partitie, 3rd party bootmanager er op (Powerquest bootmagic ofzo), en hem fijn keuzes laten maken. Dikke kans dat ie alleen nog maar met w98 wil werken - maar daar hoef je je dan niet druk om te maken ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Insano schreef op 24 september 2004 @ 12:14:
[...]

Hoho, even een ding uit de wereld helpen: ik ben geen M$ freak.. ik werk met debian.
maar ongeacht welk OS dan ook: ik vind het een slechte zaak als mensen 'persee' met oude software willen blijven werken, dan moeten mensen maar met goede redenen komen waarom ze het wel willen blijven gebruiken. Maar in 95% van de gevallen kan het ook anders.. EN dan krijg je daarna zelfs nog opmerkingen zo van: 'goh, dat werkt toch wel stukken beter'

Wat ik ook niet begrijp is dat je 'overweegt' om em te multibooten met windows 98.. , zet er dan desnoods gewoon vmware op ofzo :X
Hij gebruikt het programma helaas met een goede reden. Het is een programma om waarnemingen van insekten te digitaliseren, en vervolgens kun je alle gewenste informatie in de vorm van grafieken en kaarten terug halen. Het is ooit gemaakt door een amateur, en sindsdien heeft niemand meer de moeite genomen iets vergelijkbaars te bouwen.

@ Aham en Eagle: Dank je, dit is het proberen wel waard, dat ga ik vandaag nog wel voor elkaar krijgen.

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-04 21:28

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

The_Eagle schreef op 24 september 2004 @ 12:27:
Nieuwe partitie aanmaken, XP partitie hidden zetten, 98 installeren op nieuw aangemaakte partitie, 3rd party bootmanager er op (Powerquest bootmagic ofzo), en hem fijn keuzes laten maken. Dikke kans dat ie alleen nog maar met w98 wil werken - maar daar hoef je je dan niet druk om te maken ;)
^^^^^^^
||||||||||||||

I'm whith not so stupid

Beste film ooit

Verwijderd

Topicstarter
Nou, de plaatselijke IT'er ( :Z ) is er nu bij, en die durft niet... :X

Als 'ie weg is zal ik nog eens opperen het probleem integraal op te lossen.
Pagina: 1