[suse 9.1] X werkt niet meer na nieuwe driver

Pagina: 1
Acties:

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:07
Hallo, ik heb gisteren Suse 9.1 geinstalleerd op mijn a64/512 DDR/Radeon 9500. Ging op zich allemaal goed, alleen wilde ik wel graag mijn dual monitor opstelling gebruiken, dus ik gezocht op GoT.

Daar kwam ik n topic tegen over n R8500 die direct gesloten werd, maar waar in de Mod reply stond dat er waarschijnlijk een proprietary driver nodig is.

Daarop bij Ati een driver voor de nieuwste XFree86 (4.3) binnengehaald, onder het mom, Suse is nieuwste versie, dus dat zal wel kloppen, want ik weet niet waar ik dat op moet zoeken, welke versie ik heb.

Toen met YaST deze driver geinstalleerd, beeld veranderde niet, maar toch maar eens gereboot. Nu word ik in de console gesmeten met een hele lange error code als ik startx typ. Het zou het eenvoudigste zijn om Suse weer te re-installen, maar met updates en alles erbij, ben ik dan weer zo een uur verder. En daarbij, why take the easy road, if the scenic road is much more satisfying.

Als het heel nodig is dat ik die code opschrijf en hier post (ik werk nu op mijn Windows-install, dus 2x rebooten) zal ik dat doen, maar liever kom ik tot een manier waarop ik de driver uninstall en op die manier weer een draaiend systeem krijg. (ik ben behoorlijk noob nog op non windows, maar kan perfect doen wat iemand zegt en ik leer snel }) )

Tenslotte misschien nog overbodig, of juist heel nuttig, driver is 3.12.0

edit:

Er schiet me ineens te binnen dat in de foutmelding van startx staat dat freex86 versie 4.3.99 is. Dat zou toch moeten kunnen dan??

[ Voor 7% gewijzigd door Miglow op 24-09-2004 11:48 ]

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-02 10:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Heb je fglrxconfig gedraaid?

• Miglow
Nou, dat heb ik dus juist gedaan (had ik nog niet gedaan, maar bij ATI alle notes doorgelezen, daar stond dat idd in 8)7 ) , multihead opstelling gekozen, met in mijn achterhoofd het idee dat ik dan desktop1 op monitor 0 kon zetten en en desktop 2 op monitor 1, maar toen ik na de juiste resoluties ingesteld te hebben (1280x1024 mon 0, 1024x768 mon 1) de grafische .... opnieuw moest starten, heb ik de hele pc opnieuw gestart en toen werd de schermen erg zwart.

Zou ik nu de optie Big desktop moeten kiezen om dan vervolgens (zoals in Windows) desktop 1 naar monitor 0 te slepen en desktop 2 naar monitor 1??

In ieder geval ga ik na het eten weer eens opnieuw Suse erop zetten, zucht 8)

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-02 10:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Miglow schreef op 24 september 2004 @ 13:57:
Nou, dat heb ik dus juist gedaan (had ik nog niet gedaan, maar bij ATI alle notes doorgelezen, daar stond dat idd in 8)7 ) , multihead opstelling gekozen, met in mijn achterhoofd het idee dat ik dan desktop1 op monitor 0 kon zetten en en desktop 2 op monitor 1, maar toen ik na de juiste resoluties ingesteld te hebben (1280x1024 mon 0, 1024x768 mon 1) de grafische .... opnieuw moest starten, heb ik de hele pc opnieuw gestart en toen werd het scherm erg zwart.

Zou ik nu de optie Big desktop moeten kiezen om dan vervolgens (zoals in Windows) desktop 1 naar monitor 0 te slepen en desktop 2 naar monitor 1??

In ieder geval ga ik na het eten weer eens opnieuw Suse erop zetten, zucht 8)
De windows-methode -herinstall- is zeer nutteloos...
Verder werk ik niet met dual display, dus dat kan ik je niet vertellen. Probeer eerst 1 scherm zou ik zeggen. Kijken of je directredering aanstaat (fglxinfo meen ik), daarna een backup van je XF86config-4.

Als laatste die dual display aan.

• Miglow
Het kan dan wel nutteloos zijn dat ik herinstalleer, als je scherm op zwart gaat en er eigelijk niet achter kan komen wat er nu mis is, dan is het wel EEN oplossing. Dat het niet de beste is en tevens meest tijdrovende, dat weet ik ook :(

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:59

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Het zou wel handig zijn als Ati een Rpm pakket maakt , scheelt wat hersenkraken :D

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

• roodhoedje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-02 19:01
De site van suse linkt gewoon naar rpm versie
ftp://ftp.suse.com/pub/su.../ATI/suse91/fglrx/3.12.0/
Hier staan de:
fglrx
km_fglrx
readme

Dus een rpm versie is er al :) (voor suse dan neem aan dat andere ook een rpm hebben gemaakt voor hun distributie of ebuil of ...)

Als je suse opnieuw hebt geinstalleerd probeer dan eerst is het eerste beeldscherm aan de praat te krijgen dus gewoon single head en later te veranderen in multi en de oude xconfig even saven.
Je kan het ook proberen met xf86cfg , maar hoe dat werkt weet ik niet kwam het wel tegen in een topic dus misschien dat je even op dat commando kan zoekn. Of misschien kom je er zo al uit :+
Pagina: 1