Toon posts:

Windows XP uninstall/install probleem.

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem;
Mijn vaders computer is heel erg langzaam geworden, mede doordat 98 en xp min of meer over elkaar geinstalleerd werden.
Ik heb een C schijf (FAT32) van 1,5GB waar niks belangrijks opstaat.
Ik heb een D schijf(NTFS) van 3,5 waar XP nu opstaat.

Wat ik wil doen is 1 grote partitie maken van 5 GB en daar helemaal schoon xp home weer op installeren.

Omdat de partities fat32 en ntfs zijn weet ik niet precies wat ik het beste kan doen. Moet ik de C OOK NTFS maken? Ik heb via NTFS.com een xp opstartdiskette gemaakt omdat ik dacht dat ik het daarmee kon doen. Maar na enkele malen proberen is het duidelijk dat hij de opstartdiskette niet helemaal vind of kan laden. Ik boot via m'n floppy, hij begint dan de diskette te lezen maar er komt vervolgens alleen; "Freedos" op m'n scherm staan en er gebeurt voor de rest niks.

Als ik via de xp cd boot kan ik vervolgens alleen OPNIEUW xp installeren op D, of schoon op C zonder van c en d een grote partitie te maken. Dit wil ik dus beide niet.

Via de search heb ik al gezocht en heb de topics doorgelezen maar ik kom er toch niet helemaal uit. Als iemand me advies of een nuttige link voor me heeft, heel erg graag!!!

Alvast bedankt,
V

• Hoaxbe
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-05 11:55

Hoaxbe

Revived his 9500

Ik snap iets niet. Tijdens de installatie van Windows XP (wanneer je boot van de CD) heb je toch op een gegeven moment de keuze waar je het OS wil installeren. In dit scherm kan je ook partities verwijderen, aanmaken, formatteren, ...
Of kom je daar helemaal niet?

Intel 386 33Mhz - 8MB RAM - VGA en Geluid - 120MB HDD - 14" monochroom - Vergeelde plastic case

• drpeer_holland
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:29
Gewoon met een "windows 98 opstartdiskette" opstarten, als je in dos aankomt typ je in: fdisk, in dit programmatje kun je dan je schijven helemaal wissen en er weer 1 schijf van maken.

Daarna gewoon met de bootable cd weer opstarten, en de schijf als NTFS formateren.

Verwijderd

Topicstarter
Daar kom ik dus niet eens...
Ik weet echt niet wat ik verkeerd doe :(

Verwijderd

Topicstarter
Maar dan formateert ie toch alleen m'n C schijf (fat32) en niet m'n D schijf, als ik een bootdiskette van 98 gebruik tenminste. Toch? :?

• drpeer_holland
Verwijderd schreef op 24 september 2004 @ 11:38:
Maar dan formateert ie toch alleen m'n C schijf (fat32) en niet m'n D schijf, als ik een bootdiskette van 98 gebruik tenminste. Toch? :?
Je moet dan ook eerst FDISK opstarten in DOS, daarna kun je allebei de schijven formateren

Verwijderd

Topicstarter
Okej, dus FDISK kan fat32 en ntfs aan. Dan ga ik dat nog maar is proberen...

• cor-gijs
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-04 20:53

cor-gijs

Dig further for bigger hole

Verwijderd schreef op 24 september 2004 @ 11:38:
fdisk ziet de ntfs-partitie wel, maar ziet hem als 'niet-dos partitie'. je hebt ook de mogelijkheid om niet-dos partities te verwijderen

fdisk opstarten (kies voor 'j' of 'y' bij de eerste vraag)
optie 3 (partities verwijderen)
dan weer optie 3 geloof ik (niet-dos partitie verwijderen)

vervolgens kan je de primaire (wel dos) partitie verwijderen op bijna dezelfde manier

reboot met winxp-cd erin (dus geen nieuwe partities maken in fdisk, dat doet de windowssetup wel)

stappen volgen en goed lezen
succes

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

Verwijderd

Topicstarter
Okej, hartstikke bedankt voor de snelle reacties :*)
Ik ga aan de slag! :)

• drpeer_holland
bit-slave schreef op 24 september 2004 @ 11:44:
[...]

fdisk ziet de ntfs-partitie wel, maar ziet hem als 'niet-dos partitie'. je hebt ook de mogelijkheid om niet-dos partities te verwijderen

fdisk opstarten (kies voor 'j' of 'y' bij de eerste vraag)
optie 3 (partities verwijderen)
dan weer optie 3 geloof ik (niet-dos partitie verwijderen)

vervolgens kan je de primaire (wel dos) partitie verwijderen op bijna dezelfde manier

reboot met winxp-cd erin (dus geen nieuwe partities maken in fdisk, dat doet de windowssetup wel)

stappen volgen en goed lezen
succes
Volgens mij moet je de schijven ook nog eerst formatteren in dos voordat windows XP setup ze ziet?

Verwijderd

Topicstarter
Even wat info eerst uit FDISK;

Drives--------Status --------Type-------------------System
1:C ---------A-------------Primaire DOS---------FAT32
2:(niks)------Ext DOS--------(niks)------------------(niks)

Er staat ook nog; Extended Dos partition contains logical Dos drives. Als ik dan ja druk voor meer info staat er; No logical drives defined

*Als ik FDISK nu start en ermee wil werken selecteer ik optie drie (Delete partition of Logical Dos Drive)
*Daarna optie 4(delete non dos partition); er staat dan "No non-dos partition to delete"
*Als ik optie 3 (delete logical dos drives in extended dos partitions) doe krijg ik "no logical dos drives defined"
*Als ik optie 2 (delete extended dos partition) doe krijg ik "cannot delete extended dos partition while logical drives exist" (die had ik dus al gedelete? :? )
*Bij optie 1 (Del primary partition) krijg ik; Cannot delete primary dos partitions on drive c when a extended dos partition exists"

Wat doe ik verkeerd of wat gaat er fout? :'(

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2004 12:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is al gelukt :) Topic KAN gesloten worden ;)
Pagina: 1