Onlangs is mijn PC kapot gegaan, hierdoor ben ik genoodzaakt een andere te kopen.
Nu heb ik echter een aantal vragen hierover, het wordt een heel verhaal, maar door de zeer uiteenlopende informatie en de hoeveelheid hiervan zie ik allemaal niet meer. Ja, ik heb rond gekeken en gezocht (google, got, tomshardware, e.d.) maar ik ben er toch nog niet uit - de echte verschillen kan ik er niet uithalen.
Systeem 1 is een AMD Athlon 64 (2.4 GHz - 512kB cache, socket 754) systeem met een MSI K8N Neo Platinum Moederbord en Corsair DDR 512MB gegeugen.
Systeem 2 is een Intel Pentium 4 (3 GHz - 1MB cache, socket 775) systeem met een ASUS P5AD2 moederbord en Corsair DDR2 512MB geheugen.
Omdat ik nog een videokaart heb (AGP) wil ik deze dus ook kunnen gebruiken.
Het gaat om een ASUS V7700 (Geforce 2 GPS) kaartje.
Doordat het ASUS bordje PCI-express heeft Kan ik volgens mij mijn huidige
videokaart niet gebruiken (maar sommige sites beweren dat dit weer wel kan,
sommige sites beweren van niet en weer andere zeggen dat je een chip op je
videokaart moet hebben die kan bridgen tussen AGP en PCI-Express -- wat is het nu? Kan ik mijn huidige videokaart nu wel of niet gebruiken?
De MSI heeft nog een AGP aansluiting erop zitten.
Zoniet, dan moet ik aan een nieuwe.
Wat is aan te raden, een niew PCI-express bordje of nog een AGP?
Daarnaast weet ik ook niet echt welke processor ik moet pakken. Ze hebben een
verschillende kloksnelheid (AMD 2.4GHz - Intel 3GHZ), maar omdat de AMD weer een
64-bit processor is ligt het schijnbaar ook weer anders. Ik kan geen bruikbare informatie vinden over welke processor nu beter/sneller is. Kan iemand mij
uitleggen wat nu het verschil echt is.
Vervolgens heb ik berichten gehoord dat doordat het een 64-bit platform is er diverse applicaties niet draaien, maar de AMD heeft toch ook nog wel met 32-bits overweg? Kan ik hier o.a. Windows 2000 (SP4) op draaien?
En wat is dan sneller, een AMD Athlon 64 (in 32 bits modus) met 2.4GHz of de Intel (met HyperThreading) met 3GHz?
Ik hoop dat iemand mij hier duidelijke informatie over kan geven.
Alvast bedankt!
Nu heb ik echter een aantal vragen hierover, het wordt een heel verhaal, maar door de zeer uiteenlopende informatie en de hoeveelheid hiervan zie ik allemaal niet meer. Ja, ik heb rond gekeken en gezocht (google, got, tomshardware, e.d.) maar ik ben er toch nog niet uit - de echte verschillen kan ik er niet uithalen.
Systeem 1 is een AMD Athlon 64 (2.4 GHz - 512kB cache, socket 754) systeem met een MSI K8N Neo Platinum Moederbord en Corsair DDR 512MB gegeugen.
Systeem 2 is een Intel Pentium 4 (3 GHz - 1MB cache, socket 775) systeem met een ASUS P5AD2 moederbord en Corsair DDR2 512MB geheugen.
Omdat ik nog een videokaart heb (AGP) wil ik deze dus ook kunnen gebruiken.
Het gaat om een ASUS V7700 (Geforce 2 GPS) kaartje.
Doordat het ASUS bordje PCI-express heeft Kan ik volgens mij mijn huidige
videokaart niet gebruiken (maar sommige sites beweren dat dit weer wel kan,
sommige sites beweren van niet en weer andere zeggen dat je een chip op je
videokaart moet hebben die kan bridgen tussen AGP en PCI-Express -- wat is het nu? Kan ik mijn huidige videokaart nu wel of niet gebruiken?
De MSI heeft nog een AGP aansluiting erop zitten.
Zoniet, dan moet ik aan een nieuwe.
Wat is aan te raden, een niew PCI-express bordje of nog een AGP?
Daarnaast weet ik ook niet echt welke processor ik moet pakken. Ze hebben een
verschillende kloksnelheid (AMD 2.4GHz - Intel 3GHZ), maar omdat de AMD weer een
64-bit processor is ligt het schijnbaar ook weer anders. Ik kan geen bruikbare informatie vinden over welke processor nu beter/sneller is. Kan iemand mij
uitleggen wat nu het verschil echt is.
Vervolgens heb ik berichten gehoord dat doordat het een 64-bit platform is er diverse applicaties niet draaien, maar de AMD heeft toch ook nog wel met 32-bits overweg? Kan ik hier o.a. Windows 2000 (SP4) op draaien?
En wat is dan sneller, een AMD Athlon 64 (in 32 bits modus) met 2.4GHz of de Intel (met HyperThreading) met 3GHz?
Ik hoop dat iemand mij hier duidelijke informatie over kan geven.
Alvast bedankt!