Toon posts:

[AMP] Defecte Marantz PM4000

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds deze avond merkte ik ineens toen ik mijn versterker aanzette dat, dat er alleen nog maar geluid uit kwam wanneer ik de phono als input gebruikte, dus elke andere niet-voorversterkte ingang werkt niet meer. Wat mij tevens opviel is dat er op de MD/CDR ingang een andere brom zit (als je hem heel hard zet hoor je die zachtjes) dan op de andere ingangen, aan deze ingang hing mijn PC.
Ik heb mijn versterker eens open gemaakt om te kijken of er niks versnirkt was, maar hier heb ik nog niks van kunnen terugvinden. De main-print van de versterker is in 6 delen verdeeld:
- Phono EQ Part (voorversterker van de phono ingang met een NJM2068)
- Function Part (hier zitten alle andere ingangen op, tevens 2 chips LC78212)
- Power Part (een 7808, 7815, 7915.. ziet er nog werkend uit)
- Pre AMP Part (met een AN7062N erop)
- Protector Part (aantal weerstandjes en condensators)
- AMP Part (dit lijkt me wel duidelijk)

Waar ik dus zeker van ben wat nog werkt is het Phono EQ Part en het AMP Part, voor de rest werken de knopjes wel nog (input select, bass/treble, enz).
Iemand eenig idee waar dit misschien aan kan liggen? (kabels en dergelijke zijn nagekeken, andere source tevens ook)

Nog wat datasheets:
LC72121:
http://www.alldatasheet.c...f/view/SANYO/LC78212.html
NJM2068:
http://www.njr.co.jp/pdf/ae/ae04022.pdf
SN7062:
http://www.jarkad.cz/katalog_listy/a/an7062n.pdf

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-07 13:27
tsjah, dan zou je pre-amp defect moeten zijn.
Je kan eens meten of dat gedeelte wel voeding krijgt.

Verwijderd

ik denk dat je ingangs opamps stuk zijn. De eindversterker e.d. werken immers nog. En als je verder geen doorgefikte zekeringen/ weerstanden/ elco's ziet. Dan verdenk ik de opamps die op het pre-amp board zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2004 09:50 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Opamops kunnen t zijn, maar er ligt natuurlijk nog het EEA omheen aan torretjes, onstorings filters enzo. Geef je neus eens een functie, of je ergens wat ruikt. Daarna goed kijken en evt meten. Een scoop kan dan goed van pas komen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Er ruikt/ziet niks raar uit op de print, dat had ik zelf ookal gedaan.
Ik heb het een en ander even nagemeten in het pre-amp part, de weerstanden zien er allemaal goed uit en de diodes ook. De voltages op het IC zien er ook goed uit (kloppen volgens de datasheet). alleen zou ik niet weten hoe je de transistors en de condensators zou kunnen doormeten, iemand een idee?

• Raymond
Die kan je eigenlijk alleen doormeten als je ze uit het circuit soldeert.

Probeer eens het signaal te volgen. Zet bijvoorbeeld een sinius op de ingang van een paar honderd hertz en kijk met je scoop waar je dat signaal overal kan terugvinden.

Verwijderd

Topicstarter
Raymond schreef op 24 september 2004 @ 14:01:
Die kan je eigenlijk alleen doormeten als je ze uit het circuit soldeert.

Probeer eens het signaal te volgen. Zet bijvoorbeeld een sinius op de ingang van een paar honderd hertz en kijk met je scoop waar je dat signaal overal kan terugvinden.
Jammergenoeg heb ik geen scoop ter beschikking :(

Verwijderd

Topicstarter
hmm ik ging toennet nog eens testen, en nu blijkt hij weer helemaal te werken... misschien dat het nachtje rust hem toch heeft kunnen fixen :D

• Raymond
dan kan het nog steeds (een beetje): zet een 100hz sinus op de ingang (gebruik een toongeneratorproggie) en zet je multimeter op wisselspanning. Je kan er als je dan ergens een wisselspanning meet, kan je door het volume op je pc te veranderen kijken of het op je multimeter ook verandert.

HEt is lastig meten bij componentjes (je moet maar net weten wat de signaallijnen zijn ed.) maar mischien is het wel een schakelaar/contact dat dwars ligt: dan meet je aan de ingang van die schakelaar wel je signaal, maar aan de uitgang niet.

• Raymond
tsss :+

dat zijn de leukste storingen: die zomaar overgaan. Nu kan je je versterker nooit meer vertrouwen en moet je maar gauw een nieuwe scoren :)

Verwijderd

Topicstarter
Raymond schreef op 24 september 2004 @ 14:14:
tsss :+

dat zijn de leukste storingen: die zomaar overgaan. Nu kan je je versterker nooit meer vertrouwen en moet je maar gauw een nieuwe scoren :)
mjah ik zat er eingelijk ookal over na te denken om een PM7000/PM72000 aan te schaffen...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 september 2004 @ 14:33:
mjah ik zat er eingelijk ookal over na te denken om een PM7000/PM72000 aan te schaffen...
Die gaan ook vaker kapot dan niet. >:)
Pagina: 1