[Illustrator] PDF Bestand bewerken

Pagina: 1
Acties:
  • 837 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mees
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-12 08:22

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Ik heb uit Taiwan een handleiding gekregen van een product wat een kennis van me gaat importeren in NL, die ik aan het vertalen ben. Ik heb deze handleiding in PDF formaat ontvangen.

Ik open het bestand in Illustrator, en wil de tekst gaan bewerken.. Maar wat schetst mijn verbazing? In de gehele handleiding (50 pagina's), is alle tekst letter voor letter opgemaakt. In andere woorden: Elke letter is een textarea opzich.

Nu ben ik een Illustrator-n00b, dus ik weet niet of dit normaal is of niet, en dit probleem makkelijk op te lossen is of niet..

Iemand suggesties?

[ Voor 7% gewijzigd door mees op 23-09-2004 23:07 ]

8 bitterballen = 1 byterbal

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-12 08:07
Kun je in Acrobat Reader de tekst niet selecteren? :)

Lijkt me een veel handigere optie; Illustrator maakt er inderdaad losse vectoren van.

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Het probleem is, dat elke pagina een aparte opmaak heeft. Ik wil dus de achtergrond en afbeeldingen laten staan, de tekst alleen wijzigen.. (ik heb de tekst al vertaald in word-formaat liggen hier, dus het zou simpel knip+plakwerk moeten zijn).

Wat ik ook zag trouwens, is dat de afbeeldingen in een grote hoeveelheid vectoren is opgebouwd: in lijntjes van 3 pixels hoog..

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11 12:04

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Zoals Willem169 al zei: Illustrator maakt overal vectoren van.
Maar wat Illustrator ook kan is als je de tekst selecteerd dat ie het lettertype erbij zoekt en omzet, maar dan moet je alsnog alle tekst selecteren en ik weet niet of je daar blij mee moet zijn :{

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Nee niet echt...
Dat is met 1 pagina misschien nog wel te doen... maar met 50.... :X

Er is geen mogelijkheid om deze vectoren samen te voegen?
Of anders een ander programma wat deze tekst wel als 1 vector opent?

Verwijderd

Heeft dit niet iets te maken met de manier waarop het pdf-bestand is gemaakt? Dat het lettertype niet is ingevoed in het pdf-bestand?
Dit word anders wel een k**-klusje voor je. Vraag eens of ze niet het originele bestan d kunnen sturen. Met alleen de tekst.
Maaruh wat maakt het uit eigenlijk? Je flikkert alles wat op tekst lijkt toch weg? Er komt toch jouw vertaling voor in de plaats lijkt me zo. Succes ;)

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Het is niet zo dat de lettertypen als het ware getekend worden, het zijn gewoon textarea's zegmaar. En in elke tekstarea staat 1 letter..
Om de hele tekst op een pagina te verwijderen moet ik dus eerst 1000 textarea's wissen, voordat ik mijn eigen tekst neer kan zetten..

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://koppiez.nl/got/pics/voorbeeldGOT.gif

[ Voor 26% gewijzigd door mees op 24-09-2004 07:54 ]

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-12 17:44
Heb je geen Acrobat Professional? Daar kan je veel makkelijker tekst in bewerken.

• NijntjeRocks

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Het bestaat uit een heleboel losse textareas; als Illustrator ze in zoveel areas ziet zal Acrobat ze ook als losse areas zien, dus die vlieger gaat helaas niet helemaal op.

Verwijderd

heb je dat geprobeerd? het is dus niet waar

• NijntjeRocks

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Ik kom zelf idd dat probleem regelmatig tegen, gelukkig niet met zulke idioot grote lappen tekst, dus het is voor mij overkomelijk.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Je kunt op de gebruikelijke willem169 manier moeilijk doen en je dag vullen :P. Maar je kunt ook vanuit Acrobat gewoon even je PDF opslaan als txt. En zo de layout weer scheiden van de tekst. Layout vervolgens gewoon weer in een opmaakpakket gooien en vertaalde tekst opnieuw laten inlopen.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
UPDATE

Okay, eindelijk Adobe acrobat 6 Pro ontvangen, ik denk: We kunnen eindelijk de vertaling gaan invoegen... Mis...

Ik kan via de "TouchUp Text Tool" de tekst selecteren (dit keer wel als 1 lap tekst, en niet als aparte letters), maar ik kan er niet in plakken.. Ik krijg de melding:
"TouchUp Text Tool cannot paste this many characters".

Het leek mij dat er dan een beveiliging tot volledig editen op zat. Even gechecked, en geen beveiliging.. In de help van Acrobat ook al gezocht, maar ik word er niet veel wijzer van...

Die man zit wel met smart op mij te wachten, hij zit met € 12000 aan goederen die hij niet kan versturen :X

Again: Iemand suggesties? :)

[ Voor 11% gewijzigd door mees op 08-11-2004 21:35 ]

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12 21:27
Ehm... hoeveel letters selecteer je?
Probeer het eens regel voor regel?

We are shaping the future

• NijntjeRocks

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

TouchUp tool kan niet opmaken, werkt dan ook niet met een textbox zoals een opmaakpakket. Dat betekent dat de TouchUp-tool niet weet wanneer en hoe de tekst moet worden afgebroken en ahw alles op een regel wil plaatsen, en dat gaat idd niet zo goed passen lijkt mij...
je moet de TochUp tool ook niet als opmaaktool zien, maar als corretietool, voor als er ergens een letter teveel of verkeerd staat.

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
JamesNL schreef op 08 november 2004 @ 21:35:
Ehm... hoeveel letters selecteer je?
Probeer het eens regel voor regel?
Ja natuurlijk lukt dat! Maar ik moet toch gewoon complete tekst kunnen invoegen!

Om nou een complete users manual van 52 pagina's regel voor regel te gaan zitten plakken, nou nee..

[ Voor 34% gewijzigd door mees op 08-11-2004 21:39 ]

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-12 08:13

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Kan je niet ff de 1e pagina posten.

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Freddy_Fish schreef op 08 november 2004 @ 21:39:
Kan je niet ff de 1e pagina posten.
Klik

Moet worden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Inhoudsopgave

Inleiding                       3
Hoofdstuk 1 –  Het produkt                4
    De EZ Smart meter               6
    De EZ Smart test strips             8
    Het EZ Smart test strip buisje          10
    De Check strip                  11
    Installeren/vervangen van de batterij       12
Hoofdstuk  2 – Instellen van de meter         14
    Instellen van datum, tijd en meeteenheid        14
    Controleren van de prestaties van de  EZ smart meter16      
    Coderen van de EZ Smart meter           17
    De controle vloeistof test              20

Give it a try...

[ Voor 56% gewijzigd door mees op 08-11-2004 21:46 ]

• Alex)
Volgens de Document Properties van Acrobat is je document gemaakt met Adobe PageMaker 6.5C, en stond het document in E:\Rae\[plaats tekens]\Marketing\User, en is het uiteindelijk gemaakt met Adobe PDFWriter 5.
Probeer anders eens te zoeken naar iets om van PDF > PageMaker/CorelDraw/o.i.d. om te zetten?

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Bezig met downloaden (tryout)...

Maar adobe acrobat zou dan alleen voor het maken van pdf'jes zijn, niet voor het (grootschalig) bewerken ervan?

• Freddy_Fish

Freddy_Fish

Je kan gewoon alles selecten en weg gooien, maar wat jij wilt kan volgens mij niet, je zit met verschillende corpsen en lettertypes. Als je deze plakt word dit allemaal het zelfde.

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Waar doe jij het mee dan? Want ik kan idd alles selecteren en weggooien.. dat is het probleem niet... maar ik wil tekst kunnen plakken!

• Freddy_Fish

Freddy_Fish

Ik kan gewoon tekst kopieren en dan bij advanced editing, met die tekst tool tekst weg gooien en plakken.

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Ik heb wel de advanced editing toolbar, maar daar zit dus alleen de TouchUp Texttool bij....

• Freddy_Fish

Freddy_Fish

Mja die bedoel ik ook, maar daarmee kan je ook gewoon plakken, kopier eens wat uit kladblok ofzo want ik kan gewoon plakken.

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Ook een complete pagina? Ik niet namelijk... ik krijg dan de foutmelding die ik eerder al gaf..

• Freddy_Fish

Freddy_Fish

Als ik direct vanuit word kopier gewoon een paar regels met wat enters, zet ie ipv enter 4 blokjes, maar plakt t wel.

Als ik vanuit word een hele lap tekst kopier geeft ie idd een error, denk dat die tool er is om kleine foutjes weg te halen en niet hele lappen te kopieren.

Dus je moet of het open document te pakken zien te krijgen of regel per regel, maar als het er zo uit ziet, is het toch redelijk te doen. Bent wel ff bezig, maar kan wel.

• Alex)
Is mijn tip over het converteren niets?

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Freddy_Fish schreef op 08 november 2004 @ 22:12:
Als ik direct vanuit word kopier gewoon een paar regels met wat enters, zet ie ipv enter 4 blokjes, maar plakt t wel.

Als ik vanuit word een hele lap tekst kopier geeft ie idd een error, denk dat die tool er is om kleine foutjes weg te halen en niet hele lappen te kopieren.

Dus je moet of het open document te pakken zien te krijgen of regel per regel, maar als het er zo uit ziet, is het toch redelijk te doen. Bent wel ff bezig, maar kan wel.
Ok, dan ben jij dus nu net zover als dat ik in eerste instantie was. Ik was er inderdaad al achter dat ik het regel voor regel zou moeten doen, maar 52 pagina's ga ik niet regel voor regel zitten knippen en plakken!
JamesNL schreef op 08 november 2004 @ 22:18:
Is mijn tip over het converteren niets?
Ik heb tot nu toe nog niets gevonden om een pdf in pagemaker te kunnen editten.. ook een converter is niet te vinden...

Naar mijn idee is de pdf gewoon compleet onbeveiligd... dan moet ie toch te wijzigen zijn!?

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
mees schreef op 08 november 2004 @ 21:32:
Ik krijg de melding:
"TouchUp Text Tool cannot paste this many characters".
Je plakt dus, zoals ik het lees, gewoon te veel. Misschien is regel voor regel inderdaad wat overdreven, maar pagina voor pagina werkt misschien wel? Of 4 pagina's per keer? Probeer gewoon steeds groter en kijk waar 'ie er mee kapt.

Ik weet ook wel dat 52 pagina's in 1x plakken sneller gaat, maar als er iemand op je zit te wachten kan het nog wel eens lonen om gewoon wat meer werk te verzetten en wat minder te mauwen zoeken :P

edit:

Mijn welgemeende excuses, ik had pag. 2 van dit topic over het hoofd gezien |:( Je kunt dus ook geen hele pagina's knippen en plakken...

Is het misschien te automatiseren met een macro ofzo? Of kun je niet gewoon het document zoals je het nu hebt (in Word?) gewoon opmaken dat het er uit ziet als de PDF? Is misschien nog makkelijker als je in dat geval alleen maar (achtergrond)plaatjes hoeft te knippen/plakken en wat tekst opmaken.

[ Voor 29% gewijzigd door RobIII op 09-11-2004 01:32 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Zelfs pagina per pagina lukt niet.... volgens mij ligt de max op 20 tekens.. Niet te doen dus!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ik kan me niet voorstelen dat het de bedoeling is dat je tekst corrigeert (vertaalt) en in diezelfde PDF moet retourneren. Ik neem aan dat het de bedoeling is dat je in Word - of wat voor teksteditor ook - een tekst typt die de vertaling is van wat er in de PDF staat.

Ik krijg dergelijk werk ook wel met enige regelmaat. Als je een document aanmaakt in een opmaakprogramma als QuarkXpress, Pagemaker of Indesign, kun je dit 'opmaken' volgens - bij benadering - de tekstvakken in de PDF. Die PDF zal je werkelijk alleen maar als opmaakvoorbeeld en tekstinhoud gestuurd zijn.

Wij maken in een QuarkXpress document gewoon kale tekstpagina's op (geen foto's etc in het document) en knippen/plakken daar de respectievelijke vertalingen in met de juiste opmaak (typogrammen). Dat lijkt me alles.

Suc6

[ Voor 6% gewijzigd door Ramzzz op 09-11-2004 01:35 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Ik denk dat je het verhaal verkeerd begrijpt. Deze man heeft dit spul uit taiwan geimporteerd, en dit is alles wat we hebben. Ik heb de vertaling in een word document liggen, en de tekst uit dat word-document moet nu dus in die pdf ingevoegd worden.

Ik ga de PDF vervolgens ZELF naar de drukker sturen, die er boekjes van maakt. That's it.

Maar dan nog de vraag, is het nou te doen of zoek ik nu naar iets wat niet bestaat en kan ik beter een compleet nieuwe pdf maken?

Verwijderd

PDF is in feite een print zonder papier. Kun je papier wijzigen zonder veel knip/plak-werk: nee. Ergo, dit gaat je dus ook niet lukken. De touch-up tool is zoals het zegt: een tool waarmee je kleine wijzigingen door kunt voeren.

Ramzzz heeft dus gelijk. Probeer of je het originele Pagemaker document kunt krijgen. Het snelste daarna zal zijn om in Indesign/QuarkXperss de layout na te maken inclusief plaatjes en daar de tekst in toe te voegen.

Deze werkwijze kun je vergeten. :)

• JeroenG
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-12 21:09
In de help van Acrobat staat letterlijk:"In general, you should use the TouchUp Text tool for minor text edits in an Adobe PDF document. For extensive revisions, you should edit the document in its original application and then regenerate the PDF file. You can also regenerate only pages needing revision and insert them into the PDF document. (See Deleting and replacing pages.)"

Probeer het origineel dus te pakken te krijgen, of stuur jouw vertaling naar de originele auteur zodat je als het terugkomt alleen die kleine wijzigingen hoeft aan te brengen.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

mees schreef op 09 november 2004 @ 01:54:
Ik denk dat je het verhaal verkeerd begrijpt. Deze man heeft dit spul uit taiwan geimporteerd, en dit is alles wat we hebben. Ik heb de vertaling in een word document liggen, en de tekst uit dat word-document moet nu dus in die pdf ingevoegd worden.

Ik ga de PDF vervolgens ZELF naar de drukker sturen, die er boekjes van maakt. That's it.

Maar dan nog de vraag, is het nou te doen of zoek ik nu naar iets wat niet bestaat en kan ik beter een compleet nieuwe pdf maken?
Als je beschikt over een opmaakprogramma als QuarkXpress, Indesign of Pagemaker, kun je de - leeggemaakte, tekst er dus uit - PDF importeren als beeld. Op dat beeld zet je op de juiste plekken tekstkaders met de tekst in opmaakstijlen.

Ik doe dit soort dingen vrijwel dagelijks. Voorwaarde is dus dat je de PDF 'leegmaakt'. Eigenlijk had je, zoals klutter al meldde, een opmaakdocument moeten krijgen, zodat je het echt zelf kon editten. Dat is wel de manier waarop dit zoort dingen normaal gaat. Zo maken wij geregeld vertalingen van autobrochures op in een 'leeg' document, zodat in het land van herkomst de oorspronkelijke opmaak met de vertaling kan worden samengevoegd.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Nou dat is dus helemaal een no-go, ik heb er al 3 maanden over gedaan om deze pdf te pakken te krijgen. Als ik ze nu ook nog uit moet gaan leggen dat ik de originele source nodig heb, ben ik helemaal nog een jaar bezig..

Ik zal proberen de tekst uit de pdf te rippen, en met pagemaker tekst eroverheen te zetten. Hope it works..

Verwijderd

Ik zou die pdf in Indesign importeren en dan tekstvlakken met een witte achtergrond eroverheen zetten en daar je tekst in importeren. Gaat denk ik het snelst.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Verwijderd schreef op 09 november 2004 @ 10:21:
Ik zou die pdf in Indesign importeren en dan tekstvlakken met een witte achtergrond eroverheen zetten en daar je tekst in importeren. Gaat denk ik het snelst.
Ervanuitgaand dat de ondergrond van die PDF wit is :?

Verwijderd

Ramzzz schreef op 09 november 2004 @ 10:26:
[...]

Ervanuitgaand dat de ondergrond van die PDF wit is :?
Idd ervan uitgaande dat de achtergrond wit is. :)

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Verwijderd schreef op 09 november 2004 @ 10:29:
[...]

Idd ervan uitgaande dat de achtergrond wit is. :)
Vergeet dan niet dat zwarte tekst <<default>> op 'overdrukken' staat. Die kan er dus doorheen komen, als je er tekst in een wit vak overheenzet, en dat toevallig niet op 'uitsparen' staat... :)

Als je de tekst niet uit de PDF hebt gesloopt dus :)

[ Voor 13% gewijzigd door Ramzzz op 09-11-2004 10:55 ]

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Helaas is de achtergrond niet wit, maar zit er op elke pagina een afbeelding op de achtergrond...

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

mees schreef op 09 november 2004 @ 11:29:
Helaas is de achtergrond niet wit, maar zit er op elke pagina een afbeelding op de achtergrond...
Kijk, dat dacht ik al...

* pdf slopen: tekst eruit in Acrobat, pagina voor pagina opslaan (als losse pdf's)
* pdf-pagina's 1 voor 1 importeren in opmaakprogramma (Quark/Indesign/Pagemaker)
(als illustratie, paginagroot)
* kleurloze tekstblokjes eroverheen in opmaakprogramma
* tekst 'inlopen' (importeren uit Word)
* opmaakprofielen eroverheen jagen
* klaar.

[ Voor 15% gewijzigd door Ramzzz op 09-11-2004 11:33 ]

Pagina: 1