Pas na Dis- en Enablen Wireless Interface werkt 't

Pagina: 1
Acties:

• itsRay
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-02 20:04
Allen tweakers,

Ik heb een vrij vaag probleem wat ik niet goed kan verklaren. Goed, ik zal beginnen met wat achtergrond info:

1. Adsl Fast abo bij Xs4all (ofwel MxStream). Ben bijna al 4 jaar op Adsl dus heb gebruik gemaakt van de pioniers actie om voor weinig een Thomson AP 580 + Pccard te ontvangen. Dit modem gebruik ik puur voor het Wireless deel, dus niet voor het opzetten van de Adsl (PPPoA) verbinding. Daarvoor heb ik nog altijd mijn oude vertrouwde Speedtouch Home draaien. Waarom? Zie de volgende punten maar :-)
2. Achter het Speedtouch modem een directe link naar een Linux Fw/Mail/DNS/Web server. Deze zet via scripts automatisch de link op en krijgt dan op ppp0 mijn Internet adres.
3. De Fw is zo opgezet dat aan de LAN zijde alle clients in de private range 192.168.1.0/24 worden masqueraded m.b.v. netfilter.
4. Direct aan de LAN-interface v.d. Fw hangt de Thomson 580 op een van de 4 Ethernet interfaces.
5. De Thomson 580 zelf heeft als management interface 192.168.1.254
6. Op de 2e ethernet interface van de Thomson zit een pc met adres 192.168.1.3

Nu komt het. Ik heb ook een laptop (XP+SP2). Deze heeft dus de Thomson 110G Pcmcia card en deze is geconfigureerd met WPA encryptie. De Thomson 580 natuurlijk ook.

Wat gebeurd er:
a. De client associeerd prima met het Access Point. Ik moest wel wat klungelen met die nieuwe settings van XP+SP2 maar goed, het werkt.
b. Echter, als de laptop automatisch een wireless connectie opzet (en dus goed associeerd) dan nog altijd kan ik niets doen.
c. Dis- en Enable ik nu mijn wireless interface een keer dan werkt alles perfect.

Ik heb zelf al bedacht dat het dan dus kan liggen aan arp-cache, netbios cache, dns cache etc etc. Maar ook na een reboot?!?!?!

Enfin, ik ben het een beetje kwijt. Ik heb al gekeken na static arp entries die ik misschien per ongeluk aan zou hebben gemaakt (waarom, god knows :-). Maar goed, die heb ik dus niet.

Heeft iemand ook maar 1 clue????? Het enige wat ik moet zeggen is dat ik vrij veel heb gefreubeld met die laptop dus misschien dat een clean-install geen overbodige luxe is.

• Superstudent
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-01-2022
itsRay schreef op 23 september 2004 @ 22:38:
c. Dis- en Enable ik nu mijn wireless interface een keer dan werkt alles perfect.
Volgens mij is het enige wat windows doet na een enable dat ie automatisch een ipconfig /renew uitvoerd. Misschien krijgt je laptop de eerste keer niet goed een ip toegewezen?

• itsRay
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-02 20:04
Superstudent schreef op 24 september 2004 @ 01:48:
[...]

Volgens mij is het enige wat windows doet na een enable dat ie automatisch een ipconfig /renew uitvoerd. Misschien krijgt je laptop de eerste keer niet goed een ip toegewezen?
Grinnik, ik gebruik static adres !

• Mike78
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 16:18

Mike78

Always

Ik heb dat probleem ook wel eens, maar meestal pas na een paar minuten. Bij mij gebeurt het echter niet altijd. Het is maar af en toe, hoewel het wel beter gaat sinds SP2. :? Alleen gebruik in een linksys. Tot nu toe ook nog geen oplossing gevonden helaas.

24 uur per dag, 24 biertjes in een krat. Toeval?

• Superstudent
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-01-2022
itsRay schreef op 24 september 2004 @ 08:20:
[...]

Grinnik, ik gebruik static adres !
hehe het was al laat ;)

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Bij een vriend van mij heb ik iets soortgelijks, hij heeft een linksys. Ik gebruik een powerbook. Als ik op zijn wlan wil aansluiten, dan moet ik eerst mijn interface dis/enablen, voordat ik verbinding krijg. Dat gaat verder automatisch, omdat ik dat een keer eerder heb ingesteld op mijn powerbook.
Ook als die even in de sluimerstand is geraakt, moet ik de handeling herhalen om weer verbinding te krijgen.
Pagina: 1