Radeon 9800 hangt zichzelf op na waterkoeling-mod

Pagina: 1
Acties:

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:26

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Topicstarter
Ik heb vandaag mijn pc van waterkoeling voorzien, innovatek cpu en gpu koelblokje en coolermaster koelblokjes op de geheugenblokjes op de grafische kaart. Beide blokjes zijn goed aangedrukt voor zover ik weet.
De koelprestaties zijn redelijk, CPU temperatuur 32 graden ipv 60 graden.
Ben toen gaan gamen, na een 20 minuten hing te grafische kaart zichzelf op door allemaal gekleurde blokjes en strepen op het beeldscherm te projecteren. Ook na een reboot waren deze blokjes en strepen zichtbaar, een herkenbaar (en werkbaar) beeld was niet zichtbaar.
Ik heb voorzichtig de koelblokjes en gpu koelblok gevoeld, maar die waren niet warmer dan de omgevingstemperatuur. Ook de achterkant van de radeon is niet bijzonder warm.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? De resterende pc onderdelen functioneren probleemloos, enkel de grafische kaart doet vreemd.

De pc heeft een asus a7n8x deluxe bord, 2400+ processor en een sapphire atlantis 9800 pro grafische kaart.

Hier kon uw advertentie staan

• eR1k
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-02 01:08
Je hebt waarschijnlijk je gfx te ver overgeclockt. Die gekleurde blokjes die je ziet dat zijn artifacts doordat het geheugen te warm wordt ondanks je heatsinks op je ram. Die streepjes liggen denk ik ook aan het geheugen. Als je kleine witte spikkeltjes ziet dan wordt je core te warm, maar dat is bij jouw denk ik niet het geval.
Mijn advies: verlaag de snelheid van je geheugen en reboot.

[ Voor 5% gewijzigd door eR1k op 23-09-2004 22:07 ]

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
De snelheden zijn standaard. Het zijn echt compleet schermvullende vastloop strepen.

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
Nitroglycerine schreef op 23 september 2004 @ 22:10:
De snelheden zijn standaard. Het zijn echt compleet schermvullende vastloop strepen.
Heb je met het monteren van je koeler niet misschien wat AC langs de core/mem gesmeerd?
dat kan ooknog al eens wat probleempjes opleveren

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
ixl85 schreef op 23 september 2004 @ 22:12:
[...]

Heb je met het monteren van je koeler niet misschien wat AC langs de core/mem gesmeerd?
dat kan ooknog al eens wat probleempjes opleveren
Treden die problemen dan niet direct op?
Ik heb bijna een half uur gewoon kunnen werken op de pc.

• eR1k
Dat kan niets anders betekenen dat er iets serieus te warm wordt op je gfx denk ik. Zelf heb ik pas geleden nog gehad dat mijn pc amper voorbij het login scherm kwam (winxp pro) en wat bleek dus, niet me gfx was gaar maar me mobo bios. Ook had ik artifacts enzo. Dit was verholpen met een bios flash, maar ik weet niet of dat ook voor jouw op gaat. Het enige wat bij mij binnen schiet is dus dat je mogelijk een zeer slechte airflow over je gfx hebt, maar dat is slechts een idee.

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zou zo denken dat je waterblok niet goed contact maakt met de videokaart, omdat het pas na een half uur optreedt en tijdens het gamen. Zet het waterblok er nog eens op zou ik zeggen. Kijk daarnaast ook naar de koelpasta wat op je core zit en vergelijk dat met de afdruk op jouw waterblok. Het zit pas goed als het hele vierkantje van je core een afdruk op je waterblok heeft gelaten als je het waterblok eraf haalt.

ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
Nitroglycerine schreef op 23 september 2004 @ 22:14:
[...]

Treden die problemen dan niet direct op?
Ik heb bijna een half uur gewoon kunnen werken op de pc.
weet ik veel? ik probeer ook maar wat tips te geven waar het misschien aan zou kunnen liggen..
Als ik het antwoord wist zou dit topic niet nodig zijn he... :)
maargoed, haal je koeler er eens af, kjk of hij wel goed vast zat, of je pasta wel lekker tussen de core enz zat.
of er niks met je mem aan de hand is...

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
ixl85 schreef op 23 september 2004 @ 22:19:
[...]

weet ik veel? ik probeer ook maar wat tips te geven waar het misschien aan zou kunnen liggen..
Als ik het antwoord wist zou dit topic niet nodig zijn he... :)
maargoed, haal je koeler er eens af, kjk of hij wel goed vast zat, of je pasta wel lekker tussen de core enz zat.
of er niks met je mem aan de hand is...
Dit ga ik morgen bij het daglicht doen, dat lijkt me zinvoller dan in het half duister te gaan turen.

In ieder geval allemaal bedankt voor het aanbrengen van suggesties.

Verwijderd

Heb dit probleem ook eens gehad. Als ik he blokje wat losser deed, werkte het wel, maar het probleem werd steeds erger. Uiteindelijk was ie rijp voor de sloop.

• Egg
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-01 15:24

Egg

In der Schweiz jah!

kheb dit tijdens doom 3 met me geforce 6800 ultra gehad |:( 8)7 })
niks aan te doen. het komt volgens mij niet door de temps, (al lijkt dit wel logisch) want me gf had gewoon standaard koeling en was pas 3 dagen oud :/
rma??

MSI GX660R for the win!

Verwijderd

Ik heb het ok gehad, bij mij was het opgelost door wc blok iets losser te zetten en de heatsinks van hetgeheugen af te halen.

Verwijderd

kijk het betekent nog niet dat als je je gpu koelt met water dat je mem geen koeling nodig hebben.
het is al een stap dat je dus memsinks er op heb gezet maar is er wel een dergelijk airflow onder door die kaart?
die sinks aan de pcb zijde (waar de gpu dus zit) daat blijft altijd warme lucht hangen. Toen je nog de orginele fannetje op had, blies dat de warme lucht enig zins weg... nou heb je dat niet meer.
dus... fannetje voor je mem zal een oplossing zijn...
of je hebt met de AC iets gemorst op de pinnetje van je mem want de signalement dat je geeft lijkt op heel erg op geheugen fouten.

btw ik zie dat je dus een ati hebt...
heb je ook een ati waterblokje dan ? met soort van uitsparing zodat hij beter op de core past van een ati (die kaarten hebben namelijk een randtje op de core zitten op de standaard koeler recht te houde). Ik zal die er direct afslopen ..ruk dingen!

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2004 01:10 ]

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Miss wordt de voltage regulator te warm omdat er geen airflow van de fan meer is, radeons staan bekend om hun warme regulator.

Miss aan te raden er een grotere heatsink op te zetten of voor wat extra airflow te zorgen.

Je kunt de kaart natuurlijk ook beschadigd hebben toen je die koeler erop zetten, maar dat kan ik vanaf hier moeilijk zeggen.

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-01 14:30

TRG

Technotium99-m

Ik heb ook ooit iets dergelijks gehad,
en toen bleek achteraf dat er een miniem lekje in het waterkoelingsblokje van de NB zat, hierdoor sijpelde er onmerkbaar water in het AGP slot.

Nitroglycerine ik hoop van harte voor je dat dit voor jou niet het geval is..suc6

offtopic:
GeforceDDQ, had je héél toevallig ook AseTek ?

[ Voor 12% gewijzigd door TRG op 24-09-2004 17:51 ]

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
^^ met stom is.

Ik had ook een klein lekje in mijn NB blok waardoor het geheugen van mijn 9800 Pro mocht zwemmen. Zelfde probleem daarna met die blokjes. Deze moest vervolgens worden afgeschreven :X

301SQN

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
Ik heb het blok van de 9800 af gehaald, bleek er een aardig grote luchtbel in te zitten. Kennelijk tijdens het transport erin gekomen, want bij de assemblage was het blokje geheel gevuld.
Het blokje zat trouwens goed op de kaart. Luchtbel eruit gehaald, blokje er weer opgezet en sindsdien geen problemen meer.

• eR1k
goed dat het probleem opgelost is, maar het is altijd handig om te checken of je waterroute lucht vrij is voordat je zware applicaties gaat draaien ;)
hf met je o/c systeem _/-\o_
Pagina: 1