Toon posts:

[Help] Netwerk met 2 locale en 1 externe interface

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste, ik heb geprobeerd te zoeken maar omdat ik niet precies wist waarop ik moest zoeken heeft dat weinig resultaat gehad.

Ok...de situatie

Ik had thuis een LAN bestaande uit 1 server (gentoo) en 4 clients. gewoon ouderwets verbonden met UTP via een switch. De server verzorgt o.a. internet.

In de server zaten 2 netwerkkaarten. 1tje voor het LAN en 1tje voor naar buiten.

Nu heb ik sinds een paar dagen een notebook met WiFi. omdat ik daarop ook graag wilde internetten, heb ik een 3com PCI wireless LAN kaartje gekocht. deze geinstalleerd (in de server) en werkt meteen. Na ff klooien kreeg ik het voor mekaar om een verbinding met mn notebook tot stand te brengen.

ik heb nu dus twee locale interfaces (zeg eth1 en eth2)
eth1: 192.168.0.1 bcast: 192.168.0.255 mask 255.255.255.0
eth2: 192.168.0.2 bcast: 192.168.0.255 mask 255.255.255.0

nu krijg ik het steeds alleen voor mekaar om OF verbinding te hebben met notebook (wireless dus) OF verbinding met het LAN (UTP), maar zowel verbinding met mn wireless notebook EN met de rest van het lan lukt niet. Het gaat dus niet zo zeer om het delen van het internet maar puur om het verkrijgen van verbinding met zowel het notebook als de rest van het LAN.

Kan het sowieso met 2 local IP's zoals ik het nu heb? of moet ik het heel anders doen?

wat doe ik fout?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik denk dat je die 2 netwerkkaarten moet bridgen, omdat ze in hetzelfde subnet zitten ofzo.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
idd je ip adressering klopt zo niet

eth0 moet 192.168.0.1 zijn en eth1 192.168.1.1 en beide dan 255.255.255.0 als mask

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
uhmm...

Thanks!

het werkt nu...best simpel eigenlijk

Verwijderd

Topicstarter
1 vraagje nog...

het werkt nu dus opzich, maar ik kan zegmaar vanaf de computers aan het UTP LAN (om het zo maar even te zeggen) alle andere computers in het UTP LAN pingen, maar ik kan niet bij mn laptop (in het wireless LAN) komen vanaf die computers. andersom ook niet.

ik kan dus nu alleen vanaf bijde LANS mn server benaderen.

Iemand die weet hoe dit op te lossen valt?

Verwijderd

Heeft de noteook ook verbinding met buitenaf (Internet) (m.a.w. de instellingen kloppen zowel op de notebook als op de gateway)? Wanneer je dit in orde hebt, zullen de twee netwerken ook met elkaar kunnen communiceren.

Het komt erop neer dat de server de verbindingen van beide LANs moet kunnen koppelen.

Verwijderd

Ik denk dat het bridgen van de interfaces de beste oplossing is, dan worden beide interfaces als 1 interface gezien. Anders wordt het denk ik een beetje lastig. Waarschijnlijk heb je nu een iptables-rule zoals dit:
code:
1
iptables -t nat -A PREROUTING -j SNAT --to-source $ip_op_nic_verbonden_met_modem

Ik denk dat je hier nu 2 regels vóór moet zetten:
code:
1
2
iptables -t nat -A PREROUTING -j SNAT -s 192.168.0.0/24 -d 192.168.1.0/24 --to-source 192.168.1.1
iptables -t nat -A PREROUTING -j SNAT -s 192.168.1.0/24 -d 192.168.0.0/24 --to-source 192.168.0.1

Ik heb dit zelf nog nooit geprobeerd en keb hier zelf eigenlijk ook helemaal verstand van, dus ga er maar niet vanuit dat het werkt ;) Als iemand weet wat voor onzin ik hier eigenlijk heb neergezet hoor ik het graag :D

Verwijderd

Topicstarter
Alles (d.w.z. overal internet) werkt zoals gezegd nu..

Dit is nu de situatie:

Server
1 PCI kaart voor internet, (80.57.xxx.xxx)
deze hangt via een UTP draadje naar mn kabelmodem aan het internet

1 PCI kaart voor LAN (192.168.xxx.xxx)
deze hangt via een UTP draadje aan een switch waar vervolgens nog 6 (Windows) PC's aan hangen

1 Wireless PCI kaart (192.168.xxx.xxx)
deze heeft een AD-hoc verbinding met mn notebook.

op de server heb ik nu een bridge device (br0, 192.168.0.1) gemaakt die de 2 locale interfaces bridged. met bijbehorend IP Tables scriptje kan iedereen in het LAN nu op internet en ook kan ik met mn notebook gewoon op internet.

Wat alleen dus nog niet lukt is vanaf mn notebook de computers in het LAN bekijken (of zelfs pingen) en andersom. Vanuit mn LAN kan ik dus ook niet mn notebook pingen....
Pagina: 1