Toon posts:

Hmm, wat is nou beter... TFT of CRT?

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Yo mensen,

Ik vraag me af wat nou beter is,
ik krijg namelijk binnekort een vette pc maar t scherm is nogal duur
dus nu vraag ik me af wat beter en sneller is voor games: TFT of CRT?

Alvast bedankt voor de hulp ;)

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-08 07:09

janklp

FortyTwo Capital

UTFS of terwijl, doe een klein beetje research. TFT is vele malen beter omdat die een andere refreshrate hanteert (het fijne weet ik er ook niet van) en het is daarom stabieler voor de ogen. Het is ook helderder en qua uiterlijk ook mooier!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

wat denk je zelf ?
waarom denk je dat de meeste gamers nog een crt hebben ? ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Roamor
  • Niet online
Ga in de winkel kijken, kun je zelf bepalen wat je het lekkerste vind om naar te kijken.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
wat beter is moet je toch echt zelf bepalen denk ik, ik vind zelf een crt een stuk fijner dan een tft om op te gamen, ga gewoon eens langs een aantal zaken en kijk daar wat jij het mooist vind

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-07 16:23

ScSi

Belg.

Januszjes schreef op 23 september 2004 @ 19:53:
UTFS of terwijl, doe een klein beetje research. TFT is vele malen beter omdat die een andere refreshrate hanteert (het fijne weet ik er ook niet van) en het is daarom stabieler voor de ogen. Het is ook helderder en qua uiterlijk ook mooier!
Een TFT heeft helemaal geen refreshrate (het is statisch beeld; een pixel die een van de drie kleuren, alle kleuren of geen kleur aanneemt)
Hoe hoger de reactietijd van je TFT, hoe beter (<12ms) en hoe hoger het contrast hoe beter (450:1, staat in de FAQ ook) Ghosting komt bij zo'n schermen quasi niet voor, maar als je echt DIE HARD gamer bent ga je voor de prijs van een 17" TFT gewoon een 19" of 21" CRT halen..

[ Voor 3% gewijzigd door ScSi op 23-09-2004 20:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties mensen, maar wat is nou sneller?
CRT of TFT, als me videokaart echt über is heb ik er ook nix aan als t scherm langzaam is...

ik weet dat als ik TFT neem dat ik <12ms moet hebben, maar kan de snelste CRT ook tegen deze TFT op?

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:47

Nik

Dat ligt er dus aan. Zoek eens op "reactietijd TFT", "ghosting TFT" enz enz.

Ik zou voor een CRT gaan, die zijn gewoon over het algemeen beter voor spellen :)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
CRTs hebben geen merkbare vertraging of ghosting. Bij TFTs is het niet zo makkelijk, je hebt verschillende soort schermen die van verschillende technologien gebruik maken. Op het ene scherm met <2 ms kan jij nog ghosting zien, terwijl je op het andere scherm met 12ms geen ghosting meer ziet. Als voorbeeld dan he ;)

Je kan dus niet een duidelijk advies geven want de responsetijd zegt niet alles. En bovendien heeft de ene persoon betere ogen dan de andere dus die ziet dan weer wel ghosting terwijl de andere het niet ziet.

Advies: ga gewoon naar de winkel en vraag of je een spelletje mag spelen :)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:55
Simpel: CRT

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Ik stond een tijdje geleden voor dezelfde keuze.

Redenen waarom ik voor een TFT scherm heb gekozen (incl DVI aansluiting)

- Geometrie is altijd perfect, is bij CRT schermen vaak niet zo
- Beeld is VEEL rustiger aan je ogen en ook scherper
- Als je een scherm hebt met een reactietijd van 12ms of minder heb je in het algemeen geen last van ghosting in games
- Scheelt je een HOOP ruimte op je bureau, waardoor je (in de meeste gevallen) lekkerder achter je pc kan zitten.

Nadelen die ik ondervonden heb:

- Fixed resolutie, als je lager wilt krijg je lelijk beeld (in mijn geval onhandig bij CS, maar zo'n groot probleem is het niet)

[ Voor 3% gewijzigd door Aspje op 23-09-2004 20:23 ]

Verwijderd

12ms of 17ms zegt eigenlijk niet echt zoveel bij TFT's, want als je een scherm hebt met 16ms is dat eigenlijk de tijd dat hij van wit naar zwart springt, of omgekeerd, maar als hij van kleur naar een andere kleur springt is dat een ander aantal ms'en

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, dank jullie wel, het is dus wel duidelijk dat ik gewoon een TFT'je moet
gaan halen, maar nu komt de volgende vraag, welke...
Ik wil graag een 17" scherm met 12ms, welk merk/type zou dan het beste zijn?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2004 20:26 ]

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-08 16:00
Dat kan je prima zelf uitzoeken met google ;)...

BTW wat beter is of niet, hangt af van wat je ermee wilt doen. Een TFT is niet per definitie beter dan een CRT, of andersom.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Gamen wil ik ermee doen

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 september 2004 @ 20:25:
Hmm, dank jullie wel, het is dus wel duidelijk dat ik gewoon een TFT'je moet
gaan halen, maar nu komt de volgende vraag, welke...
Ik wil graag een 17" scherm met 12ms, welk merk/type zou dan het beste zijn?
Zelf zou ik voor de Samsung Syncmaster 710T gaan, maar het is toch echt de bedoeling van een tweaker dat hij zelf zijn scherm kan uitkiezen. :/

• Solovine
  • Laatst online: 13-02-2024
Ik heb een TFT die volgens pcm magazine de beste prijs/kwalitiets verhouding heeft; als ik nu zou kiezen zou ik 100% zeker weten voor een CRT gaan.

TFT is echt nep-beeld, alles is helderder dan normaal en donkere kleuren komen niet echt donder over. TFT schermen zijn een beetje flets vind ik.

Het beeld is wel rustig maar dat is bij een CRT op 85hz ook zo.

Gewoon voor 21'' CRT gaan ipv een 17" TFT.

• twinkey
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-08 19:23
Ok, CRT is nu goedkoper en houd je videokaart absoluut bij, er is geen sprake van dat een CRT je videokaart niet bij zou kunnen houden...

Een CRT is nog altijd beter in:

- natuurgetrouwe kleuren, vollere kleuren
- extreem snelle bewegingen

Een LCD is beter in:

- ruimtebesparing op je bureau
- dure aanschaf
- rustiger voor de ogen

Trek zelf je conclusie

Verwijderd

Topicstarter
:) lol, nu zegt iedereen wat anders, ik ben verwart. Ik denk dat ik het gewoon
aan wat vrienden ga vragen, wat zij hebben, want hier word ik ook niet wijzer van.

Bedankt voor de snelle reacties allemaal ;) :*)

Verwijderd

Alexio schreef op 23 september 2004 @ 20:32:
Ik heb een TFT die volgens pcm magazine de beste prijs/kwalitiets verhouding heeft; als ik nu zou kiezen zou ik 100% zeker weten voor een CRT gaan.

TFT is echt nep-beeld, alles is helderder dan normaal en donkere kleuren komen niet echt donder over. TFT schermen zijn een beetje flets vind ik.

Het beeld is wel rustig maar dat is bij een CRT op 85hz ook zo.

Gewoon voor 21'' CRT gaan ipv een 17" TFT.
Jup...ga maar eens aan iemand vragen die magazines ontwerpt ofzo. Dan zal die je vertellen dat de kleurechtheid van een CRT beter is en dat ze daarom die dingen gebruiken en geen TFT schermen. Verder, als geld geen issue is zou ik voor een dikke TFT gaan. Ander zou ik voor minder geld een grotere CRT kopen. Ach, uiteindelijk gaat het gewoon om je eigen voorkeur... :)

• mitalp
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-08 13:18
Ik zou zonder enige twijfel voor een TFT gaan. De huidige schermen zijn absoluut goed genoeg om te gamen zonder dat je last hebt van ghosting. En wat die snelheid betreft, gewoon zelf gaan kijken, als je geen verschil ziet is het toch goed? 12 ms wil zeggen dat een pixel 83,3 keer per seconde ververst kan worden...

De voordelen zijn meer dan duidelijk: Mooier (ok: smaken kunnen natuurlijk verschillen), minder plaats, minder geluid, minder warmte, minder energie verbruik, lichter etc.
Uiteindelijk is het vooral een kwestie van smaak en geld; een 19 inch tft is een stuk duurder dan een kwaitatief vergelijkbare 19 inch CRT...

Fixed resolution vind ik ook een nadeel, vooral als je oudere spellen en/of prog's gebruikt waarvoor je naar lagere resoluties moet terugschakelen.

• twinkey
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-08 19:23
Als je gaat shoppen kan je óf

een 19 inch CRT

of

een 17 inch LCD gaan halen... en dan zat ik te denken aan deze modellen:

Philips 109P40 - pricewatch: Philips 109P40 19" (CRT) 300 euro
Iiyama E430S-B 17" TFT - pricewatch: Iiyama ProLite E430S-B (17", 8ms, D-sub, Zwart) (LCD) 350 euro

Wat je zelf het fijnste vind, moet je zelf in de winkel ervaren. Maar het scheelt toch 50 euro

[ Voor 14% gewijzigd door twinkey op 23-09-2004 20:44 ]

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-08 16:26

DaOverclocker

Overclocker for life...

Ik snap ook niet wat er mankeert aan een crt. Als je geld hebt voor een 17"12 ms tft, dan kun je cker wel een goede 19"crt betalen. Dan heb je goede geometrie, stil en rustig beeld (85 hz of 100 hz), je hebt meer resoluties, cker bruikbaar bij games. Elke spel speel je niet op 1280x1024, en lager krijg je echt vreselijk beeld naar mijn ogen. En ik vind de kleuren etc op een crt gewoon veel mooier.

Maar zoals velen hier al zeggen ga het es bekijken in een winkel, kijk dan wat je et beste vind, en probeer ook es verschillende resoluties uit.
En over dat ghosting op tft dat heeft nix met fps te maken als je dat toevallig dacht. Ghosting heb je bij een crt trouwens helemaal niet, reactie tijd zal minder dan 1 ms zijn.

systeem specs

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:03
Reactietijd bij CRT is meer in de buurt van 8ms. Het is immers nodig dat het fosfor nagloeit anders zou het beeld grotendeels donker zijn (bij een CRT wordt maar 1 pixel tegelijkertijd verlicht).

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, nu lijkt de CRT tog voordeliger en beter, maar ik heb op dit moment heb ik een Samsung SyncMaster 750s 17" deze kan bij 1024x768 op 85Hz en op 1280x1024 op 65Hz, en die laatste is dan ook zijn hoogste resolutie. Zou deze goed genoeg zijn of vinden jullie dat ik toch een nieuwe moet kopen.

Verwijderd

Topicstarter
Hielko schreef op 23 september 2004 @ 20:48:
Reactietijd bij CRT is meer in de buurt van 8ms. Het is immers nodig dat het fosfor nagloeit anders zou het beeld grotendeels donker zijn (bij een CRT wordt maar 1 pixel tegelijkertijd verlicht).
Fosfor?! 1 pixel tegelijk?!

• Solovine
  • Laatst online: 13-02-2024
Verwijderd schreef op 23 september 2004 @ 20:48:
Hmm, nu lijkt de CRT tog voordeliger en beter, maar ik heb op dit moment heb ik een Samsung SyncMaster 750s 17" deze kan bij 1024x768 op 85Hz en op 1280x1024 op 65Hz, en die laatste is dan ook zijn hoogste resolutie. Zou deze goed genoeg zijn of vinden jullie dat ik toch een nieuwe moet kopen.
Als in die vette pc van jou ook een vette videokaart zit (X800-FX6800) zou ik toch een scherm willen dat minstens 1600*1200 doet op 75hz.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
* Welkom in V&B : lees dit eerst aub ! *

Met zo'n topic(start) kunnen we niets..
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.