[DIY] Linkwitz Transform !

Pagina: 1
Acties:

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ik wil nou eindelijk is m'n subjes gaan maken, m'n woofertjes liggen al een tijdje te wachten :P Dit zijn m'n schatjes:
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/j.e.j.teunissen/alpine/bovenkant.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/j.e.j.teunissen/alpine/onder.jpg

En ja, wat voor ontwerp neem je dan he, open of gesloten. Open gaf in 70l:
f0=150 ofzo
f3=39hz
f10=24hz
Best netjes :) En dan heb je de kwaliteit van een gesloten kist met Qtc=0,631.

Open in 70l (tunfreq=27hz) kreeg ik het volgende:
f0=30hz
f3=24,5hz
f10=19hz
Wow, das toch wel behoorlijk diep ! Op 30hz krijg ik gewoon even bijna 7dB kado ! Maar ja, je mist dan wel de strakheid van een gesloten kist....

Dillema dillema...denk denk...hmmm......op zich zou 2 woofers gelosten toch wel hard genoeg gaan ? Tussendoor denk je dan ook dat kleine kistjes handig zou zijn. Wacht, had ik niet is wat gehoord van Linkwitz Transform ? Ja ! Gaan we daar is ff naar zoeken ! Dus ik zoeken naar hoe je dat berekend enzo en een mooi excel sheetje gevonden. Is ff aan de slag. Resultaat:
70l gesl40l LT 29hz40l LT 25hz
f0150hz72hz60hz
f345hz29hz25hz
f1023,5hz16,5hz14,2hz
Boost @ 20hz0dB7,4dBdB9,7dB
x keer power
@ 20hz:
05,45x9,4x

Zoals je ziet is dat dus VEEL winst, in een 40l kassie notabene :o (8> :Y) Met als bijkomend voordeel dat de behuizing klein is en dus goed stevig :Y)

Mijn woofertjes hebben een 14mm xmax (300w). Gebasseerd op een beetje algemene know how, zal mijn woofer rond de 40 a 50 watt op z'n max zitten bij 20hz wat betreft de uitslag. Misschien is dit wel minder aangezien deze woofer een erg grote magneet heeft, een hoge zelfinduktie en dus een grote remmende werking. Dit houd in: VEEL weerstand bij net zoveel uitslag als zonder die hoge weerstand. Dit gebeurd bij de Fs en die is van mijn woofer 29hz. Kom ik op het volgende punt: is het verstandig om een Linkwitz Transform te tunen ONDER de Fs van m'n driver ?

De bijbehorende subamps worden 350w units. Dus ik kan nou niet echt mijn spoelen smelten, alsof er ooit 350 continu op komt en daarboven gaat het steeds meer vervormen en dat hoor je wel. Xmax hoef ik me ook geen zorgen over te maken: xmax is 14mm, xmech is 25mm. Dus als hij niet meer harder gaat op een gegeven moment maar hij wil wel verder uitslaan dan kan dat gewoon. Wie o wie heeft er wat toe te voegen ?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Waarom simuleer je niet gewoon de uitslag ipv wat te gokken met totaal irrelevante parameters (zelfinductie) :) Over die X-max zou ik me niet al te druk maken, lage tonen worden altijd zachter weergegeven omdat je anders de standaard miniset-speakers op zou blazen omdat die als ze gepoort zijn veel te hoog getuned zijn om bv 25 of 20hz weer te geven.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-08 16:47
Je moet een linkwitz transform gewoon zien als een speciale vorm van bass-boost. Je kan de linkwitz transform gerust tunen op een frequentie die VEEL lager ligt dan de Fs van de woofer, dat maakt niks uit.

Het enige waar je op moet letten, is dat de boost niet al te hoog wordt. In de lage regionen kan je sub niet al te veel power meer slikken, en als je dan het vermogen 10x gaat boosten, zit je al gauw tegen de xmax.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
m.m schreef op 23 september 2004 @ 18:39:
Waarom simuleer je niet gewoon de uitslag ipv wat te gokken met totaal irrelevante parameters (zelfinductie) :) Over die X-max zou ik me niet al te druk maken, lage tonen worden altijd zachter weergegeven omdat je anders de standaard miniset-speakers op zou blazen omdat die als ze gepoort zijn veel te hoog getuned zijn om bv 25 of 20hz weer te geven.
Omdat ik niet de gegevens daarvoor heb.
subsonik schreef op 23 september 2004 @ 18:52:
Het enige waar je op moet letten, is dat de boost niet al te hoog wordt. In de lage regionen kan je sub niet al te veel power meer slikken, en als je dan het vermogen 10x gaat boosten, zit je al gauw tegen de xmax.
Das altijd zo, alleen met een kleinere kist kan je er veel meer vermogen op zetten door een hogere demping :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-08 16:47
Klopt, maar met een kleinere kist moet je ook meer boosten, het netto-effect is nul.

SPL bij een gesloten sub is namelijk gewoon een functie van verplaatst volume en frequentie... doet er niet toe hoe groot je kast is of hoeveel vermogen je erin propt.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Het netto effect is lagere bas in een kleinere kist :P Ik zou me in mijn geval eerder zorgen maken over de spoel, als er een te grote amp op zou staan. Zoals ik al zei, is xmech 25mm maar de spoel heeft geen Pmech :P Das gewoon 300w klaar :) Als ik op 25hz zou doen, dan denk ik dat Pe en xmax zo een beetje samenlopen. Tis ff afwachten op de gegevens van Alpine over de Bl.

Edit: m.m, zelfinduktie is NIET irrelevant :) Ik leg later wel uit waarom, moet naar volleybal :P

[ Voor 12% gewijzigd door JT op 23-09-2004 19:13 ]

Ecodan warmtepomp

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08 18:54

voodooless

Sound is no voodoo!

JT schreef op 23 september 2004 @ 19:11:
Het netto effect is lagere bas in een kleinere kist :P
Zelfs dat klopt niet ;) De hoeveelheid vermogen die nodig is om een bepaald aantals dB's te halen bij een bepaalde freqentie is met een LT hetzelfde als zonder LT ;)

Je curve zal dan wel vlakker zijn, maar je vermindert tegelijk ook de belastbaarheid van de frequenties die niet van de LT betroffen zijn (als we uitgaan van een gelijke verdeling van de frequenties in het geluid). Ik hoop dat ik het zo goed uileg, anders zal iemand anders mij wel verbeteren...

[ Voor 34% gewijzigd door voodooless op 23-09-2004 19:17 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
deepspace schreef op 23 september 2004 @ 19:14:
[...]

Zelfs dat klopt niet ;) De hoeveelheid vermogen die nodig is om een bepaald aantals dB's te halen bij een bepaalde freqentie is met een LT hetzelfde als zonder LT ;)
Je snapt wel wat ik bedoel, niet moeilijk doen :P
Je curve zal dan wel vlakker zijn, maar je vermindert tegelijk ook de belastbaarheid van de frequenties die niet van de LT betroffen zijn (als we uitgaan van een gelijke verdeling van de frequenties in het geluid).
Die belasting verlaag ik niet: de grens is de xmax in de praktijk en dat zal het ws ook blijven :)

Ecodan warmtepomp

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

JT schreef op 23 september 2004 @ 19:17:
Die belasting verlaag ik niet: de grens is de xmax in de praktijk en dat zal het ws ook blijven :)
Vandaar ook dat mijn verhaal verkeert overkomt.. maar ik ben vandaag niet in de stemming om het beter te kunnen uitleggen :P

De truck van de LT is dat je curve wat verder door gaat in het sublaag, maar het maximale aantal dB's wat je kunt halen in dat sublaag wordt er niet meer op!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Absoluut win je er geen spl mee. Maar absoluut is hier niet belangrijk aangezien je geen oneindig grote kist kan maken of een kist waarmee je alles eruit haalt. Das praktisch niet mogelijk.

Relatief gezien echter, win je er zeer veel mee. Je maakt gewoon optimaal gebruik van het vermogen dat je woofer kan hebben. Je maakt gebruik van iets wat je anders toch ongebruikt laat. Met als gevolg: meer en dieper laag uit een kleiner kissie :)

Ecodan warmtepomp

• MM
  • Niet online

MM

én een hoge stroomrekening :P Ga liever niet boven een Q van 0,9 want dan ben je héél inefficient bezig qua correctie :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Q is 0,7 ongeveer :) Die hoge stroomrekening....het kan erger: 5 kanaals home cinema op elk kanaal 50w klasse a :P

Ecodan warmtepomp

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
*kickje*

Ik ben ook op het idee gekomen, dat als we dan toch actief bezig gaan dat ik er net zo goed gelijk een actief subsonic filter voor die LT kan gooien :) Ergens op 20 of 25 hz. Maar wie weet waar ik een ontwerp kan vinden en dan het liefst regelbaar ? Actief dus.

Ecodan warmtepomp

• MM
  • Niet online

MM

Uhm gewoon standaard highpass filter. Welke orde wil je?

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
3e of 4e het liefst. Maar ik kan op internet dus geen ontwerpen vinden ofzo, zoals ik voor LT wel een makkelijk Excel sheetje heb kunnen vinden :)

Ecodan warmtepomp

• MM
  • Niet online

MM

Okeej hier is je schema

Afbeeldingslocatie: http://wwwhome.cs.utwente.nl/~fransensj/2eordehighpassfilter.PNG

Gebruik als condensator een 0,1uF liefst MKP elco, als weerstand zet je een 47kOhm metaalfilmweerstand en een 47kOhm draaipotmeter(stereo zodat je beide weerstanden gelijk houdt) in serie, je hebt dan een verstelbaar subsonic filter van 17hz tot 34hz.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

JT schreef op 30 september 2004 @ 18:10:
3e of 4e het liefst. Maar ik kan op internet dus geen ontwerpen vinden ofzo, zoals ik voor LT wel een makkelijk Excel sheetje heb kunnen vinden :)
Gewoon WinISD ;)

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ja, daar ben ik nu achter :P Maar wist niet dat dat allemaal kon met de nieuwe WinISD :)

Ecodan warmtepomp

• MM
  • Niet online

MM

Ja die is handig he :P

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zelfs de oude winISD had het al hoor :+

Pagina: 1