Toon posts:

[debian] installeren vanaf netwerk/internet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig om debian op mijn client pc te installeren mar ik heb aleen cd1 gebrand, en nu wil ik dus de rest van de software van het internet gedownload late worden.. zoals in de debian installation faq van got staat
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nos/DesktopLinux/Reviews/odysseus/Debian/snapshot11.png
Maar de onderste optie staat er niet bij bij mij? hoe om het tog vanaf het internet te laten halen?? momenteel staat de install gewoon nog aan tot dat punt :) het is overigens debian 'woody' sorry dat ik hier een nieuw topic voor open maar ik moet snel even een antwoord hebben omdat ik vanavond weer op windows wil zitten om wat zaken te regelen :)

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Ten eerste: Voor snel even een vraag die je vrij makkelijk zelf kan uitzoeken zijn we hier niet.

Ten tweede: Waarschijnlijk kun je beter Sarge pakken, a) is de installer sterk verbeterd en b) zit je dan niet met 3 jaar oude software.

En:
http://www.debian.org/CD/netinst/

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als de installer op dat moment nog geen geinitialiseerde netwerkkaart ziet, biedt hij niet de network-optie dacht ik.

Verwijderd

Topicstarter
blaataaps schreef op 23 september 2004 @ 17:47:
Als de installer op dat moment nog geen geinitialiseerde netwerkkaart ziet, biedt hij niet de network-optie dacht ik.
een simpel ethernet kaartje zou hij toch wel moeten vinde? mischien kernal 2.4 gebruiken?

Verwijderd

Topicstarter
sebas schreef op 23 september 2004 @ 17:40:
Ten eerste: Voor snel even een vraag die je vrij makkelijk zelf kan uitzoeken zijn we hier niet.

Ten tweede: Waarschijnlijk kun je beter Sarge pakken, a) is de installer sterk verbeterd en b) zit je dan niet met 3 jaar oude software.

En:
http://www.debian.org/CD/netinst/
mja dat is een test versie... ik update deze huidige debian wel gewoon :)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 september 2004 @ 17:49:
[...]

een simpel ethernet kaartje zou hij toch wel moeten vinde? mischien kernal 2.4 gebruiken?
Dat hangt van jouw definitie van simpel af, als jij nergens aangeeft dat ie er een module voor moet laden doet hij dat niet uit zichzelf, en 2.4 gebruiken is sowieso een goed idee.

• sebas
Je kan natuurlijk even nakijken of hij't ethernet kaartje heeft gevonden. Wissel daarvoor naar een ander virtual terminal en gebruik bijvoorbeeld ifconfig of dmesg.

Sarge is dan op dit moment nog niet als stable released, maar het is geen test versie in die zin. Door de lange releasecycles en de hoge eisen die aan Debian pakketten gesteld worden, zijn deze van hoge kwaliteit. Daarnaast heeft Sarge een 2.6 kernel aan bord, die je door met linux26 te booten kunt installeren.

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Heb je wel de drivers voor je netwerk kaart toegewezen? Dat moet zeker weten, hij auto detect hem nog niet!

Verwijderd

Topicstarter
sebas schreef op 23 september 2004 @ 17:55:
Je kan natuurlijk even nakijken of hij't ethernet kaartje heeft gevonden. Wissel daarvoor naar een ander virtual terminal en gebruik bijvoorbeeld ifconfig of dmesg.

Sarge is dan op dit moment nog niet als stable released, maar het is geen test versie in die zin. Door de lange releasecycles en de hoge eisen die aan Debian pakketten gesteld worden, zijn deze van hoge kwaliteit. Daarnaast heeft Sarge een 2.6 kernel aan bord, die je door met linux26 te booten kunt installeren.
mischien een beetje een noobische vraag maar hoe kan ik van terminal wissen tijdens de install? en hoe kan ik de drivers alsnog laden? jah sorry, mja tja mn eerst grote overstap van redhat naar debian :> wou maar is aan het echte werk beginnen :Y)

en is het handiger om tog 'sarge' te installeren of gewoon ''woody'' en de programmas updaten? (desktop use)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2004 18:04 ]

Verwijderd

Je moet nu gewoon van cd software installeren,rebooten dan krijg je vragen over apt,pak daar een ftp.
Vervolgens kan je verder installeren.

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De NIC die VMware emuleert kun je aanspreken met de pcnet32 module, die zit standaard in de 2.4 kenel.
Als je dus vanaf CD boot, dan moet dus wel met die booten.
Druk op F1 en kies dan voor de "bf24" kernel.
Dan zie je vanzelf de netwerk optie in je schermpje.

• Flying_Thunder
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
usr-local-dick schreef op 23 september 2004 @ 18:48:
De NIC die VMware emuleert kun je aanspreken met de pcnet32 module, die zit standaard in de 2.4 kenel.
Als je dus vanaf CD boot, dan moet dus wel met die booten.
Druk op F1 en kies dan voor de "bf24" kernel.
Dan zie je vanzelf de netwerk optie in je schermpje.
Die screenshot is niet van hemzelf, maar van de FAQ. TS installed het "for real", maar mist de network optie :P

• usr-local-dick
  • Niet online
Flying_Thunder schreef op 23 september 2004 @ 18:58:
[...]

Die screenshot is niet van hemzelf, maar van de FAQ. TS installed het "for real", maar mist de network optie :P
Dat weet ik en dat bedoelde ik ook :?

Hij post een voorbeeld van de debian site, met een netwerk optie.
Hij zegt dat ie die zelf niet ziet.
Dus tip van dick -> booten met bf24 daar zit de pcnet32 module ingebakken dus herkent de installer hem dus ziet hij dan wel de netwerk optie.

B)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

je moet eerst inderdaad load modules doen ofzo. Daarna kan je je network configgen en daarna staat inderdaad optie er wel bij. De modules onder het kopje net dus

Verwijderd

Topicstarter
TrailBlazer schreef op 23 september 2004 @ 20:52:
je moet eerst inderdaad load modules doen ofzo. Daarna kan je je network configgen en daarna staat inderdaad optie er wel bij. De modules onder het kopje net dus
tjah zit nu ale een tijdje in alemaal verschillende handlijdingen te zoeken hoe ik de drivers kan loaden voordat ik met de install begin, maar dat kan ik werkelijk nergens vinde

ik heb iig linux drivers voor mijn (onboard) ethernet kaart gevonde 'sis 900 based fast ethernet card' -> http://www.amptron.com/Drivers/LAN/SiS900/sis900.zip.
Maar hij kan ik deez nou voor de install loaden??

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2004 21:36 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Het beste kan je gewoon de testing installer downloaden, zoals hierboven wordt aangegeven. Het mag dan wel testing heten, maar de huidige staat is minstens net zo goed als een distributie als SuSE 9.1.

De nieuwe installer is flink verbeterd: je hardware wordt gedetecteerd, configureert je netwerk en haalt de nieuwste versies die beschikbaar zijn voor debian testing van het internet mbv de netinstall. Heb 3 weken terug nog een server gedaan met de 3 floppies, dat ging vrijwel automatisch.

• usr-local-dick
  • Niet online
tjah zit nu ale een tijdje in alemaal verschillende handlijdingen te zoeken hoe ik de drivers kan loaden voordat ik met de install begin, maar dat kan ik werkelijk nergens vinde

ik heb iig linux drivers voor mijn (onboard) ethernet kaart gevonde 'sis 900 based fast ethernet card' -> http://www.amptron.com/Drivers/LAN/SiS900/sis900.zip.
Maar hij kan ik deez nou voor de install loaden??
Dudertje.

Nog even voor de duidelijkheid. Je probeert toch woody te installeren in een VMware machine? Dan maakt het niets uit wat voor NIC je in je computer hebt (als je er maar wel een hebt natuurlijk ;)). VMWare emuleert een NIC, en wel een pcnet32.
Als je nou met die CD opstart in je VM, en zorgt dat je in plaats van de standaard kernel (2.2) de 2.4 kernel boot (bf24), dan ziet ie hem altijd.

Overigens emuleert VMware ook een SCSI disk. Dus whatever IDE controller en disken jij ook hebt, Debian ziet altijd een BusLogic BT-958 SCSI kaart zitten.

succes!!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:01
usr-local-dick schreef op 23 september 2004 @ 23:47:
[...]

Dudertje.

Nog even voor de duidelijkheid. Je probeert toch woody te installeren in een VMware machine? Dan maakt het niets uit wat voor NIC je in je computer hebt (als je er maar wel een hebt natuurlijk ;)). VMWare emuleert een NIC, en wel een pcnet32.
Als je nou met die CD opstart in je VM, en zorgt dat je in plaats van de standaard kernel (2.2) de 2.4 kernel boot (bf24), dan ziet ie hem altijd.
Nee, dat screenshotje is van Debian Potato op VMWare en komt uit de installatiehandleiding hier op GoT. Hij installeert Debian Woody op een echte computer en niet op VMWare.

Jonathan Brugge is trouwens beter bekend als odysseus ;).

Maargoed, wat malaria zegt klopt wel. De 1e cd is genoeg om de basis van Debian te installeren en te kunnen booten van de harde schijf om de boel te configureren.

[ Voor 19% gewijzigd door Jaap-Jan op 24-09-2004 00:38 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• sebas
Verwijderd schreef op 23 september 2004 @ 18:03:
[...]

mischien een beetje een noobische vraag maar hoe kan ik van terminal wissen tijdens de install? en hoe kan ik de drivers alsnog laden? jah sorry, mja tja mn eerst grote overstap van redhat naar debian :> wou maar is aan het echte werk beginnen :Y)

en is het handiger om tog 'sarge' te installeren of gewoon ''woody'' en de programmas updaten? (desktop use)
Je wisselt van terminal met [alt]+F2 (of F3 ... FN). In een van de terminals zie je logmessages, op een ander kun je d.m.v. [enter] inloggen.
Check dan met ifconfig of je netwerkkaart herkend is, zo niet laad je met modprobe of insmod de driver alsnog.

Als je even aangeeft welke netwerkkaart je hebt (of heb ik't gemist?) roept hier wel iemand de naam van de goede module.

Ik zou - zeker voor desktop gebruik - Sarge aanraden. Je zou anders aan 3 jaar oude software vastzitten. Daarnaast is Sarge redelijk (erg!) stabiel en sterk verbeterd t.o.v. Woody. Ook heb je bij Sarge de mogelijkheid om een 2.6 kernel te gebruiken (booten met "linux26", wat weer een plus is, IMO). Woody gebruikt standaard de 2.2 (!!!) kernel, die wil je waarschijnlijk niet op je desktop draaien.

Pak Sarge dus, dikke kans dat die je NIC ook gewoon vanzelf detecteert.

[ Voor 3% gewijzigd door sebas op 24-09-2004 16:29 ]

Pagina: 1