PMS Kleuren

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dennisderoo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 12:44
Goede middag.

Ik heb een logo gemaakt die ik naar de drukker wil sturen. Dit logo bestaat uit CMYK kleuren. Maar de drukker vroeg of ik ze wil aanleveren in PMS. Ik had al ergens gelezen dat je dan met zo'n kleurwaaier moet kijken wat voor kleur het is om de precieze kleur te krijgen. Ik had ook gelezen dat photoshop of illustrator dat voor je kunt doen maar er dan wel naast kan zitten. Dit vind ik niet erg. Nu is de vraag hoe doe ik dit in photoshop of illustrator? Ik las ook dat je dan de kleurwaardes moet doorgeven aan de drukker. Klopt dit? En hoe zet je het bestand dan om naar PMS? Want in photoshop zie ik onder mode alleen RGB, CMYK, Lab-color etc. staan maar dus geen PMS.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Met vriendelijke groet,
Dennis de Roo

P.s. Ik gebruik Photoshop 8 (CS) en Illustrator 10

[ Voor 1% gewijzigd door Dennisderoo op 23-09-2004 16:31 . Reden: Typefout ]

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

teveel zooi, te weinig tijd

• Dennisderoo
Ja ik heb me al rot gezocht. Krijg veel informatie over PMS kleuren maar geen informatie hoe het nu in zijn werking gaat en hoe je het moet aanleveren...

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 16:51

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

De kleuren moet je zelf toewijzen. Afhangend van de opbouw van het logo (pixel of vector) zukll je een van twee programma's moeten gebruiken. Voor een gemiddeld logo is Illustrator de meest gemaakte keuze.
In beide gevallen zul je zelf de kleuren met de hand moeten toewijzen dmv de PMS (of ook wel Pantone genoemd) Library die je in een van de menu's van de kleurkiezer of het kleurvenstertje zult kunnen vinden.

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

• Willem
  • Laatst online: 20:28
In Illustrator een PMS uitzoeken die er het dichts bij in de buurt komt. Of inderdaad naar de drukker gaan en daar terplekke met een waaier gaan zitten. :)

spuit11enzo

[ Voor 5% gewijzigd door Willem op 23-09-2004 16:41 ]

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Dennisderoo
Ik snap er nog niet veel van.
Ik hoef maar van één kleur de PMS te weten en dat is van deze kleur:

http://www.webgraphic.nl/kleur.jpg (#99CC66)

Misschien dat iemand een kleurwaaier heeft? :)

Maar stel dat ik nu de kleur heb, hoe verder? Dan weet ik nog steeds niet hoe ik het bestand moet opslaan...

Ik hoop dat jullie me weer kunnen helpen.

• Willem
  • Laatst online: 20:28
In Illustrator openen, en dan via Window > Swatch Libraries > Pantone Process Coated (bijvoorbeeld) aanklikken. Dan krijg je een venstertje met kleur en daar kun je uit kiezen, welke het er het dichtste bij in de buurt komt.

De 286-4 Komt aardig in de buurt. :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Dennisderoo
Oké super! Stapje verder weer.

Nu heb ik dus een kleur gevonden die er wel op lijkt. En wat nu? Ik merkte op dat wanneer ik dubbelklik op een kleur dat die kleur dan onder 'swatches' komt te staan. Ik neem aan dat dit zo hoort? En als ik het dan goed begrijp komt er dan onder swatches 2 kleuren te staan indien je logo ook uit 2 kleuren bestaat?

Alvast bedankt weer!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

En als je de volgende keer nou niet op de willem169 e.a. manier omslachtig wilt doen dan selecteer je de kleur in Photoshop, klik je op de kleur om het kleurpalet te openen en klik je vervolgens op custom. En daar is je dichtsbijzijnde PMS.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• PhysicsRules
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-12-2025

PhysicsRules

Dux: Linux voor Eenden

Let wel even goed op met die kleuren. Ik heb zelf dit gedaan met Illustratoren Photoshop, en het standaard "Pantone Solid Coated" van Photoshop wijkt af van Illustrator. Wat bij Illustrator (CS) "Pantone Solid Coated" is (wat ik van mijn drukker moest gebruikten) heet bij Photoshop "Solid to process Coated".

Kan iemand met wat meer ervaring met deze programma's uitleggen waarom dit eigenlijk zo is?

• NijntjeRocks

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Dit heeft te maken met de manier van drukken, het soort inkt en het soort papier dat gebruikt wordt.
Negen van de tien keer heb je te maken met offsetdruk en voldoet Coated of Solid Coated.
Let wel op dat verschillende programmas verschillende termen kunnen gebruiken zoals al gezegd.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

PhysicsRules schreef op 23 september 2004 @ 20:04:
Let wel even goed op met die kleuren. Ik heb zelf dit gedaan met Illustratoren Photoshop, en het standaard "Pantone Solid Coated" van Photoshop wijkt af van Illustrator. Wat bij Illustrator (CS) "Pantone Solid Coated" is (wat ik van mijn drukker moest gebruikten) heet bij Photoshop "Solid to process Coated".

Kan iemand met wat meer ervaring met deze programma's uitleggen waarom dit eigenlijk zo is?
Pantone Solid Coated is wat anders dan Solid to Process Coated. Daarom heet het ook anders. Zowel bij Photoshop als bij Illustrator heb je beiden. Zelfde naam == gelijk. Echter kun je in Photoshop geen PMS kleuren daadwerkelijk gebruiken. Dat je kan zorgen dat alles als een PMS gedrukt wordt is weer een ander verhaal. Photoshop is om Photo's te bewerken, niet voor PMS-geneuzel.

Als je in Photoshop Pantone Solid Coated selecteerd en een kleur pakt geeft hij een LAB waarde retour. Dat is puur omdat LAB het grootste spectrum heeft en dus de meest nauwkeurige weergave. Vertaling van CMYK <> PMS of visa versa is altijd verlies.

Een PMS is verhaal apart. Wil je vertalen dan gebruikt een programma gewoon een tabel die het vertaald. Dat is een benadering. Ik heb nog niet echt gekeken hoe het met de CS versie zit, maar vroeger was de tabel die Illustrator gebruikte al anders dan die Photoshop gebruikte. QuarkXpress gebruikt weer een andere. Dat hoeft ook geen probleem te zijn omdat het toch niet meer is dan een benadering.

Maar zeker wanneer je van PMS > CMYK wil gaan is het wel slim om de CMYK waarden te checken. Aan 3% zwart in een kleur heb je immer geen ruk, dat wordt alleen maar lelijk en vervuild.

Het blijft nadenken ;)

edit:
De Solid to process Coated is dus puur directe vertaling naar CMYK ipv naar LAB wat weer extra onnauwkeurig is
NijntjeRocks schreef op 23 september 2004 @ 20:19:
Let wel op dat verschillende programmas verschillende termen kunnen gebruiken zoals al gezegd.
Dat komt dus omdat het ook wat anders is

[ Voor 23% gewijzigd door OzBoz op 23-09-2004 20:28 ]

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• NijntjeRocks

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

OzBoz schreef op 23 september 2004 @ 20:25:
Dat komt dus omdat het ook wat anders is
is dat zo?
Zou wel lullig zijn, ik mag toch aannemen dat er een standaard library is die door pantone wordt uitgegeven. Uiteraard wordt die weleens geupdate enzo, maar toch...
maargoed, het blijft sowieso een beetje vage business die PMS standaard(en).

Pagina: 1