Toon posts:

Overclocken van FSB op een Toshiba satellite pro 4600

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik wil graag mijn FSB snelheid gaan verhogen op mijn laptop..
Ik kan hievoor alleen geen tools vinden en via de BIOS lukt het ook niet want deze BIOS ondersteunt dit niet :( (verder ben ik ook nog een noob wat dit betreft)
Er zijn ook geen BIOS updates meer verkrijgbaar voor dit model want de enigste versie die ik kon vinden was 2.60 en die zit er al op..
De specs van mijn laptop zijn:
800 mHz PIII
Trident Cyberblade XP 16MB :'( (best lastig als je spelletjes wil spelen)
256 MB Geheugen
Wat betreft het moederbord...ik kan er zo 123 niet achterkomen welk type/van welke fabrikant het is
Zou iemand mij uit kunnen leggen hoe en wat ik moet doen / welke tool ik hiervoor zou moeten gebruiken om de snelheid een beetje op te kunnen schroeven?
Bij voorbaat dank

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:20

_Ernst_

Mark It Zero!

Een laptop overklokken lijkt me niet echt een goed idee. Die dingen worden toch al warm en kunnen de extra warmte van een overklok slecht gebruiken :)

Maar goed als je het toch wilt doen zou je het eens met een softwarematig overklok programma kunnen proberen, in windows. Met SoftFSB bijvoorbeeld.

Last.fm

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

NL_Nemesis, serieus: doe het niet. Zoals _Ernst_ zegt, ze worden heet zat. Ik heb met verschillende laptops geprobeerd ze te overclocken, oa met SoftFSB, en altijd ellende gehad. Zowel Athlon(XP)laptopjes als P3/P4/P-M-laptops willen er niet aan. Komt zowel door warmte als doordat de HW er gewoon niet voor gemaakt is :) Vaak is het niet eens de proc die niet mee wil, maar meer het moederbord of de chipset.

Je hebt dus helaas pech, en ik zou echt van die snelheid afblijven als je hem heel wil houden ;)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
Damn....Ik was er al bang voor |:(
Ik wordt gewoon zo :r van die trage zooi haha wordt een beetje wanhopig....
Wou ff kijke of dat ik het er nog wat langer mee vol kon houden totdat de cavelerie komt
Misschien dat ik nog wel wat kan bedenken om de koeling wat beter te laten verlopen a la willie wortel 8)7 ofzo,ben wel een beetje technisch aangelegd gelukkig
Thanxxx voor de goede raad en ik laat nog wel weten hoe de koeling vorderd...
Greetzzz

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-01 14:30

TRG

Technotium99-m

Nemesis, ik ben zelf ook in het bezit van een Toshiba Satallite 4600 Pro, de mijne met P!!! 900 MHz.

OCén lijkt me ook absoluut geen goed idee, óók niet als het eventueel via software mogelijk is.
Dat Trident video kaartje is idd huilen met de pet op, en het gros van de spellen is gewoon niet om aan te zien. Maar je kan je beter concentreren op spellen die er wél vlot op lopen, zoals CIVIII of RA2 of iets derg. Het apparaat is gewoon niet geschikt voor 3D!

Mocht je je irriteren aan de snelheid van je laptop, wees dan verstandig en doe eens het volgende :
-Formatteer het apparaat volledig
-Gooi er XPSP2 + essentiele updates op
-Installeer je meestgebruikte tools en programmas
-Maak van deze installatie een image aan
-Zet elke 2 maanden deze image er opnieuw op

Dit is voor mij gewoon de enigste manier om mijn laptop snel en fris te houden. Zogauw bestanden her en der verspreid raken op de onzettend langzame laptop schijf, neemt de ergernis exponentieel toe.

Combineer deze werkwijze met het vaak gebruiken van slaapstand (zeer snel opstarten/afsluiten), en je hoeft qua werksnelheid die je ervaart echt niet onder te doen voor anderen met meer recentere systemen (zolang je maar niet 2x photoshop opstart, 5 internet explorers hebt openstaan en een DivX aan het kijken bent terwijl je een CD brandt ! ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door TRG op 24-09-2004 09:35 ]

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

Verwijderd

Topicstarter
Hey TRG,
Idd om te :'( die kaart lol kan natuurlijk niet alles op volledige snelheid draaien qua spellen betreft maar ik speel op dit moment (nog steeds) Operation flashpoint en Delta force blackhawk down en ik moet zeggen deze doen het toch nog best goed..gelukkig :*)
Wat betreft het schoon en fris houden:hiervoor heb ik een paar programma'tjes zoals Window-Washer,ad-aware + een register opschoner en dit helpt ook goed om alles zo schoon mogelijk te houden;bijvoorbeeld alleen al met de W-W 5GB aan troep eraf kunnen houden en met de registry cleaner ook al een 300 tal loze sleutels en dergelijke kunnen verwijderen...zoals je weet wordt het register bij opstarten geladen en zonder al deze loze sleutels enz. spaart dit natuurlijk ook een hele hoop tijd met opstarten :)
verder staan alle ruimte innemende dingen op een externe HD dat scheelt ook alweer en het is een stuks sneller dan de interne HD,een beetje wachten is dan natuurlijk wel op de USB welk geen 2.0 is maar toch een stukje sneller dan normaal.
Als laatste ook nog het L2 cache geheugen geactiveerd want dit staat meestal vanuit de fabriek niet op actief had ik begrepen :(
scheelt niet echt veel maar wel iets en wie de kleintjes niet eert... ;)
Dus al met al zit ik nu ongeveer 10 sec te wachten totdat ie opgestart is wat volgens mij toch een redelijke tijd is..het is ooit een minuut of meer geweest :+
Greetzzzzz

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

NL_Nemesis :) De reden van het te warm worden is al genoemd, maar ik wil nog wel een reden geven waarom het niet handig is en dat is de duur van de Accu, deze zal als je gaat overklokken heel drastisch af nemen waardoor je misschien nog maar 20 min. met een accu kan doen ... Lijkt me ook ni echt handig :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1