Problemen met CD's branden

Pagina: 1
Acties:

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:02
Ik heb een probleem met het branden van CD's.
Tot nu toe ging dit elke keer goed, maar sinds een week worden verschillende CD's niet goed gebrand.
CDRWin (wat ik voornamelijk gebruik) zegt dat het branden goed is gegaan, maar de CD probeer kan ik niet lezen, ook niet in de brander zelf.

Nu heb ik een paar testjes met CDRW gedaan en dit ging wel goed, daarin tegen gaan andere normale CDR'tjes niet goed.
De brander is een Ricoh 6200S en is anderhalf jaar oud (toen vervangen omdat de vorige echt kapot was).
Kan het zijn dat de laser zwakker wordt en dat het branden de ene keer wel goed gaat en de andere keer niet?
Kan ook een brander, net als een CDROM speler, smerig worden van binnen (dus de lens)? ZO ja is deze ook schoon te maken?

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:40
Dit probleem ken ik. Ik had twee jaar geleden een Philips brander. Na een half jaar kon ik wel cdrw's branden maar geen normale cd's. CDRWin brande normaal maar de cd-r werden niet goed beschreven. De winkel zij dat de kop door de warmte was verkoold (termische kalibratie of zoiets). Gelukkig had ik garantie en kreeg ik binnen een week een nieuwe brander.

• wezep
Helaas heb ik geen garantie meer, dus dit wordt waarschijnlijk een nieuwe brander. Iemand nog voorkeur? Het liefst heb ik weer een SCSI, maar ja die zijn zo duur.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:32

Dark

who tweaked the light?

Als het anders toch een weggooiertje is kan je proberen de lens schoon te maken, ja. Het is wel een delicaat klusje, want die lens hangt meestal afgeveerd, dus als je erop gaat drukken is de kans aanwezig dat je het mechaniek ontregelt, of de uitlijning van hel lensje vergalt. Bedenk ook dat de aanslag die erop zit ook aan de onberijkbare onderkant van de lens zit, dus dat je maar de helft weg kan halen. Let ook op dat je de coating van de lens niet beschadigd, want die is ook vrij kwetsbaar.
Het kan dus wel, maar om het lens-cleanen nou een aanrader te noemen, gaat te ver...

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-05 08:18

Flotter

Pelipper!

Vreemd dat cd-rw's dan wel goed werken. Zijn die cd-r's die je gebruikt niet gewoon volledig gaar?

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• wezep
Dat schoonmaken ga ik wel proberen (op die manier ook al een keer een CDROM speler gemaakt).
De CDR's die mis gingen waren:
arita 80 min
maxell 74 min
platinum 80 min
Aan de CDR's kan het niet liggen. Nu heb ik gisteren wel weer een 80 min CDR kunnen branden. IK snap er niets meer van.

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-05 15:04

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Je kunt trouwens wel het beste Verbatim Zilver/blauwe cd-r's gebruiken, die zijn voor 2,10 (afname 100) te krijgen...

Cogito Ergo Credo

Pagina: 1