OSX apache vragen

Pagina: 1
Acties:

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Ik ga nu voor het eerst websites maken en testen op m'n mac. Ergens heb ik gehoord dat OSX apache standaard erin heeft gebakken. Deze heb ik dus ook aangezet bij System pref -> sharing -> personal websharing on. Als ik nu de IP van m'n mac intik + ~gebruikersnaam dan zegt ie dat ik geen permission heb om de pagina te zien.
Ben ik nog iets vergeten aan te zetten?

Assume there are no rules and it's one big free for all

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-01 15:21
Je moet je persoonlijke webdir executable maken, zodat Apache erin kan komen. Dat kan met zoiets als het volgende in een console:
chmod +x ~/webdir
...waarbij webdir de betreffende directory is die door apache wordt gebruikt, meestal htdocs of www.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:20

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Bij OS X is je personal webdir standaard ~/Sites

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:10

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Q schreef op 23 september 2004 @ 16:06:
Bij OS X is je personal webdir standaard ~/Sites
ik dacht dat de rootdir was /Library/Webserver/Documents/

iedere verschillende user kan dan wel in de folder ~/Sites/ publiceren, maar die is vervolgens bereikbaar onder:
http://127.0.0.1/~Username

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Q

Q

RM-rf schreef op 23 september 2004 @ 16:14:
[...]

ik dacht dat de rootdir was /Library/Webserver/Documents/
Wist ik trouwens niet, ik gebruik het niet.
iedere verschillende user kan dan wel in de folder ~/Sites/ publiceren, maar die is vervolgens bereikbaar onder:
http://127.0.0.1/~Username
De TS krijgt een permission denied als hij url ~username aanroept, zoals hierboven staat, dus hij/zij moet in ~/Sites zijn.

• Alpha-sphere
Sorry voor mijn n00bness maar ~/sites? Daar heb ik mijn website al naar gecopieerd. Vanaf het begin al.
wacko schreef op 23 september 2004 @ 15:53:
Je moet je persoonlijke webdir executable maken, zodat Apache erin kan komen. Dat kan met zoiets als het volgende in een console:
chmod +x ~/webdir
...waarbij webdir de betreffende directory is die door apache wordt gebruikt, meestal htdocs of www.
Vind het best raar. Als ze bij elke user een Sites folder aanmaken zou je er vanuit mogen gaan dat het gelijk werkt.

[ Voor 70% gewijzigd door Alpha-sphere op 24-09-2004 16:42 ]

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:10

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Alpha-sphere schreef op 24 september 2004 @ 16:38:
Sorry voor mijn n00bness maar ~/sites? Daar heb ik mijn website al naar gecopieerd. Vanaf het begin al.
[...]
Vind het best raar. Als ze bij elke user een Sites folder aanmaken zou je er vanuit mogen gaan dat het gelijk werkt.
Hoe staan de rechten van de bestanden in de folder Sites?
(eventueel kun je appletje+i doen, en dan de rechten op leesrechten voor allen en kopieren naar alle ingevoegde bestanden)

een tweede mogelijkheid is dat er geen index-pagina instaat, er moet een pagina met de naam 'index.html' instaan om als default te worden opgeroepen (in apache op mac osx staat default indexing uit, je krijgt dus geen filelists te zien als er geen 'index.html' in de folder staat)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Alpha-sphere
RM-rf schreef op 24 september 2004 @ 16:45:
[...]
Hoe staan de rechten van de bestanden in de folder Sites?
(eventueel kun je appletje+i doen, en dan de rechten op leesrechten voor allen en kopieren naar alle ingevoegde bestanden)

een tweede mogelijkheid is dat er geen index-pagina instaat, er moet een pagina met de naam 'index.html' instaan om als default te worden opgeroepen (in apache op mac osx staat default indexing uit, je krijgt dus geen filelists te zien als er geen 'index.html' in de folder staat)
Index.html staat erin. Rechten staan als volgd
Ownership & permission - read & write
Owner - read write
group - read only
others - read only

Volgens je vorige post zou de rootdir library/webserver/documents moeten zijn. Ook hier heb ik mijn website naar gecopieerd en als ik dan 127.0.0.1 doe dan krijg ik de standaard apache is geinstalleerd pagina te zien. De bestanden die in documents zaten heb ik allemaal gekopieerd naar een backup folder en nog krijg ik het te zien :?

[ Voor 21% gewijzigd door Alpha-sphere op 24-09-2004 18:57 ]

• Q

Q

Het werkt bij mij precies zoals ik schreef. Standaard werkt het perfect, zonder rechten goed te zetten. die ~/Sites (let op de hoofdletter) moet gewoon werken. Ik neem aan dat je apache start via System preferences -> sharing -> personal web sharing.

maak in de ~/Sites map eens een tekstbestand aan en zet er een paar woorden in. Controleer de rechten en roep deze dan aan met:

http://127.0.0.1/~username/tekstbestand

dit zou die paar woorden moeten weergeven.

• Alpha-sphere
Q schreef op 24 september 2004 @ 21:59:
Het werkt bij mij precies zoals ik schreef. Standaard werkt het perfect, zonder rechten goed te zetten. die ~/Sites (let op de hoofdletter) moet gewoon werken. Ik neem aan dat je apache start via System preferences -> sharing -> personal web sharing.

maak in de ~/Sites map eens een tekstbestand aan en zet er een paar woorden in. Controleer de rechten en roep deze dan aan met:

http://127.0.0.1/~username/tekstbestand

dit zou die paar woorden moeten weergeven.
Problem solved! m'n index.html en de rest van de bestanden (die trouwens op een andere computer gemaakt zijn) stonden op no access. :? soms een beetje irri die bestandsrechten.

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-02 21:22
Maar daar heb je toch Repair Permissions in de Disk Utlity voor? EHB rare dingen.

No production networks were harmed during this posting

Verwijderd

het moet gewoon gelijk werken, anders reboot even of doe ff de repair premissions :)
Pagina: 1