[DHCP] via ASDL router of via Win2k3SBS

Pagina: 1
Acties:

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:47
via de search vond ik geen goed antwoord op mijn vraag:
Binnen een LAN met ongeveer 20 clients moeten via DHCP ip adressen worden uitgedeeld. Dit kan via een Speedtouch ASDL Modem/Router of door een DHCP server te runnen op de Win2k3SBS. Wat is beter, en waarom?

Ik neem aan dat ik bij de DHCP service van windows gewoon kan instellen wat de standaard gateway en dns het adres van de router is. Dus beide situaties zouden gewoon moeten werken.

Mijn redenatie op het moment is; laat de router ook voor DHCP spelen. Zodat internet compleet los van de server komt te functioneren. Niet dat het in deze organisatie mogelijk is dat de server eruit komt te liggen maar mocht het gebeuren, dan kan ik de medewerkers misschien heel even rustig houden met internet. Dit is het enige voordeel wat ik zo 1 2 3 kan bedenken bij deze situatie. Maar misschien zijn er grotere voordelen wanneer ik de DHCP van Windows gebruik, of natuurlijk grote nadelen aan het gebruik van de router als DHCP.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 16:24
DHCP op een server heeft net iets meer mogelijkheiden (denk aan macadres veiligheid), en hij kan aan bepaalde pcs altijd hetzelfde ipadres geven (dan heb je dus dhcp, maar wel je pc een 'vast' ipadres.

De laatste optie kan ook met een speedtouch :).

Ik denk dat het voordeel van 2 apparte systemen ook wel handig is, zodoende ligt niet in 1x alles plat.

Verwijderd

als je je niet moe wilt maken, voldoet de speedtouch dhcp

als je net wat "meer" wilt gaan doen, is dhcp via een server aan te raden
denk aan netwerk boot met al dan niet gebruik van een tftp server e.d. voor bijv. ghost

• borgdaville
Verwijderd schreef op 23 september 2004 @ 14:01:
als je je niet moe wilt maken, voldoet de speedtouch dhcp

als je net wat "meer" wilt gaan doen, is dhcp via een server aan te raden
denk aan netwerk boot met al dan niet gebruik van een tftp server e.d. voor bijv. ghost
tis een klein bedrijfje, dus netwerkboot en ghost behoren niet tot de eisen. Misschien in de toekomst, maar dan kan altijd nog geswitched worden van DHCP server. Waar het mij vooral om gaat, of er geen problemen onstaan als de router de DHCP adressen uitdeelt.

• borgdaville
niemand meer een goede reden waarom ik beter de DHCP van windows kan gebruiken?

Dan word de router DHCP!!

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Ik kan wel een reden bedenken. Maar dat heeft minder met DHCP te maken en meer met de gateway functie van je router.
Een ST510 is natuurlijk geen goede firewall. Als je een serieuse gateway opzet kan je een hoop filteren. Maar die eis stel je niet dus met de huidige eisen zou ik zeker voor de Speedtouch gaan!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Zoals eerder al gezecht heeft de server meer mogelijkheden om scope options in te stellen. Niet alleen m.b.t. ghost. Maar je kan naast je gateway en DNS ook met de scope options opgeven of e WINS gebruikt. Je kan automatisch een Timeserver instellen en die heb je wel nodig i.v.m. je kerberos authenticatie.

Ook is het mogelijk om je domein naam en je DNS suffix mee te geven en om je DNS automatisch bij te laten werken aan de hand van de door de DHCP uitgegeven IP adressen.

Ik zou voor de server gaan. Trouwens je geeft zelf ook al aan dat de server in de toekomst heeeeeel misschien die rol krijgt, waarom niet direct dan, scheelt je in de toekomst wellicht wat werk.

Ook wil je niet dat als je router stuk is of uit staat dat niemand meer kan werken. Je server lijkt mij bedrijfskritischer dan je router, maar dat is mijn mening.

Ook geef je aan in een ander topic dat je in de toekomst misschien VPN wil gaan gebruiken, als je Microsoft VPN gaat gebruiken op je SBS2003 server dan is het zowiezo handiger dat je de VPN op je SBS2003 server gebruikt.

[ Voor 12% gewijzigd door Luppie op 24-09-2004 15:05 ]

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• borgdaville
zow, ben me oude topics eens door aan het spitten. Die laatste reactie had ik nog niet gezien, maar de DHCP draait nu op de router en alles werkt perfect. Ben nu bezig met het inrichten van AD op een nieuwe server.

ps: wat dat bedrijfskritische betreft van server en router. Alle belangrijke compomenenten(servers, printservers) hebben vaste ip adressen. DHCP geeft alleen adressen aan clients, wanneer router neer gaat werkt alles nog perfect met vaste ip adressen en geen internet. Merjeh, omgedraaid, wanneer de server even in onderhoud is kan iedereen gewoon doorgaan met mailen enspelletjes spelen op internet.

Pagina: 1