soundstorm analoog gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• CBass
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-12-2022
Aangezien ik binnenkort een nieuwe pc wil gaan kopen en op deze pc wel wil gaan gamen is het misschien nuttig om gebruik te maken van soundstorm. Na grondig reseach over het gebruik van Soundstorm blijf ik nog met de volgende vraag zitten:
Is soundstorm gezien z'n gelijke prestaties op het gebied van processorbelasting met de audigy2 maar z'n lagere prijs het waard is om analoog gebruikt te worden.

Dus verneukt een realtek DA omzetter (als ie er zit) achter de MCP-T chip het geluid zo erg, zoals beweerd wordt in topic: Verwijderd in "Relatie tussen Soundstorm & AC97?"

[ Voor 29% gewijzigd door CBass op 23-09-2004 13:34 ]

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-08 13:32

bloasfist

Slot-A Crew

Even ter verduidelijking (ik ben 'n vriend van CBass): de precieze vraag is of het waar is dat Soundstorm bij gebruik van de analoge uitgang (dus geen optical/coaxial digi output) het signaal eerst door een el cheapo realtek D/A omzettertje wordt gehaald, wat de geluidskwaliteit zou doen verslechten, zoals deze post beweert.
Verder bedoelt CBass met 'grondig onderzoek' de volgende reviews:
Vijf geluidskaarten vergeleken op basis van cpu-belasting (tweakers)
The State of Motherboard Audio (extremetech)
NVIDIA nForce APU (soundsurge)

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08 18:54

voodooless

Sound is no voodoo!

Het klopt idd dat de soundstorm vaak een realtek DACje krijgt, maar ik weet niet of dat altijd zo is. Misschien zijn er wel audiophiele moederborden die betere DAC's hebben..

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• bloasfist

bloasfist

Slot-A Crew

deepspace schreef op 23 september 2004 @ 13:36:
Het klopt idd dat de soundstorm vaak een realtek DACje krijgt, maar ik weet niet of dat altijd zo is. Misschien zijn er wel audiophiele moederborden die betere DAC's hebben..
Ik heb van de officiele Nvidia soundstorm certified bordjes uitgezocht welke DACs gebruikt worden:

Asus A7N8X-E Deluxe- Realtek ALC650
Abit AN7- Realtek ALC658
Abit NF7-S rev 2.0- Realtek ALC650
DFI NF-II Ultra- ??
DFI NF-II Ultra B- Realtek ALC650
Shuttle SN-45 G (uATX)- ??

De AL658 van de AN7 heeft betere specs dan de 650, maar verder zijn het dus allemaal realtek chippies.

Nu zijn er ook nog niet officiele soundstorm bordjes, die het label soundstorm niet dragen omdat ze geen analoge aansluitingen hebben. (hier te vinden).
In diezelfde thread lees ik ook nog:
A lot of boards have the soundstorm, but it's not labled as soundstorm because it can't be because it doesn't have the 5.1 analog outputs. But it can still do soundstorm via the digital outputs. All the nForce 2 boards use a Cmedia or Realtek chips to do the D/A or Digital output.
Dat wil dus zeggen dat HOE dan ook (digitaal of analoog) de realtek/cmedia chip gebruikt wordt voor de output?? Kan iemand duidelijkheid scheppen wat er nog met het digitale signaal van de MCP-T moet gebeuren als je ook digitale output gebruikt? Met andere woorden: wat doet die realtek chip nog met het digitale signaal als er gebruik gemaakt wordt van digitale output?

Het lijkt mij dus dat het hele 'soundstorm moet je alleen gebruiken als je de digitale output gebruikt'-verhaal gewoon bull is. Het loopt immers HOE DAN OOK door een ander chippie. En zoniet wordt het in je boxen/versterker nog door een DACje gezonden toch? (geen idee of er digitale speakers bestaan ;)).

Verwijderd

Het lijkt mij dus dat het hele 'soundstorm moet je alleen gebruiken als je de digitale output gebruikt'-verhaal gewoon bull is. Het loopt immers HOE DAN OOK door een ander chippie. En zoniet wordt het in je boxen/versterker nog door een DACje gezonden toch? (geen idee of er digitale speakers bestaan ).
Zover ik weet gaat het geluid digitaal gewoon langs de Realtek-chips. Stel dat het er wel doorheen gaat, het lijkt me niet dat het realtek-verhaal ook maar ene bit gaat lopen veranderen aan de digitale output uit de SoundStorm APU.

En tuurlijk zit er ergens in het verhaal een DAC die het uiteindelijk vertaald naar analoog. Als je kiest voor analoge output, dan is je DAC de twijfelachtige RealTek en als je digitale output kiest heb je zelf de keus wat voor DAC je aansluit (die in je Home-Cinemareceiver bijvoorbeeld). Het maakt dus wel verschil wat voor DAC dat is natuurlijk.
In mijn geval heb ik extern een Sony EP70(ook wel bekend als EP9ES of EP90ES) surroundprocessor aangesloten en daar zitten echt betere DACs in dan de Realtekjes op het bord :-) (en ik durf ook de vergelijking met elke interne soundcard wel aan).

Daarnaast is het erg koel dat je met je externe DAC vaak nog weer extra settings hebt om het geluid fijn te slijpen (ik heb bijvoorbeeld in mijn processor een equalizer en kantelfrequentie per speakerpaar (voor/achter/center/sub) en ik kan de delay per paar bepalen :-)) Voor muziek staat alles op neutraal, maar wanneer ik een filmpje kijk, kan ik ook allemaal surroundtrucs eruit toveren... SoundStorm+externe DAC is een vette aanrader imho

• bloasfist

bloasfist

Slot-A Crew

*kick*
Iemand die me uit kan leggen of het zo is dat digitale output ook eerst 'door' de realtek chip gaat en zo ja wat er dan met het signaal gebeurd?

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-07 10:53

Digistorm

demo scener

Ik heb geen idee of het digitale signaal door de realtek chips gaat. Wellicht wel. Maar wat boeit het? Het signaal wat eruit gaat is digitaal, dus er wordt niks aan veranderd. Het wordt alleen omgezet in een licht of elektrisch signaal wat je receiver begrijpt. Er kan geen ruis of wat dan ook bij komen. De APU stuurt de Realtek chipset digitaal aan, dus ik zie het probleem niet zo. Het enige wat de APU kan doen is dat ie alles in AC3 gaat encoden zodat het 5.1 geluid wordt. Dit kun je aan of uit zetten. Voor spellen en films is het handig, maar voor muziek luisteren wil je het over het algemeen niet, aangezien de AC3 compressie lossy is.

Verwijderd

De geluidskwaliteit van de soundstorm via een digitale aansluiting wordt alom geprezen. Wat maakt het dan uit via welke chip het gaat? Het geluid is vergelijkbaar met SB Audigy2.
Hoe wil je 'm gaan gebruiken? Heb vandaag toevallig m'n PC analoog op m'n HT-receiver aangesloten. Heb eerst de SB Audigy 2ZS aangesloten om eens naar DVD-A te luisteren. Vervolgens een paar MP3-tjes gespeeld. Toen voor de gein de kabeltjes in de uitgangen van de Soundstorm gehangen en weer naar dezelfde MP3-tjes geluisterd. Het verschil was hoorbaar, in het voordeel van de Audigy, maar groot kan ik het niet noemen. Als je er een setje PC-speakers aan hangt, ga je het helemaal niet horen. Ik gebruikte een Marantz SR7300 en Quadral Aurum 5. Moet de eerste PC-speakerset nog horen die daar ook maar een beetje in de buurt komt. Conclusie: Soundstorm is een perfecte geluidskaart voor normaal gebruik en daarboven. Alleen de echte audiofiel zal waarschijnlijk een andere kaart kiezen.

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
Volgens mij kan je nog best mazzel hebben met die analoge uitgang. Ik gebruik de mijne ook gewoon. (naast digidesign , dus ik weet ook wel wat echt goed klinkt)

Ik heb eigenlijk niet veel aan te merken op die analoge uitgang. Ik heb in de afgelopen jaren genoeg kaartjes gehad die veel slechter klonken.

ter vergelijk: bij mij klinkt hij beter dan mijn oude terratec kaarten. Voor onboard vind ik dat best ok

• bloasfist

bloasfist

Slot-A Crew

Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 01:13:
[..]
Hoe wil je 'm gaan gebruiken? Heb vandaag toevallig m'n PC analoog op m'n HT-receiver aangesloten. Heb eerst de SB Audigy 2ZS aangesloten om eens naar DVD-A te luisteren. Vervolgens een paar MP3-tjes gespeeld. Toen voor de gein de kabeltjes in de uitgangen van de Soundstorm gehangen en weer naar dezelfde MP3-tjes geluisterd. Het verschil was hoorbaar, in het voordeel van de Audigy, maar groot kan ik het niet noemen. Als je er een setje PC-speakers aan hangt, ga je het helemaal niet horen. Ik gebruikte een Marantz SR7300 en Quadral Aurum 5. Moet de eerste PC-speakerset nog horen die daar ook maar een beetje in de buurt komt. Conclusie: Soundstorm is een perfecte geluidskaart voor normaal gebruik en daarboven. Alleen de echte audiofiel zal waarschijnlijk een andere kaart kiezen.
Er komt een Creative Inspire 5.1 5500 aan te hangen, dus wat dat betreft is de Soundstorm gewoon prima als ik het zo hoor. Begrijp me duidelijk, ik zou allang voor de soundstorm hebben gekozen (al is het alleen maar omdat het een losse audigy2 veel meer kost dan het verschil tussen een mobo met of zonder Soundstorm), maar het ging om Cbass z'n nieuwe systeempje.
pianoman schreef op 30 september 2004 @ 09:57:
Volgens mij kan je nog best mazzel hebben met die analoge uitgang. Ik gebruik de mijne ook gewoon. (naast digidesign , dus ik weet ook wel wat echt goed klinkt)

Ik heb eigenlijk niet veel aan te merken op die analoge uitgang. Ik heb in de afgelopen jaren genoeg kaartjes gehad die veel slechter klonken.

ter vergelijk: bij mij klinkt hij beter dan mijn oude terratec kaarten. Voor onboard vind ik dat best ok
Wat voor bordje heb je?
edit:
Ah, een A7N8X-E deluxe neem ik aan als ik dit lees ;)

[ Voor 5% gewijzigd door bloasfist op 30-09-2004 11:11 ]

Verwijderd

als ik jou was, zou ik geen soundstorm nemen..

aangezien je voor een nieuwe pc gaat, en je dan aangewezen bent op het gebruik van een athlonxp... koop gewoon een nforce3 met een leuke a64, dit zal je een stuk meer gameplezier geven!

dit omdat jij niet bent aangewezen op een soundstorm aangezien je de analoge uitgang wil gebruiken, soundstorm is uniek en alom geprezen omdat zij een realtime DD ENCODER beschikt, welke jij nooit zult gaan gebruiken als je je speakers analoog aansluit. koop dus gwoon een snelle pc met een audigy2, die heeft namelijk in analoog geluid betere prestaties...

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:01
nforce 3 mobo's hebben toch nog steeds gewoon soudstorm? :|

• bloasfist

bloasfist

Slot-A Crew

Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 14:42:
als ik jou was, zou ik geen soundstorm nemen..

aangezien je voor een nieuwe pc gaat, en je dan aangewezen bent op het gebruik van een athlonxp... koop gewoon een nforce3 met een leuke a64, dit zal je een stuk meer gameplezier geven!

dit omdat jij niet bent aangewezen op een soundstorm aangezien je de analoge uitgang wil gebruiken, soundstorm is uniek en alom geprezen omdat zij een realtime DD ENCODER beschikt, welke jij nooit zult gaan gebruiken als je je speakers analoog aansluit. koop dus gwoon een snelle pc met een audigy2, die heeft namelijk in analoog geluid betere prestaties...
Ahum, lees de draad voor je blaat. Er is al besloten dat er een creative inspire 5.1 5500 aan komt te hangen (digitaal dus).

Verder is het geneuzel met socket 754/939 en het tot nu toe ontbreken van veel 64bits software/OSsen de reden dat er toch voor de athlonXP gekozen wordt. (upgrade vanaf een tb1300, dus dan is een barton of een geoc'de tbred-B nogal een verbetering i.s.m. dual channel mem).

Het budget is ook niet oneindig, zodat de nogal veel duurdere A64bordjes buiten het budget vallen (in combinatie met de ook duurdere processor op zich).
SyS_ErroR schreef op 30 september 2004 @ 14:50:
nforce 3 mobo's hebben toch nog steeds gewoon soudstorm? :|
Er zit nog wel soundstorm op, maar dat is slechts de naam die nvidia eraan geeft. De chip is niet meer hetzelfde:
Quote uit nVidia's nForce3 250Gb-chipset onder de loep genomen:
Er wordt nog even gesproken over het softwarematig overklokken van het systeem en over het uitstekende SoundStorm-audiosysteem. Hoewel er geen Dolby Digital-ondersteuning meer aanwezig is, blijft SoundStorm zeer helder geluid genereren waar volgens de reviewer enkel de Audigy 2 aan kan tippen.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 23:29

mvds

Totally awesome!

Ik denk dat het ontbreken van een 64 bits OS geen reden meer mag zijn om geen A64 te kopen. De A64 heeft ruimschoots bewezen sneller te zijn dan een A-XP ook met een 32 bits OS. Alleen je budget kan idd een belangrijke rol spelen. Maar je kan dan altijd nog kiezen voor een socket 754 A64 en niet meteen voor een socket 939 A64. Dan zit je qua kosten maar iets hoger, maar qua prestaties een behoorlijk stuk hoger, plus dat je er geen spijt van krijgt mocht het 64 bits OS uitkomen.

En een Soundstorm is idd als het gaat om digitaal geluid erg goed, op analoog gebied fietst de Audigy 2 hem voorbij. Ook hoorbaar op een PC speakersysteem.

En de digitale stream zal misschien via de Realtek lopen, maar dat is dan puur pass-through. Er word verder niks mee gedaan...

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

K8N-E Deluxe 135.00
AMD 64 3000+ 199.00
totaal: 334

A7N8X-E Deluxe 105.00
AMD XP 3200+ 249.00
totaal: 354

je bent zelfs 20 euro goedkoper uit met 754 :)

• bloasfist

bloasfist

Slot-A Crew

offtopic:
[quote]Pixal schreef op 30 september 2004 @ 15:45:
K8N-E Deluxe 135.00
AMD 64 3000+ 199.00
totaal: 334

A7N8X-E Deluxe 105.00
AMD XP 3200+ 249.00
totaal: 354

je bent zelfs 20 euro goedkoper uit met 754 :)[/quote]
Je gaat uit van 3000+ en 3200+ (ok, zullen wel gelijk presteren oid), maar in die prijsklasse zochten we het helemaal niet. Het gaat hier over bartons van rond de 100 euro ;) (2800+ e.d.).
Verder moet je dus nog rekening houden met het feit dat er dus nog een geluidskaart gekocht moet worden als je die K8N-E deluxe neemt gezien de 5.1 digitale output die we willen.
Tevens zie ik de A7N8X een eurotje of 10 goedkoper in de pricewatch staan, en zijn er meer mobo's met een nforce2 met soundstorm.

Ontopic verder: de vraag is op zich beantwoord: soundstorm nemen als je digital out gaat gebruiken, anders niet.
Wat mij betreft is de discussie gesloten ;)

[ Voor 10% gewijzigd door bloasfist op 30-09-2004 16:27 ]

Pagina: 1