Toon posts:

Ati Radeon Mobility inbouwen in Centrino notebook?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Iemand uit mijn werkgroep vroeg me vandaag of het mogelijk is om een videokaart van een laptop te upgraden. Het zit namelijk zo dat de laptop die hij via school aangeschaft heeft geen Ati Radeon Mobility bevat, maar een 'Intel 82852/82855 GM/GME Graphics Controler'. :P

Zoals jullie begrijpen is hij hier niet echt blij mee en zou hij graag zijn videogedeelte willen upgraden. Het betreft hier een Centrino powered laptop. Ik weet eerlijk gezegd niet de mogelijkheden die hij heeft, maar ik dacht dat upgraden niet zo eenvoudig gaat? Zeg maar gewoon, niet? Zijn garantie zal in ieder geval vervallen zeker? En bovendien heb ik geen idee waar hij het allemaal vandaan zou moeten halen..
Het is toch allemaal on-board dus dan zou je alles moeten vervangen?

Ik heb al de search gebruikt, maar kon er niets zinnigs over vinden.

Bottom line: ik denk dat het niet kan, maar wil het voor de zekerheid toch even weten.

ps.: dit leek me het meest geschikte forum omdat het toch een 'videokaart' (ook al is die dan on-board) betreft, sorry als dat niet het geval is.. :P

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2004 13:20 ]

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:30
Nee, dat gaat niet. 99% van de laptops heeft die op het moederbord zitten.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-01 13:53

voodooless

Sound is no voodoo!

Ten eerste verkeerde subforum..

Ten tweede moet ik je teleurstellen, de graphics zitten op de intel chip, en dus kun je die er niet uit rukken. Verder is het een laptop, en daar is meestal alles vastgeslodeert op de MB.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat dacht ik dus ook al :)

Tja, het is een fout van HP, maar toch wel zuur dan, want er was toch echt een Ati Radeon Mobility beloofd.

Sorrie voor het verkeerde subforum, maar bedankt! :)

*edit* D'oh, het had bij Videoplanken & beeldkannonen of mobo's gemoeten.. :P

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2004 13:26 ]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Dan zorg je dat HP dus een andere laptop opstuurd en ga je niet zelf lopen te pielen!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:30
Welk model is het juist? Zoek gewoon de specs op op de site van HP, klopt het niet, ga klagen, anders is hij gewoon dom geweest en heeft hij de verkeerde laptop besteld. |:(

• twitt
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-01 11:49
Ik vind het eigenlijk een beetje een domme vraag, die zeker niet op tweakers thuishoort imo.

Ik kan je wel vertellen dat Laptop fabrikanten en Videokaart fabrikanten bezig zijn met een susteem waarbij je wel degelijk je videokaart kan gaan upgraden. Echter zal dit nog wel een tijdje duren.

Amd 2000+ Mobile @ 2500Mhz (250x10) / Shuttle AN35N Ultra 400 / Adata Vitesta DDR500

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je een 855PM chipset had gehad zou je nog een kleine kans hebben, maar nu acht ik de klans nog veel kleiner. Zoals je hier kan zien zijn er verschillende 855 chipsets. De 855GM chipset heeft niet, zoals de 855PM, een 'externe' AGP tot de beschikking voor een losse grafische adapter.

Kort door de bocht: nee, het zal denk ik niet gaan lukken.

Verwijderd

Topicstarter
twitt schreef op 23 september 2004 @ 13:39:
Ik vind het eigenlijk een beetje een domme vraag, die zeker niet op tweakers thuishoort imo.

Ik kan je wel vertellen dat Laptop fabrikanten en Videokaart fabrikanten bezig zijn met een susteem waarbij je wel degelijk je videokaart kan gaan upgraden. Echter zal dit nog wel een tijdje duren.
Het gaat niet voor elke laptop op, want er zijn toch ongetwijfeld laptops waarbij er gerommeld kan worden? Neem de post hierboven maar als voorbeeld.

Als je het over aanpassingen hebt die niet heel waarschijnlijk op de gangbare manier moeten denk ik dat ik toch echt op het juiste adresje ben bij tweakers, of wil je dat ook weerleggen?

Iedereen anders bedankt in ieder geval en er zit dus niets anders op dan de bemiddeling van de universiteit met HP af te wachten (het is dus niet de persoon zelf die een verkeerde laptop aangeschaft heeft, dat zou dan altijd nog de universiteit geweest zijn..)

• BrainOverfloW
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-12-2019
Wat ik me dan nog eens afvraag, kun je als je er al een ati in hebt zitten deze later wel (laten) vervangen door een betere kaart, net zoals je bijvoorbeeld extra mem erin kunt laten zetten?

I'm Like Time, I'm Unstopable

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat ligt maar net aan de notebook. :) Zo zijn er veel mensen in geslaagd om een Dell te upgraden.

Sommige Dell notebooks hebben een losse video module, waardoor deze 'gemakkelijk' vervangbaar is. Er zijn echter ook veel notebooks met de video adapter op het moederbord van de notebook. Hierbij is het upgraden van de videokaart vrijwel onmogelijk; dan zou je het hele mobo moeten vervangen.

Zie bijvoorbeeld deze post op het Dell forum. Iemand is er daar in geslaagd om in zijn C800 te upgraden met een ATi mobility 7500. Hier is nog meer informatie over mogelijke upgrades te vinden.
Pagina: 1