Toon posts:

[coax] Signaalversterker met 3 lange kabels

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in Delft op kamers gegaan, de vorige bewoners hadden tv alleen in de keuken, wij willen t overal. We zijn met zn 3en.

In de meterkast beneden hangen gewoon allemaal losse CAI kabels, voor elke kamer een. 2 kamers zijn op zolder, 1 op de eerste verdieping.

Ik heb een versterker gekocht van Soundex. 4-way amplifier, regelbare versterking van 0 tot 18 dB.

Als ik dat ding beneden in de meterkast aansluit, heb ik dan overal goed signaal of meot het anders? De verpakking is nu nog dicht, nu kan ik m nog ruilen. Als ik m openmaak niet meer.

Verwijderd

Als die versterker alleen 1 instelling heeft voor ALLE uitgangen dan heb je op het dichtbijzijnde aansluitpunt het sterkste signaal en op zolder het minste signaal.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-05 20:34

Maasluip

Kabbelend watertje

Ligt er een beetje aan. Ik neem aan dat het nu met splitters is aangelegd? Dan kun je er gevoeglijk van uit gaan dat je hiermee een verbetering krijgt. Maar als de kabels brak zijn dan helpt het nog niet erg. Ook als de ingaande lijn slecht is krijg je geen verbetering.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Topicstarter
er ligt nu verder helemaal niets.

maar als ik gewoon 1 kabel aansluit naar zolder en verder niets heb ik daar goed signaal.

Verwijderd

Normaalgesproken plaats je een vaste of regelbare versterker met een zg Mutitap. Hierop heb je dan meerdere aansluitingen die steeds -3dB zwakker zijn. Vervolgens sluit je je langste kabel op uitgang 1 en de kortse op de laatste.
De benodigde versterking kun je uitrekenen en is afhankelijk van je type coax.
Grote kans trouwens dat jouw versterker ook uitgangen met verschillende niveaus heeft. Kijk maar even in de gebruiksaanwijzing.

Suc6

Verwijderd

Topicstarter
hoe moet ik dat dan berekenen?

Verwijderd

Zal waarschijnlijk niet nodig zijn, maar over het algemeen (hangt van type coax af)is 10 m kabel 3 dB verzwakking dan moet je de sterkte van je binnenkomend signaal weten en daar zit weer wat ruimte in (voor plm 20m) en zo kun je per kabel kijken hoeveel versterking je nodig hebt om weer op niveau te komen. Maar kijk eerst maar eens of er bij de uitgangen van die versterker niveau's staan aangegeven, dan kun je aansluiten zoals ik boven heb beschreven en ga je afregelen tot je overal goed beeld hebt. (op de zwakste zenders). Wanneer het beeld erg "hard"wordt of je krijgt schaduw, dan is je versterking te hoog.

Suc6
Pagina: 1