Toon posts:

DivX via DVB op Epia M10000: performance problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil met MPlayer divx afspelen en de AV output via de DVB kaart laten lopen.
De DVB kaart is een Hauppage WinTV Nexus-S. Op deze kaart zit een MPEG-2 decoder. Ik gebruik daarvoor de "-vo mpegpes -ao mpegpes" optie van MPlayer. MPlayer decodeert dus de divx en transcodeert het daarna naar MPEG PES. Dit wordt naar de DVB kaart gestuurd (mbv de LinuxTV drivers). Dit werkt op zich, maar de performance is zeer slecht (stotterend geluid, frame drops). Het probleem zit 'm in het transcoderen naar MPEG. Onder X draait alles heel behoorlijk namelijk.

Is er een mogelijkheid om de MPEG decoder van de DVB kaart te omzeilen en rechtstreeks de TV-out van de DVB kaart te gebruiken? Bv. door Mplayer (video) output naar frame buffers te laten schrijven?

Info over systeem:
Via Epia M10000 (1 GHz)
256 Mb
Hauppage WinTv Nexus-S
Mandrake Linux 9.1
ffmpeg codecs geinstalleerd
LinuxTV drivers (recente versie)

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Ricardo schreef op 23 september 2004 @ 09:43:
Is er een mogelijkheid om de MPEG decoder van de DVB kaart te omzeilen en
rechtstreeks de TV-out van de DVB kaart te gebruiken? Bv. door Mplayer
(video) output naar frame buffers te laten schrijven?
Ik denk het niet. Framebuffer drivers zijn in Linux eigenlijk schaars en de meeste zijn door wat hacken en reverse engineering inelkaar gezet daar documentatie over hardware vaak ontbreekt. Bovendien, op dat kaartje zit die MPEG chip vóór het framebuffer geheugen, lijkt me.

Ik vind je oplossing met transcoderen (eerlijk gezegd) eigenlijk helemaal zo gek nog niet en ik zou gewoon proberen om het probleem in het schokken e.d. op te sporen en te elimineren. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je het geluid tijdelijk naar het null device doorstuurt? Wie weet gaat het daar gewoon fout?
Linux 2.6 heeft trouwens een veel betere performance met mutitasten en streamen dan 2.4 (dat is mijn ervaring). Bovendien kun je met Linux 2.6 kiezen uit verschillende (IO-) schedulers. Heel misschien zou je bijvoorbeeld kunnen upgraden naar Mandrake 10.1. Die heeft een 2.6 kernel aan boord.

Suc6

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]