PHP vs ASP discussies zijn al vaker voorgekomen. Echter, met deze topicstart zie ik weinig heil in wederom zo een discussie. Daarnaast wordt ASP langzaam aan vervangen door ASP.Net.
Room42 schreef op 23 september 2004 @ 08:13:
Het voordeel van PHP is dat het ook op Linux draait, en uitstekende ondersteuning biedt voor MySQL, terwijl je met ASP toch sneller voor de dure MSSQL-server zal kiezen.
Of dat heeeeelemaal waar is, weet ik niet, hoor. Maar in ieder geval zal je nooit een MSSQL of ASP op linux kunnen draaien. Ja, der is wel een ASP voor Linux, maar die is duur, zover ik weet.
PHP draait ook goed onder Windows, kan goed connecten met MS SQL (zelfs aparte functies voor) en nog tig andere databases. ASP kan goed connecten met MS SQL, maar ook met MySQL, MS Access en nog tig andere databases. Zelfs in een aantal gevallen is MSDE nog toegestaan; de kleinere gratis variant van SQL Server.
SQL Server draait idd niet op linux, maar veel hosters (en het is ook niet heel ongebruikelijk) om een DBMS op een aparte server te zetten, waardoor dat argument dus niet op gaat.
Ook draait ASP goed onder linux. Er zijn afaik gratis modules voor apache, waardoor ASP / Perl er goed op draait. Verder zijn er afaik ook gratis mogelijkheden voor JScript / ASP. VBScript / ASP is ook mogelijk, maar dat kost idd wat. Echter, op je totale bedrijfskosten valt dit bedrag mee.
Voor de topicstarter: zie verder ook de link van P_de_B. Deze gaat in ieder geval dicht.