[Debian] Kernel panic met 2.6.8

Pagina: 1
Acties:

• Gertjan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 20:23

Gertjan

mmmm, beer...

Topicstarter
Ik probeerde vandaag een nieuwe 2.6.8 kernel te maken en te installeren, maar het booten gaat niet echt lekker. Ik krijg namelijk de klassieke
code:
1
kernel panic: vfs: unable to mount root fs on 0:0
error :'(

Ik draai Debian, en heb het dus ook op de Debian manier gedaan. Kernel config bijwerken, daarna
code:
1
make-kpkg buildpackage -rev Custom.1 kernel_image

uitgevoerd en je krijgt netjes een aantal debian-pakketjes. Daarvan heb ik kernel-image-2.6.8220904_Custom.1_i386.deb geinstalleerd en grub werd automatisch aangepast. Daarna een reboot en toen dus die kernel panic.

Mijn root-partitie is Ext3, en Ext3 is in de kernel gebakken.
code:
1
2
gertjan@live:/boot/grub$ mount
/dev/hda1 on / type ext3 (rw,errors=remount-ro)

code:
1
2
3
4
CONFIG_EXT3_FS=y
CONFIG_EXT3_FS_XATTR=y
CONFIG_EXT3_FS_POSIX_ACL=y
CONFIG_EXT3_FS_SECURITY=y

De Grub-config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
title           Debian GNU/Linux, kernel 2.6.8220904 
root            (hd0,0)
kernel          /boot/vmlinuz-2.6.8220904 root=/dev/hda1 ro 
savedefault
boot

title           Debian GNU/Linux, kernel 2.4.25-1-386 
root            (hd0,0)
kernel          /boot/vmlinuz-2.4.25-1-386 root=/dev/hda1 ro 
initrd          /boot/initrd.img-2.4.25-1-386
savedefault
boot

Zoals je ziet komen de paden van de oude en nieuwe kernel overeen en de oude kan ik zonder problemen booten. Een verschil met de oude is dat ik geen gebruik meer maak van initrd, maar volgens mij is dat ook niet nodig omdat Ext3-support in de kernel ingebakken is.

Is er iemand die hier zijn licht over kan laten schijnen?

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Ook IDE-ondersteuning ingebakken? Dus niet als module? (Die staat standaard op module omdat men ervan uit gaat dat je een initrd image gebruikt.)

[ Voor 46% gewijzigd door Bergen op 22-09-2004 23:53 ]

• Gertjan

Gertjan

mmmm, beer...

Topicstarter
Bergen schreef op 22 september 2004 @ 23:51:
Ook IDE-ondersteuning ingebakken? Dus niet als module? (Die staat standaard op module omdat men ervan uit gaat dat je een initrd image gebruikt.)
Shit, volgens mij niet |:(
Gewoon overheen gelezen, dacht dat de standaard config van debian hier wel toereikend was, maar die gaat natuurlijk van een initrd uit. Ok, veranderd, en nu moet het erin gebakken worden.

Is er een manier om nu alleen deze veranderingen te compilen en niet weer dat hele ding? Kost me bijna 3 uur namelijk :(

Verwijderd

misschien zou je ook is een initrd kunnen toevoegen aan je 2.6.8 kernel...ik denk dat dat heel erg zou helpen omdat die de modules bevat voor je IDE zo schat ik!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-02 21:24
Initrd'tje maken. Paar minuten werk... Problem solved ;)

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ali_Illegali schreef op 23 september 2004 @ 00:02:
[...]

Shit, volgens mij niet |:(
Gewoon overheen gelezen, dacht dat de standaard config van debian hier wel toereikend was, maar die gaat natuurlijk van een initrd uit. Ok, veranderd, en nu moet het erin gebakken worden.

Is er een manier om nu alleen deze veranderingen te compilen en niet weer dat hele ding? Kost me bijna 3 uur namelijk :(
Als je niet make clean doet, wordt alleen gecompileerd wat je nog niet hebt of out of date is :)

• Gertjan

Gertjan

mmmm, beer...

Topicstarter
Bergen schreef op 22 september 2004 @ 23:51:
Spanx dude :), el werken! Ik heb nu idd support voor de IDE-controller ingebakken en nu doet hij het.

Initrd heb ik niet zoveel zin in, wat ik erover gelezen heb is het vooral bedoeld voor een ander soort systemen en het maakt het nu alleen maar nodeloos ingewikkeld. Of kleven er nadelen aan het inbakken van support voor IDE-controller en bestandssystemen, behalve dat je kernel wat groter wordt? (Wat is eigenlijk een normale grootte, van mij is nu 1.3MB).
XTerm schreef op 23 september 2004 @ 09:43:
Als je niet make clean doet, wordt alleen gecompileerd wat je nog niet hebt of out of date is :)
Werkt dit ook met de Debian-way? Met make-kpkg dus? Ik heb namelijk geen make clean gedaan, maar hij ging wel gewoon weer de hele bende compilen. Of moet je nog ergens aangeven waar de vorige image staat?
Pagina: 1