HetNet ADSL "Tijd Surfen" (surftool) onder linux - kan dat?

Pagina: 1
Acties:

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Heeft iemand hier ervaring met ADSL van HetNet, het liefst met de "Tijd Surfen" variant? Ze gebruiken een ethernet modem, dus neem ik aan dat de setup geen probleem is. Hoe werkt het? Met dhcp of pppoe? Op de site van HetNet staat over linux niets meer dan dat ze het niet ondersteunen. :(
Hoe werkt "Tijd Surfen" met linux? Van de site heb ik begrepen dat je het modem uit moet zetten. Voor windows hebben ze een programmatje (Surftool) dat help bij het maken van de verbinding. Doet dit iets anders dat opnieuw pppoe aanroepen als je het modem weer aanzet?

[ Voor 4% gewijzigd door Sir Isaac op 22-09-2004 23:47 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik zou zeggen: hang er eens een sniffer tussen.

Ik heb een tijdje geleden eens in de modemlogs gekeken, en wat dat surftool zo ongeveer doet is steeds via de telnet interface van je modem de verbinding up en down gooien. Je modem doet de login, die surftool zet het ding alleen aan.

Probeer eens uit te vinden via telnet hoe dat up en downgooien van die verbinding werkt, als je dat eenmaal gevonden hebt, is het niet zo moeilijk meer om met netcat een script te draaien die je modem aan en uitgooit op de momenten die jij wilt.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:43
Ja, maar ik neem aan dat hij dit wil weten voordat hij overgaat tot aanschaf van zo'n abonnement.

Als het om een gewoon ethernet-modem gaat, zou ik haast wel durven stellen dat we moeten kunnen achterhalen wat dat Surftool programmaatje doet (met een sniffer ertussen idd). Misschien zou het leuk zijn er vervolgens een Linux-versie voor te maken ;)

Maar ja, of je die gok wilt nemen is natuurlijk aan jou, als zich hier geen mensen melden die er ervaring mee hebben..

Ik heb de titel een beetje verbouwd om de aandacht te trekken van mensen die dit misschien gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door Wilke op 23-09-2004 11:02 ]

• _JGC_
  • Nu online
Ik heb het een tijd geleden geinstalleerd bij een windows gebruiker, vandaar dat ik weet hoe het werkt. In de webadmin van het modem zag ik in de logs steeds om de minuut een telnet login voorbij komen met admin user, dit is die tool die steeds het modem aan het pollen is om te kijken of deze nog aan staat.

het modem is gewoon een ethernet modem, zo'n speedtouch geval die je zowat overal standaard bijkrijgt met NAT. Je moet in eerste instantie dat kreng installeren vanaf een windows machine, dat moet nml met die surftool. Als je dat niet doet, blijft je modem permanent verbonden zodra je het ding aanzet. Je kunt evt zelf wel in de webadmin rondklooien om hetzelfde gedaan te krijgen, maar voor zulke dingen vertrouw ik liever op het "gemak" van surftool om de boel goed in te stellen.

Als je eenmaal alles opgezet hebt met die surftool, kan je gewoon linux booten en via telnet dat modem online en offline gooien.

Verwijderd

Naar de meeste ADSLmodems kun je gewoon telnetten, ik neem aan dat het surftool simpelweg naar het modem telnet en daar de verbinding down brengt middels een commando. Met behulp van expect kun je die telnet sessies zelfstandig automatiseren; bij thomson/speedtouch modems lukt dat iig.

• Wilke
Nou, dit klinkt iig veelbelovend, al kost het dus een klein beetje extra moeite.

• Sir Isaac
Bedantk voor de replies. Ik zal dan alleen dus windows op deze computer moeten zetten :(.
Is er ergens beschreven wat voor commando's er voor zo'n modem beschikbaar zijn?

• Wilke
Sir Isaac schreef op 24 september 2004 @ 11:52:
Bedantk voor de replies. Ik zal dan alleen dus windows op deze computer moeten zetten :(.
Is er ergens beschreven wat voor commando's er voor zo'n modem beschikbaar zijn?
Je bedoelt voor de installatie?

Mja, ik weet wel wat dat windows-progje doet: de configuratie uploaden naar het modem. Veel meer is het niet. Dat kan zoals gezegd ook vast wel 'met de hand', maar dan moet je wel weten wat precies de instellingen moeten zijn.

Je zou ook kunnen proberen de setup onder Wine te draaien, in principe maakt het ding alleen wat normale TCP/IP verbindingen (dat moet ook in Wine prima werken) om het modem in te stellen...denk ik anyway.

Het modem kan er bij mijn weten sowieso niet stuk van gaan als het mis gaat; het ergste wat je kunt hebben is dat je 'm moet resetten omdat je hem onbereikbaar hebt gemaakt (hoe dat moet staat beschreven in de handleiding van het ethernet-modem).

Verwijderd

Normaal krijg je bij je thomson/speedtouch modem een handleiding; mocht dat niet het geval zijn dan kun je hem ook online vinden: zoek op deze pagina de CLI reference voor je (toekomstige) modem (meestal een 510).

edit: je krijgt die modems dus prima aan de praat zonder windows; je kunt de configuratie ook via telnet of de web-interface instellen.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2004 13:08 ]

• Wilke
Ja, de configuratie is 1 bestandje wat gewoon ergens op de CD staat AFAIK, misschien kun je dat via de webinterface zelfs wel gewoon uploaden.

M'n ouders hebben zo'n ding (ik zelf niet), daarom weet ik het allemaal niet zo heel erg zeker en kan ik het ook niet even nakijken.

Volgens mij kun je er nu in ieder geval wel van uit gaan dat het kan, het zal hooguit wat meer prutswerk zijn.

Verwijderd

Wilke schreef op 24 september 2004 @ 13:07:
Ja, de configuratie is 1 bestandje wat gewoon ergens op de CD staat AFAIK, misschien kun je dat via de webinterface zelfs wel gewoon uploaden.
Exact, het is een kwestie van die configuratie uploaden en de logingegevens (die je van je provider krijgt) invoeren.
Volgens mij kun je er nu in ieder geval wel van uit gaan dat het kan, het zal hooguit wat meer prutswerk zijn.
Via het web-interface duurt het instellen ongeveer 30 seconden ;)

• Sir Isaac
Nog een keer bedankt allemaal. Instellen van het modem moet lukken als ik het zo hoor. Dan blijft het softwarematig opbouwen en afsluiten van de verbinding over. Ik heb net even naar ethereal gekeken en ik hoop hiermee te kunnen achterhalen van Surftool doet. Toch dus even windows installeren. Als ik iets zinnings kan achterhalen over Surftool laat ik het weten.

Verwijderd

Het is ook mogelijk om eerst gewoon de modem in te stellen via de webinterface (via de easy setup mode, net zo makkelijk als via dat Windows progje). Vervolgens kun je de dan gemaakte config ook gewoon naar een bestand backuppen (daar kun je nuttige info uithalen).

als je via telnet verbonden bent (standaard op 10.0.0.138) kun je met '?" de beschikbare commando's in de actieve module opvragen. Afhankelijk van welke type verbinding hebt ga je naar de juiste module, bij mij is het bijv. met het commando 'pppoa' (ik heb een Alcatel Speedtouch 510, standaard modempje dus en Wandoo standaard abbo'tje).

met 'iflist' kun je de status van alle bestaande verbindingen opvragen. Zorg ervoor dat de output van telnet naar een filter als 'grep' wordt gestuurd zodat je er iets mee kunt. Als je er één verbinding in hebt staan (ja dus, als je allleen Het Net hebt) kun je eenvoudig de uitvoer van telnet 'scannen' op het volgende patroon 'link state = connected', om te kijken of de ppp verbinding met Het Net up is.

met 'ifattach' en 'ifdetach' kun je respectievelijk de ppp verbinding maken en verbreken. Dit is allemaal relatief eenvoudig te maken met bijv. een shell script/php script/perl script/etc. Dit kan ook nog eenvoudig gekoppeld worden aan het afsluitproces van Linux.

Hier wil ik nog wel mee helpen mocht dat nodig zijn :). Het is echter niet onwaarschijnlijk dat een andere non-windows gebruiker (met Het Net Tijdsurfen ;)) al een dergelijk iets heeft gemaakt, dus ik zou daar ook eerst even goed naar zoeken.

Veel succes ermee.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2004 22:11 . Reden: alinea's niet meer aanwezig :( ]

Verwijderd

Sir Isaac schreef op 24 september 2004 @ 21:41:
Nog een keer bedankt allemaal. Instellen van het modem moet lukken als ik het zo hoor. Dan blijft het softwarematig opbouwen en afsluiten van de verbinding over. Ik heb net even naar ethereal gekeken en ik hoop hiermee te kunnen achterhalen van Surftool doet. Toch dus even windows installeren. Als ik iets zinnings kan achterhalen over Surftool laat ik het weten.
Het netwerk sniffen is niet nodig, je kunt simpelweg expect installeren en een scriptje schrijven dat op het modem inlogt via telnet en vervolgens de commando's geeft om de verbinding down of up te brengen. Zoals al eerder gezegd staan de modem-commando's in die CLI reference (tuxed hint al naar die commando's) en als je expect geïnstalleerd hebt zou man expect wonderen moeten doen ;)

edit:
Het overigens ook gewoon mogelijk om over de web-interface die verbinding te starten en te stoppen (maar http access automatiseren is lastiger dan telnet access automatiseren).

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2004 23:22 ]

• _JGC_
  • Nu online
Waar je met dit abonnement op moet letten is dat je je modem in moet stellen dat ie alleen contact maakt als jij het zegt. Als je gewoon de normale setup wizard van de webinterface volgt, is je modem meteen verbonden zodra je de stroom erop zet.

Verwijderd

_JGC_ schreef op 25 september 2004 @ 14:27:
Waar je met dit abonnement op moet letten is dat je je modem in moet stellen dat ie alleen contact maakt als jij het zegt. Als je gewoon de normale setup wizard van de webinterface volgt, is je modem meteen verbonden zodra je de stroom erop zet.
Maakt dat iets uit dan :? Je zet toch niet elke dag de modem aan en uit, de verbinding gaat echt niet zomaar spontaan up (je moet hem alleen wel zelf elke keer expliciet verbreken).

offtopic:
Hoe kun je de normale setup wizard van de webinterface doorlopen als de stroom niet op het modem staat :X
Pagina: 1