[Delphi]CDS bestanden (extern) aanpassen

Pagina: 1
Acties:

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45
Het servergedeelte van een client/server applicatie is geupdate naar interbase 7.1 (vanaf interbase 5). Hierbij zijn er (vanaf IB6) een aantal gereserveerde woorden bijgekomen, waaronder 'type'. 'type' Komt ook als kolomnaam in de database zelf voor. Deze heb ik serverside verandert naar 'soort'. Ook heb ik het programma serverside aangepast aan de nieuwe database.

Nu voor het client gedeelte; deze slaat de gegevens op in .cds (client dataset) bestanden. Hiervoor bestaat een 'editor' (CDS explorer), die door borland wordt meegeleverd op de companionset, of van de community pagina's kan worden gedownload. Dit programma bood mij echter geen soelaas: om een of andere reden crasht het programma zonder foutmelding zodra ik een tabel binnen een database probeer te openen. Het programma zelf zijn gegevens aan laten passen door te updaten of door er een lege file neer te zetten geeft zonder uitzondering een 'member not found'-error.

Mijn probleem
Ik wil ook in het cds bestand de kolom aanpassen naar 'soort'. Dit handmatig doen in het cds bestand zorgt voor een onleesbaar bestand binnen delphi (checksums oid denk ik). Is er een programma dat dit wel voor mij kan doen?

ik heb ook geexpirimenteerd met de database explorer, 'database-workbench' en het voornoemde 'cds explorer'. Mijn eerdere ervaring met client/server apps is niet bijzonder groot, ik red me goed met deze, maar misschien zie ik iets over het hoofd? Alvast bedankt!

note: het is ook mogelijk de data in xml bestanden op te slaan ipv cds. Ook voor een dergelijk geval zou er een aanpas/extract from gdb programmatje nodig moeten zijn.

Localhost is where the heart is

• Robbemans
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-07-2025
Er zijn een wat problemen met specifieke versies van Delphi en de client-dataset. Welke versie gebruik je?

Daarnaast: XML heeft hier als voordeel dat het leesbaar is en handmatig aan te passen.

• SilentStorm
Het gaat hier om delphi 7. De werking van het programma is echter geen probleem. Alleen de inhoud van de .cds bestanden. De mogelijkheden die ik heb (uitgaande van xml) zijn dan het omzetten van de .cds bestanden naar .xml of het aanmaken van nieuwe xml vanuit de interbase database op de server. Ik heb mijn zoektoch voornamelijk gericht op het .cds gedeelte. Daarbij geeft CDS overigens nogal problemen met CDs (als in die platte schijfjes waar je data op kwijtkan) in de zoekresultaten. Ik weet eigenlijk wel vrijwel zeker dat er geen andere (mainstream) oplossing voor is.
De XML mogelijkheid ontdekte ik pas toen ik mijn post al bijna afhad. Op basis van http://community.borland.com/article/0,1410,28107,00.html zou het dus zo te doen moeten zijn.

Stom dat je pas achter zoiets komt na meer dan 6 uur zoeken naar een manier om cds bestanden aan te passen :/ nja, iig handig voor als iemand hier nog eens komt zoeken naar cds gdb aanpassen en meer van die termen. Mocht iemand nog wat weten om de oorspronkelijke vraag, nl de CDS bestanden aanpassen, te beantwoorden, hoor ik het nog graag :)

• Robbemans
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-07-2025
Delphi 7, maar met welke updates? Ik heb hier zo geen link voor je, maar als je Delphi geregistreerd is, dan kun je de updates downloaden en kijken of die je probleem oplossen.

• SilentStorm
Ik meen dat update 2 er overheen zit. (kan ik maandag pas weer controleren, daar) Het probleem zit hem voor zover ik weet niet in de manier waarop delphi ermee omgaat, maar om een aanpassing uit te voeren op de gebruikte bestanden.