Toon posts:

Computer opeens uitgevallen, doet het niet meer.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een paar uur geleden is mijn computer acuut uitgevallen. Ik dacht eerst gewoon stroomuitval, maar het micht in mn kamer bleef aan, dus dat was niet echt het geval. Het lag echt aan mijn computer!! :(

Als ik m nu aan wil zetten gaat de powerled aan en heeeeeeeeel even gaat de cpu-koelerled (Antic) aan, maar verder gebeurd er werkelijk helemaal NIETS!

Ik heb alles gecontroleerd en alles ziet er goed uit. Ik heb er al een andere voeding in gezet (zonder succes), dus daar ligt het niet aan. Wat kan het zijn? Ik vrees zelf dat er iets is met het moederbord of de processor, want wat zou het anders kunnen zijn? Ik zag wel dat de snelheid van de cpu-koeler op LOW stond ipv MEDIUM of HIGH. Ik heb een slot met een klein schuifknopje dat aangesloten is op de cpu-koeler met L, M en H. Ik heb m altijd op H (High dus) staan, maar t stond nu per ongeluk op Low denk ik. Kan dit uitmaken en is de kans groot dat de cpu overhit was?

De led op het moederbord brand ook gewoon trouwens. Ik hoop dat iemand een idee heeft en mij kan helpen, want ik ben radeloos. Verder zal ik mijn specs geven:

Mobo: Intel i865perl
Processor: Intel P4 2,8Ghz Northwood
Voeding: Enermax 460W Silent Dual Fan
Videokaart: Asus Radeon 9200SE
HD: Maxtor 40GB
HD2: Hitachi 160GB

Verder doe ik wat aan casemodding, 4 lange UV-lampen, 2 laserleds, uv-reactive IDE-kabels, totaal 8 fans. Mss kan het daar aan liggen? Alles is goed aangesloten.

Groeten,

Laserledje

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
probeer de hdd eens in de computer te zetten waar je nu op werkt (behalve als dit een laptop is :+ . En verder ruik even goed rond :P wat ik ook even zou rpoberen is een minimale setup dus alleen hdd en geen cdrom's enzo. Misschien is 1 van de 2 hdd's gecrashed

[ Voor 10% gewijzigd door Micha op 22-09-2004 22:34 ]

Verwijderd

Probeer hem eens, met zo weinig mogelijk toeters en bellen op te starten. Heeft dit enig effect?

Micdis was mij voor :P

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2004 22:34 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hallo,

Probeer eerst eens de FAQ door te nemen en dan met name opstartproblemen.
Kort samengevat:
Probeer met zo min mogelijk spullen op te starten, dus het liefst op dit moment zonder hd's cdroms' lampjes en al dat andere speelgoed wat misschien zorgt voor problemen.

Waarom geen hd's? Omdat die er ook voor kunnen zorgen dat de pc niet meer aangaat... zie ik vooral bij Merkpc's

[ Voor 20% gewijzigd door Vorkie op 22-09-2004 22:35 ]

• Micha
  • Niet online
zow dat is 3 keer hetzelfde :P

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:21

Thandor

SilverStreak

micdis schreef op 22 september 2004 @ 22:35:
zow dat is 3 keer hetzelfde :P
3 keer hetzelfde is beter dan 3 keer wat anders ;)

CPU Overhit lijkt mij niet, deze zou uitmoeten gaan indien hij te warm wordt :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties.

Ik heb geprobeerd het systeem met een minumum op te starten en dit was tevergeefs. Hetzelfde gebeurde weer. De powerled gaat aan en de cpu-koelerled gaat heel even aan en verder niets. Ik had alleen de stroomvoorziening naar het moederbord en de processor aangesloten, verder niets. Dit is het minumum toch?

Ik had ook een maatje gebeld en die zei dat ik moest kijken of er 1 van die cilindervormige (batterijtjes?) op het moederbord bol was ipv plat. Zo kon je volgens hem zien of je moederbord kaduuk is. Ik zie echter geen bolle bovenkantjes. Ik zie allen wat (troep?) spul op de batterijtjes achter de cpu-koeler zitten.

Naja, concluderend na een minumale opstart moet het toch wel aan de bekabeling of het moederbord liggen lijkt mij. Heeft iemand nog een idee? De powerled gaat aan. Wat zorgt er voor dat die aan gaat en wat zorgt er voor dat de computer stroom krijgt nadat je op de aanknop drukt? Mss vind ik zo het probleem?

Groetjes,

Laserledje

Verwijderd

Als er troep op je condensators zit, is het waarschijnlijk een ernstig geval van doorgebrande condensatoren.

Verwijderd

Topicstarter
hmm, zijn er nog meer mensen die denk dat dat het is? Wat oden condensatoren eigenlijk?

Nieuwe mobo 100 euro! Geen HD erbij deze maand :S

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 08:01

AzzKickah

06-CENSORED

Ja is die troep niet gewoon stof? Hoe ziet het er precies uit dan? :?

Verwijderd

Topicstarter
oden=doen

Het is gelig, vettig spul. Soort purine. Hoort het er niet gewoon?

• Micha
  • Niet online
maak even een foto ;) Voor mij zo juist het minst ergen zijn dat het mobo kaduk is heb je tenminste je bestanden nog :P . (check dit even door je hdd op andere comp aan te sluiten)

[ Voor 80% gewijzigd door Micha op 23-09-2004 07:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmm, ik heb t vanochtend nog eens bekeken met daglicht en t is donkergeel hard brokkelig spul. De cilinderachtige dingetjes (condensatoren?) zijn idd een beetje bol aan de bovenkant.

Dan moet ik idd een nieuw moederbord kopen en dan ben ik idd allang blij dat er niets met mn HD's is...

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:21

Thandor

SilverStreak

Dan zijn je condensatoren dus naar de maan.

MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics*

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Waarom een nieuw bord kopen? Dit valt gewoon onder garantie, of is dat bord al zo oud?

MSI repareert dit soort dingen voor een laag bedrag, ik neem aan dat intel ook wel zo aardig is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vandaag naar Alternate geweest en het valt idd onder de garantie. Echter konden ze geen nieuwe geven. Ze sturen m op naar de fabrikant en over een maand krijg ik m terug als ie gemaakt is. Anders heb ik pech. Ik was natuurlijk genoodzaakt een nieuw moederbord te kopen. Ik heb gekozen voor de Asus P4P800SE en ik ben er wel tevreden over tot nu toe. Ik kan natuurlijk geen dag zonder computer, laat staan een maand. Een beetje jammer dat je dan niet gewoon een nieuwe krijg.

Wat we ontdekt hebben is dat er stroom op de router staat en dus ook op de UTP kabel. Als je die aanraakt krijg je een schok. Misschien (waarschijnlijk) was dit de reden van het "ontploffen" van de condensatoren.

We moeten dus een nieuwe router kopen. Wie weet er een goeie router in de prijsklasse tot zo'n 75,- euro. Mss is het het best als we dan maar gelijk een draadloos netwerk nemen.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 15:08

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Nou als je er een met bedrading neemt... dit mag dan mijn persoonlijke smaak zijn maar neem een E-Tech. Wat had je er nu staan? Een E-Tech! :P

Hoe kan je van de UTP kabel een schok krijgen? Wat voor aansluiting gaat er ín je router? Frappant hoor, maargoed.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Topicstarter
We hebben een sitecom en die heeft t altijd goed gedaan en dat doet ie nog steeds, maar we vrezen dat daar iets mis mee is qua stroom dus.

We hebben ook een E-Tech. Die hebben we ook geprobeerd, maar daar wil t niet mee lukken. Daarnaast hadden we iets veranderd in t menu van de router waardoor ie een conflict kreeg met ip-adressen ofzo. Nu kunnen we het menu niet meer bereiken, lekker is dat.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:50

breinonline

Are you afraid to be known?

Verwijderd schreef op 25 september 2004 @ 03:05:Daarnaast hadden we iets veranderd in t menu van de router waardoor ie een conflict kreeg met ip-adressen ofzo. Nu kunnen we het menu niet meer bereiken, lekker is dat.
Daar hebben ze nou die resetknop op dat apparaat voor bedacht... ;)

En wat betreft goede routers, ik ben zelf wel gecharmeerd van Asus.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 13:41
Die condensatoren gaan echt niet stuk doordat er een beetje spanning staat op de kabel naar de router. Condensatoren gaan stuk doordat ze van slechte kwaliteit zijn en zwaar belast worden door de hoge stroom in de cpu voeding.
Spanning over netwerk kabels is normaal en je nic moet daar tegen kunnen. De spanning wordt meestal veroorzaakt door je pc voeding en kan voorkomen worden door een geaard stopcontakt te gebruiken.

Edit: Een lekkende condensator is meestal te herkennen aan de vieze geur.

[ Voor 9% gewijzigd door Ploink op 25-09-2004 09:21 ]

Verwijderd

Die "schok"die je krijgt is waarschijnlijk niet zo zwaar als met je vinger in het stopcontact? Meestal zijn dit potentiaalverschillen tussen de apparaten onderling. Je PC in een geaarde WCD kan idd helpen.

suc6

Verwijderd

Topicstarter
breinonline schreef op 25 september 2004 @ 08:53:
[...]

Daar hebben ze nou die resetknop op dat apparaat voor bedacht... ;)
Ja, dat heb ik natuurlijk allang geprobeerd, maar dan nog is t menu niet meer te bereiken. Kutding.
De schok die ik dan krijg is niet zo heel groot idd, maar toch. De stekkerdozen die ik gebruyik zijn NIET geaard. Mss is het verstandig om dit eens aan te schaffen. Bedankt voor de informatie en adviezen!!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 september 2004 @ 03:59:
[...]

De stekkerdozen die ik gebruik zijn NIET geaard. Mss is het verstandig om dit eens aan te schaffen.
Is op zich wel een idee, maar houd er rekening mee dat je dan de bestaande installatie moet aanpassen (beschermingsleiding erbij trekken (hoeft geen punt te zijn)) en ook een aardlek (30mA uiteraard) nodig hebt, anders ben je levensgevaarlijk bezig...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2004 04:43 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
De stekkerdozen die ik gebruik zijn NIET geaard. Mss is het verstandig om dit eens aan te schaffen.
Een geaarde stekker mag *alleen* in een geaard stopcontact!
Het heeft mij (binnen garantie) 2 keer een kapotte Iiyama 21" opgeleverd (5 jaar terug) voordat ik randaarde aan ging liggen, sindsdien werkt alles prima. Die randaarde is juist bedoeld om de 110V lekspanning (vanwege ontstoringscondensatoren in de voeding) op de kast weg te werken.
Maar bij een router kan ik me haast niet voorstellen dat de stekker geaard is...

Verwijderd

Topicstarter
Bij onze router is de stekker idd niet geaard, maar de geaarde stekkers van mn voeding en monitor zitten in een NIET-geaard stopcontact. Is dat dus heel slecht en heeft dat waarschijnlijk mijn condensatoren gedood?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 september 2004 @ 04:41:
[...]

Is op zich wel een idee, maar houd er rekening mee dat je dan de bestaande installatie moet aanpassen (beschermingsleiding erbij trekken (hoeft geen punt te zijn)) en ook een aardlek (30mA uiteraard) nodig hebt, anders ben je levensgevaarlijk bezig...
Een aardlekschakelaar kan nooit kwaad, maar is wel een extra risico dat hij er wel eens om een andere reden uit kan flippen en je PC dan plat ligt.
Randaarde levensgevaarlijk zonder aardlek? Aardlekschakelaar heeft niets te maken met randaarde. Een aardlekschakelaar is een differentiëelschakelaar die meet of wat weggaat over de fase, weer terugkomt over de Nul. Komt er minder "terug" dan is er dus stroom langs illegale weg verdwenen (je lichaam bijvoorbeeld). Randaarde (in dit geval "veiligheidsaarde") zorgt ervoor dat het apparaat (de behuizing) een laagomige weg naar aarde heeft en er dus meinder kans is dat de stroom door je lichaam gaat. In dit geval gebruiken we randaarde ook als potentiaalvereffening en afscherming.
Pagina: 1