Windows reboot na vervangen van processor...

Pagina: 1
Acties:

• HaBl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08 19:12
Hoi,

Vorige week heb ik mijn AMD Athlon XP 1800+ vervangen voor een AMD Athlon XP 2600+ (266MHz). Ook had ik meteen maar een andere koeler erop gezet omdat met die oude koeler hij niet op 266 FSB wilde draaien. Dat probleem is nu wel opgelost. Nadat dit werkte heb ik 3dmark (zowel 2001 als 2003) eens gedraaid. Bij beide crasht windows na een tijdje. Geen BSOD of andere melding, gewoon een reboot. Ook bij het spelen van spellen reboot windows op den duur.

Na het lezen van een aantal forums kwam ik erachter dat mijn voeding mogelijk niet sterk genoeg zou zijn. Ik had een 300Watt (5V - 30A, 12V - 10A, 3.3V 14A / 160Watt Combined) voeding erin zitten, dus dat leek mij ook niet gek. Deze heb ik vandaag vervangen voor een Zalman 300Watt (5V - 30A, 12V - 10A, 3.3V 14A / 280Watt Combined) voeding. Helaas loste dit niets op.

Ik heb het probleem zowel onder Windows XP als 2000, dus ik zou zeggen dat het daar dan niet aan ligt.

De temperatuur van mijn processor is idle 45 graden en full-load 50-55 graden, dus dat lijkt me ook niet heel erg schokkend.

Ik kan me niet zo gauw meer bedenken wat het nog kan zijn, ik kan me niet voorstellen dat ik nog een sterkere voeding nodig heb.... Is er iemand die een idee heeft wat er nog meer aan de hand kan zijn ?

Alvast bedankt :)

MSI KT3 Ultra Motherboard
Athlon XP 2600+ 266MHz FSB CPU
Zalman 300Watt PSU (5V - 30A, 12V - 10A, 3.3V 14A / 280Watt Combined)
768MB DDR PC2700 Memory (1x 256, 1x 512)
Club3d ATI Radeon 9500 64MB Non Pro Graphics Adapter
1x WD 120GB HDD
1x 16x48 DVD-Player
1x 48x24x48 Lite-on CD-RW
Creative SB Live 5.1 Player Audio
Hauppauge Theather TV-Card
Realtek 100Mbit NIC

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Miss wordt nb te warm op 166mhz fsb.

[ Voor 96% gewijzigd door Solovine op 22-09-2004 22:12 ]

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Even je geheugen testen... en ook je harde schijf. Voor tooltjes moet je even kijken in de FAQ van PMG en OIO:

OM FAQ / Beleid
PMG FAQ

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

Gewoon het geheugen apart testen dus per stuk erin drukken en dan kijken wat hij doet. :9

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-06 02:14
Zelf heb ik met mijn huidige bord, dat m'n compu rebootte bij temperaturen boven de 50 graden. Bij voorgaande borden heb ik dit probleem ook vaak genoeg gehad. Een reboot duidt er sterk op dat hij te warm wordt. Een geheugen probleem leidt daarentegen weer vaker tot blauwe schermen. Heb nu waterkoeling, dus dat probleem heb ik niet meer ;)

Ik denk dus toch dat je het moet zoeken in een te hoge (cpu) temp. Zou zeggen zet je kast open met, als het even kan, een tafelventilator erop gericht en kijk of het probleem zich voor blijft doen.

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

• HaBl
Ik zal eerst is mijn geheugen en hdd testen, daarna is kijken of ik de temperatuur iets om laag kan krijgen :)

Tnx voor de reacties iig :)

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Een processor die maar 50 graden wordt als ie stressed is, is geen oorzaak van een reboor. Dat bestaat niet. Pas bij temperaturen boven de 70 graden bestaat die kans. Ik denk dat Daacuso eerder last heeft gehad van een brakke cooler die sluiting gaf.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Daacuso
Als je dan toch met tooltjes aan de gang gaat, kan je wellicht alvast een cpuburn progje proberen. Suc6 in ieder geval.

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nieuwe proc er in --> BIOS weer op defaults :? Kijk eens wat er in je BIOS staat over halts bij temperaturen. Dat icm een instelling in windows dat ie bij een vastloper moet rebooten, kan de oorzaak zijn :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Daacuso
Han schreef op 22 september 2004 @ 22:24:
Een processor die maar 50 graden wordt als ie stressed is, is geen oorzaak van een reboor. Dat bestaat niet. Pas bij temperaturen boven de 70 graden bestaat die kans. Ik denk dat Daacuso eerder last heeft gehad van een brakke cooler die sluiting gaf.
Zijn meerdere personen waar ik dit eerder heb gezien. Temperaturen boven de 50 graden die problemen gaven. Bij mij loste een casefan in de zijkant het probleem op, dus sluiting is uitgesloten. Daarnaast heb ik al zat pc's geassembleerd dus ik acht mezelf voldoende oud en wijs genoeg :P om een koeler op de juiste manier te monteren. Zelf heb ik al drie borden gehad, die allemaal hetzelfde hadden.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Is het voltage wel goed van de CPU? Misschien dat ie nog op het voltage staat voor die xp1800 (wat volgens mij hetzelfde is, als de 2600, maargoed..). Ik zou het wel ff nachecken. Probeer anders sowieso het voltage es met kleine stapjes te verhogen, kijken of het wat uitmaakt qua stabiliteit.

• Daacuso
Is die cpu niet brak? (hoekje van core af ofzo). Dat ie misschien hierdoor niet op volledige snelheid kan draaien.

Wat hij nu heeft is een Tbred en die 1800+ is een palomino. Dus voltage van de 2600+ is geloof ik zelfs lager (correct me if i'm wrong :Z )

• HaBl
Oke, ik heb memtest maar ffies afgebroken, ik had er niet helemaal op gerekent dat dat zo lang zou duren ;) Morgen nog maar een keer starten.

Maar hoe kan ik erachter komen op watvoor voltage die processor moet draaien ?

• HaBl
Daacuso schreef op 22 september 2004 @ 23:00:
Is die cpu niet brak? (hoekje van core af ofzo). Dat ie misschien hierdoor niet op volledige snelheid kan draaien.

Wat hij nu heeft is een Tbred en die 1800+ is een palomino. Dus voltage van de 2600+ is geloof ik zelfs lager (correct me if i'm wrong :Z )
Er is geen beschadiging zichtbaar aan de CPU iig, overigens draait hij inmiddels alweer op de juiste snelheid, dat probleem was opgelost door er een nieuwe koeler op te zetten. Met die oude koeler boote die pc helemaal niet meer, tenzij ik hem op een FSB van 200MHz zette.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

HaBl schreef op 22 september 2004 @ 23:06:
Maar hoe kan ik erachter komen op watvoor voltage die processor moet draaien ?
www.amd.com B)
Of makkelijker, AMD K7 tabel @ The BalusC Server

• HaBl
Ah, das wel intressant ja ;)
Inmiddels doet mijn pc het weer... Het bleek zoals een aantal al vermoeden hier idd mijn geheugen te zijn. Het schijnt dat het soms problemen geeft als je verschillende merken geheugens gebruikt, dit was eerlijk gezegt nieuw voor mij maar idd als ik 1 van de 2 eruit haal werkt alles wel zoals het hoort, dus het zal dan toch wel kloppen :)

In ieder geval, iedereen bedankt die gereageert heeft hier :)
Pagina: 1