[autoradio] zwevende massa of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 663 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 92033

Topicstarter
Nee, mijn carputer projectje is nog steeds niet klaar, ik zit met een probleem...

Er is een mogelijkheid dat de mutebox die ik een tijdje terug wilde bouwen mijn radio zal vernietigen. Die mutebox moet namelijk in een afgeschermde behuizing komen waar de massa van de lijnuitgang van de carputer, de massa van de lijnuitgang van de radio en de massa van de wagen aan hangen.

Het probleem zit hem nu dat ze in de car-audio zaak waar ik alles wil aanschaffen niet bekend zijn met carputers en dergelijke. Er werken daar verschillende mensen en de ene beweert dat de massa van de RCA kabels van een radio dezelfde is als van de radio zelf (en dus van de wagen), de andere beweert dat dit zwevende massa's zijn en nog iemand anders beweert dat die massa's zelfs niet eens met iets verbonden zijn.

Dat eerste zou het makkelijkst zijn voor mij, maar dat is dus belange niet zeker...
Dat tweede zou betekenen dat ik op een of andere manier die lijnuitgang moet kunnen overbrengen naar die mutebox zonder dat de massa van de lijnuitgang aan de massa zelf wordt gekoppeld...
En het derde lijkt mij op zich wel een beetje raar, maar aan de andere kant is het wel zo dat als je een tulp stekker maar half in een versterker stopt (kern wel verbonden, buitenrand niet) dat er toch geluid uitkomt (ik heb nooit gesnapt waarom eigenlijk...)

Kan iemand me zeggen hoe het nu juist zit?

Mag ik de buitenmantel van een RCA kabel die met een autoradio is verbonden, verbinden met de massa van de wagen, of zal zit mijn radio kapot maken wegens zwevende massa's?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 21:11
Nee, dat is geen zewevende massa ... ( meet tussen de pluggen en je chassis ... dat komt op 0 Ohm uit )

Maar die mantel met massa verbinden kan wel ... maar let op met aardlussen !

Repareren doe je zo.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-06 09:07

TheBorg

Resistance is futile.

Anoniem: 92033 schreef op 22 september 2004 @ 21:17:
de ene beweert dat de massa van de RCA kabels van een radio dezelfde is als van de radio zelf (en dus van de wagen)
Ik heb ff gemeten aan een willekeurige radio en dit is idd. het geval (JVC).
de andere beweert dat dit zwevende massa's zijn
Is misschien het geval bij andere typen/merken.
en nog iemand anders beweert dat die massa's zelfs niet eens met iets verbonden zijn.
Bullshit.
En het derde lijkt mij op zich wel een beetje raar, maar aan de andere kant is het wel zo dat als je een tulp stekker maar half in een versterker stopt (kern wel verbonden, buitenrand niet) dat er toch geluid uitkomt (ik heb nooit gesnapt waarom eigenlijk...)
Dan wordt er vast ergens anders massa gemaakt. De massa van links/rechts is bijv. hetzelfde. Zitten je versterker en de headunit beide aan massa, en is de massa van je cinch connectoren ook verboden aan massa, dan heb je de massa van de audio kabel niet nodig om een spanningsverschil te krijgen.
Mag ik de buitenmantel van een RCA kabel die met een autoradio is verbonden, verbinden met de massa van de wagen, of zal zit mijn radio kapot maken wegens zwevende massa's?
Pak een multimeter en kijk even of de massa van de cinch aansluitingen toevallig al aan massa vast zit.

Topicstarter
Met andere woorden, ik kijk of er in werkende toestand spanning zit tussen massa en cinch-rand en als dit niet het geval is meet ik of er weerstand tussen zit?

Logisch...

Van het ogenblik dat ik tijd heb ga ik even met de multimeter gewapend radio-shoppen...

In verband met die aardlussen...

Ik heb enkele overbodig geworden kabels lopen van in de kofferbak tot de plaats waar de radio zit. (de vroegere draden van de radio naar de lijnconvertors). Ik ben van plan deze per 4 samen te nemen (er lopen 8 van die overbodige draden) en deze te gebruiken als voeding voor mijn carputer (komt in mijn handschoenkastje). Als ik de massa van de radio voor de zekerheid nog even aan de massa-kabelbundel knoop, dan zal ik toch normaal geen last hebben van aardlussen? (Alle massa's lopen naar 1 centraal massapunt)

eventjes wat paint-art:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/benjiv/filez/schema1clio.gif

Het schema klopt niet helemaal, de RCA kabels gaan niet rechtstreeks van radio naar versterker, maar via een switchbox waar ook de carputer aan hangt en dan pas naar de versterkers, maar het gaat over de stroom en massa kabels...

zoals je ziet hangt van alles de massa aan het centrale massa punt. De ISO fiche van de radio heeft ook een massa-kabel, ik heb deze een doorgeknipt, beide stukken ontmanteld en in elkaar getorst zodat ze weer aan elkaar hangen. Dit bloot stukje massa kabel heb ik in een kabelschoentje gedaan en nu is het de bedoeling dat ik van de massa van de carputer een draadje leg naar de radio en daar dan het bijpassende kabelschoentje aan zet zodat ook de radio verbonden is met het centrale massapunt. Ik heb me altijd laten vertellen dat je geen massa genoeg kan hebben, dus dat het ook geen kwaad kan om de radio aan het centrale massa punt te hangen en toch ook nog aan de massa van de iso-fiche te hangen?

De reden dat ik moet weten of de massa van de lijnkabels en van de radio zelf samenvallen is dat het bakje dat de carputer en de radio met de versterkers verbind geaard moet worden en dat het bakje zelf ook alle buitenmantels van alle RCA kabels met elkaar verbindt.

Moesten de massa's namelijk niet samen vallen zou ik overal moeten de massa's ontkoppelen. Als de massa's wel samenvallen is de enige plaats dat het nog kan een probleem geven bij de carputer en daar kan ik een ontkoppelaartje zetten...

Is het trouwens waar dat je met zo een anti-ground-loop ontkoppelaartje voor tussen RCA kabels de bassen afzwakt of is dit bullshit?

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 92033 op 23-09-2004 02:05 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-06 09:07

TheBorg

Resistance is futile.

Anoniem: 92033 schreef op 23 september 2004 @ 01:32:
Met andere woorden, ik kijk of er in werkende toestand spanning zit tussen massa en cinch-rand en als dit niet het geval is meet ik of er weerstand tussen zit?
Gewoon even weerstand meten als de radio uit staat.
Als ik de massa van de radio voor de zekerheid nog even aan de massa-kabelbundel knoop, dan zal ik toch normaal geen last hebben van aardlussen? (Alle massa's lopen naar 1 centraal massapunt)
Dat mag op die manier geen probleem zijn :)

Topicstarter
Ik heb dus van alles gaan meten (spanning tussen de massa's als de radio speelde, weerstand als de radio speelde, weerstand als de radio uit stond), met als resultaat... de massa's hangen gewoon aan elkaar

en gevolg van dit resultaat

Ik heb een mooie nieuwe Pioneer DEH-1630R Head-unit gekocht

Een simpel radiootje met alle basic shit zonder poespas (CD-speler, radio, RDS, verkeersinformatie, 1 lijnuitgang en mogelijkheid op een bedrade AB aan te sluiten, geen wisselaar, geen flashy stuff, geen zilver en blauw... gewoon een simpel zwart radiootje met een zwart displaytje met witte lettertjes en rood verlichte knopjes)

Mijn installatie wordt er terug iets completer op...

This far:
- HU: Pioneer DEH-1630R
- carputer: nog niets (waarschijnlijk de bundle van stanet met hier en daar een upgrade)
- front: Clarion composet
- rear: Kenwood ovaal
- sub: Cerwin Vega 12"
- speakerversterker: Kenwood KAC-8401
- subversterker: nog geen (waarschijnlijk Kenwood KAC-7201)
- condensator: Necom 1.0F digitaal ding

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

De buitenbemanteling van de RCA dient ter afscherming van de binnenkern en hangt ergens in de radio aan de massa.

Anoniem: 44568

Let er wel op dat bij sommige auto's de carrosserie niet massa maar +12V is (zelf wel eens gehad bij een Skoda...).

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Anoniem: 44568 schreef op 25 september 2004 @ 20:56:
Let er wel op dat bij sommige auto's de carrosserie niet massa maar +12V is (zelf wel eens gehad bij een Skoda...).
En een mini cooper heeft dat ook maar dan wel het oude model nog van vroeger .Verder heeft iedere moderne auto de - als massa. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Haeg schreef op 25 september 2004 @ 21:11:

En een mini cooper heeft dat ook maar dan wel het oude model nog van vroeger .Verder heeft iedere moderne auto de - als massa. ;)
Heel de boel komt in een Renault clio van 2000 en die heeft 100% zeker weten de carosserie als -, want de versterkers en dergelijke halen hun - van de carosserie bij mij...

Ik heb ook een mini'tje staat van het jaar 1982, en deze heeft ook gewoon een negatieve massa, ik denk dat het enkel bij de HEEEELE oude auto's is (uit de tijd dat het nog iet europees afgesproken was om de carosserie aan de - te hangen) en bij niet-europese auto's (oude skoda's uit de tijd dat het nog niet VAG was, lada's en weet ik veel welke merken...)

Ik denk dat er nu geen enkele auto nog op de markt is met de + klem als carosserie

Edit: ow jah, vergeten te vermelden, ik heb dus die Kenwood KAC-7201 sub-versterker gekocht vannamiddag, nu nog wat kabels en de carputer...

Ik vind de carputer bundle of het newision schermpje niet meer terug op stanet.nl :(

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 92033 op 26-09-2004 00:15 ]

Pagina: 1