Toon posts:

[linux] geeft 'verkeerd' ip door

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Misschien beetje vage topic titel, maar ik zal het proberen uit te leggen. Ik heb thuis een linux server met daarin 2 netwerkkaarten. Eentje gaat naar het lokale netwerk (192.168.0.x) en eentje gaat naar het interlokale netwerk (192.168.95.x). Deze linux server is ook mijn router (verbinding tussen lokale netwerk en interlokale, van waar ook het internet komt)
Nu geeft mijn server, als hij verbinding probeert te maken met een windows-share in het lokale netwerk, zijn interlokale ip door (192.168.95.10). Dit werkt gewoon, omdat deze computer (in het lokale netwerk 192.168.0.1), ook de router is, en als de windowsbak 192.168.95.10 via de gateway probeert te vinden, reageert mijn server er gewoon zelf op.
Nu heeft dit altijd goed gewerkt, heb er ook nooit op gelet moet ik zeggen. Maar nu heb ik een firewall geinstalleerd op mn windows bak, en die blokkeert alle 'bestands- en printerdeling' aanvragen van addressen buiten zijn subnet (192.168.0.x), dus ook van 192.168.95.10. Ik kan natuurlijk in de firewall instellen dat ie 192.168.95.10 ook moet doorlaten, maar het is gewoon 'netter' dat mijn linux server binnen het interne netwerk gewoon reageert met 192.168.0.1 en nix laat weten van 192.168.95.10.
Heeft iemand misschien een idee hoe ik dit moet oplossen?

• majornono
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-02 14:55
hoe is je server verbonden met inter- en intranet?

Ik kan me niet zo goed voorstellen dat je server zijn externe ipadres gebruikt op zijn interne netwerkkaart.

De enige manier waarop dat zou kunnen gebeuren is als je de server achter een hub oid hebt en deze met beide netwerkkaarten hebt verbonden aan de server.

Problem Exists Between Chair And Keyboard

Verwijderd

Topicstarter
Omg, schrijf ik zo'n lap tekst en maak ik dat nog niet eens duidelijk :) Zitten 2 netwerkkaarten in mn server, eentje zit verbonden aan een WAP en die zorgt voor de interne verdeling. Aan de andere kant is hij verbonden aan een andere computer. De twee netwerken zijn dus van elkaar gescheiden dmv mn server. Het interne netwerk heeft wel toegang tot het externe netwerk (met mijn server als router) maar het externe netwerk kan mijn interne netwerk niet zonder meer benaderen.

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Papillon

Spring 's in the Air...

Qua printer/netwerk deling vermoed ik dat je samba gebruikt op je linux bakkie. Deze kan je instrueren op de 192.168.0.X adres te werken. Gebruik hiervoor (uit mijn hoofd) de interfaces optie in smb.conf.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou het idd kunnen zijn, maar ik kan het niet vinden :S Weet je mss ook waar het staat?

Het is dus echt samba die, als hij verbinding probeert te maken, het ip 192.168.95.10 doorgeeft aan de windowsbak, terwijl hij verbinding maakt met 192.168.0.11. Ik heb voor de zekerheid nog ff geen gateway ingevuld op de windowsbak, en dan kan samba dus echt geen verbinding maken met de windowsshare, omdat hij dan niet weet waar hij 192.168.95.10 moet vinden :(.

Hopelijk weet dus iemand waar ik kan opgeven dat samba 192.168.0.1 doorgeeft als ip....

• ProZa|IA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-06-2005
Here's a good trick: If your Samba server has more than one ethernet interface, the smbd may bind to the wrong one. If so, you can force it to bind to the intended one by adding a line that looks like this to the [global] section of /etc/smb.conf:

interfaces = 192.168.1.1/24

where you replace the IP address above with the one that is assigned to the correct ethernet interface. The "24" is correct for a Class C network, but may have to be recalculated if you have subnetted the network. The number relates to the netmask. Numbers for other classes of networks are given in the IP-Masquerade mini-HOWTO.

3e linkje in google

Why is called tourist season, if we can't shoot them ? specs

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, dit is als je llinuxbak de fileserver is en een andere comp op de linuxbak probeert te connecten. Bij mij is het juist dat mijn linuxbak probeert te connecten op de windowsbak en dan het ip 192.168.95.10 doorgeeft.

Maar ik heb de oorzaak zonet al gevonden :) Zoals ik al had gezegd draait die bak ook als router voor het lokale netwerk. Als ik deze code verwijder:
code:
1
iptables -t nat -A POSTROUTING -j SNAT --to-source 192.168.95.10

Dan doet ie het wel goed. Helaas heb ik dan alleen geen verbinding met het internet meer :(
/me denkt de reden gevonden te hebben waarom je router en fileserver niet op dezelfde computer moet installeren :P

[edit]
Ok, als ik ipv de vorige iptables-rule deze gebruik:
code:
1
iptables -t nat -A POSTROUTING -j SNAT --to-source 192.168.95.10 -p tcp --dport 80

Kan ik browsen, en geeft ie aan de windows het ip 192.168.0.1 door als ik verbinding probeer te maken met de share. Probleem is dat de andere poorten nog niet gepostroute worden. Eigenlijk moet dus alles gepostroute worden (zoals het was), behalve de poorten die windows gebruik voor bestandsdeling. Dat is volgens mij 4610-4616. Dit zal wel niet zo heel lastig zijn, maar ik heb geen idee hoe ik dat moet doen... ;(

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2004 12:53 ]

Pagina: 1