Toon posts:

PC boot niet meer op standaard snelheid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
CPU: AMD XP 1800+ (= normaal gezien 1526mhz)
Mobo: ECS K7S5A

Probleem:
Powerknop aangelegd, randapparatuur werkt maar de pc start niet verder op en het scherm wordt niet aan gezet.
Als ik m'n CMOS reset staat mijn CPU weer te draaien aan 1150mhz (100/100), en dan wil ie wél opstarten. Als ik de settings in BIOS weer op 133/133 zet (1526mhz), wil ie niet meer opstarten. Ik heb dit probleem pas enkele dagen, de voorbije jaren heeft hij altijd gedraaid op 1526mhz.

Hij draait nu dus genoodzaakt op 1150mhz maar de temperatuur van m'n CPU is wel gestegen tot 47°C in idle.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja, dit kan zo'n beetje aan van alles liggen. Een ontoereikende voeding, een gare mobo, een gare CPU of gaar geheugen/strakke timings. Zonder de volledige specs kan ik hier weinig over zeggen. Ook zul je het grotendeels zelf moeten uitzoeken. Een goed leidraad dat je hierbij kunt gebruiken is wel de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, dat je via de startpost van het PMG Beleid had kunnen vinden :)

Verwijderd

Ik heb zelf 3 van deze moederborden gehad (ECS K7S5A), 2 daarvan waren eigenlijk binnen een jaar stuk.. 1 draait nog. Het zal me niets verbazen als het aan je moederbord ligt, ECS staat er zowat om bekend (tenminste in m'n kennissen kring) dat het na een tijdje rare kuren vertoond.

Hoe lang heb je hem al?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 'm van augustus 2002, een 2-tal jaar dus.

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Zit je CPU Fan niet vol met stof aangezien je CPU nog 47 graden word terwijl hij niet eens op normale snelheid draait. Wat waren je temps hiervoor? Wat zijn de voltages van je voeding?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 september 2004 @ 13:35:
Ik heb 'm van augustus 2002, een 2-tal jaar dus.
In dat geval zou ik proberen ergens een moederbord weg te toveren, en die lopende proberen te krijgen.. als die het dan goed doet weet je het zeker: je ECS is brak :)

Verwijderd

Heb dit probleem ook gehad et een XP1800.

Toen ben ik wat gaan wisselen met geheugenbanken, dwz, ander en sneller geheugen gewisseld. Ook het voltage even maximaal gezet. Even alles van stof ontdaan.

Nu doet ie het weer en kan deze XP nog een stuk sneller(geheugen nu tot 147mhz).

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-08 19:01
Ik heb een duron 1600 gehad op 2140 op een ecs K7S5A

Dat moederbord kan best gaar zijn. (ik heb zo'n bord ik ken de kwaliteit) ;)

Het kan zijn dat er een of meerdere elco's gaar zijn en je bord te instabies is om nog 133FSB te halen

Het kan ook zijn dat je voeding het moeilijk heeft door slijtage en dat je spannings lijnen op 133FSB te ver inzakken. Dit kan wel zeer goed.

Maar het kan ook zijn dat je chipset betere koeling nodig heeft. Dat heb ik ook gehad, eerst was 124 het maximum en na het plaatsen van een zalman nb47j was 147 het maximum. Dit lijkt me onwaarschijnlijk omdat ie t eerst wel deed.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Topicstarter
't Was dus m'n moederbord die gaar was..

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2004 10:56 ]

• Hendal.
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-08 20:41

Hendal.

Chocolate moose

Mooi dat het opgelost is.

FF voor mensen met hetzelfde probleem die dit draadje lezen.
Kan ook wel eens komen door windows, had de fsb van 133 naar 100 mhz. gezet en een keer opgestart, daarna weer met fsb van 133 mhz. opgestart en toen wou hij windows gewoon niet meer opstarten, alleen maar BSOD's. Windows er opnieuw opgezet met fsb op 133 en geen probleem meer gehad. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Hendal. op 28-09-2004 12:42 ]

BF2 Stats specs || JA hij doet het nog :-) ||

Pagina: 1