Kan software PC ongewild uitschakelen?

Pagina: 1
Acties:

• falcon2001
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08-2021
Ik heb de vraag: "Kan software PC ongewild uitschakelen?"

De volgende situatie:

PC (P4 2,66 768 MB, dvdbrander, dvdspeler, OS Windows Home edition) schakelt tijdens het gebruik ineens uit. Zonder aanwijsbare reden is de PC ineens uit. PC is vrij recent (jaartje oud), geen bijondere dingen mee gedaan zoals OC etc.

Het ontstond meestal tijdens het gebruik van de explorer waarbij ik bestanden op een van de partities aan het zoeken was. Heb toen na tig x uitschakelen opnieuw XP erop gezet. Probleem was weg.

Vandaag een HD van een collega gekregen om de data te backuppen op DVD (hij heeft geen brander) want heeft problemen met de schijf en wil voor een mogelijke crash een backup. Ik sluit hem als master aan (er stond al een Windows installatie op) om te kijken waqt de schijf precies doet. En jullie raden het al. Na het openingsvenster van windows 98 schakelt de PC uit. Opstarten in veilige modus ging voorbij het opstartvenster, ik ga naar verkenner en wederom het uitschakelprobleem....

Ik sluit de originele schijf weer aan met deze schijf als slave en ik kan bladeren met de verkenner door elke partitie en het probleem doet zich niet meer voor.

Ligt dit nou aan een mogelijk softwareconflict of is dit een hardwareprobleem?

Na de nieuwe installatie (of de slave variant) doet het probleem zich niet meer voor. Denk dus dat het een softwareprobleem is.
Concreet:
Wat is de oorzaak en hoe kan je zoiets voorkomen?

Be Very Very VERY omygodcall911 Careful Mijn Specs.

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Wat bedoel je met 'uitschakelen'? De hele pc meteen uit, of alleen dat Windows netjes afsluit?

Ik denk niet dat software tot het eerste in staat is (om de pc in ene keer uit te gooien). Wel heb ik met m'n vorige pc gehad dat als ik Crimson Editor gebruikte, dat de pc dan helemaal vastliep (echt helemaal).

Het is trouwens ook niet altijd verstandig om een Windows-installatie uit een andere installatie in een andere pc in te bouwen aangezien de hele hardwareconfig (inclusief alle drivers enzo) nogal wat problemen gaan geven als ie in een andere pc zit :)

Verwijderd

Het is niet mogelijk om een schijf uit een andere pc zomaar in jouw pc te hangen en dan daarvan op te starten, of het moet een identieke pc zijn, mobo, vga ed
een startmotor van een mini doet het ook niet zomaar in je polo

• falcon2001
De pc gaat helemaal uit, net als uitschakelen met de powerbutton.

Tsja andere windows installatie is bekend. Het ging mij alleen om de status van de schijf (geluid, herkenning e.d.) Nadat ik hier achter was probeerde ik alleen wat uit (Ben je Tweaker of niet). normaliter gooi iki hem als slave in het systeem en maak dan de backup

Ik moest echter alleen de data van een andere partitie backuppen ;)
Ik heb hem namelijk bij de installatie destijds al zijn belangrijke data e.d. (mijn documenten o.a) op een andere partitie laten zetten.

[ Voor 26% gewijzigd door falcon2001 op 22-09-2004 21:08 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

falconnl schreef op 22 september 2004 @ 21:07:
De pc gaat helemaal uit, net als uitschakelen met de powerbutton.

Tsja andere windows installatie is bekend. Het ging mij alleen om de status van de schijf (geluid, herkenning e.d.) Nadat ik hier achter was probeerde ik alleen wat uit (Ben je Tweaker of niet). normaliter gooi iki hem als slave in het systeem en maak dan de backup

Ik moest echter alleen de data van een andere partitie backuppen ;)
Ik heb hem namelijk bij de installatie destijds al zijn belangrijke data e.d. (mijn documenten o.a) op een andere partitie laten zetten.
Ehh, bij mijn powerbutton sluit windows ook netjes af dus daar heb ik niks aan.....

Als hij echt gewoon POEF UIT gaat, dan moet je er eens even een andere voeding aan hangen...

PS. Backuppen naar een andere partitie? Als die andere partitie op dezelfde fysieke schijf staat heb je daar dus geen ruk aan...

[ Voor 8% gewijzigd door Fairy op 22-09-2004 21:11 ]

• falcon2001
Fairy schreef op 22 september 2004 @ 21:10:
[...]

Ehh, bij mijn powerbutton sluit windows ook netjes af dus daar heb ik niks aan.....

Als hij echt gewoon POEF UIT gaat, dan moet je er eens even een andere voeding aan hangen...
Maar nu hij als slave erbij hangt schakelt hij niet meer uit. Idem als de slave HD uit het systeem is. Kan in mijn ogen dus bijna geen voedingsprobleem zijn.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Ik zou toch even de Technische PMG FAQ - hangen en opstartproblemen even doorlezen voor het geval het een hardware iets is, puur software kan ik me niet echt indenken - al gaat dat inder w9x vast makkelijker dan NTx :)

Maar goed, ik begrijp dat je een 98 opstart die drivers etc van een andere PC bevat. Dat zal best wel verkeerd kunnen gaan ja - niet zomaar software maar OS+drivers.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• falcon2001
F_J_K schreef op 22 september 2004 @ 21:21:

Maar goed, ik begrijp dat je een 98 opstart die drivers etc van een andere PC bevat. Dat zal best wel verkeerd kunnen gaan ja - niet zomaar software maar OS+drivers.
Maar het originele systeem had het ook voor een nieuwe installatie van XP.

Het zaakje draait nu stabiel (zonder de tijdelijke harde schijf) dus geen zorgen meer. Echter ik ben wel benieuwd wat nu de oorzaak was, helemaal omdat die tijdelijke schijf ook het systeem uitschakelde. Ik twijffelde inderdaad of dit een hardware of een softwareprobleem was.

Echter gezien de verschillende omstandigheden denk ik toch aan software.
Of zou er iets met dit mobo zijn... Columbia IV (GA-8SIML) Ver 1.2 µATX motherboard.

ga weer ff google'n

Verwijderd

Als je 2 actieve partities hebt schakelt ie het systeem ook uit, er kan maar 1 actieve partitie zijn per systeem. Een actieve partitie is een microsoft OS partitie.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2004 21:31 ]

• falcon2001
Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 21:30:
Als je 2 actieve partities hebt schakelt ie het systeem ook uit, er kan maar 1 actieve partitie zijn per systeem. Een actieve partitie is een microsoft OS partitie.
hij schakelde ook uit met één schijf (de eerste XP installatie) in het systeem. Ik heb wel vaker meerdere schijven met actieve partities in mijn systeem gehad en nooit problemen.

[ Voor 4% gewijzigd door falcon2001 op 22-09-2004 21:34 ]

Verwijderd

Versta je onder meerdere actieve partities meerdere windows xp osén?

Microsoft verteld bij computerbeheer 'er kan maar 1 actieve partitie zijn op het systeem'

Het gaat om een flaggetje in de partitie die aangeeft of het de systeem partitie is.

Als ik hier een win98 harde schijf bij het systeem erin zet ( xp harde schijf) dan crashed de boel al bij het opstarten en valt ie uit.

Als ik dan met FDISK heb aangegeven dat die win98 harde schijf geen actieve partitie mag hebben (onder win98 is standaard c: de active partitie.) is er geen probleem.

[ Voor 107% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2004 21:42 ]

• falcon2001
Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 21:39:
Versta je onder meerdere actieve partities meerdere windows xp osén?
Yep heb ik gehad, dmv dualboot (uit de Pqmagic).

edit. Heb nu weer de slave HD erbij gedaan.
Op beide schijven is er één partitie ingesteld als actief en geen problemen.
1e schijf heeft XP als OS
2e schijf heeft 98 als OS

heb dit ook al eerdere gehad met meerdere XP installaties

[ Voor 36% gewijzigd door falcon2001 op 22-09-2004 21:43 ]

Verwijderd

Maar je kan dan niet zeggen of er nou meerdere actieve partities zijn, die bootloader maakt slechts 1 partitie actief op het moment dat je selecteert. (Waardoor de andere partities inactief worden.)

Dus meerdere actieve partities lijkt misschien zo, maar dat is erg 'sterk'

Ik wil zelf ook wel is weten wat het nou precies is.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2004 21:44 ]

• falcon2001
Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 21:43:
Maar je kan dan niet zeggen of er nou meerdere actieve partities zijn, die bootloader maakt slechts 1 partitie actief op het moment dat je selecteert. (Waardoor de andere partities inactief worden.)

Dus meerdere actieve partities lijkt misschien zo, maar dat is erg 'sterk'

Ik wil zelf ook wel is weten wat het nou precies is.
Ik heb nu geen Bootloader. (had ik in het verleden wel). de beide primaire partities op de beide schijven zijn actief. heb de controle gedaan via partition Magic. geen van beiden is hidden. Ik start op via de eerste schijf (XP) , de 98 werkt niet omdat dit de installatie is van een ander systeem.

Ik ben gewoon bvenieuwd wat er voor zorgde dat in beide situaties de computer uitgeschakeld werd (ineens , alsof de stekker eruit werd getrokken) en dat na een nieuwe installatie en het toevoegen van de bewuste 2e schijf deze problemen onstaonden/ niet meer ontstonden.

Pagina: 1