[XP] Niet te installeren met nieuwe S-ATA schijf

Pagina: 1
Acties:

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-05 18:21
Vanmiddag heb ik een nieuwe harde schijf gekocht, SATA wel te verstaan. Het gaat om een Western Digital Raptor 37GB. Deze mooi aangesloten op m'n moederbord (Asus P4G8X), en draaien met die hap...dacht ik.

De harde schijf wordt perfect herkend door de BIOS, maar zodra ik Windows probeer te installeren (zowel NL als UK), blijft die hangen bij de melding: "Setup is inspecting your computer's hardware configuration...". Dit is nog voor het blauwe scherm, en ook voordat ik extra drivers kan installeren (F6 reageert niet).

Harde schijf op verschillende aansluitingen op mijn moederbord aangesloten, hielp ook niet. Tevens heb ik in de BIOS met de enige 2 opties die te maken hebben met SATA zitten te spelen (Onboard ATA Device Enable/Disable en Onboard ATA Device First No/Yes). Dit mocht allemaal niet baten.

In een ander topic had iemand een identiek probleem, en dat kon verholpen worden door "IDE Device" op "P-ATA/S-ATA" te zetten, maar helaas heb ik deze optie niet.

Ik heb ook de nieuwste BIOS geinstalleerd en de schijf al een low level format gegeven.

[ Voor 6% gewijzigd door Milenco op 22-09-2004 21:23 ]

Verwijderd

Yep heb hetzelfde voorgehad. Mij is het uiteindelijk gelukt door met fdisk ervoor te zorgen dat geen enkele partitie actief was en de mbr (master boot record) te verwijderen.

• mtenbos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 09:21
Op jouw cd van je moederbord staat een dir voor SATA drivers deze instaleren op een diskette en tijdens de setup van xp (in het begin) op F6 drukken en op een gegeven moment vraagt ie om je Sata drivers diskette. De drivers voor xp kiezen en klaar is Clara.

• Milenco
Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 20:36:
Yep heb hetzelfde voorgehad. Mij is het uiteindelijk gelukt door met fdisk ervoor te zorgen dat geen enkele partitie actief was en de mbr (master boot record) te verwijderen.
Ik heb al mijn schijven zonet afgekoppeld, zodat alleen de CD-Rom speler en de SATA schijf (die net een low level format heeft gehad, dus geen mbr) aangesloten waren. Maar helaas blijft de installatie op hetzelfde punt hangen. "De hardwareconfiguratie wordt gecontroleerd..." (Dit maal in het Nederlands dus).
mtenbos schreef op 22 september 2004 @ 20:39:
Op jouw cd van je moederbord staat een dir voor SATA drivers deze instaleren op een diskette en tijdens de setup van xp (in het begin) op F6 drukken en op een gegeven moment vraagt ie om je Sata drivers diskette. De drivers voor xp kiezen en klaar is Clara.
Zoals ik hierboven al had aangegeven, komt de installatie niet zover. Ik heb de drivers ook wel, maar ik kan ze niet installeren omdat de installatie van windows niet zover komt.

Verwijderd

Yup, heb idd hetzelfde voorgehad, check dit eens, als je xp of 2003 wilt installen blijft hij hangen bij het checking hardware gedoe. Install 2000 en hij gaat er wel voorbij. Tja kan je enkel zeggen hoe het mij is gelukt en dat was door me partition magic te booten van cd, dan fdisk /x zodat je in het advanced fdisk menu komt en daar mbr verwijderen. Toen ging het wel. Good luck

• Milenco
Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 21:00:
Yup, heb idd hetzelfde voorgehad, check dit eens, als je xp of 2003 wilt installen blijft hij hangen bij het checking hardware gedoe. Install 2000 en hij gaat er wel voorbij. Tja kan je enkel zeggen hoe het mij is gelukt en dat was door me partition magic te booten van cd, dan fdisk /x zodat je in het advanced fdisk menu komt en daar mbr verwijderen. Toen ging het wel. Good luck
Het werkt!

iK heb even geboot van een DOS floppy met een Windows 98 bootdiskette, en vanuit daar fdisk /mbr gedraaid. Opnieuw gestart, en alles deed!

Hartelijk dank :)
Pagina: 1