[CSS] DIV float & clear

Pagina: 1
Acties:
  • 216 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:50
Ik heb een vlak van een bepaalde breedte (zeg 800px) en wil daarin 2 kolommen met DIVs krijgen. Deze DIVs hebben een bepaald ID en daar staan dan de CSS eigenschappen in. Nu hebben deze divs een vaste breedte (zeg 400px) maar geen vaste hoogte. Ze moeten echter wel precies onder elkaar komen. Wanneer er dus 4 DIVs zijn komt DIV 1 linksbovenin, DIV 2 rechtsbovenin, DIV3 linksonderin en DIV 4 weer rechtsonder, enz. enz.
Met float: left; bereik je al een heleboel; maar als DIV 2 dan hoger is dan DIV 1 gaat het mis; DIV 3 staat wel links, maar begint waar DIV 2 ophield; en dat is niet de bedoeling. Ik heb al even zitten kloten met clear, float en position, maar lukken wil het helaas niet. Iemand die hier meer kaas van gegeten heeft dan ik?

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 19:26

Blauw

De Schreeuw

bedoel je zo iets?

• jsiegmund
Dat is dus precies NIET de bedoeling... btw: die pagina is nogal anders in IE als in Mozilla :) Maar nu krijg je dus inderdaad het effect dat de 3e DIV onder de 2e begint, en die zou gewoon onder de 1e moeten zitten.
Nog een belangrijk puntje: het is wel redelijk simpel op te lossen met wat verschillende classes, maar ik zou het liefste willen dat het boeltje werkt voor DIVs met dezelfde class.

• jsiegmund
Voorbeeldje is te zien op www.repsaj.nl/xmlrepsaj/
Je ziet de 4 DIVjes, en ik zou graag zien dat het DIVje linksonder gewoon tegen de bovenkant aangeschoven wordt, zoals nu dus niet het geval is.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:15
Dat is een kwestie van werken met float: left; en float: right;
Alles wat links moet geef je float: left; en alles wat rechts moet float: right;

Regeren is vooruitschuiven

Verwijderd

ja daar moet je idd mee werken, maar dan heb je dit probleem t-mob ;).
Ik zelf heb dit probleem ook, hopelijk is er iemand met een oplossing!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-05 13:40
Misschien is het een idee om twee verticale div's te gebuiken en die links en left te alignen ? en daarin dus die boxjes?

LinkedIn
BlackIntel

• jsiegmund
Jaja dat zijn allemaal prima oplossingen, maar dan heb je dus wel meerdere classes... geloof niet dat het gaat lukken met 1 class. Raar dat je niet kunt zeggen "plaats deze DIV links bovenin op de eerst mogelijk plaats waar genoeg plek is". Ga het wel anders oplossen.

• jsiegmund
Zie verder ook: [rml]iCe01 in "[ XSL] apply-templates splitsen?"[/rml]

[ Voor 3% gewijzigd door jsiegmund op 23-09-2004 16:05 ]

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:15
Verwijderd schreef op 23 september 2004 @ 13:52:
ja daar moet je idd mee werken, maar dan heb je dit probleem t-mob ;).
Ik zelf heb dit probleem ook, hopelijk is er iemand met een oplossing!
Nee, dan heb je dit probleem niet. Dit probleem heb je alleen als je werkt met alléén float: right; of alleen float: left;. Door beide te gebruiken kun je dit probleem wel oplossen, maar dat betekent twee classes...

Regeren is vooruitschuiven

Pagina: 1