x800pro + zalman ZM80D-HP

Pagina: 1
Acties:

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-08 12:19
Hallo,

Heb gisteren de zalman zm80d-hp gemonteerd op mijn (nog niet overclockte) x800pro. Heb daarbij de bijgeleverde koelpasta gebruikt. Vervolgens heb ik mbv atitool de temeratuur gemeten tijdens een half uurtje 3dview. De temperatuur van de GPU liep op tot +/- 60 graden en de temp. chip tot ongeveer 55 graden. Het log toonde aan dat het verschil tussen beide (GPU/temp. chip) steeds rond de 5 graden bleef.

Omdat het me niet helemaal lekker zat heb ik de zalman er vandaag afgehaald, oude koelpasta verwijderd, vervangen door artic silver pasta en vervolgens het hele boeltje weer gemonteerd. Opnieuw temp gemeten tijdens half uurtje 3dview.

De temperatuur van mijn GPU liep nu op tot een graad of 55, maar de temeratuur van de temp chip bleeft steken op ongeveer 38 graden. Een verschil van ruim 17 graden dus....

Mijn vraag is nu, vanwaar dit grote verschil in temp tussen GPU en temp. chip en welke uitgangspositie is beter ???

Specs:
Antec truepower 380watt
Asus A8V deluxe
a64 3500+ (niet overclockt)
2 * 512 DDR 400 Dual Channel
Ati x800 pro (Sapphire)
Zalman ZM80D-HP + ZM-OP1 fan

Dank !!

[ Voor 5% gewijzigd door Viss op 22-09-2004 20:06 ]

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
ehm, waarschijnlijk is artic silver beter dan die standaart troep die ze gebruiken, of had je de eerste keer je koeler iets anders gemonteerd dan je de 2 keer gedaan hebt! (beter dus)..
Ik zou blij zijn met deze temperaturen! :)

ow wacht, gpu en chip? wat bedoel je daar mee?

welke temp chip?? je eigen? een andere? je cpu? :?

[ Voor 19% gewijzigd door Mister_X op 22-09-2004 19:55 ]

• Viss
Atitool meet de temperatuur van de GPU zelf en van de monitoring chip, das de temp. chip die ik bedoel.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:35
daar is toch geen aparte monitoring-chip voor?
dacht dat het een on-die thermal diode was ofzo...

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Viss
Een aparte monitoring-chip of een on-die thermal diode, heb echt geen idee. De vraag blijft echter, vanwaar het grote verschil tussen de gemeten temperaturen (60/55 = 5) en (55/38 = 17) na het opnieuw monteren ??

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Hoe kom jij aan die waarden dan? De ene lees je via de drivers/software uit en de andere meet je ofzo? En waar?

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-07 15:29
Dit kan heel goed kloppen hoor.
(ik snap je probleem eigenlijk niet)
Een temp van 55 graden voor een Gpu is goed te doen. (mijn x800pro vivo@xt pe wordt stressed ~65 graden met edited fanspeeds in atitool)
En dat verschil van 17 graden kan best kloppen :)
de temp chip zelf zit namelijk net naast de gpu, waar de warmte blijft hangen (niet weg kan) en het dus warmer wordt.
Bij de core zelf echter wordt het goed gekoeld door die D-hp en die wordt dus koeler.
(zelfde principe als cpu socket en diode temp, hoe beter de koeling (meestal waterkoeling) komt de diode temp ook onder de sockettemp (bij luchtkoeling is dit meestal niet het geval).

Dus nix om je druk over te maken imo.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Viss
Dank _/-\o_

t is ook geen probleem, vroeg me alleen af hoe het kan.
Pagina: 1